Sunt nişte întrebări foarte serioase, la care nu se poate da un răspuns clar, din cauza că:
- anumite elemente, dpdv liturgic, pot fi suprimate, dar practica şi mai ales instanţele bisericeşti (mă refer în special la Sinoadele Bisericilor Locale) nu ar permite acest lucru:
- alte elemente sunt foarte importante dpdv liturgic, dar practica, uneori cu aprobarea instanţelor bisericeşti, le suprimă, scurtează sau cel puţin modifică după cum vrea fiecare sau poate anumite persoane mai cu autoritate (şi nu neapărat cu cunoştinţe în domeniu).
Totuşi voi încerca să răspund şi-mi cer scuze că am uitat de acest topic.
La Sfanta Liturghie daca se sare peste anumite ectenii (ectenia catehumenilor, ectenia cererilor)
Despre Ectenia pt catehumeni am răspuns
aici, iar cât priveşte Ectenia Cererilor, problema e foarte complicată. Ştiu că unii pun prima Ectenie a cererilor la Liturghie (înainte de Crez), ca să nu zic că uneori anumite cereri se şi repetă, pentru a reuşi "sărutarea păcii" (în cazul că slujesc foarte mulţi clerici), dar suprimă a doua Ectenie. Acest lucru este însă greşit, chiar dacă îl văd ca acceptabil în răspunsurile lui I. Foundoulis. Ar fi cazul să se suprime întreaga Ectenie dintre Heruvic (mai exact "Ca pre Împăratul") şi introducerea pentru Crez, iar a doua Ectenie a cererilor (inclusiv cererile introductive), înainte de Tatăl nostru, să se pună integral. La nevoie pot detalia acest aspect.
se sar psalmii de la inceputul antifonului 1 si 2
Asta e o problemă destul de complicată întrucât Psalmii 102 şi 145 nu reprezintă adevăratele Antifoane ale Liturghiei, ci psalmii Obedniţei. Ar fi cazul revenirea la Antifoanele tradiţionale, cântate şi astăzi la greci şi în parte la ruşi şi alte Biserici (afară de cea Română).
La urma urmei, aşa cum este deja în practica monahală românească, psalmii respectivi pot fi citiţi, iar ultima parte (după Slavă, Şi acum) cântată.
troparele de dupa Intrarea mica
Se pot lăsa fără probleme. Se poate cânta un singur tropar sau condac ("Apărătoarei Doamne", de exemplu) pentru a reuşi citirea rugăciunii "Cântării întreit-sfinte", care trebuie să se citească în acest timp şi să se termine cu ecfonisul "Că sfânt eşti..." rostit tare. Este însă şi mai important să se renunţe la "Doamne mântuieşte pe cei binecredincioşi; Şi ne auzi pe noi"!
La Utrenie daca se poate sari de la canoane direct la Doxologie?
Nu!
Ma intreba cineva daca e pacat taierea din slujba!
Depinde care.
Se fac niste abuzuri destul de uriase.
Întradevăr. Dar problema nu poate fi privită aşa de îngust. Să nu uităm că tot noi sau înaintaşii noştri au introdus tot felul de elemente care nu au ce căuta în slujbă şi o lungesc inutil. Ce să mai zic despre stilul manelist de a rosti ecteniile şi tot felul de formule inutile şi chiar prosteşti.
Daca in zi cand avem Liturghia Sfantului Ioan Hrisostom unita cu vecernia facem Liturghia Sfantului ca in zi de Duminica si de Sambata?
Această situaţie o avem doar la Bunavestire. Grecii demult au renunţat la această rânduială şi fac Liturghia obişnuită (mai ales că la ei e şi Ziua Naţională). Eu cred că se poate, dar ar fi bine să fie o hotărâre sinodală în acest sens.