Paremiile

Tot ce nu este legat de Liturghie şi Sfintele Taine
Avatar utilizator
IEREU
Mesaje: 175
Membru din: 10 Mar 2010, 21:23
Confesiune: ortodox
Preocupări: muzică corală, profesor de religie
Localitate: Republica Moldova

Paremiile

Mesaj necititde IEREU » 09 Oct 2010, 21:25

Explic pt cei ce nu stiu ce inseamna paremii. Paremiile reprezinta 3 lecturi din VT in cadrul vecerniei, adica a rugaciunilor de seara care se savarseste in biserica.
Am mai pus intrebarea despre paremii. Din cate cunosc in primele veacuri se citeau paremii la fiecare vecernie, iar prochimenele de astazi de la vecernie nu sunt altceva decat remenesciente ale acelor citiri vechi-testamentare.
Problema este ca nu se citesc regulat la vecernie aceste lecturi din VT, decat in ajunul sarbatorilor, iar lipsa acestora oarecum ma nemultumeste. Parca nu are sens deplin vecernia, parca e un ritual sec deschiderea usilor imparatesti. Nu sunt deacord ca tipicul indica sa se inchida usile imparatesti in timpul lecturilor din VT (desi stiu motivatia).
Daca la liturghie se citeste din Evanghelii si epistole dupa o randuiala oarecare, de ce sa nu se citeasca si din VT?
Chiar m-am gandit sa se citeasca in total apr 52 de capitole mai importante din VT, care se impart in 3 sectiuni sa corespunda intelesului pe 3 paremii. Iata ce capitole am selectat: Facere: 1,2,3,4,6,17,22,33,37. Iesire: 1,2,3,12,14,16,20,25,32. Levitic 26, Num.20, Deut.6, Iosua 24. Va urma.
Dvs ce capitole din VT preferati?
"Cele ce ochiul n-a văzut şi urechea n-a auzit, şi la inima omului nu s-au suit, pe acestea le-a gătit Dumnezeu celor ce-L iubesc pe El" (1Cor.2,9)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5363
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Paremiile

Mesaj necititde protosinghel » 10 Oct 2010, 17:52

Paremiile reprezinta 3 lecturi din VT in cadrul vecerniei, adica a rugaciunilor de seara care se savarseste in biserica.
Nu-i chiar aşa. Paremiile pot fi şi 2 (tot Postul Mare), 8, 13 şi chiar 15.
Din cate cunosc in primele veacuri se citeau paremii la fiecare vecernie, iar prochimenele de astazi de la vecernie nu sunt altceva decat remenesciente ale acelor citiri vechi-testamentare.
Dacă să te iei după prostiile din manualele româneşti, ar ieşi că aşa este. Dar nici pe departe nu este aşa. E prea mult de explicat şi nu ştiu dacă mai mult de 2-3 persoane vor înţelege. Pe scurt însă, Paremii nu erau la fiecare Vecernie. La început nici la sărbătorile de sfinţi, ci numai în Postul Mare (ca proces de catehizare sistematică) şi la Sărbătorile când făceau botezuri în masă (în special de 3 ori pe an, când şi avem numărul cel mai mare de paremii).
Problema este ca nu se citesc regulat la vecernie aceste lecturi din VT, decat in ajunul sarbatorilor, iar lipsa acestora oarecum ma nemultumeste.
Dar faptul că (cel puţin) 80% din Noul Testament nu-l citiţi în duminici şi sărbători, pericopele fiind prevăzute pentru slujbele zilnice din mănăstiri, asta nu vă nemulţumeşte? Sau faptul că faceţi gălăgie cu cădelniţa în timpul citirii Apostolului, iar predici pe baza Apostolului nu ţineţi, asta tot nu vă nemulţumeşte? Iertaţi, nu am spus-o neapărat de sf. voastră, că poate le şi faceţi, dar cei mai mulţi nu le fac.
Parca nu are sens deplin vecernia, parca e un ritual sec deschiderea usilor imparatesti.
Spuneţi asta pt că nu slujiţi în zilele de rând, când o săptămână întreaga s-ar putea să nu se deschidă deloc Sf. Uşi la Vecernia. Abia atunci veţi identifica şi alte sensuri ale Vecerniei.
Nu sunt deacord ca tipicul indica sa se inchida usile imparatesti in timpul lecturilor din VT (desi stiu motivatia).
Sf. Voastră ştiţi simbolismul, dar motivaţia sunt convins că nu o ştiţi! ;)
Daca la liturghie se citeste din Evanghelii si epistole dupa o randuiala oarecare, de ce sa nu se citeasca si din VT?
Ar putea să se citească, dar pentru asta este nevoie de o hotărâre a Bisericii, nu de entuziasm personal. Eu cred că întreg sistemul de lecturi biblice, inclusiv ale NT, trebuie serios adaptat/modificat.
Chiar m-am gandit sa se citeasca in total apr 52 de capitole mai importante din VT, care se impart in 3 sectiuni sa corespunda intelesului pe 3 paremii. Iata ce capitole am selectat: Facere: 1,2,3,4,6,17,22,33,37. Iesire: 1,2,3,12,14,16,20,25,32. Levitic 26, Num.20, Deut.6, Iosua 24.
Primele 6 săptămâni din Postul Mare se citeşte zilnic de la Facere şi Pilde, iar în săptămâna a 7 - de la Ieşire şi Iov. La Ceasul 6 se citeşte de la Isaia. Asta deja e mai mult decât ceea ce propuneţi sf. voastră... ;)
Dvs ce capitole din VT preferati?
Dar ce contează ce-i place fiecăruia? Tinerilor cu siguranţă le va plăcea Cântarea Cântărilor! :)
Va urma.
Aşteptăm...

P.S. Nu vă supăraţi de ton. Asta e starea de spirit la moment. Răspunsurile mele sunt totuşi "academice".

Avatar utilizator
IEREU
Mesaje: 175
Membru din: 10 Mar 2010, 21:23
Confesiune: ortodox
Preocupări: muzică corală, profesor de religie
Localitate: Republica Moldova

Re: Paremiile

Mesaj necititde IEREU » 10 Oct 2010, 19:55

Dar ce contează ce-i place fiecăruia? Tinerilor cu siguranţă le va plăcea Cântarea Cântărilor!
Recunosc ca este un entuziasm personal. Si este unul bun, dar ma opresc aici cu citirea paremiilor. Dar nu ma obliga nimeni sa nu tin o predica mica, daca este cazul si sunt copii in biserica la vecernie, mai ales ca anul acesta am inceput sa predau la scoala... De aceea am intrebat ce capitole preferati. Am citit omiliile sf. Ioan G-A la facere. Mi se pare ca tinea predica si din VT, nu doar scria, nu? Dar cand?
Mai am cateva intrebari legat de prochimene. Cum si de ce au aparut ele in BO? La vecernie, utrenie, liturghie, taine ierurgii...
Sau faptul că faceţi gălăgie cu cădelniţa în timpul citirii Apostolului, iar predici pe baza Apostolului nu ţineţi, asta tot nu vă nemulţumeşte? Iertaţi, nu am spus-o neapărat de sf. voastră, că poate le şi faceţi, dar cei mai mulţi nu le fac.
Personal incep cadirea in timpul cantarii "Sf. Dumnezeule" cadesc doar altarul. Dupa "pace tuturor" cadesc iconostasul in timpul prochimenului. Asa ca in acest timp strana le canta. Iar cand se citeste apostolul ma odihnesc si eu putin pe un scaunel :) si ascult atent.
Plus ca am lasat cloptei la cadelnita doar 3 din 12.
Predicile mi le scriu singur, nu ca sunt mai destept, dar structurez informatia ca la scoala pe obiective. Astfel structura este cam asa: pregatirea aperceptiva, motto, anuntarea temei, a obiectivelor sau a scopului (Ex. azi invatam despre importanta..., sa ne convigem despre aceasta pe baza SS..., ca la sfarsit sa ne hotaram cu adevarat sa...) la final, inserez o pilda legata de tema, uneori o poezie. In predica, desi nu regulat, dar fac referinta la apostolul care s-a citit. Asa si anunt: "Inchei predica de astazi cu indemnul lasat de SAPavel din apostolul de astazi..."
Primele 6 săptămâni din Postul Mare se citeşte zilnic de la Facere şi Pilde,
Am facut o analiza inainte de a scrie a paremiilor. Se citeste in Postul Mare cu precadere de la Facere, Isaia si Pilde. Exista un tabel cu citirile din VT in Biblia rusa, dar si pericopele care se citesc din NT.
"Cele ce ochiul n-a văzut şi urechea n-a auzit, şi la inima omului nu s-au suit, pe acestea le-a gătit Dumnezeu celor ce-L iubesc pe El" (1Cor.2,9)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5363
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Paremiile

Mesaj necititde protosinghel » 11 Oct 2010, 16:08

Recunosc ca este un entuziasm personal. Si este unul bun...
De unde ştiţi. Pe ce criterii stabiliţi. Dacă fiecare ar introduce ceea ce i se pare lui că este bine, vă daţi seama ce-ar fi?
Am citit omiliile sf. Ioan G-A la facere. Mi se pare ca tinea predica si din VT, nu doar scria, nu? Dar cand?
Imediat după paremii, aşa cum şi predica la Liturghie ar trebui rostită imediat după Evanghelie.
Mai am cateva intrebari legat de prochimene. Cum si de ce au aparut ele in BO? La vecernie, utrenie, liturghie, taine ierurgii...
Ele au apărut în legătură cu Liturghia şi Vecernia. În restul cazurilor sunt copierea unui tipar generalizat în timp. Istoria e lungă şi complicată. Vă recomand să citiţi cartea aceasta.
Personal incep cadirea in timpul cantarii "Sf. Dumnezeule" cadesc doar altarul.
Păi atunci nu aveţi alte lucruri de făcut?
Dupa "pace tuturor" cadesc iconostasul in timpul prochimenului. Asa ca in acest timp strana le canta. Iar cand se citeste apostolul ma odihnesc si eu putin pe un scaunel :) si ascult atent.
Găselniţa e bună, numai că greşită. Cădirea nu are nicio legătură cu Apostolul. Ea este o pregătire pentru Evanghelie şi trebuie făcută în timp ce se cântă "Aliluia" - nici mai devreme, nici mai târziu. Despre asta s-a scris aici.

ouroboros1987
Mesaje: 1
Membru din: 14 Feb 2012, 13:23
Confesiune: ortodox
Preocupări: carti

Re: Paremiile

Mesaj necititde ouroboros1987 » 14 Feb 2012, 13:50

Am si eu o intreabare.Paremiile se pot citi asa cum se citeste Apostolul,ca pozitie in biserica ma refer.Eram la o biserica si asa mi s-a zis sa fac,in loc sa citesc de la strana.Va multumesc anticipat

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 578
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Paremiile

Mesaj necititde presviter » 14 Feb 2012, 14:38

Eu nu știu dacă este specificat acest lucru, dar devreme ce paremiile sunt tot Cuvântul lui Dumnezeu, merită și ele același loc solemn pe care-l deține Apostolul, iar la unele praznice paremiile sunt chiar din Apostol !

În plus, și Psaltirea se citește din mijlocul naosului, ca să nu mai zic de Acatist sau alte rugăciuni.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63


Înapoi la “Laudele bisericeşti. Istorie şi rânduială”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron