Biblia şi Tainele Bisericii. Preoţia şi dezlegarea păcatelor

Discuţii despre diferenţele de doctrină dintre ortodocşi şi (neo-)protestanţi
Doriana
Mesaje: 773
Membru din: 01 Oct 2010, 21:42
Confesiune: neo-protestant
Preocupări: cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Biblia şi Tainele Bisericii. Preoţia şi dezlegarea păcat

Mesaj necititde Doriana » 26 Oct 2011, 12:46

Doriana, ascultă te rog cu atenție aceste cuvinte al Mitropolitului Bartolomeu și te rog să-l combați dacă poți.
Nu prea am ce sa combat. In general sunt de acord cu ceea ce a spus parintele. Am zambit nostalgic cand a spus ca nu-i e frica de moarte; nici mie nu imi e. Imi e frica doar de alegerile pe care le pot face cat sunt in viata.

In ceea ce priveste ideea ca: "Biserica ne-a pus la dispozitie o institutie extraordinara: scaunul de spovedanie", iarasi sunt de acord. Singura problema e ca eu si parintele nu avem aceeasi idee despre ce e Biserica si preotia. Dumnealui ii considera preoti si duhovnici pe cei numiti de BO, pe cand eu ii consider preoti numai pe cei ce se demonstreaza a fi preoti, nu neaparat din BO. Trebuie sa ma credeti ca am fost si eu la spovedanie in BO. Si nu se poate compara o spovedanie in chilia parintelui Arsenie Papacioc cu una facuta de preotul X, in mijlocul bisericii, cu patrafirul in cap, cand inca 20 stau la coada si asculta ce zici si parintele se grabeste ca-l asteapta pranzul acasa, asa ca te dezleaga inainte sa-i spui macar ca ai pacatuit. Preferi sa mergi intr-o biserica np; macar esti ascultat.

Domnule Constantinos, nu m-am referit la iertarea oferita de budisti, musulmani, etc, ci de "un frate", asa cum specifica Scriptura. Un frate inseamna un fiu al lui Dumnezeu si mostenitor impreuna cu Hristos. Dumnezeu sufera atunci cand un copil al lui e ranit. Zaharia 1:12: "caci cine se atinge de voi se atinge de lumina ochilor Lui". Iar daca un crestin ne iarta, si pacatul nostru este iertat in virtutea promisiunii : "celor ce le veti ierta pacatele vor fi iertate".
E drept ca cei mai multi au autoritatea sa ierte numai pacatele care s-au savarsit impotriva lor, pe cand numai unii, unsi special, au autoritatea de a ierta orice pacat. Fiecare cu ceea ce a fost chemat sa faca.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Dionysie
Mesaje: 695
Membru din: 20 Dec 2010, 20:57
Confesiune: ortodox
Preocupări: înţelegerea
Localitate: fost: "aletheia"

Re: Biblia şi Tainele Bisericii. Preoţia şi dezlegarea păcat

Mesaj necititde Dionysie » 29 Oct 2011, 06:58

Aletheia, ai demonstrat ca apostolii sunt numiti ucenici, dar nu ca numai apostolii sunt numiti ucenici.
Repet, in Fa 1-14 nu erau numai apostolii, ci 120 de ucenici.Si nu avem nici o dovada ca numai cu apostolii a ramas cele 40 de zile. Aminteste-ti ca Domnul s-a aratat in urma la "peste 500 de frati". (1 Cor 15,6). Faptul ca au fost trimisi pe ici pe colo nu inseamna ca li s-a dat numai lor autoritatea sa ierte pacatele si nici nu vad legatura.
Este evident din Scripturi că trimişii Mântuitorului sunt apostolii pe care şi i-a ales şi lor le-a dat puterea harică, prin Duh Sfânt, ca să ierte şi să ţină păcatele. De fapt nu ai reuşit să demontezi nimic din ceea ce am spus mai sus, şi de fapt nici nu ai cum.
In concluzie, eu am nevoie de iertarea preotului (daca i-am gresit), dar si de iertarea celui mai mic din Biserica lui Hristos. Degeaba ma iarta preotul daca fratele meu carteste impotriva mea pentru ca i-am provocat suferinta. Cel caruia i-am gresit trebuie sa ma ierte. Jertfa mea (rugaciunea sau darnicia) nu sunt primite, iar rasplata poate fi temnita (iadul). Matei 5:

"23. Deci, dacă îţi vei aduce darul tău la altar şi acolo îţi vei aduce aminte că fratele tău are ceva împotriva ta,
24. Lasă darul tău acolo, înaintea altarului, şi mergi întâi şi împacă-te cu fratele tău şi apoi, venind, adu darul tău.
25. Împacă-te cu pârâşul tău degrabă, până eşti cu el pe cale, ca nu cumva pârâşul să te dea judecătorului, şi judecătorul slujitorului şi să fii aruncat în temniţă."
Eu nu am contestat această poziţie biblică. Dar este evident şi din textul biblic că iertarea care trebuie să fie primită din partea celui căruia i-am greşit nu anulează cu nimic necesitatea jertfei de la altar, adică, în noul legământ, necesitatea actualizării jertfei lui Hristos prin Sfânta Euharistie săvârşită prin episcopii şi presviterii Bisericii şi care au harul primit de a săvârşi sfânta jertfă.
Desigur, e mai comod sa merg la preot pentru o slujba de multe ori formala, decat sa spun un sincer "Iarta-ma!" fratelui meu care sufera din cauza mea, si n-are decat sa sufere ... Pocainta iertatoare de pacate e cel mai greu lucru care s-a inventat. De aceea e si rara.
In cazul in care cel caruia i-am gresit nu mai traieste sau nu mai poate fi gasit, exista oameni in Biserica ce au autoritatea sa ma dezlege de pacatul facut. Dar, (si iar ma repet) autoritatea aceasta SE VEDE si SE DEMONSTREAZA.
Ceea ce încerci să contrezi aici nu este doctrina Bisericii Ortodoxe. Faptul că unii manifestă o practică greşită este strict problema lor şi a celor care le-au făcut loc, dar nu este poziţia doctrinară a Bisericii Ortodoxe.

Doriana
Mesaje: 773
Membru din: 01 Oct 2010, 21:42
Confesiune: neo-protestant
Preocupări: cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Biblia şi Tainele Bisericii. Preoţia şi dezlegarea păcat

Mesaj necititde Doriana » 01 Noi 2011, 22:26

Ceea ce încerci să contrezi aici nu este doctrina Bisericii Ortodoxe. Faptul că unii manifestă o practică greşită este strict problema lor şi a celor care le-au făcut loc, dar nu este poziţia doctrinară a Bisericii Ortodoxe.
Doctrina este in cazul acesta prea putin importanta pentru mine. Tot ce conteaza sunt faptele si realitatile de care ma lovesc aunci cand caut ajutor duhovnicesc. Preotii respectivi se descalifica singuri din slujba care le-a fost incredintata. Pacat de ungerea (hirotonirea) pe care au primit-o. Se vede treaba ca ea nu te face automat preot, caci, ca intotdeauna, e in joc vointa si vrednicia celui care o primeste. Asa ca eu, ca mirean de rand, ma uit nu numai la functia unei persoane, ci si la (buna)vointa lui de a o face si, mai ales, la roadele lui.

Multi suntem apasati de pacatele noastre si ne tanjeste sufletul dupa iertare. Poporul acesta necajit are nevoie de sprijin duhovnicesc si ar dori mai mult. Sau poate nu? Unii spun ca fiecare turma are păstorul pe care il merita.

Insa cei care ii fac preoti ar trebui sa cerceteze cu mai multa seriozitate daca acela hirotonit este si chemat de Dumnezeu la aceasta slujba, sau vrea doar sa faca o afacere profitabila. Caci degeaba te unge omul cu untdelemn (fie el si episcop) daca nu te unge Dumnezeu cu untdelemnul Duhului Sfant. Un minim de calauzire divina este absolut necesara cand se face o hirotonisire.

In ceea ce priveste ietarea pacatelor, mai exista o varianta pentru cei care doresc cu sinceritate iertarea pacatelor dar care nu au gasit oameni vrednici sa-i asculte: iertarea directa data de catre Dumnezeu. Se produce mai greu decat atunci cand omul e ajutat,necesita mai multa rugaciune si, evident, mai mult timp, dar slava Domnului ca mai are mila si de cei lasati de izbeliste.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Doriana
Mesaje: 773
Membru din: 01 Oct 2010, 21:42
Confesiune: neo-protestant
Preocupări: cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Biblia şi Tainele Bisericii. Preoţia şi dezlegarea păcat

Mesaj necititde Doriana » 02 Noi 2011, 13:24

Pe de alta parte, sunt constienta ca si preotii sunt tot oameni. In majoritatea lor covarsitoare ei insisi au nevoie de iertarea lui Dumnezeu. Si cum ar putea da altora ceea ce ei insisi nu au? Multi au mers la Teologie fara sa stie prea bine ce fac, unii dintr-un "fior duhovnicesc" simtit pe moment, altii pentru ca e o meserie buna, iar altii au simtit pur si simplu chemarea dar nu au mai avut jarul cu care sa intretina focul, din cauza multor poveri si responsabilitati atat de greu de dus.

Trece vremea si aceste poveri se aduna, iar dragostea de Hristos nu mai este cea de la inceput. Toti vin la el si-si spun necazul, trebuie sa se arate puternic in fata tuturor, toti au pretentia ca el sa fie un model de urmat, dar pe el nu-l intreaba aproape nimeni ce il doare. Preotul are si el nevoie sa-si descarce undeva poverile, iar spovedaniile periodice pe care le face nu mai sunt suficiente, caci si cei care-i asculta plansul sunt tot oameni supusi greselii si superficialitatii. Si se intorc de la spovedanie tot cu inima grea, dar continua sa-si faca slujba, caci au intrat in hora si trebuie sa joace. Cum ar putea sa renunte acum, cand alta meserie nu mai stiu, iar a da inapoi din slujba preotiei este considerat ceva atat de grav?

Cine va dezlega si pacatele preotilor? Tot Dumnezeu, si tot dupa o lupta indelungata. Adevaratii stalpi ai Bisericii se formeaza in timp, iar adevarata autoritate se castiga in lupte grele si dureroase.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

niceta
Mesaje: 42
Membru din: 10 Oct 2011, 10:20
Confesiune: ortodox
Preocupări: Liturgică, IBOR, IBU, Patrologie
Localitate: Cluj-Napoca

Re: Biblia şi Tainele Bisericii. Preoţia şi dezlegarea păcat

Mesaj necititde niceta » 11 Noi 2011, 01:51

Aberzi dragă! Dar Petru care s-a lepădat de Hristos nu a rămas tot apostol, sau Saul/Pavel care a prigonit pe creștini nu a ajuns vas ales?
Păcatele preoțilol le dezleagă tot Dumnezeu că și ei se mărturisesc altor preoți sau episcopi ca și fiecare mirean. Important este ce face Dumnezeu prin preoți, respectiv taina pocăinței, că tu ca preot chiar dacă ești păcătos, poți să ajuți pe un semen să se ridice din păcat.Tu negi la preoți omenitatea? Sau preoții sunt zei? În concepția ta preoții nu ar avea păcat sau nu pot sa greșească? Și ei sunt oameni si sunt supuși păcatului. Nu e corect și nici moral să ceri ca preotul să fie fără de păcat. Din câte știu eu mulți oameni care au greșit și s-au pocăit de greșeli, au putut să povățuiască pe cei care persistă în păcat. Și dacă ești Patriarh poți să greșești pentru că ești om. Aici voi ereticii greșiți., când afirmați că dacă te-ai facut .......confesiune.....faci totdeauna voia lui Dumnezeu și tu nu poți să faci răul pt. că ești ......confesiune...........Deci dacă crezi că ai păcătuit, te așteptăm la Spovedanie......

Doriana
Mesaje: 773
Membru din: 01 Oct 2010, 21:42
Confesiune: neo-protestant
Preocupări: cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Biblia şi Tainele Bisericii. Preoţia şi dezlegarea păcat

Mesaj necititde Doriana » 11 Noi 2011, 15:59

Dar Petru care s-a lepădat de Hristos nu a rămas tot apostol, sau Saul/Pavel care a prigonit pe creștini nu a ajuns vas ales?
Numai dupa ce s-au pocait cu toata sinceritatea.
Deci dacă crezi că ai păcătuit, te așteptăm la Spovedanie......
Nu ca n-as veni bucuros, dar in numele cui vorbiti? Nu stiati ca preotii spovedesc numai ortodocsi?
Tu negi la preoți omenitatea? Sau preoții sunt zei? În concepția ta preoții nu ar avea păcat sau nu pot sa greșească? Și ei sunt oameni si sunt supuși păcatului. Nu e corect și nici moral să ceri ca preotul să fie fără de păcat
Am vaga impresie ca, ori nu vorbiti cu mine, ori nu ati citit ce am scris, de-mi atribuiti aceste idei. Mai cititi o data, poate veti intelege. Un indiciu:
Pe de alta parte, sunt constienta ca si preotii sunt tot oameni.
Si, in final, pledoaria mea batea in cu toootul alta parte. Departe de a judeca sau de a considera ca "confesiunea" mea e perfecta (da` de unde), incercam sa exprim o realitate intalnita astazi in biserici. Cine a inteles a inteles.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Claudiu68

Re: Pomenirea mortilor. Obiceiuri şi superstiţii

Mesaj necititde Claudiu68 » 11 Noi 2011, 23:14

In Scripturi scrie sa ne marturisim unii altora, nu toti unuia.

Imagine
Tipic sectar. Dar cum facem cu textul de la Ioan 20:22-23
"Luaţi Duh Sfânt; Cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute."
Cui i-a fost dată această putere şi la ce foloseşte ea?

Strigator la cer ! Preotii actuali se compara cu APOSTOLII ! NICIODATA textul de mai sus se refera la ei

Claudiu68

Re: Pomenirea mortilor. Obiceiuri şi superstiţii

Mesaj necititde Claudiu68 » 11 Noi 2011, 23:15

Asta a fost dat apostolilor.
Eu cred ca apostolii au avut discernerea sa spuna care pacate au fost iertate si care nu. Adica ei nu actionau de capul lor ci fiind inspirati de Duhul Sfant.Dar asta a fost un prerogativ al apostolilor.
Dumnevoastra credeti ca orice absolvent al unei scoli omenesti (seminar) are acest har.
Doamne fereşte. Asta poate să creadă doar cineva care crede că odată cu moartea ultimului Apostol totul s-a sfârşit. Or noi credem că prin succesiunea hirotoniei acest har s-a transmis mai departe. Şi acest lucru este confirmat chiar de ucenicii direcţi ai apostolilor (generaţia I-a şi a II-a). Dvstră i-aţi citit?
Ce ne facem cu 2 Corinteni 12:12 ?
Dar ce legătură au astea cu subiectul?

Ce ziceti domnia voastra despre PAPA

Doriana
Mesaje: 773
Membru din: 01 Oct 2010, 21:42
Confesiune: neo-protestant
Preocupări: cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Biblia şi Tainele Bisericii. Preoţia şi dezlegarea păcat

Mesaj necititde Doriana » 03 Mar 2012, 11:19

Nu stiu daca am pus bine acest raspuns, dar, ma rog, am deschis deja prea multe topice...
Am citit articolul de pr Pruteanu despre sfintirea caselor si a masinilor. E un articol bun si binevenit si ma bucur de orice miscare de trezire, mai ales printre ortodocsi. Mi-a sarit insa in ochi ceva:
4. Ca să acoperim întregul spectru al problemei „sfinţirilor” vreau să zic câte ceva şi despre săvârşitorul acestor ierurgii – preotul. De multe ori „ortodocşii” noştri nu vor ca orice preot să le „sfinţească casa”, ci unul anume, fie mai renumit prin activitatea sa misionară, fie un călugăr care, chipurile,„este mai puternic în rugăciune” şi „le va scoate toţi dracii din casă”... Toate aceste abordări ne conving de faptul că oamenii nu văd în preot „mâna şi chipul lui Hristos” (cum zicea Sf. Ioan Gură de Aur), ci un fel de guru sau vrăjitor. Şi atunci ei caută „vrăjitorul” cel mai puternic sau cheamă mai mulţi „vrăjitori”. care unindu-şi forţele (personale) „vor răsturna munţii”. În realitate, însă, o casă fie că este binecuvântată de un preot de 90 de ani, fie de unul de 20, fie de un preot-călugăr, fie de un preot-căsătorit, până la urmă Hristos este cel care binecuvântează casa şi nu în funcţie de „puterea preotului”, ci de credinţa celui care cheamă preotul. Bineînţeles contează şi vrednicia preotului, şi cultura lui, încât să poată spune celor prezenţi şi un cuvânt de zidire duhovnicească, dar atragem atenţia la faptul că nu există preoţi „mai puternici” şi „mai puţin puternici”, pentru în toţi lucrează puterea nemărginită a lui Hristos.
Am ascultat o predica de-a lui Rafail Noica, unde dumnealui spunea ca daca inainte sa mergi la spovedanie te rogi ca Dumnezeu sa-ti vorbeasca prin duhovnic tu faci din el un prooroc. Foarte adevarat. Insa nu e vorba numai de credinta omului, ci si de a preotului. Poate omul nu are credinta mai deloc, nici atat sa-l faca pe acela prooroc...Exista insa si prooroci care sunt prooroci fara sa-i fi facut eu, ocazional, ci facuti de Dumnezeu mai inainte. Sunt oameni pe care dracii ii cunosc si de care se tem, caci au invins multi draci in lupte. Exista oameni care au in ei puterea lui Hristos si o credinta mare, astfel incat aceasta credinta este transmisa si necredinciosului si il face credincios. Asa ca, atunci cand acesti oameni se intalnesc cu un necredincios, necredinta acestuia capituleaza in fata puterii lui Hristos din acesti oameni si este inlocuita cu credinta.

Exista si la np aceste idei. Omul lui Dumnezeu vine la tine, se roaga, nu se intampla nimic, apoi spune ca de vina esti tu pentru ca nu ai avut credinta. Apai, multumesc, daca aveam credinta nu mai aveam nevoie de dumneata, ma descurcam singur. Caci de asta am chemat unul mai credincios, ca sa ma pot impartasi si eu din credinta ce emana din el. Pana la urma intreaga lucrare a Bisericii se poate rezuma in a-i insufleti cu credinta pe cei necredinciosi.

In concluzie, eu cred ca exista preoti mai puternici in rugaciune, fara nici o legatura cu vrajitoria.. Asta pentru ca puterea nu este data neaparat de hirotonire ca act magic, ce-ti da putere odata pentru totdeauna. Acest plus de putere este dat de un plus de traire in Hristos. Puterea in rugaciune vine greu, in urma multor lupte castigate in fata vrajmasului, in urma despatimirii si a smeririi. Caci puterea lui Hristos in tine este invers proportionala cu prezenta patimilor si a pacatului. De aceea nu pot compara un preot de 20 de ani cu unul care o viata intreaga a luptat cu pacatul si a biruit. Exista desigur si preoti care au imbatranit degeaba, traind in placeri si imbuibari, fara sa faca loc puterii lui Hristos in viata lor, dar pe ei ii lasam deocamdata.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5322
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Biblia şi Tainele Bisericii. Preoţia şi dezlegarea păcat

Mesaj necititde protosinghel » 03 Mar 2012, 11:50

Cele scrise de mine, sunt pentru a curma o extremă.
Pe de altă parte, preotul nu este napărat un om mai credincios. El are o chemare şi o slujire specială în Biserică, adică acea "preoţie sacramentală" pe care NP o contestă. Şi dpdv ortodox este eretic să crezi că dacă tu ai "suficientă" credinţă te poţi descurca şi fără preot! Credinţă ai, dar Tainele Bisericii ţi le poate da doar o persoană consacrată pentru aşa ceva. Aşa cum nu te botezi singur, nu te poţi nici împărtăşi singur... Iar fără astea nu există mântuire!

Doriana
Mesaje: 773
Membru din: 01 Oct 2010, 21:42
Confesiune: neo-protestant
Preocupări: cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Biblia şi Tainele Bisericii. Preoţia şi dezlegarea păcat

Mesaj necititde Doriana » 03 Mar 2012, 12:08

Şi dpdv ortodox este eretic să crezi că dacă tu ai "suficientă" credinţă te poţi descurca şi fără preot! Credinţă ai, dar Tainele Bisericii ţi le poate da doar o persoană consacrată pentru aşa ceva. Aşa cum nu te botezi singur, nu te poţi nici împărtăşi singur... Iar fără astea nu există mântuire!
Si eu ma refeream tot la situatii particulare, anume rugaciunile pentru vindecare din Iacov 5:14. (trebuia probabil sa fiu mai specifica). Apoi am specificat ca sunt cazuri intalnite la np, deci e foarte posibil sa fie privite ca erezii. Punctul comun ar fi ca, cel putin aparent, se asteapta mai multa credinta de la omul in nevoie si mai putin de la slujitorul Domnului. Insa exista destule cazuri cand oamenii s-au rugat pur si simplu lui Dumnezeu si au fost vindecati, doar prin credinta lor, fara ajutorul altor oameni. Si aceasta este o realitate.
Desigur ca nu exista crestinism fara biserica. Omul nu poate el insusi sa-si predice, sa se boteze, sa-si asculte spovedania sau sa-si adminisreze impartasania. Dar cred ca eficacitatea unei rugaciuni nu este data atat de slujba celui ce o face cat de credinta pe care o are. Iar voia lui Dumnezeu are un mare rol aici.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Doriana
Mesaje: 773
Membru din: 01 Oct 2010, 21:42
Confesiune: neo-protestant
Preocupări: cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Biblia şi Tainele Bisericii. Preoţia şi dezlegarea păcat

Mesaj necititde Doriana » 28 Ian 2013, 11:26

Ma tot frământă o problemă...Recitind acest topic am observat că am mai pus-o înaintea dvs acum vreo doi ani dar nu am primit un răspuns clar:
Pavel ne da vreo doua liste cu ierarhia bisericeasca:

"Şi pe unii i-a pus Dumnezeu, în Biserică: întâi apostoli, al doilea prooroci, al treilea învăţători; apoi pe cei ce au darul de a face minuni; apoi darurile vindecărilor, ajutorările, cârmuirile, felurile limbilor." 1 Cor 12:28

"Şi el a dat pe unii apostoli, pe alţii prooroci, pe alţii evanghelişti, pe alţii păstori şi învăţători" Efes 4"11

Cum de s-a ajuns in ziua de azi la acea ierarhie simplificata: episcopi si preoti? Si unde sunt cei cu darurile sus-amintite? Stiu ca unii preoti au daruri, dar asta ar trebui sa-i pozitioneze pe o anumita treapta ierarhica. Pe cand in Bo - toti sunt preoti si fac de toate. De ce nu exista o selectie pe baza de competenta si ne bazam doar pe o ungere si o rugaciune rostita la punerea mainilor?
În Biserica primară era deci prezentă o paletă largă de slujbe si slujiri, mai mare dragul sa o priveşti; fiecare îşi ştia locul în trupul lui Hristos şi acţiona ca atare, completându-l pe celălalt şi acest tot unitar mergea bine mai ales datorită acestei diversităţi. Ceea ce văd eu in BO, ca om aflat în exterior, sunt două categorii de oameni: preoţii, care fac totul şi mirenii, care, deşi sunt mult mai mulţi, nu fac mai nimic ci beneficiaza doar de pe urma preoţilor. Problema este că, ocupându-se de aceasta parte ceremonială a slujirii (care este practic o slujbă de rugăciune/închinare), preoţilor nu le mai rămâne prea mult timp pentru slujire reală, mai ales dacă mai au şi un cârd de copii. Cine se ocupă atunci de evanghelizare, de învăţarea turmei, de ajutorări, misiune printre necredincioşi sau apostolie? Tot preoţii, nu? Ştiu ca sunt ceva preoţi care încearcă să mai facă si aceste lucruri (noroc cu călugării că pot avea timp mai mult), dar organizarea aceasta a BO, împărţită (doar) în două, mi se pare greoaie şi nepractică şi cred că încurajează mireanul să fie neproductiv. Şi dacă mireanului nu i se dă ceva de muncă în Biserică, îşi va găsi de lucru prin lume...
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Avatar utilizator
preotioan
Mesaje: 42
Membru din: 20 Noi 2012, 23:25
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică,pastorală,muzică

Re: Biblia şi Tainele Bisericii. Preoţia şi dezlegarea păcat

Mesaj necititde preotioan » 29 Ian 2013, 00:04

Ai dreptate, vorbești cu un simț al realității ieșit din comun pentru cineva care declară că se situează în afara ortodoxiei. Starea comunității (parohiei) este dată de oamenii care o compun, de aceea diferă de la caz la caz.
Cu respect, pr. Ioan

Caleidoscop
Mesaje: 12
Membru din: 16 Ian 2013, 14:55
Confesiune: ortodox
Preocupări: Teatrul Viselor

Re: Biblia şi Tainele Bisericii. Preoţia şi dezlegarea păcat

Mesaj necititde Caleidoscop » 29 Ian 2013, 01:48

Domnule Pruteanu, sa inteleg ca nu conteaza vrednicia preotului, cum vine asta?
4. Ca să acoperim întregul spectru al problemei „sfinţirilor” vreau să zic câte ceva şi despre săvârşitorul acestor ierurgii – preotul. De multe ori „ortodocşii” noştri nu vor ca orice preot să le „sfinţească casa”, ci unul anume, fie mai renumit prin activitatea sa misionară, fie un călugăr care, chipurile,„este mai puternic în rugăciune” şi „le va scoate toţi dracii din casă”... Toate aceste abordări ne conving de faptul că oamenii nu văd în preot „mâna şi chipul lui Hristos” (cum zicea Sf. Ioan Gură de Aur), ci un fel de guru sau vrăjitor. Şi atunci ei caută „vrăjitorul” cel mai puternic sau cheamă mai mulţi „vrăjitori”. care unindu-şi forţele (personale) „vor răsturna munţii”. În realitate, însă, o casă fie că este binecuvântată de un preot de 90 de ani, fie de unul de 20, fie de un preot-călugăr, fie de un preot-căsătorit, până la urmă Hristos este cel care binecuvântează casa şi nu în funcţie de „puterea preotului”, ci de credinţa celui care cheamă preotul. Bineînţeles contează şi vrednicia preotului, şi cultura lui, încât să poată spune celor prezenţi şi un cuvânt de zidire duhovnicească, dar atragem atenţia la faptul că nu există preoţi „mai puternici” şi „mai puţin puternici”, pentru în toţi lucrează puterea nemărginită a lui Hristos.

Caleidoscop
Mesaje: 12
Membru din: 16 Ian 2013, 14:55
Confesiune: ortodox
Preocupări: Teatrul Viselor

Re: Biblia şi Tainele Bisericii. Preoţia şi dezlegarea păcat

Mesaj necititde Caleidoscop » 29 Ian 2013, 02:11

Ma tot frământă o problemă...Recitind acest topic am observat că am mai pus-o înaintea dvs acum vreo doi ani dar nu am primit un răspuns clar:
Pavel ne da vreo doua liste cu ierarhia bisericeasca:

"Şi pe unii i-a pus Dumnezeu, în Biserică: întâi apostoli, al doilea prooroci, al treilea învăţători; apoi pe cei ce au darul de a face minuni; apoi darurile vindecărilor, ajutorările, cârmuirile, felurile limbilor." 1 Cor 12:28

"Şi el a dat pe unii apostoli, pe alţii prooroci, pe alţii evanghelişti, pe alţii păstori şi învăţători" Efes 4"11

Cum de s-a ajuns in ziua de azi la acea ierarhie simplificata: episcopi si preoti? Si unde sunt cei cu darurile sus-amintite? Stiu ca unii preoti au daruri, dar asta ar trebui sa-i pozitioneze pe o anumita treapta ierarhica. Pe cand in Bo - toti sunt preoti si fac de toate. De ce nu exista o selectie pe baza de competenta si ne bazam doar pe o ungere si o rugaciune rostita la punerea mainilor?
În Biserica primară era deci prezentă o paletă largă de slujbe si slujiri, mai mare dragul sa o priveşti; fiecare îşi ştia locul în trupul lui Hristos şi acţiona ca atare, completându-l pe celălalt şi acest tot unitar mergea bine mai ales datorită acestei diversităţi. Ceea ce văd eu in BO, ca om aflat în exterior, sunt două categorii de oameni: preoţii, care fac totul şi mirenii, care, deşi sunt mult mai mulţi, nu fac mai nimic ci beneficiaza doar de pe urma preoţilor. Problema este că, ocupându-se de aceasta parte ceremonială a slujirii (care este practic o slujbă de rugăciune/închinare), preoţilor nu le mai rămâne prea mult timp pentru slujire reală, mai ales dacă mai au şi un cârd de copii. Cine se ocupă atunci de evanghelizare, de învăţarea turmei, de ajutorări, misiune printre necredincioşi sau apostolie? Tot preoţii, nu? Ştiu ca sunt ceva preoţi care încearcă să mai facă si aceste lucruri (noroc cu călugării că pot avea timp mai mult), dar organizarea aceasta a BO, împărţită (doar) în două, mi se pare greoaie şi nepractică şi cred că încurajează mireanul să fie neproductiv. Şi dacă mireanului nu i se dă ceva de muncă în Biserică, îşi va găsi de lucru prin lume...
Misiunea in Biserica Ortodoxa nu are loc ca la Reformati din cate cunosc eu. Adica nu ne facem singuri reclama si nu mergem din usa in usa. "Evanghelizarea" are loc la Biserica si face parte din slujba preotului de mir. Mirenii mai au si slujbe. Si mirenii mai au un card de copii, nu numai clericii. Slujba preotului e sa slujeasca in Biserica si sa isi cunoasca credinta, atat. Nu stiu cine poate sa isi dedice mai mult timp pentru aceasta daca nu preotul. E nevoie de ajutor? Exista diaconi si exista parohii care au si cate 4,5 sau mai multi preoti. Ce responsabilitati ar trebui sa aibe mirenii in Biserica? Exista o diferenta mare intre cleric si mirean in Biserica Ortodoxa. Munca Bisericii in Biserica Ortodoxa nu o poate face oricine ci majoritatea muncilor sunt rezervate cinului bisericesc. Adica mirenii nu pot savarsi Sf Taine si nici Sf Liturghie, din cate stiu eu. Doamna sunt atatia studenti care au terminat teologia si nu profeseaza, nu au parohie si care abia asteapta, ca, chiar nu e nevoie de serviciul mirenilor. Ce credeti dumneavoastra ca ar mai trebui sa faca mirenii si de ce?

daniel tuduran
Mesaje: 483
Membru din: 12 Iul 2009, 19:28
Confesiune: ortodox
Localitate: or Brad,Hunedoara
Contact:

Re: Biblia şi Tainele Bisericii. Preoţia şi dezlegarea păcat

Mesaj necititde daniel tuduran » 29 Ian 2013, 09:33

Multe trebuie sa faca mirenii,nu-i deloc gresit ceea ce intreaba Dorina.Exista si parohi unde mirenii nu fac nimic dar nu putem generaliza. Exista si multe locuri unde mirenii sunt foarte activi,slujesc in Biserica dar si in afara ei cum e si normal.Nu putem concepe o Biserica formata doar din preoti.
Uite spre exemplu in fiecare mare oras din tara se desfasoara saptamanal sub patronajul ASCOR (studentii crestini ortodocsi) conferinte si diferite actiuni caritabile,misionare etc.
„Marea vieţii văzând-o înălţându-se de viforul ispitelor, la limanul tău cel lin alergând, strig către Tine Doamne: scoate din stricăciune viaţa mea, mult Milostive!” (din slujba înmormântării)

Doriana
Mesaje: 773
Membru din: 01 Oct 2010, 21:42
Confesiune: neo-protestant
Preocupări: cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Biblia şi Tainele Bisericii. Preoţia şi dezlegarea păcat

Mesaj necititde Doriana » 29 Ian 2013, 10:52

Părinte Ioan, mulţumesc.
Misiunea in Biserica Ortodoxa nu are loc ca la Reformati din cate cunosc eu. Adica nu ne facem singuri reclama si nu mergem din usa in usa... Slujba preotului e sa slujeasca in Biserica si sa isi cunoasca credinta, atat.
Da, aşa este. De aceea Ortodoxia continuă să rămână o treaba est-europeană şi nu se extinde prea mult. Există însă preoţi misionari prin Africa sau Mongolia. Nu merg poate din uşa în uşă, dar merg din loc în loc. Ar trebui mai mulţi ca ei sau, mai bine, ar trebui ajutaţi de mireni.
Mirenii mai au si slujbe. Si mirenii mai au un card de copii, nu numai clericii.
Aveţi dreptate. Dar sunt destui care ar dori şi ar putea face mai mult pentru Dumnezeu în orele în care joacă biliard sau când fac păcatele pe care duminică trebuie să le arunce în cârca preotului. Nu trebuie să facă prea mult, doar cât au dragostea şi dorinţa să facă. Căci unii o au.

Am observat că în viaţa crestinului există o perioadă de pruncie (spirituală), in care tot ceea ce el trebuie să facă este să înveţe, sa se hrănească, să crească. După ce trece această perioadă, însă, omul simte nevoia să facă mai mult, anume să dăruiască din ceea ce are (pământeşte sau spiritual). Neştiind însă ce dar i-a dat Dumnezeu pentru slujire, şi neîndrumat fiind de nimeni, dorinţa lui intră în conflict cu realitatea care nu îi ofera nicio portiţa si mai apoi se stinge. Frustrarea care ramâne în urmă îl face să îşi caute împlinirea în lume sau într-un creştinism formal, de duzină.

Cel care ar trebui să îi îndrume este duhovnicul. Dacă în BO ar fii cultivată ideea slujirii creştine, li s-ar spune oamenilor că nu sunt in Biserică numai pentru a fi consumatori, ci au de asemenea şi responsabilităţi, că lipsa mântuirii este cel mai rău lucru care poate fi, şi dacă lor li s-a dat harul să o cunoască să nu stea nepăsători faţa de alţii care mor zilnic în păcate, eu cred că s-ar găsi destui care vor dori să ajute. Dacă li s-ar da de lucru mirenilor ar scădea considerabil numărul ortodocşilor nominali. Dar pentru asta trebuie făcute catehizări serioase, căci orice lucrător trebuie să aibă o bază scripturală solidă, o comoară adunată în inimă de unde să dea şi altora.
sunt atatia studenti care au terminat teologia si nu profeseaza, nu au parohie si care abia asteapta, ca, chiar nu e nevoie de serviciul mirenilor.
Nu mă pricep, nu ştiu dacă aceşti absolvenţi sunt hirotoniţi sau încă mireni, însă ei sunt o mână de lucru excelentă pentru lucrarea lui Dumnezeu. Trebuie doar ca cineva să le dea o direcţie corectă.
Ce credeti dumneavoastra ca ar mai trebui sa faca mirenii si de ce?
Multe. Ar trebui ca ei să fie ataşaţi pe lângă o parohie, din ţară sau din lume, unde să înveţe de la preot teoria şi să fie supravegheat. Apoi sunt vizite în spitale, la batrâni, la cei cu copii mulţi, unde pot ajuta cu munca sau le pot citi din carţi duhovniceşti spre întărirea credinţei. Unii se pot ocupa cu catehizarea copiilor, prin grupuri formate special pentru asta, caci e mult mai uşor sa aducem un om la credinţă cât timp e copil decât cînd deja e mare şi a crescut strâmb. Ajutorarea săracilor, mese calde pentru amarâţi. Consiliere creştină, foarte necesară, căci există multe familii care trăiesc în neorânduială, sunt în prag de divorţ sau femei abuzate, fete însărcinate care vor să işi lepede copilul, oameni cu diverse dependenţe care le fac viaţa o mizerie. Pot crea organizaţii care să ajute aceşti oameni, cum ştiu că mai sunt, cel puţin prin România. Iar pentru o misiune externă în lumea a treia sau oriunde, slujba mireanului e de nepreţuit la câte sunt de făcut acolo. Dacă in Africa, de exemplu, deschizi un orfelinat cu 30 de copii si îi creşti în credinţa creştină, vei avea peste 20 de ani 30 de creştini care la rândul lor vor aduce roadă pentru Hristos. Pentru asta este nevoie însă de fonduri serioase, iar un mirean responsabil se poate ocupa cu strângerea fondurilor, prezentând această viziune de lucrare în faţa celor care pot să ajute. Şi tot aşa....

Însă cea mai acută nevoie în BO mi se pare a fi nevoia de învăţătură sănătoasă, căci mulţi ortodocşi nu îşi cunosc credinţa. Înţeleg că mireanul nu are voie să înveţe pe alţii (poate doar prin bloguri), dar aici pot ajuta proaspeţii absolvenţi de care spuneaţi.

Mireanul trebuie însă să înţeleagă că a lucra pentru Dumnezeu este un privilegiu, nu o caznă şi să facă toate acestea cu bucurie, "căci Dumnezeu iubeşte pe cel care dă cu voie bună"; şi nu e vorba aici numai de bani.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Caleidoscop
Mesaje: 12
Membru din: 16 Ian 2013, 14:55
Confesiune: ortodox
Preocupări: Teatrul Viselor

Re: Biblia şi Tainele Bisericii. Preoţia şi dezlegarea păcat

Mesaj necititde Caleidoscop » 29 Ian 2013, 13:02

Mireanul nu are nevoie de slugarnicie Bisericeasca ca sa lucreze pentru Dumnezeu si faca toate acele lucruri. Biserica are slujitorii ei, preotii si episcopii. In mare parte crestinii ortodocsi sunt cei care predica evanghelia in familie si nu numai mai ales prin viata ei, si ei sunt cei ce se ocupa de "cahetizare". De invinuit ca , credinciosii ortodocsi nu isi cunosc bine credinta este Biserica, care are responsabilitatea sa ii instruiasca si sa ii invete. Drept nu ar strica o catehizare in Biserica Ortodoxa, dar nici o slugarnicie mai mare a preotilor in vederea lamuririlor de credinta, si daca nu fac fata sa aduca ajutoare ca sunt plin de studenti pe bancile facultatilor care abia asteapta sa fie hitoronisiti. Cred ca marea problema e faptul ca preotii dau inapoi de la instruirea si lamurirea credintei si incearca sa "duca pe mireni cu zaharelul" si atunci ce sa faca mirenii? A cui e vina in fond si la urma urmei, si cine indeparteaza oamenii de Biserica daca nu insusi Biserica prin reprezentatii lor de duzina si prin exemple negative? Sunt atatia carora nu le place sau nu le mai place sa fie preoti si si-au pierdut vocatia. Ar trebui atunci sa se retraga si sa ii lase pe altii care vor si sunt mai vrednici. Cine e de vina ca oamenii se indeparteaza de Biserica si ca isi cauta implinirea prin alte parti atunci?

Doriana
Mesaje: 773
Membru din: 01 Oct 2010, 21:42
Confesiune: neo-protestant
Preocupări: cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Biblia şi Tainele Bisericii. Preoţia şi dezlegarea păcat

Mesaj necititde Doriana » 29 Ian 2013, 13:51

Nu este vorba de a da vina pe cineva, nu avem timp de aşa ceva, mai ales că toţi avem slăbiciunile noastre. Sunt doar de nişte sugestii care pot fi luate sau nu în seamă. Nu vă obligă nimeni să faceţi ceva dacă nu doriţi; unii însă işi doresc, iar Biserica are nevoie de astfel de oameni. E vorba de slujirea fraţilor noştri întru Hristos şi umanitate. Nu îi putem lăsa de izbelişte doar pentru că asta nu e treaba noastră. O facem să fie treaba noastră, dacă ne pasă.

Şi nici de slugărnicie nu este vorba, căci nu săpăm grădina preotului, ci slujim lui Hristos. Însă orice lucrare trebuie facută sub o anumită autoritate; suntem Biserică, nu acţionează fiecare de capul lui. Că mai trebuie lucrat şi la seriozitatea clerului, şi aceasta este o realitate pe care dvs o cunoaşteţi mult mai bine ca mine. Puteţi să scrieţi petiţii la Patriarhie sau Mitropolie, să spuneţi că doriţi preoţi activi şi credincioşi, că doriţi catehizări, să vă implicaţi activ în viaţa Bisericii. Odată şi odată vor trebui să audă. Dar dacă puteţi face unele lucruri mai bine decât o fac ei, nu e rău să le daţi un exemplu de creştinism practic.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Caleidoscop
Mesaje: 12
Membru din: 16 Ian 2013, 14:55
Confesiune: ortodox
Preocupări: Teatrul Viselor

Re: Biblia şi Tainele Bisericii. Preoţia şi dezlegarea păcat

Mesaj necititde Caleidoscop » 29 Ian 2013, 14:47

-Cred asta ar fi echivalent cu idolatrizarea si indumnezeirea Bisericii. Si asa se crede Biserica Dumnezeu pe pamant dar fara sa ofere nimic substantial pentru asi justifica aceasta pozitie. Daca mai intrebi pe unii chiar si fete Bisericesti te iau peste picior. Daca Biserica chiar ar fi Dumnezeu pe pamant ar trebui ca lucrurile sa se rezolve instant cum am merge la Biserica. Noi insa daca ne asteptam la asa ceva suntem luati peste picior insa se asteapta aceasta slugarnicie fata de Biserica ca si cum ar fi insusi Dumnezeu dar echivalentul acestui lucru sa nu fie asteptat de la aceasta institutie. Si aici ma refer chiar si la Sfintele Taine. Daca Biserica chiar ar fi Dumnezeu pe pamant si preotii trimisii lui Dumnezeu pe pamant ar trebui ca sa aiba solutia la toate nevoile oamenilor si instant aceste "Taine" sa schimbe omul pe loc.

-Doamna oamenii nu au nevoie sa fie legati la gat de Biserica ca si cu o sfoara ca sa mearga prin spitale, orfelinate si prin azile sau sa ajute pe unul si pe altul sau sa vorbeasca de Hristos si de o credinta care are un prestigiu cel putin prin vechimea si aparentul sau conservatism. Oamenii, mai ales cei intelectuali din cei ce ii cunosc ei, majoritatea se smintesc in si de Biserica pentru ca organizarea, cererea, oferta sunt ne-adaptate la nevoile oamenilor. Biserica e plina de uscaciuni si de moarte(ineptie), de "patimi lumesti" (mita pentru parohie, ascunderea francizelor episcopale / patriarhale, preocupari materialiste si banesti ale clericilor, scolarizare deplorabila, s.a.m.d). Dupa cum se vede intreg sistemul este corupt. Poate putini sunt cei care sunt nepatati in Biserica. Din pacate asta reprezinta Biserica in mare astazi. Deci mai multe face un om nepatat pentru Biserica decat Biserica pentru ea insasi. Oamenilor le trebuie predicata Evanghelia nu prin cuvinte ci faptic. Cuvintele goale sunt moarte. Daca toti oamenii ar fi atasati si asociati acestei institutii Bisericesti atunci multi oameni ar parasi Biserica mai degraba decat sa vina la ea. Pana si sfintii parinti avertizeaza ca Iadul e plin de sutane si arhitectii majoritatilor ereziilor au fost clerici si ierarhi. Credinta ortodoxa in sinoadele primare de multe ori a fost aparata in apologie de diaconi, cum a fost St. Atanasie cel Mare.

-Oamenii pot sa faca pentru credinta toate acele lucruri independent de organizatia institutii bisericesti.

-Si da nici la Reformati nu cred ca e mai bine. Din pacate crestinismul si religia in ziua de azi au ajuns o afacere.


Înapoi la “Protestantismul şi neo-protestantismul”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron