Motivele pentru care sf. apostoli si evanghelisti din sec I (de crestinism) nu venerau icoanele erau: 1. prototipurile (adica ei, sf. evanghelisti si apostoli) erau inca in viata, inclusiv Hristos (pina ala anul 33 AD).
Inteleg un lucru: icoanele folosesc numai pentru inchinarea la morti.
BO nu cunoaste morti, vis a vis de sfintii din prezenta lui Hristos. Si nici Hristos nu e un Dumnezeu al celor morti.
Nu inteleg un lucru: de ce nu aveau si nu se inchinau la icoana Maicii Domnului cu Pruncul in brate (Maica Domnului murise iar Domnul Iisus Hristos se inaltase).
unde scrie ca
nu venerau icoana Maicii Domnului?
Nu aveti darul ghicitului, presupun.
2. din umilinta crestina: doar nu erau sa se venereze unul pe celalalt
Va spun o curiozitate (daca va intereseaza): Sfintii Apostoli nu acceptau nici un fel de venerare, sub nici o forma, de la nici o persoana (vedeti, spre exemplu, Fapte 10:25,26 sau Fapte 14:15).
dupa cum am si scris mai sus; sf. apostoli sau evanghelisti nu se venerau unii pe altii dat fiind ca erau in viata si supusi cu totii pacatului (mai putin decit altii dar tot oameni erau si ei); erau extrem de modesti.
3. sfintii Bisericii ce urmau sa existe in viitor, nu se nascusera inca. Deci cei din sec I nu aveau cum sa venereze sfintii sec II-XX!
Neplacuta situatie. Daca nu se nascusera si murisera sfintii, nu puteau fi icoane
Viitorii sfinti si martiri nu se nascusera inca, deci evident ca cei din sec I nu aveu cum sa-i venereze!
Icoanele sfintilor din viitor nu existau in sec I, evident.
Ce a existat in sec I a fost icoana Fecioarei Maria cu Pruncul, ceva de care np de rind nu au cum sa stie; cei mai cititi, afla de existenta lor.
Nu scrie, sau nu cunosc eu, modul in care aceste icoane au fost venerate.
Daca nu existau icoane, ce fel de biserica mai era si asta (fara icoane). Bietii Sfinti Apostoli! N-au avut si ei parte de obiserica plina de icoane si alte obiecte de cult. Ma intreb, cum s-or fi inchinat? Si, cui s-au inchinat? Suna ciudat sa te inchini doar lui Dumnezeu, prin Iisus Hristos, fara icoane si alte accesorii.
nu pentru un np, care are imaginea lui Hristos sau a sf. apostoli
in minte, nu pe peretii bisericii lor.
Au imagini si pe cardurile de Craciun sau Paste sau semnul conspirativ (?!) al pestelui, pus pe masini, carti religioase sau firme, imagini cu lideri np ce apar pe peretii adunarilor np, etc. Si aceste imagini sunt venerate/cinstite chiar si fara ca np sa-si faca semnul Crucii cind se uita cu drag la ele.
NP sunt iconoclasti numai in teorie.
Ei sigur, pentru np, venerarea sau cinstirea imaginilor de mai sus ia alta forma decit cea a BO, dar in afara imaginilor create grafic sau in imaginatie (minte), nu pot trai nici ei. Sunt oameni si n-au de ales.
Intrebarea este cum s-au descurcat sfintii sec I fara seminarii teologice, fara coruri sau evanghelizari pe stadioane; fara computere si google, fara instrumentatie si acustica moderna, fara tabere de tineret, etc?!
Bietii sf, apostoli!
Biserica istorica a dat martiri inca din sec I (incepind cu Sf. Stefan); atunci a aparut aceasta practica a venerarii sfintilor Bisericii.[/quote]
Pai, hotarati-va odata. Inteleg ca, totusi, sfintii venerau pe alti sfinti. Nu stiu despre ce sfintii vorbiti, dar Sfintii Apostoli nu s-au ocupat cu asa ceva (cu venerarea altor oameni).
a. sf. apostoli si evanghelisti nu s-au numit pe ei insisi "sfinti". Biserica ca i-a urmat i-a numit astfel.
b. de regula, cei vii (chiar daca au o viata sfinta) nu se numesc pe ei insisi sfinti iar de venerat/cinstit, venereaza pe altii, considerati mai vrednici decit ei.
Primele icoane dateaza din sec I si sunt atribuite sf. Luca; ele infatiseaza pe Fecioara Maria si Pruncul Iisus.
Alta gogoasa. Ce s-a intamplat cu acele icoane? Au fost tinute ascunse? Caci Sfantul Evanghelist Luca nu pomeneste nimic despre ele (nici in Evanghelie nici in cartea Faptele Apostolilor).
a. unde scrie ca trebuie sa pomeneasca?
b. aceste icoane exista astazi si dateaza din sec I asa cum din sec I dateaza Giulgiul din Torino, in care, se spune, ca a fost infarusat Hristos cind a fost dat jos de pe Cruce. Datarea se face cu Carbon 14 sau alte metode si mai moderne.
c. aceste icoane exista si astazi in pofida faptului ca dvs n-ati auzit de ele pina acum.
Amintesc ca si Canonul NT
nu a fost format de sf. apostoli sau evanghelisti ci de Biserica sec IV care a lamurit care sunt cartile de inspiratie divina. Sf. apostoli nu ne spun ca scrierile lor sunt sau ar fi de inspiratie divina ci Biserica sec IV.
Nu va chinuiti sa demonstrati ca Sfanta Scriptura a fost data de altcineva decat de Insusi Dumnezeu (prin mijloacele si oamenii alesi de EL).
"
prin mijloacele si oamenii alesi de El"; aici ati zis bine. Asa este.
Si oamenii de care s-a folosit Dumnezeu pentru a forma Canonul NT (si a afirma ca aceste carti sunt de inspiratie divina) a fost
Biserica sec IV (patru), nu cea a sec I; aceiasi Biserica, de afltfel, cu acelelasi dogme (invataturi apostolice), aceiasi inchinare liturgica (dar la alt timp si cu alti oameni) ca BO de astazi.
Dumnezeu
nu S-a folosit pentru aceasta lucrare magistrala de np din trei motive:
a. acestia nu aparusera inca in istorie;
b. cind au aparut, au aparut ca o schisma din protestantism, care la riundul lui, a fost o schisma din BC;
c. au invataturi deosebite intre ele si toate deosebite de Biserica istorica; deci contin erezii. Acestea sunt motivele de ordin obiectiv pentru care Dumnezeu nu avea cum sa se foloseasca de np intru formarea Canonului NT.
Ziceti si dvs bogda proste cind cititi NT si sa va aduceti aminte prin cine a lucrat Dumnezeu la formarea lui.
PS ceea ce numiti a fi credinta
dvs apostolica este de fapt ceva aparut prin sec XX (daca sunteti luteran sau calvinist, dupa sec XVII).
Ceva nou in istorie.
Credinta mea a aparut mult mai recent; cam acum 6 ani, cand am inceput sa ma aplec cu multa atentie asupra Sfintei Scripturi. La baza credintei mele stau invataturile de acum 2000 de ani, nealterate de "sfinte traditii".
ceva aparut acum 6 ani (in materie de invatatura biblica) nu poate avea la baza invataturile apostolice chiar daca dvs v-ati aplecat cu atentie asupra Scripturii.
Amintesc ca exista sute de denominatii crestine aparute in sec XX -XXI, cu deosebiri de dogma intre ele, si toate se apleaca cu atentie asupra Scripturii. Ca si dvs.
Nu sunteti singurul np care se apleaca cum poate el mai bine asupra Scripturii. Buna intentie nu ajuta, evident!
Daca vreti sa va laudati cu istoria, o puteti face; aveti in spate 2000 de ani de adaugiri la ceea ce ne-a lasat Hristos..
a. nu cunoasteti tot ce a lasat Hristos ("
Dar sunt şi alte multe lucruri pe care le-a făcut Iisus şi care, dacă s-ar fi scris cu de-amănuntul, cred că lumea aceasta n-ar cuprinde cărţile ce s-ar fi scris. Amin").
In Materie de dogma (invatatura apostolica) nimic nu s-a pierdut si nimic nu s-a adaugat de la sec I incoace. Nu in BO, evident.
BO are acelelasi invataturi (dogme), aceiasi inchinare liturgica, aceleasi taine si aceiasi ierarhie bisericeasca ca si Biserica sec I.
Ca si Biserica sec IV care a dat Canonul NT.
Biserica sec XXI a adaugat si ceva microfoane in biserica, ca sa auda si cei ce nu incap in incinta bisericii, dar asta nu tine nici de dogmele Bisericii si nici de inchinarea liturgica.
