Despre Polielee şi Cădiri

Tot ce nu este legat de Liturghie şi Sfintele Taine
eelianos
Mesaje:88
Membru din:26 Noi 2008, 12:17
Localitate:Thesalonic, ortodox
Despre Polielee şi Cădiri

Mesaj necititde eelianos » 27 Noi 2008, 09:16

1. Polieleu vine de la "πολυέλεος" sau de la "πολυέλαιος"?
2. Se cântă doar la sfinţi care au polieleu sau şi la praznice împărăteşti sau ale Maicii Domnului? La sărbătorile Botezătorului? La ale Sf. Cruci? La toate acestea sau doar la unele?
3. Românii pun mărimuri - megalinaria, ca a treia stare a polieleului. Ruşii pun? Grecii ştiu că pun stihuri alese din psalmi pentru fiecare sfânt/praznic anume.
4. Pe ce criterii sunt alese stihurile stării a treia?
5. La privegheri se tămâiază cu căţuia la starea a doua "Mărturisiţi-vă Domnului". De ce se face asta? Din ce motiv această stare e ritmată şi nu există melodie lentă pentru ea? Datorită tămâierii care trebuie să se ritmeze cu cântarea?
6. De ce se tămâiază cu căţuia şi nu cu cădelniţa?
7. La polieleele utreniilor făcute dimineaţa, fără priveghere, se mai tămâiază la starea a doua? Cu căţuia sau cu cădelniţa? De ce?
8. Ce trebuie să se pună întotdeauna după starea a treia a polieleelor când nu e duminică dimineaţă?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Polielee

Mesaj necititde protosinghel » 27 Noi 2008, 12:04

La această întrebare şi la toate celelalte (vreo 30 în total :shock: ), în măsura în care o să mă lumineze Dumnezeu, o să răspund sâmbătă sau săptămâna viitoare. Sorry!!!
Acum ne pregătim de Simpozion şi suntem ocupaţi cu totul felul de chestii.
Ideea-i că ai întrebat despre diferite practici întâlnite doar la greci şi neauzite pe la noi (cu excepţia celor mai avizaţi şi mai ales interesaţi).
M-aş bucura enorm să se găsească şi alţii să-ţi răspundă măcar la o parte din întrebări sau cel puţin să se implice în discuţie.
Până una-alta, poţi consulta 2 Tipicuri Athonite:
- Tipicul Mănăstirii Dionisiou alcătuit de ieromonahul Ignatie (a. 1624). Acesta se păstrează şi într-un manuscris mai nou, din 1909 şi care a fost editat recent în Athon (doar am auzit, nu ştiu detalii). Prof. A. A. Dmitrevski consideră că manuscrisele tipiconale aflate astăzi în uz în Athos sunt inspirate anume din acesta dionisiat. Totuşi, spre deosebire de perioada bizantină, Tipicurile monahale athonite de acum nu sunt totuşi foarte variate, întrucât sunt elaborate de “Sfânta Comunitate (Aghia Kinotita)” şi trebuie să se încadreze într-o serie de reguli generale, lăsându-se un anumit spaţiu şi tradiţiei fiecărei mănăstiri sau schit.
- Tipicul ierom. Hrisostom: ΙΕΡΟΝ ΚΕΛΛΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ, ΚΑΡΥΑΙ, ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ. ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΝ ΤΥΠΙΚΟΝ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙΑΣ. ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΟΣΤΑΝIΩΤΗ. ΑΘΗΝΑ 1997. Tipicul, deşi nu foarte mare, dă totuşi extrem de multe detalii de genul celor care ai întrebat. (Eu am citit traducerea rusească, Moscova, 2002, 224 pagini)

Ormylia

Re: Polielee

Mesaj necititde Ormylia » 29 Noi 2008, 21:56

La această întrebare şi la toate celelalte (vreo 30 în total :shock: ), în măsura în care o să mă lumineze Dumnezeu, o să răspund sâmbătă sau săptămâna viitoare.
Părinte, chiar aveţi de gând să răspundeţi la toate astea? :o
Păi dacă tipu scrie că e de la Thesalonic, păi trebuie să ştie mai bine treburile astea, că ele, aşa cum aţi spus, nu se practică decât la greci. Eu le-am văzut cu ochii mei, dar numai acolo. Am fost prin multe locuri din lumea asta, dar n-am văzut să se practice aşa ceva.
Mi se pare că doar vă provoacă, sau nu are ce face.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Polielee

Mesaj necititde protosinghel » 30 Noi 2008, 23:47

Aşa cum a spus maica îndrăgostită de Ormylia, majoritatea acestor practici sunt specifice grecilor.
Din păcate, pe cele mai multe nu le-am văzut niciodată, ci doar am citit câte ceva. N-am fost niciodată în Grecia, nu mai zic de Athos. Deci nu ştiu să răspund la toate întrebările, mai ales, cele legate de tămâieri. Nici alţii văd că nu se bagă să răspundă, de aceea, ştergem subiectul despre tămâieri, mai ales că e prea chiţibuşar în multe aspecte.
Polieleu vine de la "πολυέλεος" sau de la "πολυέλαιος"?
Se poate înţelege şi aşa şi aşa, deşi prima variantă e mai plauzibilă.
E mult mai real să spui că, cuv. "polieleu" înseamnă "multă milă" şi vine de la faptul că atunci se cântă Ps. 135, a cărui versete se termină invariabil "...că în veac este mila lui", decât să spui că "polieleu" vine de la "mult ulei", pt că uneori, înainte de acest moment, adică la Catisme (nici măcar nu la Polieleul propriu-zis), candelele erau reaprovizionate cu ulei.
[Polieleul - PP] Se cântă doar la sfinţi care au polieleu sau şi la praznice împărăteşti sau ale Maicii Domnului? La sărbătorile Botezătorului? La ale Sf. Cruci? La toate acestea sau doar la unele?
Asta este indicat în Calendar, în Psaltire, în Minei (mai ales). Ce aş putea să spun eu nou?
Românii pun mărimuri - megalinaria, ca a treia stare a polieleului. Ruşii pun?

Da, pun. Exact ca la români, numai că ei nu au al doilea şir de mărimuri "Veniţi toţi...", care sunt doar la români.

vechiul forum

cădirea cu chivot

Mesaj necititde vechiul forum » 01 Ian 2009, 20:33

Despre cădirea cu chivot
Care e rânduiala cădirii de către diaconi cu Sfântul Chivot in Biserica Rusa? In cărţile dupa care se slujeste acum in BOR nu e nici o informatie despre acest moment... E un moment solemn,fastuos si de mare incarcatura emotionala. Aşa l-am simtit in momentul când l-am vazut prima data la Manastirea Neamt acum caţiva ani. Nu stiu daca se mai practica in zilele noastre.
Iată şi o imagine frumoasă:
Imagine

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre Polielee şi Cădiri

Mesaj necititde protosinghel » 01 Ian 2009, 21:03

Cădirea cu chivotul pe umăr sau mai degrabă în mâna stângă, aşa cum arată şi o frescă cu Îngeri de la Stavronikita, e un obicei athonit de o vechime nu prea mare.
Cădirea în acest mod ar trebui să se facă o singură dată, înainte de Cântarea a IX-a a Canonului de la Utrenie, atunci când se cântă "Ceea ce eşti mai cinstită..." - aici făcându-se trimitere la imaginea: Maica Domnului = chivot. Unii însă, din necunoştinţă de cauză mai practică astfel de cădiri şi în alte momente.
Nu ştiu dacă la început în această procesiune se folosea chivotul de pe Sf. Masă, dar ştiu că în prezent se folosesc anumite chivote special rezervate pt cădire şi care sunt goale (ca să nu zic "decorative"). Aşa se face de exemplu şi la M. Neamţ, unde acest obicei s-a practicat (paremi-se) fără întrerupere.

eelianos
Mesaje:88
Membru din:26 Noi 2008, 12:17
Localitate:Thesalonic, ortodox

Re: Despre Polielee şi Cădiri

Mesaj necititde eelianos » 23 Iul 2009, 14:47

parinte,

eu cand intreb ceva pe forum, intreb ca sa aflu parerea sfintiei voastre care poate fi diferita de alte pareri. este ceva rau asta? e o provocare rea?
pe mine chiar ma intereseaza raspunsurile la intrebarile pe care le pun. apoi... orice raspuns dat de un grec este ... un raspuns dat de un grec. e bine sa mai intrebi si pe altii.

pacat! ma interesa subiectul ...
de exemplu, noi tamaiem la binecuvantari. grecii nu tamaiaza. rusii? de ce asa?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre Polielee şi Cădiri

Mesaj necititde protosinghel » 23 Iul 2009, 18:39

parinte, eu cand intreb ceva pe forum, intreb ca sa aflu parerea sfintiei voastre care poate fi diferita de alte pareri. este ceva rau asta? e o provocare rea?
Nu, de unde ai luat-o?
pe mine chiar ma intereseaza raspunsurile la intrebarile pe care le pun. apoi... orice raspuns dat de un grec este ... un raspuns dat de un grec. e bine sa mai intrebi si pe altii.
Eu răspund la orice întrebare:
- dacă ştiu răspunsul
- dacă este formulată corect, clar şi nu se repetă
- şi dacă am timp
de exemplu, noi tamaiem la binecuvantari. grecii nu tamaiaza. rusii? de ce asa?
Eu am văzut cu ochii mei cum grecii tămâiază la Binecuvântări. Ruşii se cam grăbesc şi încep cădirea încă de la Polieleu, pt că eu pun Polieleu în fiecare duminică, dar tipiconal şi ei zic că o fac la Binecuvântări. E foarte simplu - cădirea simbolizează miresmele mironosiţelor despre care se cântă, deci cădirea este indispensabilă.

eelianos
Mesaje:88
Membru din:26 Noi 2008, 12:17
Localitate:Thesalonic, ortodox

Re: Despre Polielee şi Cădiri

Mesaj necititde eelianos » 24 Iul 2009, 13:05

maica de la ormylia ma acuza mai sus de provocare.
unde ati vazut greci tamaind la binecuvantari?
tamaiaza si la polieleu si la binecuvantari?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre Polielee şi Cădiri

Mesaj necititde protosinghel » 24 Iul 2009, 14:24

Când nu este Polieleu, se cădeşte la Binecuvântări. Aşa am văzut eu la Dochiariu.
La Vatoped, am văzut pe un film, cel puţin în Sâmbăta Mare (la Privegherea Prohodului) tot se cădeşte la Binecuvântări. Se obişnuieşte chiar, ca la această cădire, diaconii care însoţesc preotul, să se stropească credincioşii cu un anumit mir special.

eelianos
Mesaje:88
Membru din:26 Noi 2008, 12:17
Localitate:Thesalonic, ortodox

Re: Despre Polielee şi Cădiri

Mesaj necititde eelianos » 24 Iul 2009, 17:18

aghioritii sunt ... aghioriti. se pare ca de la ei avem destule lucruri bune in cult.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre Polielee şi Cădiri

Mesaj necititde protosinghel » 12 Noi 2009, 12:11

Câte ceva din fastul slujbelor athonite, la Schitul Lacu.
Nu este Polieleul, ci Laudele, când se învârte doar chorosul, fără să se clatine şi candelabrul numit "polieleu".



P.S. Filmele puse anterior despre Privegherea de la Vatoped au dispărut de pe net.

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Despre Polielee şi Cădiri

Mesaj necititde Pr Haralambie » 11 Apr 2012, 00:28

Părinte Petru, cădirea care se face cu căţuia la Trisaghion la Liturghie, la greci, chiar şi la români la Agapia Veche parcă am văzut, nu ştiu şi la cea Nouă. Este o practică grecească doar, sau din sf Munte, sau aşa ar trebuii să fie normal, adică, cădire şi la Sfinte Dumnezeule care o poate face cineva nehirotonit şi la Aliluia, care o face preotul? La români, pt că, Aliluia se cântă scurt şi Trisaghionul tot, se cădeşte la Apostol, şi o singură cădire, însă, cât de normal este?.
Am văzut că această cădire la Trisaghion, se face de către monahi nehirotoniţi , sau de maici, şi poartă un acoperământ pe umeri. Este ceva specific doar pt această cădire, sau ce-o fi ăla? Şi ce intinerar fac, încep din altar, cădesc normal începând cu sf Masă? Cât de normală este această practică? Aţi întâlnit această practică în Sf Munte sau şi în Grecia?
Eu am văzut şi la Lacu dar ceva mai demult şi nu-mi mai amintesc.
Cu mult respect.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre Polielee şi Cădiri

Mesaj necititde protosinghel » 11 Apr 2012, 19:13

Cădirea la Trisaghion, făcută cu căţuia de unul sau chiar doi monahi (monahii), se săvârşeşte doar în duminici şi la sărbătorile cu Priveghere. Atunci monahul / monahia prinde de mantie o mandilă specială (brodată) care se pune pe umărul drept acoperând în întregime braţul care ţine căţuia. Dacă sincer, nu ştiu nici eu prea bine semnificaţia acelei mandile, dar cred că e mai mult distinctivă şi ornamentală.
Cădirea începe din altar, din colţul drept al Sfintei Mese şi se termină tot acolo, urmând întocmai itinerarul unei cădiri obişnuite. Când sunt doi monahi (monahii), se începe din ambele coluţuri ale Sf. Mese şi se face ca şi cum ar fi 2 diaconi. Deci totul obişnuit afară de trecerea prin faţa Sf. Mese şi prin Sf. Uşi.

Cădirea la Aliluia se face la fiecare Liturghie şi nu trebuie făcută mai devreme, în timpul Apostolului. Despre asta vorbim aici.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Despre Polielee şi Cădiri

Mesaj necititde presviter » 16 Noi 2012, 21:40

Atunci când facem Liturghie sâmbăta, fără să fie praznic, facem Intrare cu cădelnița și cu felon la vecernia obișnuită de vineri seara ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre Polielee şi Cădiri

Mesaj necititde protosinghel » 17 Noi 2012, 01:14

Atunci când facem Liturghie sâmbăta, fără să fie praznic, facem Intrare cu cădelnița și cu felon la vecernia obișnuită de vineri seara ?
Dacă nu este slujbă cu Polieleu, Intrare cu cădelniţa nu se face, "Lumină lină" se poate citi, apoi Prochimenul şi direct "Învredniceşte-ne, Doamne", Ectenia cererilor, iar ectenia întreită (deja fără prolog) abia după tropare, la sfârşit. La strană însă, Vinerea seara sunt 3 deosebiri importante dintre care 2 sunt legate de "odovania glasului de rând". Sunt prevăzute în rânduiala tipiconală de la sfârşitul Octoihului, numai că în privinţa stihirilor la "Doamne strigat-am" este o mare încurcătură acolo...


Înapoi la “Laudele bisericeşti. Istorie şi rânduială”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 8 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron