Legat de propunerile sf. vs., as avea cateva obiectii
Mă bucur. Mai rău când toţi tac...
s-a mai pomenit undeva, candva sa se puna canoanele Utreniei la Pavecernita, iar Utrenia sa ramana chiar fara catavasii ?
1. Catavasiile sunt sfârşitul firesc al fiecărei cântări a canonului. Acolo unde se pun canoanele, catavasiile trebuie puse imediat şi nu pot fi despărţite. De exemplu, la marele sărbători, catavasiile nu sunt decât aceleaşi irmoasele de la începutul fiecărei cântări. Aceasta confirmă legătura organică dintre ele.
2. Mutarea întregului bloc de canoane de la Utrenie la Pavecerniţă nu este nicăieri menţionat, iar eu am "inventat-o" din următoarele considerente:
a) se echilibrează lungimea slujbei de seară cu cea de dimineaţă, fără a suprima un element atât de important precum canoanele Utreniei;
b) e mult mai logic a transfera anume această parte din slujbă seara, pentru că, practic, canoanele nu fac referire la dimineaţă, răsăritul soarelui etc.;
c) pe când eram călugăr la "Trei Ierarhi" în Iaşi, se făcea invers şi era foarte caraghios: spre duminici şi sărbători Utrenia se unea cu Vecernia, dar fără canoane, iar dimineaţa, înainte de acatistul zilei, se citeau şi catismele de rând şi canoanele. Deci o anumită necesitate de echilibrare a lungimii s-a simţit, numai că eu am făcut-i mai logică;
d) asta şi pentru că în rânduiala Pavecerniţei deja există un loc în care sunt prevăzute spre citire anumite Canoane, iar citirea lor seara după Vecernie, cel puţin aici unde slujesc eu şi nu numai, e un prilej foarte potrivit pentru a spovedi mai în voie...
chiar daca canoanele nu se refera la o anume parte a zilei, cantarea a 9-a este introdusa de exclamatia "Pre Nascatoarea de Dumnezeu si Maica luminii", care nu prea merge seara...
În primul rând e cam singura de acest gen şi, prin urmare i se poate da foarte uşor o conotaţie simbolică. La urma-urmei, de "lumină" vorbim şi la Vecernie. E altceva când în mod clar se referă la lumina fizică şi la răsăritul soarelui!
În al doilea rând, din câte îmi amintesc că am citit undeva, exclamaţia asta e mai nouă şi, de exemplu, grecii şi ruşii nu o spun atunci când nu se cântă "Ceea ce eşti mai cinstită...", ci cântarea a 9-a a Canonului.
- cate canoane ar trebui puse ? al Octoihului, al Mineiului (uneori sunt 2), al Impartasirii, si nu mai stiu, dar devine cam lung, nu ?
Conform Tipicului, duminica se pun 4 Canoane: al învierii, al crucii-învierii, al Născătoarei şi al sfântului, iar dacă sunt 2 canoane în Minei, se lasă al crucii-învierii. La dorinţă, în loc de al crucii-învierii se poate pune cel înainte de împărtăşire, dar asta deja ţine de pravila particulară, căci slujbele în sine deja conţin toată pregătirea pentru împărtăşire.
Ceasul I ar trenui sa se afle dupa Utrenie, nu inaintea ei. Dar eu nu-i vad defel rostul.
Ceasul 1 trebuie să fie citit la prima oră din zi şi nu are nici o legătură cu Utrenia, ba chiar se exclud. Există rânduieli monahale care spun că dacă este preot, se face Utrenia, iar dacă nu-i, se citeşte Ceasul 1 şi alţi psalmi. Însă, în decursul timpului, s-a generalizat o anumită rânduială şi eu însumi m-am obişnuit cu el, având multe texte profunde.
Consider că în parohii, unde Utrenia se săvârşeşte relativ târziu (nicidecum înainte de răsăritul soarelui), Ceasul 1 se poate citi ori înainte de Utrenie, ori deloc, căci după Utrenia chiar nu mai are rost.
Rostul lui eu îl văd în sensul primilor 2 psalmi şi a rugăciunii finale. Apropo, psalmul 5 este folosit şi în ritul latin la începutul Utreniei.
De ce sa inlocuim ps. 19 si 20 (care nu au ce cauta) cu altii ? In felul acesta hexapsalmul isi pierde coerenta si locul initial ce i se cuvine. Iar daca vrem sa cadim biserica, de ce nu am putea-o cadi la inceputul hexapsalmului, sau chiar la "Dumnezeu este Domnul" ?
1. Înlocuirea am făcut-o în primul rând pentru a salva ce este mai important din Ceasul 1, dar şi de a da timp pentru cădire. Prin asta nu văd cum hexapsalmul îşi pierde din coerenţă (că doar nu se face vreo pauză între cei 6 psalmi) şi nici din locul iniţial, căci Utrenia propriu-zisă începe cu "Slavă Sfintei...", iar partea de dinainte este doar un fel de prolog (aşa cum Proscomidia este pentru Liturghie). Dacă am fi pus "Slavă Sfintei..." înainte de psalmii Ceasului 1, atunci observaţia era justificată.
2. Cădirea la începutul hexapsalmului o exclud din motive de isihie şi necesitatea citirii unor rugăciuni (căci nu toate le asociez cu ecteniile). Iar cădirea de la "Dumnezeu este Domnul..." mi se pare prea aproape de cea de la "Binecuvântările Învierii" (care de asemenea are o importanţă simbolică). De aceea, am lăsat practic vechiul schelet, numai că în locul acelor psalmi 19-20, am pus alţii care sunt mai la subiect.
de ce ar fi nevoie de otpust la Utrenie ? Chiar sf. vs. ati scris ca otpustul inseamna concediere, ori acum noi vrem ca oamenii sa ramana la Liturghie. (altadata erau doua slujbe separate)
Aveţi dreptate. Dar, după cum scris în textul articolului: "S-ar putea ca
unele chestiuni legate de text sau de rânduială să-mi fi scăpat din vedere, iar altele, recunosc,
au fost intenţionat amânate pentru o altă etapă."
Plus că mai sunt unii care nu sunt obişnuiţi fără acatist şi, mai întâi, termină Utrenia, apoi încep altceva iarăşi cu binecuvântare. Nu exclud cazurile când Utrenia ar putea să fie săvârşită singură, fără Liturghie. Deci otpustul trebuie să rămână măcar între paranteze... Eu, de exemplu, nu-l fac.