DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Discuţii despre diferenţele de doctrină dintre ortodocşi şi (neo-)protestanţi
dumio
Mesaje: 471
Membru din: 03 Aug 2010, 14:58
Confesiune: ortodox

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde dumio » 25 Noi 2010, 23:01

Este clar ca nu poti traduce prezbyteros doar prin batran, mai ales ca nimeni dintre apostoli (asa cum se numeste si Petru la I PT.5,1-2 si Ioan IIIn.1) nu era cu plete albe cand au fost alesi, ci foarte tineri.
Si cuvantul "episcop" adica "supraveghetor" nu ar putea fi tradus ! ca supraveghetor poate fi si in alt context. Sunt supraveghetori de sectii, de sala, de copii etc., la examene.
Eu consider ca trebuie lasat asa cum este termenul grec, pentru a nu da nastere la confuzii. Este "prezbyteros" ? traducem "prezbiter", dar nicidecum preot. Este "epyscopos" ? traducem episcop.
Termenul este lasat asa si in cazul prezbyterului, numai ca unii termeni sunt traductibili sau se adapteaza limbii in care se traduce Scriptura, altii nu sunt. De exemplu: episcop nu il traducem, doar il declinam potrivit limbii romane, pe cand prezbyteros a suferit o modificare (nu prin traducere, ci prin adaptare. A fost impropriat de limba rom. in forma asta: preot). Desi, pana astazi, in limba romana, sotia preotului poarta numele fie de prezbitera, fie de preoteasa (fara a se intelege ca ea chiar participa la slujirea altarului sau ca are hirotonie).

electric77
Mesaje: 1072
Membru din: 26 Sep 2010, 13:03
Confesiune: alta religie

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde electric77 » 26 Noi 2010, 07:10

A fost impropriat de limba rom. in forma asta: preot).

dar in alte limbi nu s-a intamplat asa, traducerile americane, sa zicem, nu au folosit "priest" ci "elder"
Desi, pana astazi, in limba romana, sotia preotului poarta numele fie de prezbitera, fie de preoteasa (fara a se intelege ca ea chiar participa la slujirea altarului sau ca are hirotonie).
nu este biblic.
femeile nu pot fi supraveghetoare, presbitere.

Avatar utilizator
Floryan
Mesaje: 652
Membru din: 15 Ian 2010, 07:59
Confesiune: ortodox
Preocupări: Viata la tara
Localitate: Bacau

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde Floryan » 26 Noi 2010, 08:51

dar in alte limbi nu s-a intamplat asa, traducerile americane, sa zicem, nu au folosit "priest" ci "elder"
Asta e tot ? CU asta desfiintezi matale biserica ortodoxa cea de 2000 de ani? I-a raspunde dle electric atunci daca Hristos a desfiintat preotia cind a fost ea introdusa si cine au fsot cei care au protestat impotriva unei astfel de erezii? I-a sa te vad cit esti de bun acuma impreuna cu ereticul de vasinec
Unde sunt in Biblie falsurile si traducerile mincinoase?

Cuvântul presbyteros de fapt, un adjectiv la gradul comparativ, care înseamnă "mai bătrân", dar se poate folosi şi cu valoare substantivală. Aceasta nu înseamnă însă "bătrân" ca vârstă, ci ca maturitate. :mrgreen:
Traducerile americane, normal, de parca americanii au ceva in comun cu crestinismul (fiind leaganul sectelelor), de fapt nici istorie proprie nu prea au, dar ma rog,
presbys = "old man, elder; someone revered or honored" ("om bătrân, mai în vârstă; cineva venerat, respectat"); oi presbyteroi (pluralul de la presbyteros) = "elders, chiefs, ancestors" ("superiori, căpetenii, strămoşi"). Biblia ortodoxă traduce acest cuvânt prin "preot" atunci când în greacă se află la numărul plural, deci cu sensul de "superior, căpetenie". Un exemplu este I Timotei 5:17: "Preoţii care îşi ţin bine dregătoria să se învrednicească de îndoită cinste, mai ales cei care se ostenesc cu cuvântul şi cu învăţătura". O traducere literală a textului grecesc ar fi: "Prezbiterii (căpeteniile, preoţii) care conduc bine, să se învrednicească de îndoită cinste, mai ales cei ostenitori în cuvânt şi învăţătură". Cornilescu traduce prin "bătrânii", dar e destul de clar că nu poate fi vorba de nişte simpli bătrâni, ci iarăşi e vorba de o treaptă ierarhică. :mrgreen:
Dicţionarul elino-românesc al lui G. Ioanidu explică: "mai bătrânu, mai vechiu; preotu".
În Evanghelii mai apare şi cuvântul presbyterion (e.g. Luca 22:66; sau în Faptele Apostolilor 22:5), care este folosit pentru a desemna Sinedriul evreiesc (adunarea mai marilor-preoţilor), deci tot o formă ierarhică.


Nu este biblic. femeile nu pot fi supraveghetoare, presbitere.
Ai dreaptate, asa este. In biserica ortodoxa nu exista femei preot, paote ne explica vasinec cum e cu femeile preot si cu profetesele, el e in in masura.
Dumnezeu este totul întru toate si întru nimenea nimic

vasinec

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde vasinec » 26 Noi 2010, 17:23

Ai dreptate cand spui ca Hristos este singurul preot (ptrezbyteros),
Cat de mizerabil puteti scrie despre Domnul Iisus Hristos! Il coborati pe EL la conditia de "presbuteros" (presbiter, batran - in traducere corecta) ca sa va puteti fi dvs. "iereus" (preot). Imi aduceti aminte de nazuintele unui personaj celebru, care spunea: "ma voi sui pe scaunul Celui Prea Inalt". Stiti la cine ma refer. Cred ca va este prieten, de vreme ce ganditi la fel.

Domnul Iisus Hristos este, intr-adevar, Singurul Preot (IEREUS). In dreptul Mantuitorului nu este pusa niciodata titulatura de "prezbuteros" (presbiter, batran).
Dar cu toate acestea, in Nt vedem ca sunt si alti diaconi, preoti (prezbyteri, ierei), episcopi, apostoli, evanghelisti, pastori, mai-mari, parinti etc. Se contrazice Scriptura? Nu!!! !
1. Exista un Singur Preot (iereus). Va repet: recititi tot Noul Testament (vedeti originalul grecesc) si veti vedea ca, in crestinism, singurul care este numit PREOT (IEREUS) este Domnul Iisus Hristos.
2. Slujbasii pamantesti se numesc: presbiteri / batrani, episcopi, diaconi. Nu avem preoti pamantesti in crestinismul biblic.

Vianor
Mesaje: 111
Membru din: 29 Aug 2010, 20:40
Confesiune: protestant

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde Vianor » 26 Noi 2010, 17:26

Nici macar ortodox nu cred c-o sa ajunga,nu este sincer interesat de adevar.
Mai degraba ar ajunge calugari sau macar ortodocsi baieti dintr-astia "tari de cerbice" gen vianor sau vasinesc.Macar ei pun suflet in ceea ce fac,se dedica pe cand electricul ii scos din priza.
Eu zic să lăsăm ”euforiile” și să revenim la subiect, deși înțeleg că vă este avantajos să vă abateți...
Repet întrebarea: Care este rolul canonului și în ce măsură se păstrează valoarea lui astăzi?

Avatar utilizator
Floryan
Mesaje: 652
Membru din: 15 Ian 2010, 07:59
Confesiune: ortodox
Preocupări: Viata la tara
Localitate: Bacau

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde Floryan » 26 Noi 2010, 17:31

Care este rolul canonului și în ce măsură se păstrează valoarea lui astăzi? [/b]
Canonul cui?
Ce confesiune esti?
Dumnezeu este totul întru toate si întru nimenea nimic

daniel tuduran
Mesaje: 483
Membru din: 12 Iul 2009, 19:28
Confesiune: ortodox
Localitate: or Brad,Hunedoara
Contact:

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde daniel tuduran » 26 Noi 2010, 18:16

cat de mizerabil puteti scrie despre Domnul Iisus Hristos! Il coborati pe EL la conditia de "presbuteros" (presbiter, batran - in traducere corecta) ca sa va puteti fi dvs. "iereus" (preot). Imi aduceti aminte de nazuintele unui personaj celebru, care spunea: "ma voi sui pe scaunul Celui Prea Inalt". Stiti la cine ma refer. Cred ca va este prieten, de vreme ce ganditi la fel.
Daca ii pana acolo Hristos este Cel vechi (batran) de zile,insa presbiteros nu inseamna doar simplu batran ci un "batran" hirotonit,adica unul care a primit un har special pt a savarsi sfintele slujbe.
Domnul Iisus Hristos este, intr-adevar, Singurul Preot (IEREUS). In dreptul Mantuitorului nu este pusa niciodata titulatura de "prezbuteros" (presbiter, batran).
Uite ca este,mai citeste Daniel si Apocalipsa.
2. Slujbasii pamantesti se numesc: presbiteri / batrani, episcopi, diaconi. Nu avem preoti pamantesti in crestinismul biblic.
Cine savarseste Sf Liturghii si celelalte slujbe in NT,dar mai apoi?
Orice crestin savarseste aceste slujbe sau doar cei hirotoniti?
Ultima oară modificat 26 Noi 2010, 18:31 de către daniel tuduran, modificat 1 dată în total.
„Marea vieţii văzând-o înălţându-se de viforul ispitelor, la limanul tău cel lin alergând, strig către Tine Doamne: scoate din stricăciune viaţa mea, mult Milostive!” (din slujba înmormântării)

daniel tuduran
Mesaje: 483
Membru din: 12 Iul 2009, 19:28
Confesiune: ortodox
Localitate: or Brad,Hunedoara
Contact:

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde daniel tuduran » 26 Noi 2010, 18:25

Repet întrebarea: Care este rolul canonului și în ce măsură se păstrează valoarea lui astăzi?
Vianor draga,Florian are dreptate,despre canonul care-i biserici vorbesti?Cate biserici atatea canoane!Cel putin noi ortodocsii nici nu avem oficial vreun canon
"Putem trage următoarea concluzie: Lista actuală a cărţilor Sfintei Scripturi din Biserica Ortodoxă nu se bazează întru totul pe nici o hotărâre a vreunui sinod şi nici a vreunui Sfânt Părinte.aici
Mai citeste si de aici iar dupa mai vorbim
„Marea vieţii văzând-o înălţându-se de viforul ispitelor, la limanul tău cel lin alergând, strig către Tine Doamne: scoate din stricăciune viaţa mea, mult Milostive!” (din slujba înmormântării)

Avatar utilizator
Floryan
Mesaje: 652
Membru din: 15 Ian 2010, 07:59
Confesiune: ortodox
Preocupări: Viata la tara
Localitate: Bacau

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde Floryan » 26 Noi 2010, 18:28

Nu avem preoti pamantesti in crestinismul biblic.
CIne a introdus preotia, cind si cine au fost cei care au protestat impotriva acestei erezii , domnule vasinec?
Dumnezeu este totul întru toate si întru nimenea nimic

vasinec

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde vasinec » 26 Noi 2010, 21:24

Daca ii pana acolo Hristos este Cel vechi (batran) de zile,insa presbiteros nu inseamna doar simplu batran ci un "batran" hirotonit,adica unul care a primit un har special pt a savarsi sfintele slujbe.
Incepeti sa faceti literatura. Recurgeti la figuri de stil ca sa cadeti in picioare.

Este adevarat ca "prezbuteros' se refera la un batran, nu de zile ci hirotonit. Dar, este vorba de hirotonirea unui batran /prezbiter. Biblia nu vorbeste de hirotonirea de preoti (iereus) in Biserica lui Hristos. Repet (si o sa mai repet): Singurul care este numit Preot (Iereus), in crestinism, este Insusi Domnul Iisus Hristos.

Uite ca este,mai citeste Daniel si Apocalipsa.
Am citit. Ce vreti sa gasesc. Ca Hristos a fost hirotonit prezbiter si dvs. (sau dumio) ati fost hirotonit preot?

Cine savarseste Sf Liturghii si celelalte slujbe in NT,dar mai apoi?
Orice crestin savarseste aceste slujbe sau doar cei hirotoniti?
In Noul Testament (in crestinism) nu exista "Sfinte Liturghii si celelalte slujbe". Crestinismul nu este o credinta bazata pe misticism ci pe cunoastere, pe multa invatatura de folos pentru viata de zi cu zi si de folos pentru mostenirea vietii vesnice. Sfintii Apostoli nu se ocupau cu "Sfinte Liturghii si alte slujbe", nu savarseau "taine", ci se ocupau cu propovaduirea Evangheliei lui Hristos.

P.S. Existau si unele ritualuri cum ar fi: frangerea painii, Sfanta Cina (sau Impartasania), ungerea cu untdelemn, botezul celor care-si marturiseau credinta, hirotonirea de slujitori (prezbiteri/batrani, diaconi, episcopi) si oficierea casatoriei. Cam atat. Crestinismul nu este o religie a misticismului si "tainelor" ci a invatarii, cunoasterii si vietuirii.

vasinec

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde vasinec » 26 Noi 2010, 21:31

CIne a introdus preotia, cind si cine au fost cei care au protestat impotriva acestei erezii , domnule vasinec?
Nu stiu cine a introdus preotia pamanteasca, dar ar trebui sa-i fie rusine si sa se pocaiasca. Pe vremea Sfintilor Apostoli nu exista preotie pamanteasca, in credinta crestina. Pretinsa preotie pamanteasca este o grava insulta adusa Singurului si Adevaratului Preot: Domnul Iisus Hristos. EL slujeste cu sangele Sau si prin EL avem iertare de pacate. Singura datorie a slujitorilor pamantesti este aceea de a ne indruma la Hristos. Unii, in loc sa faca acest lucru, cred ca lucru de apucat sa-I ia locul Adevaratului Preot.

Avatar utilizator
Floryan
Mesaje: 652
Membru din: 15 Ian 2010, 07:59
Confesiune: ortodox
Preocupări: Viata la tara
Localitate: Bacau

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde Floryan » 26 Noi 2010, 21:52

Nu stiu cine a introdus preotia pamanteasca,.
Tu ai spus un adevar, "nu stiu" . De fapt nu stii pentru ca nu exista o asemenea comicarie inventata de np pt a-si justifica efemera existenta. Cum iti explici ca Sf Parinti erau gata sa-si dea viata pentru o anumita abatere, iar in problema cu preotia (si cu multe altele invocate de np) sa fi trecut cu vederea? Sa stii crestinismul nu incepe cu anul 1800, e mult mai vechi. Stiu ca ai citit Ioan Gura de Aur si chiar ti-a placut. Sa stii ca Ioan Gura de Aur a fost si preot. Dar putem merge si mai devreme si vom gasi preoti. Atunci se pune problema cine este in ratacire, noi, sau voi care ati aparut pe meleagurile americane acum 2 secole?

Ai spus ca vi cu dovezi clare ca Biblia ortodoxa este falsificata. Ceva dovezi?
Dumnezeu este totul întru toate si întru nimenea nimic

vasinec

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde vasinec » 26 Noi 2010, 22:14

Tu ai spus un adevar, "nu stiu" .
Stimabile, vezi ca am mai spus si ce stiu (in mod sigur, din Sfanta Scriptura). Anume, faptul ca pe vremea Sfintilor Apostoli nu exista preotie pamantesca in Biserica lui Hristos. Partea asta nu va intereseaza? Pentru mine, Biserica din vremea Sfintilor Apostoli ai Domnului Iisus Hristos, este Biserica model. Pentru dvs. nu este la fel? Parca va dadeati drept "biserica apostolica" (sau apostoleasca, sa rimeze cu soborniceasca)!?
Ai spus ca vi cu dovezi clare ca Biblia ortodoxa este falsificata. Ceva dovezi?
Te las pe dumneata sa-ti pui un pic capsorul la contributie. Spre exemplu, luati versetul de la Evrei 4:9 si vedeti cum este tradus in Bibliile ortodoxe vechi si cum este tradus in variantele ortodoxe noi (gen Bartolomeu Anania). Veti descoperi niste contradictii grozave (intre traducerile ortodoxe).

Daca nu va descurcati, imi spuneti si va servesc traducerea (mura in gura), in mai multe variante ortodoxe.

Vianor
Mesaje: 111
Membru din: 29 Aug 2010, 20:40
Confesiune: protestant

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde Vianor » 26 Noi 2010, 23:23

Mai citeste si de aici iar dupa mai vorbim
Vă pot da și eu multe linkuri să citiți, dar prefer mai bine să vorbim... :)
Prima versiune sau traducere a canonului ebraic, a fost făcută în limba greacă şi a fost cunoscută ca Septuaginta. Această versiune conţine astăzi cărţi apocrife, dar la origine nu le avea, aceasta armonizându-se de fapt canonului iudaic prezent al Scripturilor. Deși manuscrisele şi codicele antice, ca Ms. Alexandrin din secolul al V–lea d.Chr, Ms. Sinaitic din secolul al IV–lea d.Chr, Ms. Vatican din secolul al IV–lea d.Chr şi Ms. Beza din secolul al VI –lea d.Chr, care toate conţin câteva cărţi apocrife, este important să notăm următoarele fapte: în timpul primelor patru secole ale erei creştine, deci până la sfârşitul celui de-al patrulea secol (mai exact, la sfârşitul anului 397), singurele cataloage creştine ale cărţilor inspirate ale Bibliei ebraice acceptate în adunările creştine erau cele care cuprindeau doar canonul ebraic al Scripturilor. Acele cataloage excludeau cărţile apocrife.
În anul 397, la Conciliul din Cartagina, Augustin, “Sfântul” catolic roman, a prezentat un canon mărit, care cuprindea cărţile apocrife. Acel conciliu a decretat că acele cărţi trebuie să fie considerate ca fiind inspirate şi canonice în “Vechiul Testament”. Dar catalogul instituit de conciliul amintit mai sus nu a fost aprobat sau acceptat de nici o autoritatea grecească, adică de nici o organizaţie a Bisericii Orientale. Şi în Occident, totuşi, au existat unii asociaţi ai Ierarhiei Catolice Romane, conducători în cercurile lor ecleziastice, care au rămas la canonul ebraic al Scripturilor şi au exclus cărţile apocrife.
Iar acum, o întrebare: Domnul Isus adesea folosește termenul ”Scripturi” Spre exemplu în Matei 22:29 - Drept răspuns, Isus le-a zis: „Vă rătăciţi! Pentru că nu cunoaşteţi nici Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu. Scripturile la care s-a referit Domnul Isus includeau și apocrifele? :)
Altceva: De ce aceste cărți sunt numite apocrife? Și dstră urmați toate învățăturile din acele cărți? :)

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje: 1102
Membru din: 07 Apr 2008, 20:29
Confesiune: ortodox
Preocupări: medicină, teologie, filosofie
Localitate: Italia
Contact:

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde Ioan Cr » 26 Noi 2010, 23:36

Veti descoperi niste contradictii grozave (intre traducerile ortodoxe).
Ce ar fi sa discutati cu cei din Biserica Greaca, care nici nu au traduceri? Erori de traduceri pot exista, si uneori, din pacate, chiar tendentioase. Dar orice dubiu dispare atunci cand se consulta cultura de origine (elini) si raportul dintre limba ei (greaca) si cultul religios (crestin ortodox). Ne puteti invinui, deci, de eroare literara(-la), dar nu si dogmatica in traducerea Bibliei (or, asta vreti de fapt, acuzandu-ne de "falsificare").
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Vianor
Mesaje: 111
Membru din: 29 Aug 2010, 20:40
Confesiune: protestant

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde Vianor » 26 Noi 2010, 23:41

Pentru mine, Biserica din vremea Sfintilor Apostoli ai Domnului Iisus Hristos, este Biserica model. Pentru dvs. nu este la fel? Parca va dadeati drept "biserica apostolica" (sau apostoleasca, sa rimeze cu soborniceasca)!?
Kakoi apostolică???? Ei nici de învățătura părinților apostolici nu se țin, nemaivorbind de apostoli... N-au nici cel mai neînsemnat argument pt atâtea și atâtea practici și ritualuri, și nu vor să recunoască că vin din păgânism... Spuneți vă rog, care din părinții apostolici au dat pomeni de sufletele răposate? Și se întâlnește această practică în toate Bisericile Ortodoxe din lume? Ca spre ex. în Russia? :)

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje: 1102
Membru din: 07 Apr 2008, 20:29
Confesiune: ortodox
Preocupări: medicină, teologie, filosofie
Localitate: Italia
Contact:

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde Ioan Cr » 26 Noi 2010, 23:48

Kakoi apostolică???? Ei nici de învățătura părinților apostolici nu se țin, nemaivorbind de apostoli... N-au nici cel mai neînsemnat argument pt atâtea și atâtea practici și ritualuri, și nu vor să recunoască că vin din păgânism... Spuneți vă rog, care din părinții apostolici au dat pomeni de sufletele răposate? Și se întâlnește această practică în toate Bisericile Ortodoxe din lume? Ca spre ex. în Russia? :)
Aratati cum acest fapt contrazice invatatura apostolica: nu uitati ca adevarul are si expresie negativa, nu doar pozitiva (compara: "Iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti" si "Nu fa altuia ceea ce nu-ti place sa ti se faca tie").
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

vasiun
Mesaje: 17
Membru din: 07 Aug 2010, 00:06
Confesiune: ortodox
Localitate: R.Moldova, or.Ungheni
Contact:

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde vasiun » 26 Noi 2010, 23:53

Ma doare capul sa citesc prostologiile acestor np.
poti sa le aduci o multime de argmente ca tot pe a lor o tin.
Daca Dumnezeu nu doreste sa-i ontoarca la mintuire degeaba ne pierdem timpul cu ei.
de mult ii scoteam din lista, sunt prea de tot.

dumio
Mesaje: 471
Membru din: 03 Aug 2010, 14:58
Confesiune: ortodox

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde dumio » 27 Noi 2010, 00:30

Cat de mizerabil puteti scrie despre Domnul Iisus Hristos! Il coborati pe EL la conditia de "presbuteros" (presbiter, batran - in traducere corecta) ca sa va puteti fi dvs. "iereus" (preot). Imi aduceti aminte de nazuintele unui personaj celebru, care spunea: "ma voi sui pe scaunul Celui Prea Inalt". Stiti la cine ma refer. Cred ca va este prieten, de vreme ce ganditi la fel.
Domnul Iisus Hristos este, intr-adevar, Singurul Preot (IEREUS). In dreptul Mantuitorului nu este pusa niciodata titulatura de "prezbuteros" (presbiter, batran).
Mizerabila este gandirea d-voastra eretica fata de preotia Bisericii, care participa si continua lucrarea lui Hristos in lume.
Prezbyteros nu se traduce prin "mosneag"/batran", ci prin comparativul "mai in varsta", in acelasi timp, dupa cum marturisesc documentele antice, desemnand si slujiri atat in cadrul poporului evreu (este vorba de acel prezbiteriu la evrei sau senat la romani), cat si la pagani, ca intai-statatori, slujitori, conducatori etc. Prezbyter a fost adoptat de crestinism inca de la inceput (asa cum ne arata NT) ca termen tehnic pentru preotia crestina, in comparatie cu preotia iudaica si cea pagana, desemnata prin termneul de iereus (si la pagani, preotii erau desemnati tot prin iereus. Vezi Fapt. Ap. 14,13: o iereus tou Dios/Preotul lui Zeus).
Am folosit special pentru Mantuitorul termenul de prezbyteros, in loc de iereus, tocmai pentru a arata ca nu-i este strain, asa cum isi insuseste termenul de diaconos si episcopos, desi sunt numiti si "slujbasii" cu acesti termeni, fara a stirbi din calitatea preotiei Sale si a-L cobori pe pamant (desi El a facut-o fara a-i fi rusine).
Dracul (ca la asta te referi) este prieten cu cel care neaga preotia NT, foarte evidenta, de care el fuge si in acelasi timp inspira si pe altii s-o nege si sa fuga de ea, ca eretici cum esti dumneata.
1. Exista un Singur Preot (iereus). Va repet: recititi tot Noul Testament (vedeti originalul grecesc) si veti vedea ca, in crestinism, singurul care este numit PREOT (IEREUS) este Domnul Iisus Hristos.
2. Slujbasii pamantesti se numesc: presbiteri / batrani, episcopi, diaconi. Nu avem preoti pamantesti in crestinismul biblic.
Si eu am spus acelsi lucru, dar asta nu inseamna ca este negata preotia sacramentala.
Slujbasi pamantesti, dar cu har, si care ne conduc spre cer. Scriptura ne arata ca Mantuitorul a instituit preoti pamantesti care faceau lucrari sacre: botezau, hirtoneau, imparteau binecuvantari, slujeau Euharistia, se rugau pentru toata lumea, vindecau pe cei bolnavi, predicau Cuvantul, adica efectiv faceau ce a facut si Mantuitorul, deci nu faceau cizme (nu erau simpli slujbasi) si chiar lucruri si mai mari au facut (cum Insusi Hristos a profetit).

dumio
Mesaje: 471
Membru din: 03 Aug 2010, 14:58
Confesiune: ortodox

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde dumio » 27 Noi 2010, 00:46

In Noul Testament (in crestinism) nu exista "Sfinte Liturghii si celelalte slujbe". Crestinismul nu este o credinta bazata pe misticism ci pe cunoastere, pe multa invatatura de folos pentru viata de zi cu zi si de folos pentru mostenirea vietii vesnice. Sfintii Apostoli nu se ocupau cu "Sfinte Liturghii si alte slujbe", nu savarseau "taine", ci se ocupau cu propovaduirea Evangheliei lui Hristos.

P.S. Existau si unele ritualuri cum ar fi: frangerea painii, Sfanta Cina (sau Impartasania), ungerea cu untdelemn, botezul celor care-si marturiseau credinta, hirotonirea de slujitori (prezbiteri/batrani, diaconi, episcopi) si oficierea casatoriei. Cam atat. Crestinismul nu este o religie a misticismului si "tainelor" ci a invatarii, cunoasterii si vietuirii.
Vai cat de fals esti! Intreg crestinismul este o taina care ni se descopera continuu prin Biserica (chiar si ingerilor). Dar ce sa-i faci daca nu intelegi? De fapt cel care cauta cu ratiunea sa explice taina, ajunge sa o refuze! Unde-i credinta (cea adevarata, nu pietism ieftin) prin care ne impartasim de taina lui Hristos? Nu aveti taine pentru ca nu aveti credinta adevarata si ajungeti sa spuneti ca nu exista taine si ca nu aveti nevoie de ele. Misticism spui tu..... Vezi ca in Nt crestinii nu stateau numai in invatatura, ci si in comuniune (se impartaseau de taine) si rugaciune, dar si in smerenie si ascultare de mai-marii lor (egoumenos, proistamenos), care constituiau preotia Bisericii.


Înapoi la “Protestantismul şi neo-protestantismul”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron