1 Si atunci, stau si va intreb: daca toti apostolii in scrierile lor subliniaza faptul de "a ramane la invataturile lor', "de a nu ne abate de la ele" si totusi vin alte inavaturi si le
contrazic pe acestea ,ce-i de facut?
Dar cine spune ca aceste invataturi contrazic Scriptura? Aste a sola opinia Dvs.
3. Ordinarea diaconilor era o invatura si o practica a Bisericii Primare care circula oral in primul secol pana cand a fost scrisa epistola apostolului Pavel care sublinia acest lucru. Era o practica acceptata de intreaga Biserica, deci inspirata de Dumnezeu. Va referiti probabil la idee ca , aceasta practica nefiind scrisa undeva era o tradite sfinta, Traditia Apostolica (invatura care circula oral). De acord. Au circulat si alte invaturi ale Bisericii Primare tot oral, ca Traditie Apostolica pana cand au fost scrise in Noul Testament. Dupa definitivarea Noului Testament, ce ne facem cu acele invataturi care vin si il contrazic? Aici e problema. Mai sunt acestea inspirate de Dumnezeu? Ma refer la Traditia Bisericeasca incepand cu sec.IV en.
Stimate coleg! Ordinarea nu era nicio traditie care circula oral! Pur si simplu a fost o practica noua. Biserica (Apostolii), avand calauzirea Duhului Sfant, au "infiintat" ceva nou - fara marturie din Scriptura sau cuvantul lui Iisus. De ce nu ar fi acelasi lucru valabil si pentru succesorii directi ai Apostolilor, peste care ei si-au pus mainile, transmitandu-le aceasta putere, data lor de la Domnul?
4. Dupa ce afirmati ca "Maica Domnului nu a nascut natura divina a lui Iisus, ci Persoana Sa" veniti si spuneti ca "Iisus e Dumnezeu si in stadiu embrionar!".
Cum le impacati pe cele doua?
Nici n-ati citit, nici n-ati inteles dogma de la Calcedon. Pacat...
5. Aici e o incercare. Exista o asemenea Biserica care pastreaza exact invataturile Bisericii Primare. Trebuie doar ca Dvs. sa vedeti care sunt invataturie fundamentale ale Bisericii Primare (doar dupa scrierile Noului Testament, fara ceea ce spune Biserica Ortodoxa) si sa le cautati la acea Biserica de azi.
Nu am vrut sa pun eu degetul pe "i". Va las pe dumneavoastra.
Da-da-da... Cand ajungem la istorie...Codita intre picoare si da-i cu divagatii. Bun. Intrebare scurta pentru Dvs: Sunt adevarate cuvintele Domnului din Matei Matei 16, 18 si Matei 28, 20? A fost Domnul cu Biserica Sa in mod continuu sau nu? Daca da, va rog nume, marturii, documente, scrieri despre Biserica 'adevarata', cea dinainte de Constantin. Si dupa Constantin ce s-a intamplat cu aceasta Biserica, pana la Reforma? Nume, documente...
6. Eu respect pe toti credinciosii ortodocsi, dar am ceva doar cu invatatura acestei Biserici. Vreau sa fac aceasta diferenta din start. Discutam aici doar invatatura.
Biserica Primara, conform Sfintelor Scripturi (Vechiul si Noul Testament, fara sa luam in considerare tot felul de scrieri ce apar in primul secol sau mai tarziu, care sunt arbitrare
[adica scrierile urmasilor directi ai apostolilor (majoritatea ordinati direct de ei) sunt arbitrare, dar aberatiile unor teologi - sau mai bine zis te-oloaga Ellen G White, scrise cu 'n'-sprezece secole mai tarziu, nu. Buun!], tinea urmatorul set de invataturi:
I. Avea in centru pe Iisus Hristos si credea in EL. -
de acord. Si Biserica ortodoxa face la fel
II. Avea in centru invatatura apostolilor si a lui Iisus Hristos dar si a Vechiului Testament, ca regula de credinta.
de acord
III. Practica pocainta, marturisirea pacatelor (direct lui Dumnezeu, fara intermediari) si era iertata direct de Dumnezeu.
Eu cred ca mai trebuie sa cititi odata Matei 18, 18; Ioan, 20, 22-25; Iacov 5, 16; Fapte 19, 18.
IV. Practica botezul la o varsta matura spiritual (vedeti Faptele Apostolilor)
A se vedea Oscar Cullman, The New Testament Baptism. Teolog protestant
V. Tinea Sambata ca zi de inchinare spatamanala.
s-a lamurit in alta parte pe forum
VI. Se inchina direct lui Dumnezeu.
Dar noi cui ne inchinam?
VII. NU se inchina la icoane (nu existau), la Fecioara Maria sau la sfinti.
S-a discutat
VIII. Nu credea in Iadul prezent atunci si nici in chinurile de aici, vesnice.
Dati-mi 5 lucrari serioase care sa ateste acest punct de vedere.
IX. Accepta preotia universala. Nu existau clasele de cler si laic.
Va recomand cu caldura seria de lucrari a lui Jaroslav Pelikan- istoric al Bisericii de mare renume. Tradusa in romana, la Polirom. Fapte (documente), nu vorbe. Apropo, Pelikan s-a convertit la Ortodoxie spre finalul vietii. Un om care a studiat la cel mai inalt nivel documentele si a fost sincer cu sine insusi.
X. Nu credeau in sufletul nemuritor. Nu faceau pomeni sau nu acceptau cultul mortilor (moaste, pomeni)
S-a discutat si despre asta. Vezi totusi Pelikan, volumul 1
XI. Asteptau pe Iisus sa vina a doua oara.
Corect. Si noi Il asteptam
XII. Credeau intr-un cer nou si un pamant nou.
de acord. Si noi
XIII. Tineau legile sanitare (referitorare la bautura si hrana, la cumpatare...).
Adica asceza. Corect
XIV. Practicau sistemul zecimii.
Posibil. Si in unele Biserici Ortodoxe se practica. Mai ales in America, unde majoritatea credinciosilor provine dintre evanghelici
XV. Acceptau invatatura Sfintei Treimi.
Si noi
XVI.Si altele...invierea si viata vesnica
Si noi
Daca Biserica Ortodoxa se incadreaza in aceste invaturi inseamna ca are de-a face cu Biserica lui Hristos.
Stiu ca, Biserica Ortodoxa s-a format treptat in spatiul rasaritean al Europei incepand de la Constantin cel Mare (sec.IV). Sub aceasta denumire nu exista inainte de sec.IV. Din sec.IV, apare doar denumirea de Biserica Catolica data la Conciliul de la Efes din 325.
Ati citit Dvs. cate ceva, dar nu prea mult. Si nici nu ati prea inteles. Termenul 'catolic' si 'ortodox' dobandeste un sens confesional abia dupa Schisma din 1054. Asadar, Biserica Ortodoxa este in acelasi timp 'catolica', asa cum marturisim in Crez (universala, soborniceasca) si 'orthodoxa' (cea care il slaveste drept pe Dumnezeu)
Am o multime de practici pe care AZS-istii le fac, si care nu se regasesc in Biserica Primara, dar am obosit...
Din partea mea, va fi probabil ultimul mail. Daca doriti, va ofer bibliografie pentru subiectele discutate, dar va ca exista acea reticenta, specifica evanghelicilor, de a sonda istoria.
Discutam odata cu un evanghelic si acesta, inca inainte de a incepe discutia, mi-a atras atentia: Sunteti sigur ca doriti sa continuam? Pentru ca aceasta discutie ne va fi MARTURIE la a doua venire a Domnului. Atat Dvs., cat si mie. Sa nu ziceti ca nu ati avut de unde sa stiti...
Acelasi lucru il pun si eu inaintea Dvs.
Numai bine!