Re: DESPRE SUFLET: concepţii eronate la adventişi şi iehoviş
Scris: 28 Feb 2011, 11:57
Da, asa este, cum spune sf Teofilact; si eu ceea ce am spus , spune si sf Ioan G de Aur, in talcuirea de la Tesalonicenii, si nu numai el, ci si Dogmatica si multe alte carti, inclusiv credinta bisericii . Nu este contrazicere intre aceste doua afirmatii, ele se completeaza; sf Teofilact, aici, face diferenta intre suflet si duh, precum o face si apostolul Pave la: Epistola către Evrei ,Cap. 4,12. Căci cuvântul lui Dumnezeu e viu şi lucrător şi mai ascuţit decât orice sabie cu două tăişuri, şi pătrunde până la despărţitura sufletului şi duhului, dintre încheieturi şi măduvă, şi destoinic este să judece simţirile şi cugetările inimii,.46. Şi a zis Maria: Măreşte sufletul meu pe Domnul.
47. Şi s-a bucurat duhul meu de Dumnezeu, Mântuitorul meu,... (Luca.1)
"Altul este sufletul şi altul este duhul, aflate alături în Sfânta Scriptură, chiar dacă par că sunt una. Părintele Teofilact (Sfântul Teofilact al Bulgariei) explica, zicând:"Cunoaşte că în Sfânta Scriptură este simplu, s-ar părea, să zici duh şi suflet, dar se cuvine să le deosebeşti. Căci aceasta (Sfânta Scriptură) numeşte "sufletesc" pe omul care trăieşte după fire şi se hrăneşte cu cugetări omeneşti, nefăcând nici relele cele afară de fire, dar nici tinzând la darurile cele peste fire ("...adică pe cel ce, când flămânzeşte mănâncă, pe vrăjmaşi urăşte..."-Sf. Teofilact, Tâlcuire la Evanghelia de la Luca); iar "duhovnicesc" îl numeşte pe acela care depăşeşte legile firii (şi "nimic omenesc nu socoteşte"Idem.); după cum şi "trupesc" Scriptura îl numeşte pe acela care nu trăieşte după legile firii, ci se află în răutăţile cele mai prejos de aceasta".Despre aceste trei feluri de oameni vorbeşte Sfântul Apostol Pavel, zicând:
14. Omul firesc nu primeşte cele ale Duhului lui Dumnezeu, căci pentru el sunt nebunie şi nu poate să le înţeleagă, fiindcă ele se judecă duhovniceşte.
15. Dar omul duhovnicesc toate le judecă, pe el însă nu-l judecă nimeni. (1Cor.2)
Deci, nu este influenta platonica cum afirma unii protestanti; iata ca, inclusiv apostolul face aceasta diferenta.
Apoi se refera la starea de induhovnicire a sufletului( chiar ma gandeam asera sa scriu, dar am omis), numita duh, ( sau in alte locuri, om duhovnicesc) dar asta nu are loc inafara harului, ci, tocmai de el este creata, mai departe, face diferenta intre omul ''sufletesc''( intelectual, ) si cel ''duhovnicesc''( care are harul Duhului Sfant), pe langa asta, mai este si cel ''carnal'', '' trupesc'' inferior celui sufletesc, care face rele din fire, dupa proocul David'' omul in cinste fiind, n-a priceput, alaturatu-sa dobitoacelor celor fara de minte si fac faptele lor''Sau: acesti oameni sunt numai trupuri( Noe, potopul), nu ca ar fi fost numai trupuri, dar aceasta era starea lor care predomina.
Ca sa repet, chiar daca spune sf Teofilact ca altul este Duhul si altul este sufletul, nu contrazice afirmatia ca, uneori scriptura numeste ''sufletul'', ''duh''.
, cum se spune aici: duhurile drepţilor celor desăvîrşiţi (Evr. 12, 23 (Evr. 12, 23; sau Epistola către Filimon Apostol Pavel, Cap. 1,25. Harul Domnului nostru Iisus Hristos să fie cu duhul vostru! Amin.. Dca nu s-ar referii la suflet, atunci afiratia este un non sens, ar suna cam asa: harul sa fie cu harul!
In principiu, acelasi lucru spune sfantul Teofilact, referitor la faptul ca Duhul este numit harul Duhului Sfant.
Deci numeste pe Ioan cu DUHUL lui Ilie, pt ca, Darul = Harul, a lucrat la fel( cu aceeasi putere) in amandoi.Iar CU DUHUL LUI ILIE a venit, că precum întru Ilie a lucrat Darul, aşa şi întru Ioan.
Sfântul Teofilact al Bulgariei, Tâlcuire la Evanghelia de la Luca.
Sau in alta parte intreaba apostolul: primit-ati voi Duhul Sfant? in care se refera la harul Duhului Sfant, dar este numit direct Duhul Sfant.