Binecuvantarile Invierii / mortilor: data

Tot ce nu este legat de Liturghie şi Sfintele Taine
bogabu
Mesaje:26
Membru din:15 Mai 2010, 19:52
Confesiune:ortodox
Binecuvantarile Invierii / mortilor: data

Mesaj necititde bogabu » 20 Oct 2010, 19:37

Stim cam de cand exista binecuvantarile Invierii la Utrenie, si binecuvantarile mortilor in Slujba Inmormantarii? Inteleg ca procesul a fost, ca mai intotdeauna, acela de a reduce psalmii la cateva versete, pe masura ce se dezvolta imnografia. Deci, secolele 5-8?

porfirie
Mesaje:237
Membru din:13 Mai 2009, 20:24
Confesiune:ortodox

Re: Binecuvantarile Invierii / mortilor: data

Mesaj necititde porfirie » 30 Oct 2010, 15:20

Ce psalm or fi scurtat de a iesit Soborul îngeresc s-a mirat văzându-te pe Tine...?
Ultima oară modificat 30 Oct 2010, 19:18 de către porfirie, modificat de 2 ori în total.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Binecuvantarile Invierii / mortilor: data

Mesaj necititde protosinghel » 30 Oct 2010, 15:41

Stim cam de cand exista binecuvantarile Invierii la Utrenie, si binecuvantarile mortilor in Slujba Inmormantarii? Inteleg ca procesul a fost, ca mai intotdeauna, acela de a reduce psalmii la cateva versete, pe masura ce se dezvolta imnografia. Deci, secolele 5-8?
Mă iertaţi că am uitat de acest subiect, având multe alte ocupaţii. Ştiu că în unele cărţi scrie prostia asta, dar întrebarea lui Porfirie demască falsitatea ei, fără însă să explice lucrurile.
Deci aceste tropare au fost alcătuire independent de Psalmi, dar se cântau ca refrenuri la anumite stihuri din Ps 118. Catisma a 17-a nu se mai pune la Utreniile duminicale şi nici la Parastase, iar din acest psalm 118 a rămas doar stihul "Binecuvântat eşti, Doamne..", adică versetul 12 al psalmului respectiv.
Troparele sunt de prin sec. 8-9, iar excluderea Catismei a 17-a e o inovaţie recentă, de prin sec. 18 încoace. Unii şi astăzi pun întreaga Catismă (aşa cum dealtfel şi scrie în Octoih, pentru Utreniile duminicale), numai că pentru Binecuvântări lasă acelaşi stih stabil, cunoscut de toţi.

bogabu
Mesaje:26
Membru din:15 Mai 2010, 19:52
Confesiune:ortodox

Re: Binecuvantarile Invierii / mortilor: data

Mesaj necititde bogabu » 01 Noi 2010, 15:38

Va multumesc de raspuns. Stiu ca sunteti prins cu atatea, nici nu prea inteleg cum de puteti mentine ritmul pe forum. De aceea nu-i bai, eu astept raspunsurile oricat e nevoie. Oricum, mai am o intrebare legata de imnurile acestea:
1. presupun ca imnurile de la Utrenie sunt mai vechi, si ca au slujit de model pentru cele de la inmormantare. Corect?
2. Ati spus ca sunt de secol 8-9. Unde pot gasi detalii cu privire la data compunerii, si, poate, la autori?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Binecuvantarile Invierii / mortilor: data

Mesaj necititde protosinghel » 01 Noi 2010, 15:57

Căutaţi aici, că nu mai ţin minte în care: ;)
Bibliografie despre IMNOGRAFIE* Киприан (Керн), архимандрит. Литургика: Гимнография и эортология. Париж: Вода живая, 1964 (переиздание — М.: Крутицкое патриаршее подворье, 1997).
* Hymnographia // The Oxford dictionary of Byzantium / Alexander P. Kazhdan, editor-in-chief. New York; Oxford: Oxford University Press, 1991. Vol. 2. P. 960–961.
* Филарет (Гумилевский), митрополит. Исторический обзор песнопевцев и песнопений греческой церкви. Спб., 1860 (2-е издание — Чернигов, 1864; репринтное переиздание — Сергиев Посад, 1995).
* Аверинцев С. С. Поэтика ранневизантийской литературы. М.: Наука, 1977.
* Pitra J. B., cardinal. L'Hymnographie de l'Église grecque. Rome, 1867.
* Cabrol F. L'hymnographie de l'église grecque. Angers, 1893.
* Wellesz E. A History of Byzantine Music and Hymnography. Oxford: Claredon Press, 1961.
* Szöverffy J. A Guide to Byzantine Hymnography. Brooklyn (Mass.)—Leyden, 1979.
* Vintilescu, Petre, pr., Poezia imnografica, Cluj

Nuica Stefan
Mesaje:83
Membru din:17 Mar 2009, 00:07
Confesiune:ortodox
Localitate:Targoviste
Contact:

Re: Binecuvantarile Invierii / mortilor: data

Mesaj necititde Nuica Stefan » 23 Mar 2012, 13:56

Am si eu o intrebare cu privire la Utrenia praznicului Bunei-Vestiri, care cade Duminica aceasta a 4 din Postul Mare! Si la Typicon si la Captele lui Marcu din Triod si din Mineiul lunii Martie, se face o precizare ca, Binecuvantarile Invierii nu se mai pun. Care este explicatia? Va multumesc...
'Un intelept chiar sclav, e liber; de unde rezulta ca, rege fiind un prost, tot sclav ramane' Sfantul Ambrozie al Milanului

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Binecuvantarile Invierii / mortilor: data

Mesaj necititde protosinghel » 23 Mar 2012, 14:59

Bunavestirea este un praznic împărătesc (al Mântuitorului, în primul rând şi doar secundar al Maicii Domnului) care suprimă în mare parte Slujba Învierii de duminică. E o regulă generală.

catehumen
Mesaje:72
Membru din:26 Iun 2011, 23:36
Confesiune:ortodox

Re: Binecuvantarile Invierii / mortilor: data

Mesaj necititde catehumen » 28 Dec 2012, 00:40

Unii şi astăzi pun întreaga Catismă (aşa cum dealtfel şi scrie în Octoih, pentru Utreniile duminicale), numai că pentru Binecuvântări lasă acelaşi stih stabil, cunoscut de toţi.
În acest caz care stihuri mai trebuie de cântat?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Binecuvantarile Invierii / mortilor: data

Mesaj necititde protosinghel » 28 Dec 2012, 01:01

Se pot cânta alea de la Parastas/Înmormântare, care sunt marcate cu roșu în ”Agheasmatar” (Molitfelnic)!
Forma iniţială este greu de reconstituit.


Înapoi la “Laudele bisericeşti. Istorie şi rânduială”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 10 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron