Domnule Ioan Cr,
Faptul că studiind Biblia ajungi să îţi pui nişte întrebări inevitabile, pentru că ceea ce stă scris acolo este foarte clar, nu înseamnă că mint cu privire la apartenenţa mea religioasă. Sunt creştin ortodox, fie că dumneavoastră sunţeţi sau nu convins de acest lucru.
Limbajul meu nu ascunde niciun fel de viclenie, ci mai mult decât atât am expus ceea ce mă frământă cât mai deschis posibil.
Iertare, atunci...
(tin sa va intreb, totusi, daca sunteti si ortodox "practicant" (nu-mi place termenul), adica daca tineti poruncile bisericesti - sa mergeti regulat la Liturghie, sa tineti posturile, sa va spovediti, sa cititi din Sfinti Parinti etc? - va multumesc)
Aţi spus la un moment dat, citez: "Cat despre "intrebarile justificate", ce ar fi sa incepem cu faptul ca daca ceva scrie in Biblie nu inseamna ca este un "imperativ categoric" doar pentru ca scrie in Biblie? "
Domnule Ioan Cr. mi se pare că acest mod de a pune problema poate conduce doar la scuze pe care le folosim pentru că nu dorim să înţelegem şi să respectăm ceea este scris în Bilbie.
Tinta intrebarii a fost alta: nu subminam autoritatea Bibliei, ci doar o asociam
unei alte autoritati - Biserica si Sfanta Traditie, iar acesta din simplul motiv ca
a fost un timp cand Biserica exista dar Biblia inca nu. Consider o grava eroare sa OPUI cele doua autoritati pentru ca de fapt sunt UNA -
Duhul Sfant prin Biblie,
prin marturia sfintilor,
prin marturia sinoadelor,
prin marturia comunitatilor de credinciosi de pretutindeni.
Ca să vă dau un exemplu al înţelegerii doar a ceea ce vrem din Biblie, aş aduce nişte argumente date de Biserica Catolică în ceea ce priveşte respectarea Sabatului (Sâmbăta fiind a şaptea zi, ziua de odihnă şi nu Duminica):
Acestea sunt doar câteva exemple, putând fi găsite mult mai multe surse din care reiese strict acelaşi lucru cu privire la Sabat.
Consider că făcând parte din aceeaşi filieră tradiţionalistă, Biserica Ortodoxă s-a aliat la aceeaşi viziune cu a Bisericii Catolice. De aceea întrebam în postul anterior cu ce drept schimbă omul ceea ce Dumnezeu a lăsat!
Despre sabat a spus clar Domnul Insusi: "Sabatul pentru om", nu invers. Cand spuneti "Dumnezeu a lasat sabatul" si prin urmare trebuie sa ne tinem de el - procedati CONTRAR invataturii tocmai amintite. Observati ca Hristos a fost acuzat ca dezleaga sabatul - si in loc sa se dezvinovateasca, dimpotriva, arata cum si iudeii au "profanat" aceasta zi, si nu odata. Este adevarat ca atat Iisus, cat si Apostolii, si ucenicii se adunau de sabat in sinagogi: dar ei se adunau si in alte zile
contrar obiceiului iudaic. Iudeii aveau o pasiune bolnavicioasa pentru tinerea sabatului: calculau pana si pasii pe care aveau dreptul sa-i faca in acea zi. Dar Hristos nu se limiteaza cu a le reprosa "inventiile" cu privire la sabat: nu a sfintit-o mai tare, ci a facut manifesta ratiunea pentru care aceasta zi se sfinteste, zicand "Asadar Fiul Omului este Domn si al sabatului". Tinerea corecta a sabatului nu este alta decat trecerea la credinta ca Iisus este Domnul si Dumnezeul nostru, altfel ne intoarcem la ratacirea "omul pentru sabat" si ridicam din nou "peretele de mijloc" dintre evrei si pagani.
Am ales doar acest text (pentru că celelalte care apar în Marcu, Luca, Ioan au fost evidenţiate de colegii noştri de dialog, plus altele) pentru a demonstra că avem argumente clare, ca şi creştini, care evidenţiază de ce Sâmbăta este ziua de odihnă.
Este important sa facem distinctie intre evenimentele care s-au petrecut pana la Inviere si cele de dupa Inviere: asa cum scrie in Evanghelia dupa Ioan, abia prin Inviere Hristos avea sa se slaveasca. Deci ceea ce citim in Evanghelii despre misiunea Sa terestra, despre invataturile si practicile Sale in mare parte se refera la rolul Sau de rob pe care si l-a asumat "Mielul care ridica pacatul lumii": asa Il gasim Om ca si noi, care a tinut Legea (inclusiv sabatul), care a fost prigonit si judecat si dat spre moarte. Il aflam si ca Invatator si ca Doctor. Ca Dumnezeu, pana la Inviere, nu a vrut sa fie cunoscut decat de cei chemati (de cate ori ii avertiza pe beneficiari "sa nu le spuneti nimanui ce am facut"). Se retragea si fugea de multime cand Il urmarea. Aceasta este purtarea umila a robului, slavirea Lui inca urma sa vie.
Pe de alta parte, din Faptele Apostolilor transpare cu claritate Noua Lege care are ca fundament unic pe Hristos (Nu Moise! Nu Decalogul!). Apostolii si ucenicii se aduna in alte zile si in alte locuri decat cele randuite in traditia iudaica. In Epistole opozitia fata de Legea Veche este si mai puternica: la fel cum este si fata de Decalog ca simbol al Legamantului Vechi. Ca anume asa intelegeau crestinii noua intorsatura a evenimentelor de dupa slavirea lui Iisus reiese si din specificul problematicii pe care o adresau Apostolii in predicile si in scrierile lor, in adunari, prin mesageri sau pe fata. Primul conflict a fost cel cu iudaizantii: daca acceptau ca Iisus este Dumnezeu, puneau totusi Legea (lui Moise) mai presus de Noul Legamant - cereau paganilor ca sa se taie imprejur (si sa urmeze toate presciptiile mozaice, inclusiv Decalogul) inainte de a se boteza. Iata o marturie DIRECTA a faptului ca Noua Lege nu se confunda cu Legea Veche, ci i se substituie - dar nu ca ceva strain, ci dupa felul cum copilul devine adult, pastrand continuitatea intr-o noua dimensiune, mai desavarsita, cu o noua atitudine de viata, cu noi obiceiuri, cu noi experiente.
Despre toate acestea citim in Biblie. Am facut aceasta paranteza doar pentru a arata ca
Biblia trebuie citita in integralitatea ei. Mai mult, trebuie pusa in contextul istoric si duhovnicesc cuvenit. Altfel nu scapam niciodata de false interpretari.
Aţi menţionat la un moment dat că: "A promova Biblia este IDOLATRIE. " Consider că Biblia este Cuvântul lui Dumnezeu. Este ceea ce El ne-a lăsat drept mărturie, ceea ce trebuie să cunoaştem. El ne-a lăsat Cuvântul Său nu pentru a semăna confuzie, ci pentru a ne clarifica lucrurile asupra cărora ne punem întrebări, să găsim practic răspunsul la ceea ce ne frământă.
Nu este adevarat. Hristos nu ne-a lasat Biblia - de fapt, nu a lasat nici o scriere. De aia zic ca este idolatrie. In mainile unui budist Biblia este o simpla carte. Cei mai multi atei o citeau cu absoluta indiferenta fata de dimensiunea ei duhovniceasca. Numai Dumnezeu Cel viu, prin chemarea Tatalui, prin primirea Duhului Sfant la botez adauga acea experienta pe care o numim veneratie - "sentimentul revelatiei" si atitudinea corespunzatoare, numita "credinta". Numai in Biserica cinstirea Bibliei este placuta lui Dumnezeu si nu idolatra: asa cum observi si tu, comuniunea de dragoste si credinta a credinciosilor are intaietate, or, nu este aceasta intaietate inversata in asa-zisul cult al "Sola Scriptura"? Problema este cum ierarhizam valorile cand "Hristos este ieri, azi si maine Acelasi": Biserica a fost, este si va fi Trupul lui Hristos. Iata de ce propun un alt unghi de vedere - dupa parerea mea mai potrivita si mai autentica pentru toti cei care prefera sa mearga direct la Izvor, la Hristos si la Biserica primara si pura de la origini: nu "unde este Scriptura", ci "unde este Biserica" (cea cu "B" mare).