Zau?
Si ce coincidenta ca in localitatiile mentionate in NT se savarsesc acum liturghii si nu spectacole adventiste
Ceea ce se intampla acum, nu este un exemplu bun (dupa 2000 de ani de adaugiri, multe se intampla). Ceea ce se intampla pe vremea Sfintilor Apostoli, ma intereseaza.
Tu ori esti smecher ori esti smecher!
Eu nu vorbeam doar de ce se intampla acum,inca din sec 1 exista documente pe langa scrierile NT care indica ca in locatiile pomenite in scrierile apostolilor se savarseau liturghii. In sec 2 la fel in toate bisericile neo-testamentare se savarseau liturghii dar si alte noi unde apostolii au facut evanghelizare. As putea sa-ti enumar zeci de astfel de orase dar ma rezum sa-ti denumesc numai cuvintele cu care mai era descrisa Liturghia:
BINECUVINTARE,SACRIFICIUM,JERTFA,OBLATION,OFRANDA,SACRAMENTUM,TAINA,CEREMONIE ,SLUJBA.
"Inca inainte de sfirsitul sec 1,Euharistia se savirsea duminica(Inv celor 12 Apostoli 14) si probabil dimineata asa cum marturiseste Pliniu cel tinar la inceputul sec 2(intre 111-112):<stato die ante lucem>.
Fie din cauza legii contra asociatilor ilegale,reinoita de Traian, fie mai degraba pt ca adunarea crestinilor si unirea ei cu masa frateasca era greu de facut zilnic,seara,Liturghia a devenit de timpuriu saptaminala si EUHARISTIA s-a despartit de MASA(AGAPA).Savirsindu-se duminica dimineata,s-a introdus obiceiul sa se primesca pe nemincate.
CULTUL EUHARISTIC consta in doua parti:
una didactica,in care se faceau citiri largi din cartile NT si VT,o omilie asupra celor citite,rugaciuni comune
alta se punea pe ALTAR piine,vin si apa: episcopul sau preotul liturgisitor facea rugaciuni si aducea <euharistii>(multumiri),celor de fata clerici si credinciosi.
Diaconii duceau Sf Euharistie si celor absenti(bolnvi,neputinciosi,chiar si celor inchisi,daca se putea)
Rugaciunile erau ,parte improvizate,pt nevoile de moment ale comunitatii,parte stabilite(pt Sf Euharistie)
Atitudinea obisnuita era de <ORANTES>: IN PICIOARE,CU BRATELE INTINSE,CU OCHII RIDICATI SPRE CER.
Se faceau CINTARI:psalmi din VT,cintati recitativ,sau imne crestine.Un frumo imn este rugaciunea de lauda de la sfirsitul scrieri Pedagogul.
MUZICA INSTRUMENTALA NU ERA ADMISA IN CULT.
INAINTE DE SAVIRSIREA SF Euharistii,dupa o rugaciune, crestinii isi dadeau sarutarea pacii,denumita si sarutarea sfinta,semn al comunitatiii lor in credinta si in dragoste,al impacarii lor,pt impartasirea ce urma sa o primeasca.
Rugacinile ei erau ascultate de crestini in genunchii,afara de Duminici si de zille de Pasti pina la pogorirea Sf Duh.
<Piinea euharistica> era dospita,azima s-a introdus in apus mult mai tirziu(in sec 8-9)Vinul era curat;culoarea lui nu era stabilita,dar vinul era de obicei rosu.In vin se punea si apa.Acest amestec era uzual si obligatoriu(Ioan 19,34).Obiceiul unor comunitati de a savirsi Sf Euharistie fara vin a fost condamnat.Pt vin se intrebuinta un potir,<potirul Euharistiei> (calix) la inceput din lemn,apoi din sticla si din metal.
Impartasirea se facea cu clericii:episcopul,preotii,diaconii,clericii inferiori,apoi vaduvele si fecioarele din serviciul bisericii,copiii,barbati,femei..
Credinciosi se apropiau pe rind de ALTAR (ad aram Dei Stare),primeau de la episcop,preoti sau diaconi o bucata de piine euharistica si beau din potir,raspunzind <amin>Celor absenti li se ducea numai piine euharistica,credinciosii o luau si in calatoriile lor.
In Sf Euharistie crestinii primeau TRUPUL SI SINGELE DOMNULUI.
I se recunoste caracterul de TAINA si de JERTFA pe temeiul marturiilor apostolice. Alte marturii sunt destul de numeroase (Ignatiu,Iustin,Irineu,Ciprian,etc)
Refuzul de a primii pe unii crestini la Sf Euharistie era o grea pedeapsa.Cei cazuti in pacate grele primeau Sf Euharistie doar dupa o lunga penitenta.Primirea ei cu nevrednicie era socotita un mare pacat.Impartasirea era precedata de MARTURISIREA PACATELOR (Inv celor 12 apostoli 14,1)
Pe linga ofrande euharistice -piine si vin- credinciosi aduceau la cult daruri de alimente,bani,piine si vesminte,incaltaminte,pt ajutorarea saracilor si pt intretinerea clerului.Unele se imparteau indata,altele erau pastrate pt nevoie.
Frecventarea cultului era obligatorie si regulata. Exista masuri pt lipsa nejustificata la mai mult de trei duminici."
(Ramureanul-Ist Bis Univ vol 1)
Deci oricum ai incerca tu s-o intorci,spectacolele,conferintele,slujbele np nu se asemana de nicio culoare cu liturghiile apostolice.