1. În această privinţă, rânduiala din Săptămâna Luminată şi celelalte săptămâni până la Înălţare, sunt destul de diferite. În Săptămâna Luminată, în cadrul Otpusturilor Mari (la Vecernie şi Utrenie) se sare în general peste acest element. Aşa scrie în Penticostar şi Tipic: să se treacă de la "Întăreşte, Dumnezeule, sfânta şi dreapta credinţă..." direct la "Hristos a înviat..." şi Otpustul propriu-zis. Deci nu avem "Prea Sfântă Născătoare...", "Ceea ce eşti mai cinstită" şi chiar "Slavă Ţie Hristoase...".Este corect faptul ca in unele biserici Ceea ce esti mai cinstita... se inlocuieste cu Lumineaza-te, lumineaza-te... in sampamana luminata sau in toata perioada Penticostarului?
Este o regulă nescrisă care poate fi aplicată şi considerată "corectă" doar în Săptămâna Luminată. După aceea se revine la normal...In unele manastiri in locul rugaciunilor de la masa de pranz si cea de seara se pune la inceput doar Hristos a inviat...Domne miluieste... Slava...Parinte binecuvinteaza, iar la sfarsit Lumineaza-te lumineaza-te...Domne miluieste... Slava...Parinte binecuvinteaza. Este corecta aceasta randuiala; iar daca nu care e cea corecta?
1. Aceşti psalmi nu fac parte din Utrenia propriu-zisă şi eu sunt de părerea că ei trebuie scoşi în tot anul. Ei se suprimă şi atunci când Utrenia se uneşte cu Vecernia în cadrul Privegherii.Care este explicatia pt faptul ca in toata perioada Penticostarului Ps. 19 si 20 ai Utreniei sun inlocuiti cu Hristos a Inviat, cantat de 3 ori?
Acest tipic nu este corect. Iată cum trebuie:Tipicul prevede ca la sfarsitul liturghiei din Duminica Tomei, cand preotul spune Slava tie... cantaretul sa cante de trei ori Hristos a Inviat urmat de Doamne miluieste... Parinte binecuvinteaza, in loc de Slava Tatalui... In practica se poate rosti doar o singura data Hristos a Inviat? Aceasta indicatie este valabila si pt alte finaluri de slujbe sau numai pt liturghia din Duminici?
Penticostarul vorbeşte despre această înlocuire doar la începutul Vecerniei, pt că e o "laudă mare" şi se impune, mai ales că în alte momente nu ai unde-l cânta. La Ceasuri însă şi mai ales când "Veniţi să ne închinăm..." urmează după rugăciunile începătoare (fără Împărate ceresc), se spune "Veniţi să ne închinăm".Care este explicatia pt care Veniti sa ne inchinam... este inlocuit cu Hristos a Inviat? Logic ar fi doar Imparate ceresc sa fie inlocuit cu Hristos a inviat. Aceasta inlocuire am vazut ca se petrece si la Vecernie (iar vecernia nu o incepem cu Imparate ceresc atunci cand e in continuarea Ceasului IX),la Pavecernita si la Ceasuri
De obicei Paştile e mai târziu şi în Post nu e nevoie de aceste tropare. Istoric situaţia e mai complicată, dar la moment, urmând practica de peste an, în astdel de situaţii trebuie să se pună din "troparele de obşte", în funcţie de "ceata" din care face parte sfântul respectiv.Care ar fi explicatia pt. care Mineiul pe Aprilie nu mentioneaza troparele sfintilor?
La Utreniile din Saptamana a treia dupa Pasti, canoanele se citesc astfel : Canonul praznicului, cu irmosul pe 8 si al sfantului. Acest canon al Praznicului se refera numai la canonul mironositelor sau si la canonul Invierii ?
Pentru a nu complica prea mult lucrurile, puneţi toate troparele (nu se numesc "stihiri") Canoanelor o singură dată şi nu veţi greşi cu nimic. .Aceasta specificare "pe 8" ar insemna sa reducem pur si simplu nr stihirilor pana la 8 ?
În mod normal ar trebui să se pună doar Tricântarea, iar dacă "cel mai mare" impune şi Paraclisul, atunci Tricântarea se citeşte după acesta.Daca se canta Paraclisul Maicii Domnului, la Pavecernita, mai citim si Tricantarea de la sfarsitul Penticostarului?
Al Sfântului, căci e o singură dată şi oamenii au adus prinoasele în cinstea lor. Cel al praznicului se cântă o perioadă mai lungă...La binecuvantarea prinoaselor de la sfarsitul Sf Liturghii tipicul prevede ca se canta Troparele Sfantilor si al Praznicului. In practica se canta unul singur. Care dintre cele doua e mai bine de cantat?
Direct "Sfinte Dumnezeule...", căci "Slavă Ţie..." e o introducere pt "Împărate ceresc" şi nu se pune.Am citit In Tipic ca pana la Duminica Mare nu se zice Imparate ceresc si de la Inaltare nu se mai zice nici Hristos a inviat!
1.Cum apar rugaciunile incepatoare acum? Slava Tie...,Sfinte Dumnezeule?
În loc de "Împărate ceresc" se pune troparul Înălţării. E simplu.2.dar rugaciunea preotului la sfârșitul utreniei,inainte de Sf. Liturghie care contineau Impărate ceresc sau Hristos a inviat?
Asa am auzit unde merg eu la biserica si a sunat suspect...Direct "Sfinte Dumnezeule...", căci "Slavă Ţie..." e o introducere pt "Împărate ceresc" şi nu se pune.
Azi la biserica am mi sa parut ca aud doar stihuriele Slava intru cei de sus... fara vreun tropar,la o alta biserica la care sunt doar inchinator, daca pot zice asa.În loc de "Împărate ceresc" se pune troparul Înălţării. E simplu.
Aici se merge pe tradiţii locale. În Biserica Rusă şi în Basarabia (care uneori merge după tradiţia BOR) se pune troparul Înălţării. Deşi iniţial mi se părea nepotrivit, la o rostire atentă a lui vedem că merge destul de bine...Si in loc de "Imparate ceresc" la rugaciunile preotului de dinaintea Liturghiei (luarea vremii, etc) ce se spune? Tot troparul inaltarii? Eu stiu ca nu se zice nimic.
Înapoi la “Laudele bisericeşti. Istorie şi rânduială”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori