Pagina 2 din 3

Re: Vecernia Mică şi Privegherea

Scris: 18 Iul 2009, 00:16
de eelianos
adica, in situatia glasului I e vb de troparul "Gavriil zicand tie ..."?
celelalte intrebari de mai sus?

Re: Vecernia Mică şi Privegherea

Scris: 23 Iul 2009, 11:42
de eelianos
vecernia mica are la sfarsit "Intelepciune!" si celelalte? sau se zice direct otpustul mic dupa tropare?
ce este aceasta "introducere" a otpustului de la sfarsitul vecerniilor? de unde vine? se zice sau nu "Ceea ce esti mai cinstita ..." sau nu dupa "intareste ..."?
partea asta se considera ca parte a otpustului sau este de sine?

Re: Vecernia Mică şi Privegherea

Scris: 24 Iul 2009, 12:58
de eelianos
astept un raspuns. e important.

Re: Vecernia Mică şi Privegherea

Scris: 24 Iul 2009, 15:42
de protosinghel
Aşa cum am mai spus şi cum prevede şi tipicul, Vecernia Mică se termină cu Otpustul mic.
Deci după ecfonisul "Că milostiv", de la sfârşitul Ecteniei întreite finale, se spune direct "Slavă Ţie, Hristoase..." şi sfârşitul.

Re: Vecernia Mică şi Privegherea

Scris: 24 Iul 2009, 17:07
de eelianos
deduc ca "Intelepciune!" "Binecuvinteaza!" "Cel ce este binecuvantat..." face parte din otpustul mare?
ce inseamna otpust in slavona?

Re: Vecernia Mică şi Privegherea

Scris: 24 Iul 2009, 17:37
de eelianos
"fericit barbatul ..." cantat este specific oricarei privegheri?
doar sfintilor cu polieleu?
in duminicile "simple" de peste an trebuie sa se puna fericit barbatul sau nu? dupa asta se continua catisma 1?

Re: Vecernia Mică şi Privegherea

Scris: 24 Iul 2009, 18:52
de protosinghel
Mă iertaţi, dar astea-s chestiuni elementare pe care le găsiţi în orice tipic.
Nu vreau să se creeze impresia că discutăm numai de dragul de a discuta. Dvstră aveţi un tipic? Acolo scrie totul!

Re: Vecernia Mică şi Privegherea

Scris: 25 Iul 2009, 11:56
de eelianos
e bine sa ai un tipic. ce te faci cand ai mai multe si spune fiecare altceva?
eu credeam ca forumul asta se vrea clarificator al unor discordii ce apar intre multimea tipicelor ortodoxe.
acuma de-abia aflu ca nu este decat o completare a tipicelor existente pe piata.
sunt un pic trist.

apoi.
sunt unele teme existente in tipic pe care le "analizati" aici apoi dati niste solutii.
sunt unele teme existente in acelasi tipic pe care refuzati sa le mai "analizati" aici si pe care le "primiti" ca atare.
sa inteleg ca trebuie sa intrebam doar despre subiectele pe care le analizati?
chiar credeti ca eu intreb de dragul de a intreba? fiecare intrebare de-a mea asteapta un raspuns de forum care ma va ajuta sa inteleg ceva, chiar daca voi fi de acord cu raspunsul sau nu. tot ma folosesc.
iarasi sunt un pic trist.

de exemplu:
1. in practica,
a. unii pun "Fericit barbatul" in fiecare sambata seara.
b. altii nu pun decat daca are polieleu, dar citesc catisma 1 toata sambata seara.

2. a. unii zic "preasfanta nascatoare ... " dupa "intareste ..."
b. altii sar de la "intareste ..." direct la "slava tie ..."

chiar nu merita sa se discute despre astea?
sunt si mai trist.

Re: Vecernia Mică şi Privegherea

Scris: 25 Iul 2009, 14:25
de protosinghel
Frate "eelianos", nu e chiar aşa. Eu sunt dispus să răspund, mai ales că îmi place Tipicul foarte mult. Doar că mi s-a părut că puneţi întrebări provocatoare şi, pe alocuri, lipsite de logică şi sens. Ce să mai zic că nu-mi place să mă pierd în detalii. Tipicul are nişte principii clare şi ele trebuie respectate:
unii pun "Fericit barbatul" in fiecare sambata seara.
altii nu pun decat daca are polieleu, dar citesc catisma 1 toata sambata seara.
Primii îl "pun" sau îl cântă? Căci reiese că şi cei care sunt "alţii" tot îl pun. Păi se ştie foarte bine cum e corect:
- Sâmbătă seara: prima stare se cântă (integral sau 6 stuhuri alese), iar celelalte două stări se citesc, cu ectenii mici între ele;
- în zilele de rând cu Polieleu: se cântă doar prima stare (de obicei doar cele 6 stuhuri alese);
- în zilele de rând când nu este Polieleu (cu excepţia Vecerniei de duminică seara sau a altor zile care urmează după o slujbă cu Priveghere), se citeşte catisma de rând, fără ectenii între stări.
Regula asta trebuie să ştie orice cântăreţ ortodox din întreaga lume. Orice altă rânduială nu este decât o abatere de la regulă.
unii zic "preasfanta nascatoare ... " dupa "intareste ..."
altii sar de la "intareste ..." direct la "slava tie ..."
Cu excepţia Săptămânii Luminate, dacă avem "Întăreşte, Dumnezeule...", înseamnă că avem şi "Preasfântă Născtătoare..." cu "Ceea ce eşti mai cinstită" (chiar dacă asta nu scrie în carte, dar se subînţelege), apoi "Slavă, Ţie Hristoase..." şi celelalte - adică tot Otpustul Mare.

Re: Vecernia Mică şi Privegherea

Scris: 02 Aug 2009, 21:20
de eelianos
1. eu inteleg din tipice ca "fericit barbatul" inseamna cantarea psalmilor 1, 2, 3, adica aprimei stari a catismei 1. deci, cand zic "se pune" fericit barbatul, inteleg ca se canta. altfel, este catisma 1 citita si necantata.
2. sunt locuri in lume unde nu se pune "Preasfanta Nascatoare ..." dupa "Cel ce este binecuvantat ...". Sunt locuri respectate, de mare rezonanta tipiconala.
3. unii canta fericit barbatul sambata seara doar daca pica si sarbatoare cu polieleu. altfel, duminicile citesc doar catisma 1. apoi, unii citesc prima stare a catismei 1 si la sfinti care nu au polieleu dar care au doxologie mare.

de aceea intreb, ca sa inteleg care este criteriul de punere a "fericit barbatul":
a. polieleul, privegherea?
b. polieleul?
c. privegherea?

Re: Vecernia Mică şi Privegherea

Scris: 27 Oct 2009, 13:49
de protosinghel
A. Catisma 1 integral, alcătuită din 3 stări, dintre care prima se cântă (selectiv sau integral), iar celelalte două se citesc (dar se pot şi ele cânta), se pune doar sâmbătă seara. Uneori, în cărţile de cult, apare indicaţia "Fericit bărbatul..." catisma toată sau pur şi simplu Catisma I. O astfel de indicaţie poate fi doar pentru Vecernia Mare de sâmbătă seara, indiferent de sărbătoare, inclusiv una împărătească (care deşi suprimă slujba învierii, dar nu şi regula pentru această catismă). În acest caz, între cele 3 stări ale Catismei vor fi Ectenii mici.
B. "Fericit bărbatul..." doar prima stare, indiferent dacă e cântată integral sau doar 6 stihuri alese, se cântă dor la Vecerniile (de duminică până vineri seara) care au slujbă cu Polieleu (şi implicit la Vecernie: Vohod şi Paremii...). La Praznicele împărăteşti, de cele mai multe ori, "Fericit bărbatul..." se pune doar dacă este duminică seara (adică Praznicul este luni).

Re: Vecernia Mică şi Privegherea

Scris: 01 Noi 2009, 13:55
de Neo
1. vecernia mică are vreo ectenie?
2. toate zilele cu vecernie mică au şi vecernie mare?
3. toate zilele cu vecernie mică sunt zile cu priveghere?
4. liturghia darurilor se uneşte doar cu vecernia mică a zilei următoare sau cu orice vecernie?
5. ziua de 25.03, bunavestire are şi vecernie mică şi mare sau doar mare?
6. pe 24.03 seara, ajunul Buneivestiri. se face liturghia darurilor sau nu? dacă da, cu ce vecernie se uneşte?
7. Cum puteti spune ca zilele cu vecernie mica au neaparat si vecernie mare !? Doar tipicul ne invata ca vecernia mica se slujeste numai la manastiri, atunci cind se face priveghere (de obicei - inainte de masa de seara a calugarilor); iar vecernia mare - se slujeste in ajunul duminicilor, a sarbatorilor imparatesti, a sfintilor cu polieleu si cu priveghere si la sarbatoarea hramului.

Re: Vecernia Mică şi Privegherea

Scris: 02 Noi 2009, 10:24
de protosinghel
Cum puteti spune ca zilele cu vecernie mica au neaparat si vecernie mare !?
Simplu, pt că:
tipicul ne invata ca vecernia mica se slujeste numai la manastiri, atunci cind se face priveghere (de obicei - inainte de masa de seara a calugarilor); iar vecernia mare - se slujeste in ajunul duminicilor, a sarbatorilor imparatesti, a sfintilor cu polieleu si cu priveghere si la sarbatoarea hramului.
Răspunsul l-aţi dat singur. Vecernia Mare este în cadrul Privegherii şi ea urmează, conforma tipicului, după o Vecernie Mică.

Re: Vecernia Mică şi Privegherea

Scris: 05 Dec 2009, 17:07
de protosinghel
Pe 15/28 nov, la Sărbătoarea Sf. Paisie Velicicovschi (unul din Hramurile noastre), am făcut o Priveghere destul de lungă, cum nu s-a mai făcut în Basarabia de prin perioada interbelică. Pentru monahii din Sfântul Munte şi chiar pt unele mănăstiri româneşti, aşa ceva nu e mare lucru, dar pentru noi a fost.
Am început cu Vecernia Mică la orele 17.00 şi am terminat cu Utrenia şi Ceasul I după ora 01.00. Pe lângă cântările obişnuite de stihiri şi tropare, am cântat mai special:
- Anixandare mari, 40-50 de minute;
- "Fericit bărbatul...", toată Stihologia I, vreo 40 de minute;
- Polieleu: Ps. 135 şi 136 integral, mai mult de o oră;
- Canoanele (toate cântate), nu mai ştiu cât a durat...
- Doxologia Mare, vreo 20 de min.

Nu am cântat pe larg (eventual cu cratimă) "Născătoare de Dumnezeu Fecioară..." (la Litie) şi nu am citit Sinaxarul şi alte "Cuvinte de folos" prevăzute de Tipic, căci asta ar fi lungit şi mai mult Privegherea.

Re: Vecernia Mică şi Privegherea

Scris: 28 Ian 2010, 12:02
de protosinghel

Re: Vecernia Mică şi Privegherea

Scris: 09 Mar 2010, 14:05
de florin
De ce in practica in mai multe biserici se mai obisnuieste sa se spuna "Prochimen glasul x" nu ar fi mai corect sa nu se mai mentioneze aceasta denumire care are aceeasi importanta ca de pilda "Luminanda" sau "Ipacoi-ul" ?

Re: Vecernia Mică şi Privegherea

Scris: 09 Mar 2010, 23:40
de protosinghel
Doar în BOR (şi nu peste tot) Prochimenul nu se mai cântă şi menţionarea glasului pare inutilă. În rest, toţi ortodocşii cântă prochimenul şi trebuie să ştie pe glas trebuie să facă asta. La greci, unde se mai păstrează obiceiul slujbei cu canonarh, acest lucru este şi mai evident. La ei se anunţă glasul şi la "Doamne strigat-am..." şi la "Toată suflarea...".
Cât despre analogia cu Luminânda şi Ipacoi, chiar nu am înţeles ce aţi dorit să spuneţi. Poate detaliaţi puţin...

Re: Vecernia Mică şi Privegherea

Scris: 11 Mar 2010, 16:04
de florin
Am dat cele doua analogii gandindu-ma ca atunci cand citim spre exemplu Ipacoiul nu mai mentionam ca respectiva citire se numeste ipacoi; la fel cand cantam Prochimenul sa nu mai mentionam si faptul ca el se numeste Prochimen :)

Re: Vecernia Mică şi Privegherea

Scris: 11 Mar 2010, 22:02
de protosinghel
Situaţia Ipacoiului şi cea a Prochimenului a fost şi va fi diferită.

Re: Vecernia Mică şi Privegherea

Scris: 15 Aug 2010, 20:53
de Alexandru b17
Nu am cântat pe larg (eventual cu cratimă) "Născătoare de Dumnezeu Fecioară..." (la Litie) şi nu am citit Sinaxarul şi alte "Cuvinte de folos" prevăzute de Tipic, căci asta ar fi lungit şi mai mult Privegherea.
Unde se gasesc "cuvintele de folos" (zice in minei: urmeaza "citirea cuvantului")?
Sinaxarul la Utrenie/Priveghere se citeste total sau partial (numai cele insemnate cu rosu?)