Porunca a IV a din Decalog - o porunca uitata?

Despre particularităţile acestor confesiuni mai speciale
Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:
Re: Porunca a IV a din Decalog, O Porunca Uitata?

Mesaj necititde protosinghel » 29 Sep 2009, 09:22

Luca 4:16 : "dupa obiceiul Sau, in ziua Sabatului, a intrat in sinagoga"(este vorba de Isus aici). Cum crezi ca si-a format Isus acest obicei ? Sau, cum isi formeaza omul obiceiuri ? Practicand acel lucru de foarte multe ori, asa incat acel lucru ajunge sa faca parte din tine, din fiinta ta.
Fals! Omul poate face un lucru "după obicei", chiar dacă nu l-a făcut niciodată şi nici nu o va mai face decât strict în acel moment. Exemple se pot aduce foarte multe. Iar obiceiul poate fi al familiei, al satului, al poporului, al ţării, al continentului etc. Logica ta e proastă...

Avatar utilizator
don_razvan
Mesaje:122
Membru din:26 Sep 2009, 21:47
Confesiune:protestant

Re: Porunca a IV a din Decalog, O Porunca Uitata?

Mesaj necititde don_razvan » 29 Sep 2009, 10:01

"Omul poate face un lucru din obicei, chiar daca nu l-a facut niciodata". Sincer, nu pot sa nu zambesc la afirmatia dvs.
Priviti ce spune DEX-ul, daca definitia mea a fost proasta:
OBICEI - Deprindere individuală câștigată prin repetarea frecventă a aceleiași acțiuni; fel particular de a se purta sau de a face ceva; obișnuință, învăț.
OBICEI - Însușire dobândită cu timpul prin practică și devenită trăsătură caracteristică; obișnuință; deprindere.
As vrea totusi sa-mi aduceti unul din exemplele la care ati facut referire, pt ca m-am gandit si eu la unul, dar n-am gasit.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Porunca a IV a din Decalog, O Porunca Uitata?

Mesaj necititde protosinghel » 29 Sep 2009, 10:07

DEX-ul contrazice practica.
De exemplu, 2 tineri se căsătoresc. La nunta lor ei vor respecta tot felul de ritualuri populare (nu mă refer la cele religoase) şi le vor face "pentru că aşa este obiceiul". Apo vor avea primul copil şi vor trece prin aceleaşi experienţe "după obicei". Când au mai practicat ei aceste lucruri, ca ele să reuşească să devină obişnuinţă?

Avatar utilizator
don_razvan
Mesaje:122
Membru din:26 Sep 2009, 21:47
Confesiune:protestant

Re: Porunca a IV a din Decalog, O Porunca Uitata?

Mesaj necititde don_razvan » 29 Sep 2009, 10:12

Cred ca faceti confuzie intre obicei si cultura / traditie.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Porunca a IV a din Decalog, O Porunca Uitata?

Mesaj necititde protosinghel » 29 Sep 2009, 10:24

Iertaţi-mă, dar eu refuz să numesc obiceiurile populare de la nunţi şi cumătrii drept TRADIŢIE. Pentru mine tradiţia (chiar şi cu minusculă) înseamnă altceva...

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Porunca a IV a din Decalog, O Porunca Uitata?

Mesaj necititde Ioan Cr » 29 Sep 2009, 10:31

Cred ca faceti confuzie intre obicei si cultura / traditie.
Parintele are dreptate. Ce ar fi sa revenim la text, dar in originalul grecesc?
StrongG1486
ἔθω
ethō
eth'-o
A primary verb; to be used (by habit or conventionality); neuter perfect participle usage: - be custom (manner, wont).
Daca stiti engleza...

In Vulgata sta "consuetudinem" care e mult mai formal decat "mores". Doar ultimul are sensul pe care il doriti dvs (de "morav", comportament tipic personal).
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

adinel84
Mesaje:59
Membru din:24 Sep 2009, 13:37
Confesiune:protestant

Re: Porunca a IV a din Decalog, O Porunca Uitata?

Mesaj necititde adinel84 » 29 Sep 2009, 11:28

Va straduiti degeaba sa aratati ca Isus nu a tinut Sabatul. Daca Isus nu ar fi tinut Sabatul lasat de Dumnezeu,( El care le spunea: Sunt Fiul lui Dumnezeu) nu ar mai fi avut credibilitate in fata oamenilor (nu a fariseilor).
Cat priveste exemplul dat de Parinte cu cei doi tineri..........obiceiul nu era la cei doi tineri casatoriti..........obiceiul priveste biserica, credinta ortodoxa. Oamneii aia au respectat obiceiurile bisericii..........nu ale lor. [/color]

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Porunca a IV a din Decalog, O Porunca Uitata?

Mesaj necititde Ioan Cr » 29 Sep 2009, 11:54

Va straduiti degeaba sa aratati ca Isus nu a tinut Sabatul. Daca Isus nu ar fi tinut Sabatul lasat de Dumnezeu,( El care le spunea: Sunt Fiul lui Dumnezeu) nu ar mai fi avut credibilitate in fata oamenilor (nu a fariseilor).
Adinel, nimeni nu neaga ceea ce este evident: Iisus a tinut sabatul. Dar spui doar jumatate de adevar, pentru ca Iisus totodata si nu l-a tinut - altfel nu ar fi fost acuzat ca-l dezleaga. Oare sunt atat de grele cuvintele "Nu omul pentru sabat, ci sabatul pentru om"? Iisus a aratat cum trebuie tinut sabatul in toate zilele - caci faptele bune se fac in toata ziua. Este inca un argument al Dumnezeirii Lui, daca vrei - pentru ca "Fiul Omului este Domn si al sabatului" asta si inseamna, ca este Dumnezeu si ca are puterea sa il schimbe (de fapt "implineasca" - dar pentru evrei era totuna cu "schimbare", caci erau straini de Duhul).

Cum nu dai, tot nu de porunca a 4-a din Decalog este vorba. Pur si simplu o contrazice logic - faptele bune nu incap acolo. Deci este un alt sabat, nu evreiesc.
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

cogito
Mesaje:4
Membru din:28 Sep 2009, 21:19
Confesiune:protestant

Re: Porunca a IV a din Decalog, O Porunca Uitata?

Mesaj necititde cogito » 29 Sep 2009, 15:04

Offtopic :
Am asistat la discutie si nu as fi vrut sa intervin. Am destula experienta in discutii ca sa stiu ca nimeni nu schimba pe nimeni, cu atit mai putin pe un forum. Veti spune ca scopul discutiilor nu e schimbarea, ci impartasirea unor conceptii diferite. Da, dar cu ce finalitate? Fiecare spera ca adevarul LUI va triumfa in cele din urma. Cind vine vorba de discutii religioase, lucrurile sint si mai complicate. Pentru Kierkegaard, credinta este cea mai puternica dintre pasiuni, iar cind vine vorba de pasiuni, oamenii sint, ei bine, pasionali, adica ratiunea este suspendata. Putem avea impresia ca vorbim cu creierul, dar vorbim cu inima.

Mai ales pe un forum ortodox. Ce sa caute un adventist. Un adventist e privit cu ochi rai chiar si de catre alti protestanti, caci adventistul e foarte aproape de evreu. Iar evreul e persoana non grata a istoriei. (Imi vine in minte un banc despre evrei care circula dupa al doilea razboi mondial, pe care l-am citit in "Originile totalitarismului" a Hannei Arendt, dar poate o sa l spuna alta data). Cind iti faci cont aici, esti pus sa-ti alegi religia. De ce? Doar ca participantii la discutie sa ti se adreseze cu apelativul, vadit rautacios, de "domnul sectant". Macar de ar sti, cei care folosesc cuvintul sectant, definitia sociologica a cuvintului secta. Poate l-ar folosi mai precaut. In orice caz, asta a fost inca unul dintre motivele pentru care am ezitat sa-mi fac cont aici.

Dar am simtit nevoia sa spun si eu vreo doua lucruri, si cum nu ma pot abtine atunci cind vreau sa spun ceva, mi-am facut totusi cont, stiind ca, vorba lui Solomon, e desertaciune si goana dupa vint.

Ontopic:
Mi se pare absurd, din persectiva celei mai banale logici, ca noua, adventistilor, ni se cere sa demonstram ca trebuie sa sfintim Simbata si nu Duminica. In Biblie nu se spune absolut nimic despre schimbarea Simbetei in Duminica, ceea ce inseamna ca cei care astazi tin Duminica trebuie sa demonstreze de ce, si nu invers. Si se poate demonstra, dar facind apel la orice alta sursa decit Scriptura. Orice incercare de a demonstra pe baza Bibliei ca noul Sabat e Duminica, e din start sortita esecului, cum, in virtutea arogantei pentru care e renumita, recunoaste Biserica Catolica. Dar macar e sincera si corecta.
Dar si ortodoxia cea mai lucida spune ca noul Sabat nu este intemeiat pe baza Bibliei, ci pe baza noii sarbatori a Crestinismului, Invierea Domnului nostru. Nu-i asa? Deci, cea mai autentica ortodoxie, renunta din start la incercarea de a argumenta biblic pazirea Sabatului biblic, adica simbata, propunind in schimb Traditia. Despre relatia dintre Scriptura si Traditie as avea multe de spus, dar nu e locul aici.
Ce se ignora cu nonsalanta si cu dezarmanta nevinovatie e totalitatea organica a legii morale. Nu se poate inchipui o lume in care Cele zece porunci nu mai sint valide, dar din totul organic care e Legea morala, este decupata cu mare usurinta si infricosatoare indrazneala, doar porunca a patra, aceea cu privire la Sabat. Din nu stiu ce motiv, porunca asta e tratata ca si cum ar fi de pe alta planeta, ca si cum si-ar avea radacinile in alt univers, in alt Dumnezue decit acela care a spus ca legea Lui e vesnica. Astfel, nimeni nu isi poate inchipui ca astazi, dupa ce Christos ne-a liberat de lege, putem sa ucidem si sa ne inselam sotiile, dar toata lumea isi inchipuie ca poate sa uite de porunca cu privire la Simbata. Pe ce baza ? Doar in virtutea acelei decupari, in opinia mea gratuita si in niciun fel legitimabila, a poruncii a patra din totul celor zece.

Cineva vorbea despre ingustimea mintii adventiste, care spune ca lumea va fi judecata dupa tinerea Simbetei. Respectivul demonstra o intelegere cel putin extrem de fragmentara a teologiei adventiste. Problema sigiliului lui Dumnezeu, caci despre asta era vorba, e cu totul deosebita si nu poate fi discutata aici. Dar e foarte adevarat ca lumea va fi judecata dupa Legea lui Dumnezeu, lege din care porunca a patra nu a incetat niciodata sa faca parte. Cel putin in Scriptura. Caci in decuparile pe care le-au facut oamenii in legea asta- dintre care cea mai celebra e a Bisericii Catolice, care s-a jucat cu poruncile ca si cum ar fi fost desemnata editorul lor, taind, completind, inlocuind- Sabatul poate fi vazut ca periferic adevaratelor probleme teologice.

Avatar utilizator
Matyi
Mesaje:6
Membru din:20 Sep 2009, 15:54
Confesiune:protestant

Re: Porunca a IV a din Decalog, O Porunca Uitata?

Mesaj necititde Matyi » 29 Sep 2009, 20:24

Pentru don_razvan:
Iata rationamentul meu: obiceiul Domnului Isus de a merge la sinagoga era dependent de contextul cultural al vremurilor in care a trait. Daca oamenii mergeau la sinagoga intr-o anumita zi, cum i-ar fi stat D-lui Isus sa mearga in alta zi de unul singur, numai de dragul de a schimba obiceiul oamenilor ? Pe cine ar mai fi invatat acolo ? Important nu era ziua ci oportunitatea de a da invatatura oamenilor. De mic copil era dus la sinagoga in aceeasi zi deci era firesc sa devina un obicei si pentru El. Iata cum isi formeaza omul obiceiuri. Prin deprindere sau fortat de conjunctura.
Ai scris:"Practicand acel lucru de foarte multe ori, asa incat acel lucru ajunge sa faca parte din tine, din fiinta ta." Foarte adevarat, dar nu si corect. Poti se persisti intr-o anumita fapta sau intelegere preluata in mod formal de la altii fara sa gandesti mult la ce faci, motivat fiind exclusiv de spiritul de turma. Adica, asa cum se intampla la majoritatea oamenilor, crezi ca daca un lucru e practicat de o multime mare, printre care si persoane cu renume, esti justificat sa adopti acea practica, fara sa cercetezi deloc. E mai comod asa. Biblia ne indeamna sa cercetam toare lucrurile si sa alegem ce e bun. De aceea avem fiecare creierul nostru ca sa gandim cu el si pe Isus Cristos ca sa ne ajute.
Se intampla des ca persoana care, in cautare de adevar, sa nimereasca intr-o comunitate de credinciosi, unde i se ofera acel adevar pe tava. La fel ca si cu mmancarea, e mai usor sa servesti de pe tava mancarea gata preparata si "dichisita" frumos, decat sa-ti faci tu singur aceeasi mancare dar cu un efort in plus. Mancarea oferita pe tava este buna dar este condimentata dupa obiceiul casei. Ti se pare ca e ciudata la gust dar totusi o mananci, din respect pentru cel ce ti-a oferit-o. Tot asa se continua in fiecare zi pana cand ajungi ca gustul mancarii sa-ti placa si sa o recomanzi si la altii. Daca apare cineva sa-ti ofere un alt mod de a face mancare si te apuci sa o faci cu mana ta, condimentezi dupa noua reteta, si constati ca ai obtinut o mancare mult mai gustoasa. Persoana in cauza, care a preluat din mers adevarul pe care l-a cautat nu isi face timp sa cerceteze daca informatiile primite sunt bune ci le asimileaza pe motiv ca o biserica intreaga le sustine, dupa principiul crede si nu cerceta. Astfel se produce indoctrinarea.
Pentru a afla intr'adevar acel adevar unic si de necontestat e nevoie insa de ceva mult mai serios decat "aruncarea cu privirea peste gard". E nevoie de o dedicare totala pentru slujirea lui Dumnezeu, de calauzirea Duhului Sfant pana la lepadarea de sine. Atunci cand pentru tine e mai importanta apararea doctrinei bisericii tale decat sa slujesti Domnului raspandind evanghelia si intorcand pe oameni de la pacat, inseamna ca esti pe o cale gresita. Crestinii sunt chemati sa fie sare si lumina pentru oameni, nu sa fie stalpi ai unei biserici.
In alta ordine de idei, revenind la aspectul sabatului, trebuie sa mentionez inca o data ca aceasta dezbatere are vreun rost numai si numai daca se trateaza subiectul la modul principial. Daca cineva nu poate renunta la considerentele doctrinare si de orgoliu, care sunt aspecte subiective, pe linga ca nu va fi inteles de nimeni dar nici nu va putea sa intre in posesia adevarului.
Un lucru e clar: nu exista doua adevaruri nici mai multe, exista unul singur si acela se afla in Scriptura. Eu fac parte dintr-o biserica protestanta in care mi s-au oferit o multime de explicatii si versiuni, in care exista o doctrina, in care exista puncte de vedere general acceptate de catre membrii, dar toate acestea nu m-au putut determina sa ma consider solidar in totalitate cu acea biserica, deoarece am unele convingeri diferite. Eu ma las calauzit in exclusivitate de Duhul lui Dumnezeu si, ca atare, nu incerc sa reprezint nici un cult sau doctrina. Voi, adventistii, ignorati cu buna stiinta aspectul principial al sabatului. Sabatul reprezinta, din punct de vedere principial, ziua de odihna, inchinata Domnului, o zi deosebita de celelalte sase. Ca este sambata sau este duminica, d.p.d.v. principial nu are importanta. Esenta este sa ai o zi din cele sapte pe care o inchini in mod deosebit Domnului. Restul este aritmetica de clasa intai, de unde incepi numaratoarea pana la sapte.
Fara sa te gandesti la origini si dovezi, daca contextul social sau cultural de astazi impune ca ziua Domnului sa fie duminica, ziua in care sa mergi la biserica si in care sa ai o relatie speciala cu Dumnezeu, atunci va fi si pentru tine duminica.
Dumnezeu a prevazut ca vor fi controverse pe aceasta tema, a zilelor, si tocmai de aceea ne-a aratat cum sa rezolvam aceste divergente de opinii, prin versetul: Romani 14:6 Cine face deosebire între zile, pentru Domnul o face. Cine nu face deosebire între zile, pentru Domnul n-o face. Deci si unii si altii fac bine, macar ca nu fac la fel. Atunci care e problema voastra ? Dumnezeu accepta si voi nu acceptati. Eliminati din Biblie versete care nu va sustin doctrina. Acest lucru se pedepseste asa cum se mentioneaza in Apocalipsa 22:19.
Daca nu am dreptate va invit sa dati o explicatie mai buna versetului de la Romani 14:6.

Avatar utilizator
Matyi
Mesaje:6
Membru din:20 Sep 2009, 15:54
Confesiune:protestant

Re: Porunca a IV a din Decalog, O Porunca Uitata?

Mesaj necititde Matyi » 29 Sep 2009, 21:23

cogito a scris :
"Dar e foarte adevarat ca lumea va fi judecata dupa Legea lui Dumnezeu,"

Iata cateva versete care vorbesc de la sine despre aspectele de sabat si mancare ca parte a Legii.
(Romani 7:4) Tot astfel, fraţii mei, prin trupul lui Hristos, şi voi aţi murit în ce priveşte Legea, ca să fiţi ai altuia, adică ai Celui ce a înviat din morţi; şi aceasta, ca să aducem roadă pentru Dumnezeu.
Galateni 2:21  Nu vreau să fac zădarnic harul lui Dumnezeu; căci dacă neprihănirea se capătă prin Lege, degeaba a murit Hristos.
Galateni 5:4  Voi, care voiţi să fiţi socotiţi neprihăniţi prin Lege, v-aţi despărţit de Hristos; aţi căzut din har.
Galateni 2:16 [...] pentru că nimeni nu va fi socotit neprihănit prin faptele Legii.
2 Corinteni 5:10  Căci toţi trebuie să ne înfăţişăm înaintea scaunului de judecată al lui Hristos, pentru ca fiecare să-şi primească răsplata după binele sau răul, pe care-l va fi făcut când trăia în trup.
Deci eu care propovaduiesc Cuvantul la oameni, ma rog pentru mantuirea sufletelor pacatoase, imi iubesc aproapele ca pe mine insumi, il iubesc pe Dumnezeu mai presus de orice, inchin ziua de duminica Domnului, ma voi pomeni aruncat in iad pentru tragica greseala si nesabuinta de a nu fi tinut corect ziua Domnului. Daca la voi asa stau lucrurile, este intradevar tragic.(pentru voi).
Iata un verset si mai clar:
Evrei 4:9  Rămâne, deci, o odihnă ca cea de Sabat pentru poporul lui Dumnezeu.
10  Fiindcă cine intră în odihna Lui, se odihneşte şi el de lucrările lui, cum S-a odihnit Dumnezeu de lucrările Sale.
O ZI CA CEA DE SABAT in care sa se odihneasca. Aici este esenta lucrurilor. Cine are minte de inteles sa inteleaga.
Daca tu crezi ca vei fi judecat dupa Lege, osanda este previzibila, pentru ca nici un om nu poate implini Legea.
Ultima oară modificat 29 Sep 2009, 22:05 de către Matyi, modificat 1 dată în total.

esenin
Mesaje:1252
Membru din:02 Iul 2008, 20:52
Confesiune:eterodox
Preocupări:artele vizuale, electronica

Re: Porunca a IV a din Decalog, O Porunca Uitata?

Mesaj necititde esenin » 29 Sep 2009, 21:39

Dar ce tehnica au baietii astia in a crea confuzie! raman bouche bee: UNDE VEDETI STIMATE ENERGUMEN, CA IN ACESTE PROPOZITII ESTE VORBA DE SABAT SI MANCARE? E VORBA DE LEGE, IN GENERAL!

(Romani 7:4) Tot astfel, fraţii mei, prin trupul lui Hristos, şi voi aţi murit în ce priveşte Legea, ca să fiţi ai altuia, adică ai Celui ce a înviat din morţi; şi aceasta, ca să aducem roadă pentru Dumnezeu.
Galateni 2:21 Nu vreau să fac zădarnic harul lui Dumnezeu; căci dacă neprihănirea se capătă prin Lege, degeaba a murit Hristos.
Galateni 5:4 Voi, care voiţi să fiţi socotiţi neprihăniţi prin Lege, v-aţi despărţit de Hristos; aţi căzut din har.
Galateni 2:16 [...] pentru că nimeni nu va fi socotit neprihănit prin faptele Legii.
2 Corinteni 5:10 Căci toţi trebuie să ne înfăţişăm înaintea scaunului de judecată al lui Hristos, pentru ca fiecare să-şi primească răsplata după binele sau răul, pe care-l va fi făcut când trăia în trup.


ATI SCRIS SAPTE RANDURI CARE NU FAC DECAT SA SEMENE CONFUZIE. UNDE ESTE VORBA DE SABAT SI MANCARE?, fie si ca "parte a legii". Ce mai mincinosi! Unii mint prin omisiune, dumneavoastra mintiti prin abundenta. Ce nerusinare!


Ma tot gandesc.....se poate sa fie simpla prostie. Dar e greu de crezut.
"Bolditi" (ingrosati) stimate domn, referintele directe sau aluziile la sabat si mancare in ceea ce citati mai sus.

Avatar utilizator
Matyi
Mesaje:6
Membru din:20 Sep 2009, 15:54
Confesiune:protestant

Re: Porunca a IV a din Decalog, O Porunca Uitata?

Mesaj necititde Matyi » 29 Sep 2009, 22:27

Se pare ca tot nu puteti iesi din subiectivismul vostru. Eu am invitat la o discutie PRICIPIALA despre sabat, adica la ce reprezinta ea si nu la care zi din saptamana este. E o diferenta. Tot din principiu am socotit ca sabatul este parte a Legii, drept pentru care, in mod implicit, am citat versete despre Lege.
Nu era nevoie sa mai repet versetele despre sabat sau mancare pentru ca acestea sunt deja postate in comentariile anterioare. Va rog sa parcurgeti toate paginile topicului ca sa va faceti o idee mai clara.
Un sfat fratesc: nu e bine sa aduceti jigniri in urma unei pareri diferite, pentru ca veti prejudicia prin comportamentul dvs. tocmai religia pe care o aparati sau o reprezentati.
De fapt, cu cat se extinde discutia mai mult, cu atat se contureaza mai evident un comportament tipic, coleric si agresiv la sustinatorii cultului adventist. Cu siguranta ca nu vă face cinste, dragii mei.
M-ati facut mincinos si prost. Multumesc pentru apreciere. Asta ma face sa ma reanalizez inca o data. Nu stiu daca am aceste doua insusiri, dar va dau o "veste buna", ca sunt si nebun. Da, sunt nebun pentru Cristos si asta nu-mi permite sa jignesc pe nimeni.
Dumnezeu sa va binecuvânteze.

esenin
Mesaje:1252
Membru din:02 Iul 2008, 20:52
Confesiune:eterodox
Preocupări:artele vizuale, electronica

Re: Porunca a IV a din Decalog, O Porunca Uitata?

Mesaj necititde esenin » 30 Sep 2009, 01:09

Tot din principiu am socotit ca sabatul este parte a Legii, drept pentru care, in mod implicit, am citat versete despre Lege

Sabatul este parte a Legii, intr-adevar, dar citand Legea "implicit" (a se citi "fara rost") s-ar putea sa vorbiti despre "Sa nu ucizi" care e tot parte a Legii. Daca Legea s-ar referi DOAR la Sabat si mancare atunci, citand-o "implicit" ati vorbi despre acestea doua, si nu despre altceva. Ca le-ati citat pe acelea specifice anterior e just, dar asta nu schimba adevarul ca citatele de care vorbeam eu sunt inadecvate. Vindeti castraveti la gradinari. Reanalizati-va. Va confirm ca nu v-ati insusit rudimentele gandirii.

...cu atat se contureaza mai evident un comportament tipic, coleric si agresiv la sustinatorii cultului adventist. Cu siguranta ca nu vă face cinste, dragii mei.

Ma puneti la gramada pentru ca banuiti ca sunt ortodox. Nu sunt. Nu "reprezint" nicio religie. Ma "reprezint" doar pe mine. Nici cu "credinta" nu stau pe roze. Ma indoiesc. Doar caut adevarul in magma "credinciosilor" si "credintelor" (de doi bani, de cele mai multe ori, cum se vede).

Nu sunteti "nebun dupa Christos", nu sunteti Sf. Pavel, nu va flatati cu calitati pe care nu le aveti, asta e fudulie. Mi-am permis sa va "jignesc" pentru ca ma mintiti (implicit, cum ziceti dumneavoastra). Ma luati de prost. Ca sa fiti linistit: am facut la fel cand administratorul acestui forum (unul dintre ei) a tras o mica minciunica, (mult mai inocenta) si eram oarecum "la el in casa".

Ce ma deranjeaza la dumneavoastra (la toti, dealtfel- aveti acelasi stil) este impetuozitatea necugetata, si atacul in haita. Cati sunteti? Trei, patru? Cate subiecte ati deschis? E un comportament de rapitor, tout simplement. Fara legatura cu fraternitatea in Christos pe care o recitati. A bon entendeur!

adinel84
Mesaje:59
Membru din:24 Sep 2009, 13:37
Confesiune:protestant

Re: Porunca a IV a din Decalog, O Porunca Uitata?

Mesaj necititde adinel84 » 30 Sep 2009, 08:25

Se pare ca tot nu puteti iesi din subiectivismul vostru. Eu am invitat la o discutie PRICIPIALA despre sabat, adica la ce reprezinta ea si nu la care zi din saptamana este. E o diferenta. Tot din principiu am socotit ca sabatul este parte a Legii, drept pentru care, in mod implicit, am citat versete despre Lege.
Nu era nevoie sa mai repet versetele despre sabat sau mancare pentru ca acestea sunt deja postate in comentariile anterioare. Va rog sa parcurgeti toate paginile topicului ca sa va faceti o idee mai clara.
Un sfat fratesc: nu e bine sa aduceti jigniri in urma unei pareri diferite, pentru ca veti prejudicia prin comportamentul dvs. tocmai religia pe care o aparati sau o reprezentati.
De fapt, cu cat se extinde discutia mai mult, cu atat se contureaza mai evident un comportament tipic, coleric si agresiv la sustinatorii cultului adventist. Cu siguranta ca nu vă face cinste, dragii mei.
M-ati facut mincinos si prost. Multumesc pentru apreciere. Asta ma face sa ma reanalizez inca o data. Nu stiu daca am aceste doua insusiri, dar va dau o "veste buna", ca sunt si nebun. Da, sunt nebun pentru Cristos si asta nu-mi permite sa jignesc pe nimeni.
Dumnezeu sa va binecuvânteze.
In primul rand cine te-a jignit?
In al doilea rand Matyi degeaba te straduiesti sa ne spui ca legea s-a desfintat. Doar tu ai spus mai sus ca lumea e plina de imoralitate si de pacat........etc. Cum ti-ai dat seama? De fapt cum iti dai seama ca cineva e imoral? Nu dupa LEGEA care zici tu ca nu mai exsita. Hai ma Mayti........fi realist. Ai dat niste texte scoase din context. Nu-l intelegi de loc pe Pavel si asta e o mare problema.
Romani 7:12 Aşa că Legea, negreşit, este sfântă, şi porunca este sfântă, dreaptă şi bună.
Ia zi la ce lege se refera Pavel? Poti spune o gramada de lucruri, dar ca legea lui Dumnezeu nu mai exista si nu mai e buna, nu cred ca poti sa sustii. Altfel ne-am insela sotiile, ne-am omora intre noi, am fura,............etc.
De fapt am observat ce urmaresti tu. Ti-ai dat si tu seama ca doar daca scapi de lege scapi si de Saba. Te macina rau..........de altfel pe multi magina aceasta porunca..........si cauta prin orice mijloc sa o inlature. Oameni buni.........TREZITI-VA.......pana nu e prea tarziu.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Porunca a IV a din Decalog, O Porunca Uitata?

Mesaj necititde protosinghel » 30 Sep 2009, 11:31

Este haios să vezi cum neoprotestanţi de denominaţiuni diferite se ceartă între ei...

Avatar utilizator
don_razvan
Mesaje:122
Membru din:26 Sep 2009, 21:47
Confesiune:protestant

Re: Porunca a IV a din Decalog, O Porunca Uitata?

Mesaj necititde don_razvan » 30 Sep 2009, 13:09

pentru Matyi
Poti se persisti intr-o anumita fapta sau intelegere preluata in mod formal de la altii fara sa gandesti mult la ce faci, motivat fiind exclusiv de spiritul de turma.
Domnule Matyi, dvs sustineti ca Hristos nu stia ce face cand a pastrat Sabatul, nu ? El, Dumnezeul Universului, a fost motivat exclusiv de spiritul de turma. Cred ca nici dvs nu credeti ce ati spus
Persoana in cauza, care a preluat din mers adevarul pe care l-a cautat nu isi face timp sa cerceteze daca informatiile primite sunt bune ci le asimileaza pe motiv ca o biserica intreaga le sustine, dupa principiul crede si nu cerceta. Astfel se produce indoctrinarea.
Va contrazic. Stiu ca va referiti la adventisti aici, insa inainte ca un om sa primeasca botezul in aceasta biserica, este facut constient mai intai de adevarul Biblic. Oamenii cerceteaza inainte sa aleaga, pentru ca asa spune Cuvantul: "faceti ucenici din toate neamurile, si invatati-i sa pazeasca tot ce v-am poruncit Eu". Sunteti gresit important sau...poate va referiti la alte denominatiuni.
Un lucru e clar: nu exista doua adevaruri nici mai multe, exista unul singur si acela se afla in Scriptura
M-ati bagat in ceata. Pe de-o parte sunteti de acord ca adevarul este in Scriptura, dar nu sunteti de acord cu ceea ce scrie in Scriptura. Eu nu stiu ce sa cred despre dvs. Daca sunteti ferm convins ca adevarul il gasiti in Scriptura, de ce nu traiti acel adevar ?
Eu ma las calauzit in exclusivitate de Duhul lui Dumnezeu si, ca atare, nu incerc sa reprezint nici un cult sau doctrina.
Dumnezeu sa va ajute !
Ca este sambata sau este duminica, d.p.d.v. principial nu are importanta.
Nu cred ca Duhul Sfant v-a insuflat aceasta idee. Dumnezeu nu a lasat o porunca atat de importanta din Legea Sa la aprecierea oamenilor, iar cogito a dezvoltat mai bine aceasta idee.
Fara sa te gandesti la origini si dovezi, daca contextul social sau cultural de astazi impune ca ziua Domnului sa fie duminica, ziua in care sa mergi la biserica si in care sa ai o relatie speciala cu Dumnezeu, atunci va fi si pentru tine duminica.
Adevarul nu are nevoie de confirmarea celor multi si nu este intotdeauna de partea majoritatii. Urmand rationamentul dvs, daca contextul social si cultural considera impune oamenilor minciuna si violenta (pentru ca este o realitate), eu trebuie sa ma supun ? Vedeti ? Nu cred ca sunteti de acord, in schimb la lucrurile care va plac, le gasiti justificare.
Galateni 2:21 Nu vreau să fac zădarnic harul lui Dumnezeu; căci dacă neprihănirea se capătă prin Lege, degeaba a murit Hristos.
Galateni 5:4 Voi, care voiţi să fiţi socotiţi neprihăniţi prin Lege, v-aţi despărţit de Hristos; aţi căzut din har.
Galateni 2:16 [...] pentru că nimeni nu va fi socotit neprihănit prin faptele Legii.
Este adevarat ca neprihanirea nu se obtine prin Lege, ci prin credinta. "Caci prin har ati fost mantuiti; prin credinta. Si aceasta nu vine de la voi, ci este darul fara plata a lui Dumnezeu."
Romani 3:31 :"Deci prin credinta desfiintam noi Legea ? NICIDECUM. Dimpotriva, noi intarim Legea".
Fiindcă cine intră în odihna Lui, se odihneşte şi el de lucrările lui, cum S-a odihnit Dumnezeu de lucrările Sale.
O ZI CA CEA DE SABAT in care sa se odihneasca. Aici este esenta lucrurilor.
Matyi, aduci niste versete cu care te contrazici singur. Sa fiu mai inteles: Cum S-a odihnit Dumnezeu de lucrarile Sale ? Studiaza te rog, cum S-a odihnit Dumnezeu, cum S-a odihnit Isus de lucrarile Sale si nu cred ca vei mai aduce versetul asta, pentru ca acest verset indeamna la pazirea Sabatului.

cogito
Mesaje:4
Membru din:28 Sep 2009, 21:19
Confesiune:protestant

Re: Porunca a IV a din Decalog, O Porunca Uitata?

Mesaj necititde cogito » 30 Sep 2009, 15:32

Unul dintre motivele pentru care nu-mi mai plac forumurile e ca scriu si scriu fara sa fiu citit. Incerc sa fiu cit mai elaborat in textele mele ,sa fie cit mai solide, consistente, coerente, dar tocmai din motivul asta nu sint citite, pentru ca sint prea lungi. Cam asta inteleg eu din reactia stirnita de postul meu.

Matyi procedeaza corect cind se refera la Sabat ca facind parte din corpul legii morale, asta am incercat sa argumentez si eu. Dar e prada unei confuzii grave. Nu doar el, aproape intreg crestinimsul. A spune ca esti judecat prin lege nu inseamna a anula harul, ci inseamna pur si simplu a pastra validitatea legii divine, a o recunoaste ca si criteriu suprem de evaluare morala a oamenilor. Desigur, sintem "judecati" prin har, sintem mintuiti prin credinta, dar asta nu anuleaza valabilitatea vesnica a Legii. Din contra. Si Iisus si sf. ap. Pavel au facut mereu asta clar.
Sabatul continua sa fie la fel de valid ca " Sa nu ai alti dumnezei " , "Sa nu ucizi" si asa mai departe. Oricine vrea sa justifice ignorarea Sabatului divin, trebuie sa justifice mai intii separarea acestuia de corpul legii morale. Si asta inseamna, nici mai mult nici mai putin, decit a altera fara rusine Cuvintul lui Dumnezeu.

Explicatia textului din Romani 14 , 6 e simpla. Zilele la care se refera sint altele decit Sabatul. Sint nenumaratele sarbatori EVREIESTI, adica acelea care tineau de legea ceremoniala. Ar trebui sa fie clar pentru toata lumea ca exista o distinctie radicala intre legea ceremoniala si cea morala. ZIlele acelea sint zilele sarbatorilor care erau umbra lucrurilor viitoare. Dar ZIUA de odihna este parte din planul vesnic al lui Dumnezeu, pusa nu la intimplare in chiar inima legii morale. E cu totul strigator la cer sa crezi ca Pavel s-ar fi referit cu o asemena lejeritate la Legea divina, spunind ca respectarea ei depinde de simpla preferinta individuala, comparabila cu preferinta pentru o mincare. Sint sigur ca Pavel s-ar intoarce in mormint daca nu i-ar fi putrezit corpul. Si in niciun caz nu sta acum in cer si zimbeste condescendent spre discutiile noastre, dar asta e o cu totul alta discutie , despre nemurirea sufletului, la fel de interminabila ca aceasta despre ziua de odihna. In orice caz, lucrurile astea au fost clarificate de mult. Oameni cu adevarat invatati au renuntat sa mai justifice schimbarea Sabatului in duminica pe baza Bibliei, declarind din start ca e vorba de o autoritate omeneasca, fie ca e numita "traditie" sau in alt fel. Pentru ca a incerca sa justifici pe baza Bibliei ca sfintenia Simbetei a fost transferata asupra duminicii, e munca de Sisif.

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Porunca a IV a din Decalog, O Porunca Uitata?

Mesaj necititde Ioan Cr » 01 Oct 2009, 10:18

Unul dintre motivele pentru care nu-mi mai plac forumurile e ca scriu si scriu fara sa fiu citit. Incerc sa fiu cit mai elaborat in textele mele ,sa fie cit mai solide, consistente, coerente, dar tocmai din motivul asta nu sint citite, pentru ca sint prea lungi. Cam asta inteleg eu din reactia stirnita de postul meu.
Ce ar fi sa ne dai chiar dumneata un exemplu de dialogare?

Sunt in aceiasi situatie. Identica... doar ca am scris INAINTEA mesajelor dumitale.

Deci?
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

cogito
Mesaje:4
Membru din:28 Sep 2009, 21:19
Confesiune:protestant

Re: Porunca a IV a din Decalog, O Porunca Uitata?

Mesaj necititde cogito » 01 Oct 2009, 13:05

Problema cu forumurile e ca, desi se spune ca e un singur fir (thread), adevarul e ca un singur topic sint mai multe fire, care se impletesc in feluri ciudate. Asa se face ca se ajunge uneori in situatia sa se poarte mai multe discutii paralele. Cred ca e inevitabil, din moment ce nu poti sa intri mereu pe forum iar atunci cind intri trebuei sa-ti alegi postul caruia vrei sa-i raspunzi, pentru ca nu poti raspunde la toate. Deci raspunzi celui care te intereseaza mai mult, sau care te-a incitat sau indignat sau etc mai mult.

Eu , atit cit am putut, am incercat sa ma adresez la ceea ce e esential pentru discutia asta despre Sabat. Desigur, cind incerci sa suprinzi esentialul, poti sa pierzi mult, motiv pentru care, daca e nevoie, imi cer scuze.


Înapoi la “Adventiştii şi "Martorii lui Iehova"”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 25 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX