Despre Ectenia pt catehumeni am răspuns aici, iar cât priveşte Ectenia Cererilor, problema e foarte complicată. Ştiu că unii pun prima Ectenie a cererilor la Liturghie (înainte de Crez), ca să nu zic că uneori anumite cereri se şi repetă, pentru a reuşi "sărutarea păcii" (în cazul că slujesc foarte mulţi clerici), dar suprimă a doua Ectenie. Acest lucru este însă greşit, chiar dacă îl văd ca acceptabil în răspunsurile lui I. Foundoulis. Ar fi cazul să se suprime întreaga Ectenie dintre Heruvic (mai exact "Ca pre Împăratul") şi introducerea pentru Crez, iar a doua Ectenie a cererilor (inclusiv cererile introductive), înainte de Tatăl nostru, să se pună integral. La nevoie pot detalia acest aspect.La Sfanta Liturghie daca se sare peste anumite ectenii (ectenia catehumenilor, ectenia cererilor)
Asta e o problemă destul de complicată întrucât Psalmii 102 şi 145 nu reprezintă adevăratele Antifoane ale Liturghiei, ci psalmii Obedniţei. Ar fi cazul revenirea la Antifoanele tradiţionale, cântate şi astăzi la greci şi în parte la ruşi şi alte Biserici (afară de cea Română).se sar psalmii de la inceputul antifonului 1 si 2
Se pot lăsa fără probleme. Se poate cânta un singur tropar sau condac ("Apărătoarei Doamne", de exemplu) pentru a reuşi citirea rugăciunii "Cântării întreit-sfinte", care trebuie să se citească în acest timp şi să se termine cu ecfonisul "Că sfânt eşti..." rostit tare. Este însă şi mai important să se renunţe la "Doamne mântuieşte pe cei binecredincioşi; Şi ne auzi pe noi"!troparele de dupa Intrarea mica
Nu!La Utrenie daca se poate sari de la canoane direct la Doxologie?
Depinde care.Ma intreba cineva daca e pacat taierea din slujba!
Se fac niste abuzuri destul de uriase.
Această situaţie o avem doar la Bunavestire. Grecii demult au renunţat la această rânduială şi fac Liturghia obişnuită (mai ales că la ei e şi Ziua Naţională). Eu cred că se poate, dar ar fi bine să fie o hotărâre sinodală în acest sens.Daca in zi cand avem Liturghia Sfantului Ioan Hrisostom unita cu vecernia facem Liturghia Sfantului ca in zi de Duminica si de Sambata?
Care ar fi acele "Antifoane tradiţionale"?Asta e o problemă destul de complicată întrucât Psalmii 102 şi 145 nu reprezintă adevăratele Antifoane ale Liturghiei, ci psalmii Obedniţei. Ar fi cazul revenirea la Antifoanele tradiţionale, cântate şi astăzi la greci şi în parte la ruşi şi alte Biserici (afară de cea Română).
La urma urmei, aşa cum este deja în practica monahală românească, psalmii respectivi pot fi citiţi, iar ultima parte (după Slavă, Şi acum) cântată.
E bine că aţi scris. Eu voi încerc să le iau pe rând.Eu am mai multe intrebari despre anumite momente care se sar de obicei din slujbe prin tara. Eu le scriu aici.
Mi se pare foarte greşit şi, la urma urmei, ce câştigi (în timp)? 1-2 minute? Greşită abordare.rugaciunile incepatoare de la inceput nu se pun (atunci cand nu se face si ceasul 9)
Totuşi tb pus. Chiar dacă e vorba de sâmbătă seara, tb să se pună măcar prima stare, adică acele 6+2 stihuri cântate.Fericit Barbatul nu se pune
Catismă de rând, alta decât "Fericit bărbatul" se pune doar în zilele de rând, de luni seara până vineri seara. Şi dacă tot slujeşti în zilele de rând, de ce să nu citeşti psalmii insuflaţi de Dumnezeu? La urma urmei, să se facă o împărţire schematica ca să se citească măcar vreo 3 psalmi "mai frumoşi".Catisma de rand nu se pune
În Basarabia şi chiar întreaga Biserică Rusă, se preferă citirea a 10, decât cântarea a 2-3. Tradiţia moscovită este ca primele 2 să se cânte, iar restul să se citească, apoi Slavă... Şi acum..., iarăşi cântate.Doar 2-3 stihiri la`Doamne strigat-am` dupa care `Slava...` direct
Problemă complicată. Uneori nici mie nu-mi vine să le pun aşa cum apar, fără nicio legătură cu subiectul sau foarte prost traduse. Totuşi 3 Paremii tb puse, inclusiv atunci când avem 8, 13 sau 15 Paremii.Paremii care nu se mai pun sau maxim 1
Mai bine să se citească toate, că sunt frumoase şi duhovniceşti, decât să se lălăiască una f. lung, iar restul să se taie.O stihira de la Stihoavna si apoi direct `Slava...`
Din pacate, permanent. Nu mai este rabdare din partea slujitorilor. Cand puteti raspunde si la celelalte randuieli, va multumim frumos. Sarut manaTotuşi nu înţeleg de ce atâta grabă? Scurtările astea se fac doar când este vreun Campionat mondial sau european de fotbal sau permanent?
Puteţi să ne explicaţi de ce ar trebui să se renunţe?Este însă şi mai important să se renunţe la "Doamne mântuieşte pe cei binecredincioşi; Şi ne auzi pe noi"!
Pentru că este o relicvă bizantină care nu are nicio actualitate. Aceste cuvinte pot avea sens doar în ţările ortodoxe monarhice, dar chiar şi aşa nu trebuie puse la mijlocul unui ecfonis.Puteţi să ne explicaţi de ce ar trebui să se renunţe?Este însă şi mai important să se renunţe la "Doamne mântuieşte pe cei binecredincioşi; Şi ne auzi pe noi"!
In Athos, din cate tin minte, sunt puse nu inainte, ci dupa "Sfinte Dumnezeule" si doar la Liturghiile arhieresti.Pentru că este o relicvă bizantină care nu are nicio actualitate. Aceste cuvinte pot avea sens doar în ţările ortodoxe monarhice, dar chiar şi aşa nu trebuie puse la mijlocul unui ecfonis.Puteţi să ne explicaţi de ce ar trebui să se renunţe?Este însă şi mai important să se renunţe la "Doamne mântuieşte pe cei binecredincioşi; Şi ne auzi pe noi"!
Exact (şi nu numai în Athos, ci în toată Grecia), dar şi în acel moment ca o relicvă, numai că una pusă la un loc mai potrivit. Intercalarea acestor cereri în textul ecfonisului "Că sfânt eşti Dumnezeul nostru..." este o aberaţie în plus.In Athos, din cate tin minte, sunt puse nu inainte, ci dupa "Sfinte Dumnezeule" si doar la Liturghiile arhieresti.Este însă şi mai important să se renunţe la "Doamne mântuieşte pe cei binecredincioşi; Şi ne auzi pe noi"!
L-am văzut odată căscând pe profesorul de fizică. Poate nu mi-aş fi dat seama de ce văd, dacă nu îmi atrăgea atenţia colega de bancă. Şi ea îl admira foarte mult. Eram mulţi, poate chiar toţi, care îl credeam nu doar un profesor fără cusur, deşi era scund, ci o mare minune. Doar atunci l-am văzut căscând şi, şi atunci cu gura închisă. Părea un om care nu poate fi leneş sau trist.Sfantul Macarie Egipteanul pdf , pagina 54 :
Unii dintre demoni stau pururea în preajma celor ce citesc şi încearcă, luînd adesea motive din chiar Sfintele Scripturi, să le distragă mintea şi să
le strecoare gînduri viclene. Uneori îi împing la căscat şi la somn greu, mai mult ca de obicei... In gura lărgită, împotriva firii, ca o prăpastie, intră, subţiindu-se, diavolul... Acestea îmi spunea Sfîntul Macarie şi aducea ca dovadă faptul că, (pentru a evita acest lucru), cei ce cască, îşi pecetluiesc gura cu semnul Sfintei Cruci,urmînd o veche tradiţie...
La fel facea si Sfantul Nifon al Constantianei si se impotrivea pentru a nu casca la rugaciune. Crucea aceasta are forma de plus , o cinstesc daca este pe vesmantul unui preot dar o calc in picioare daca este pusa pe jos intr-o biserica . Cascatul poate lua nastere si din lipsa de oxigen sau dupa altiii pentru a se racori creierul de temperatura acumulata nu doar din pricina vrajmasului.
Înapoi la “Laudele bisericeşti. Istorie şi rânduială”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 12 vizitatori