Natura BISERICII

Discuţii despre diferenţele de doctrină dintre ortodocşi şi (neo-)protestanţi
Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu
Re: Natura BISERICII

Mesaj necititde Doriana » 27 Oct 2010, 18:04

1. Draga Doriana, deja Biserica Ortodoxa si confesiunea Catolica si cea protestanta au crezuri diferite, darmite sectele...chiar nu stiai asta ?
Daca prin crez va referiti la "Cred intr-unul Dumnezeu......Amin!", cei din cultul meu [de ex] au acelasi crez ca ortodocsii.
2. poti sa imi scrii doar o eroare dogmatica a Bisericii ortodoxe ? si sa imi scrii pe ce baza afirmi ca este o eroare ?
Nu pot sa va scriu. Sunt pe un forum ortodox, inconjurata de ortodocsi, si nu imi plac polemicile. Dar cred ca stiti cu ce nu sunt de acord. S-au scris mii de pagini pe aceste teme si a fost degeaba. Fiecare sa faca deci ce va crede; o face pe pielea lui.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

electric77
Mesaje:1072
Membru din:26 Sep 2010, 13:03
Confesiune:alta religie

Re: Natura BISERICII

Mesaj necititde electric77 » 27 Oct 2010, 18:28

]
Pentru ca nu am gasit un cult cu invataturi perfecte, deoarece starea Bisericii este asa cum e...Am doua solutii: sa raman si sa incerc sa schimb ceva sau sa fug ca electric afara din orice cult. :P
bine, este alegerea ta, dar ai grija sa nu te electrocutezi ! :lol:

ca de schimbat, nu vei putea schimba nimic, nefiind in postura de a conduce Cultul.

danadoina
Mesaje:471
Membru din:01 Apr 2008, 22:26
Confesiune:ortodox

Re: Natura BISERICII

Mesaj necititde danadoina » 27 Oct 2010, 18:36

cum poti tu sa apartii unei congregatii daca esti convinsa ca are si invataturi gresite ?
Asta nu am inteles nici eu la doamna Dorina.
Pentru ca nu am gasit un cult cu invataturi perfecte, deoarece starea Bisericii este asa cum e...Am doua solutii: sa raman si sa incerc sa schimb ceva sau sa fug ca electric afara din orice cult. :P
...cine este pentru tine instanta care hotareste ca invataturile sunt perfecte ? tu ? ...si cum poti hotara tu acest lucru ?

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Natura BISERICII

Mesaj necititde Doriana » 27 Oct 2010, 18:42

...cine este pentru tine instanta care hotareste ca invataturile sunt perfecte ? tu ? ...si cum poti hotara tu acest lucru ?
Cu totii raspundem in fata constiintei noastre, unealta prin care Dumnezeu vorbeste omului. Pentru mine, da , hotarasc eu. Nu accept sa hotarasca altii pentru mine. Si nu voi trece peste constiinta mea, ci ma voi feri de orice lucru care mi se pare rau.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

electric77
Mesaje:1072
Membru din:26 Sep 2010, 13:03
Confesiune:alta religie

Re: Natura BISERICII

Mesaj necititde electric77 » 27 Oct 2010, 18:44

Pentru mine, da , hotarasc eu. Nu accept sa hotarasca altii pentru mine.
Aveti grija sa nu hotarasca cumva conducerea Cultului de care apartineti... :roll:

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje:1113
Membru din:12 Feb 2010, 05:54
Confesiune:ortodox

Re: Natura BISERICII

Mesaj necititde IOACHIM » 28 Oct 2010, 23:08

...cine este pentru tine instanta care hotareste ca invataturile sunt perfecte ? tu ? ...si cum poti hotara tu acest lucru ?
Cu totii raspundem in fata constiintei noastre, unealta prin care Dumnezeu vorbeste omului. Pentru mine, da , hotarasc eu. Nu accept sa hotarasca altii pentru mine. Si nu voi trece peste constiinta mea, ci ma voi feri de orice lucru care mi se pare rau.
Da sa o spurci pe Maicuta Domnului... cum ti se pare ca e ? Bine sau rau? Cam ce spune constiinta ta? Tu stiu... nu accepti sa hotarasca altii pt. tine daca Maica Domnului e PURUREA FECIOARA... da` hotarasti tu ca nu e .... si ca e chiar o femeie ca si tine la urma urmei nu? Si a mai avut si alti copii etc tec etc.

ASTA ca sa pricepi (daca se mai poate... ) cum e cu constinta!

RUSINE!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Natura BISERICII

Mesaj necititde protosinghel » 01 Noi 2010, 14:25

Moderator:

Din acest topic am desprins alte 2 subiecte:

Biserica: văzută sau nevăzută / realizată sau (doar) dorită?

Apartenenţa reală şi formală la Biserică. Tot aici vom analiza dacă ortodocşii declaraţi sunt şi ortodocşi de facto...

Mai departe aici vorbim doar despre NATURA BISERICII. Şi vă rog să vă ţineţi de subiect, căci după ce unii au luat-o pe câmpi, eu am avut o oră de lucru pentru a separa mesajele. Dar am şi altele de făcut...

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje:1113
Membru din:12 Feb 2010, 05:54
Confesiune:ortodox

Re: Natura BISERICII

Mesaj necititde IOACHIM » 01 Noi 2010, 23:25

despre natura Bisericii trebuie sa spunem mai intai asa: 2 aspecte. UNUL legat de Hristos si unul legat de Sf. Treime. Aici este toata esenta. Restul e barbologie (ca pacatul, ca virtutea, ca madularele/membrii/credinciosii, ca una ca alta - daca vrbim de ESENTA si de natura....atunci sa incepem cu esentialul).

Promit sa revin. POate ca maine - sper!
Intre timp am sa incerc sa reiau si postarile anterioare! Daca am timp!

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Natura BISERICII

Mesaj necititde Doriana » 02 Noi 2010, 16:52

Nu ma invart in poezie, macar de as fi scris in rima! Doar detaliez cele doua aspecte ale Bisericii! Mireasa e vizibila sau invizibila? Are rochie de mireasa sau nu are? Mireasa este recunoscuta si prin haina nu numai prin stare. Deci, Biserica are nevoie si de o cladire si de vesminte si de obiecte de cult, care prin sfintire devin sfinte si incorporate in cultul Bisericii, prin care se exprima credinta corecta,dar invizibila ochilor trupesti. E mai greu cu logica apuseana ca sa surprinzi tainele ortodoxiei, care sunt muuuuuuuuult mai logice.
Deci revenim...
Observ ca tu confunzi Mireasa cu rochia ei. Mireasa e o persoana, rochia eun accesoriu. Ca sa nu mai zic ca nu e buna comparatia. Mireasa va merge in cer cu rochia ei cea curata, fara pata, dar aceasta rochie nu sunt obiectele de cult, ci faptele de neprihanire.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

dumio
Mesaje:471
Membru din:03 Aug 2010, 14:58
Confesiune:ortodox

Re: Natura BISERICII

Mesaj necititde dumio » 02 Noi 2010, 17:13

Nu ma invart in poezie, macar de as fi scris in rima! Doar detaliez cele doua aspecte ale Bisericii! Mireasa e vizibila sau invizibila? Are rochie de mireasa sau nu are? Mireasa este recunoscuta si prin haina nu numai prin stare. Deci, Biserica are nevoie si de o cladire si de vesminte si de obiecte de cult, care prin sfintire devin sfinte si incorporate in cultul Bisericii, prin care se exprima credinta corecta,dar invizibila ochilor trupesti. E mai greu cu logica apuseana ca sa surprinzi tainele ortodoxiei, care sunt muuuuuuuuult mai logice.
Deci revenim...
Observ ca tu confunzi Mireasa cu rochia ei. Mireasa e o persoana, rochia eun accesoriu. Ca sa nu mai zic ca nu e buna comparatia. Mireasa va merge in cer cu rochia ei cea curata, fara pata, dar aceasta rochie nu sunt obiectele de cult, ci faptele de neprihanire.
Pai cu rochia curata! Numai ca rochia reprezinta podoaba Bisericii. Orice lucru care se sfinteste spre slujba lui Dumnezeu (I Tim. 4, 4-5), devine sfant si parte din Biserica. Acestea se sfintesc prin harul Domnului Hristos. Nu se confunda cu Biserica, dar foloseste Bisericii si reprezinta partea vazuta a ei. Pe langa rolul lor practic, ele (obiectele de cult, ca si vesmintele) au un rol simbolic, ducand la un inteles mai inalt decat ceea ce exprima ele la prima infatisare. Si Hristos foloseste potirul (si chiar exprima unitatea Bisericii prin folosirea cuvantului ""pahar" la singular).

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Natura BISERICII

Mesaj necititde Doriana » 02 Noi 2010, 17:21

Pai cu rochia curata! Numai ca rochia reprezinta podoaba Bisericii. Orice lucru care se sfinteste spre slujba lui Dumnezeu (I Tim. 4, 4-5), devine sfant si parte din Biserica. Acestea se sfintesc prin harul Domnului Hristos. Nu se confunda cu Biserica, dar foloseste Bisericii si reprezinta partea vazuta a ei. Pe langa rolul lor practic, ele (obiectele de cult, ca si vesmintele) au un rol simbolic, ducand la un inteles mai inalt decat ceea ce exprima ele la prima infatisare. Si Hristos foloseste potirul (si chiar exprima unitatea Bisericii prin folosirea cuvantului ""pahar" la singular).
Deci, din ce este facuta rochia Miresei?
Gandeste-te bine cand raspunzi, rochia merge in cer cu Mireasa. :idea:
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

dumio
Mesaje:471
Membru din:03 Aug 2010, 14:58
Confesiune:ortodox

Re: Natura BISERICII

Mesaj necititde dumio » 02 Noi 2010, 17:26

Pai cu rochia curata! Numai ca rochia reprezinta podoaba Bisericii. Orice lucru care se sfinteste spre slujba lui Dumnezeu (I Tim. 4, 4-5), devine sfant si parte din Biserica. Acestea se sfintesc prin harul Domnului Hristos. Nu se confunda cu Biserica, dar foloseste Bisericii si reprezinta partea vazuta a ei. Pe langa rolul lor practic, ele (obiectele de cult, ca si vesmintele) au un rol simbolic, ducand la un inteles mai inalt decat ceea ce exprima ele la prima infatisare. Si Hristos foloseste potirul (si chiar exprima unitatea Bisericii prin folosirea cuvantului ""pahar" la singular).
Deci, din ce este facuta rochia Miresei?
Gandeste-te bine cand raspunzi, rochia merge in cer cu Mireasa. :idea:
Si totusi in cer sunt obiecte de cult! Vezi Apoc. Cap 4 si 5.

dumio
Mesaje:471
Membru din:03 Aug 2010, 14:58
Confesiune:ortodox

Re: Natura BISERICII

Mesaj necititde dumio » 02 Noi 2010, 17:31

Pai cu rochia curata! Numai ca rochia reprezinta podoaba Bisericii. Orice lucru care se sfinteste spre slujba lui Dumnezeu (I Tim. 4, 4-5), devine sfant si parte din Biserica. Acestea se sfintesc prin harul Domnului Hristos. Nu se confunda cu Biserica, dar foloseste Bisericii si reprezinta partea vazuta a ei. Pe langa rolul lor practic, ele (obiectele de cult, ca si vesmintele) au un rol simbolic, ducand la un inteles mai inalt decat ceea ce exprima ele la prima infatisare. Si Hristos foloseste potirul (si chiar exprima unitatea Bisericii prin folosirea cuvantului ""pahar" la singular).
Deci, din ce este facuta rochia Miresei?
Gandeste-te bine cand raspunzi, rochia merge in cer cu Mireasa. :idea:
Si totusi in cer sunt obiecte de cult! Vezi Apoc. Cap 4 si 5.
Si inca ceva: Mireasa (Biserica) se afla si in cer! Pai Hristos nu s-a inaltat cu trupul (Biserica) la cer si l-a asezat de-a dreapta slavei lui Dumnezeu? Deci, podoaba Bisericii (care exprima rolul ei de sfintitoare si de imparateasa) ne folosesc noua, celor care devenim ipostase umane concrete ale Bisericii (pentru ca Biserica are in natura sa, in primul rand ipostasul divino-uman al lui Hristos, adica doar firea umana a lui Hristos care nu e o persoana umana de sine statatoare), prin pecetea Duhului Sfant, care lucreaza in persoana fiecaruia dintre noi ca sa ia chip Hristos in noi.

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Natura BISERICII

Mesaj necititde Doriana » 02 Noi 2010, 17:39

Si inca ceva: Mireasa (Biserica) se afla si in cer! Pai Hristos nu s-a inaltat cu trupul (Biserica) la cer si l-a asezat de-a dreapta slavei lui Dumnezeu?
In cer este o parte din Biserica, anume cei morti in Hritos.
1.Nu mi-ai spus din ce este facuta rochia Miresei.
1. Pana la urma, ce este Biserica, Mireasa lui Hristos, in opinia ta?
As dori doua raspunsuri scurte si directe, daca se poate.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

dumio
Mesaje:471
Membru din:03 Aug 2010, 14:58
Confesiune:ortodox

Re: Natura BISERICII

Mesaj necititde dumio » 02 Noi 2010, 17:55

Si inca ceva: Mireasa (Biserica) se afla si in cer! Pai Hristos nu s-a inaltat cu trupul (Biserica) la cer si l-a asezat de-a dreapta slavei lui Dumnezeu?
In cer este o parte din Biserica, anume cei morti in Hritos.
1.Nu mi-ai spus din ce este facuta rochia Miresei.
1. Pana la urma, ce este Biserica, Mireasa lui Hristos, in opinia ta?
As dori doua raspunsuri scurte si directe, daca se poate.
S-au dat o multime de raspunsuri, chiar si din partea mea. In cer nu se afla o parte din Biserica, ci Biserica intreaga (care este trupul lui Hristos). Ea este omniprezenta, asa cum Hristos Insusi este, si se extinde continuu, incorporand pe toti cei care se boteaza in numele Sfintei Treimi, marturisind credinta cea adevarata si infaptuind voia Domnului si, mai ales, se concretizeaza in Taina Euharistiei, caci atunci Hristos se afla prezent real cu Acelasi Trup cu care s-a nascut, a patimit, s-a ingropat, a inviat si s-a inaltat de-a dreapta slavei lui Dumnezeu-Tatal, iar credinciosi devin consagvini cu El (cei care-l primesc pe Hristos prin impartasanie), devenind si ei Biserica, adica Trupul lui Hristos.

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Natura BISERICII

Mesaj necititde Doriana » 02 Noi 2010, 18:02

S-au dat o multime de raspunsuri, chiar si din partea mea.
Mai, mie mi se pare ca te eschivezi ingrijorator de mult. Eu am aflat ce este Biserica de la pr Silvestru si Ioan Cr, dar se pare ca tu ai alte idei si te feresti sa le spui direct.
Daca esti de acord cu ce au spus ei, anume ca Biserica este totalitatea tuturor credinciosilor ,botezati in Numele Sfintei Treimi,care traiesc conform poruncilor lui Hristos, CRED DREPT si marturisesc o credinta dreapta, atunci ce mai cauta obiectele si locasele de cult in ideea ta despre Biserica?
In cer nu se afla o parte din Biserica, ci Biserica intreaga (care este trupul lui Hristos). .
Daca toata Biserica este in cer, tu ce mai cauti pe pamant? Nu esti parte din Biserica?
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Natura BISERICII

Mesaj necititde Doriana » 02 Noi 2010, 18:20

1.Nu mi-ai spus din ce este facuta rochia Miresei. .
SI cum tot nu mi-ai spus, am aflat tot din Apocalipsa 19:7,8:

"a venit nunta Mielului şi mireasa Lui s-a pregătit,
Şi i s-a dat ei să se înveşmânteze cu vison curat, luminos, căci visonul sunt faptele cele drepte ale sfinţilor."
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

dumio
Mesaje:471
Membru din:03 Aug 2010, 14:58
Confesiune:ortodox

Re: Natura BISERICII

Mesaj necititde dumio » 02 Noi 2010, 19:06

S-au dat o multime de raspunsuri, chiar si din partea mea.
Mai, mie mi se pare ca te eschivezi ingrijorator de mult. Eu am aflat ce este Biserica de la pr Silvestru si Ioan Cr, dar se pare ca tu ai alte idei si te feresti sa le spui direct.
Daca esti de acord cu ce au spus ei, anume ca Biserica este totalitatea tuturor credinciosilor ,botezati in Numele Sfintei Treimi,care traiesc conform poruncilor lui Hristos, CRED DREPT si marturisesc o credinta dreapta, atunci ce mai cauta obiectele si locasele de cult in ideea ta despre Biserica?
Hai sa-ti dau o definitie a Bisericii, completa si cuprinzatoare, in care celelalte definitii date de ceilalti membri ortodocsi ai forumului sunt cuprinse in aceasta sau dezvoltari ale acesteia, dar care va desfiinteaza pe voi eterodocsii: "Biserica se numeste acel asezamant sfant, cu putere si autoritate divina, pe de o parte, intemeiat de Cuvantul lui Dumnezeu, care s-a facut om pentru mantuirea si sfintirea oamenilor, iar pe de alta parte, alcatuit din oameni, care au Aceeasi credinta" si de fac partasi Acelorasi Taine, impartindu-se in popor si in clerul conducator, care isi are originea sa, prin succesiune apostolica naintrerupta, la Apostoli si, prin ei, in Domnul". Deci, dupa deiniti aceasta, sunt exclusi, in chip limpede, eterodocsii, schismaticii si cei care s-au rupt de ea, prin apostazie sau afurisanie.
Astfel, definitia data de simbolul niceo-constantinopolitan, pe care si tu il accepti si-l marturisesti, si care afirma ca noi credem intr-una (eis mian), sfanta (aghian), soborniceasca (katholikin) si apostolica (apostolikin) Biserica, intareste ceea ce am afirmat mai sus. Mian (una) arata unitatea in credinta si conducere (ceea ce nu se vede in afara ortodoxiei), iar Aghian (sfanta) o caracterizeaza ca asezamant sfant si, totodata, sfintitor al credinciosilor prin Duhul Sfant. Soborniceasca (katholiki) este expresia istorica a unuitatii, care arata ca, in toata vremea si in toate locurile, ea ramane aceeasi si nu poate fi distrusa, in opozitie cu Bisericile eretice partiale, iar Apostoleasca (apostoliki) ne arata legatura vizibila, care o uneste cu Biserica primara si arata ca invatatura ei este aceeasi cu invatatura Apostolilor, cu care ierarhia care o conduce este legata prin succesiune canonica.

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Natura BISERICII

Mesaj necititde Doriana » 02 Noi 2010, 21:18

"Biserica se numeste acel asezamant sfant, cu putere si autoritate divina, pe de o parte, intemeiat de Cuvantul lui Dumnezeu, care s-a facut om pentru mantuirea si sfintirea oamenilor, iar pe de alta parte, alcatuit din oameni, care au Aceeasi credinta" si de fac partasi Acelorasi Taine, impartindu-se in popor si in clerul conducator, care isi are originea sa, prin succesiune apostolica naintrerupta, la Apostoli si, prin ei, in Domnul". Deci, dupa deiniti aceasta, sunt exclusi, in chip limpede, eterodocsii, schismaticii si cei care s-au rupt de ea, prin apostazie sau afurisanie. .
Ok. Acum, ca ne-am lamurit ce e Biserica [deci oameni, ortodocsi seriosi, exclus sectari eretici ] cum potrivim definitia aceasta la ce ai scris tu:
Biserica are si un aspect vizibil si unul invizibil. Aceste doua aspecte, detin fiecare in parte, elemente vizibile,si, respectiv, invizibile, toate formand ceea ce pe un alt topic poarta numele de natura Bisericii. Asadar, comunitatile si credinciosii, ierarhia, lacasul de cult, obiectele de cult, materia tainelor etc formeaza aspectul vazut, iar harul care lucreaza de la Tatal prin Fiul in Duhul Sfant, prin taine in Biserica, dimpreuna cu credinta, nadejdea si dragostea (+ toate virtutile crestine, teologice, cardinale, morale etc), formeaza aspectul invizibil.
Ca sa te parafrazez: Biserica inseamna oameni, dar de fapt inseamna cladire mobilier si calitati. :?
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

dumio
Mesaje:471
Membru din:03 Aug 2010, 14:58
Confesiune:ortodox

Re: Natura BISERICII

Mesaj necititde dumio » 02 Noi 2010, 23:32

"Biserica se numeste acel asezamant sfant, cu putere si autoritate divina, pe de o parte, intemeiat de Cuvantul lui Dumnezeu, care s-a facut om pentru mantuirea si sfintirea oamenilor, iar pe de alta parte, alcatuit din oameni, care au Aceeasi credinta" si de fac partasi Acelorasi Taine, impartindu-se in popor si in clerul conducator, care isi are originea sa, prin succesiune apostolica naintrerupta, la Apostoli si, prin ei, in Domnul". Deci, dupa deiniti aceasta, sunt exclusi, in chip limpede, eterodocsii, schismaticii si cei care s-au rupt de ea, prin apostazie sau afurisanie. .
Ok. Acum, ca ne-am lamurit ce e Biserica [deci oameni, ortodocsi seriosi, exclus sectari eretici ] cum potrivim definitia aceasta la ce ai scris tu:
Biserica are si un aspect vizibil si unul invizibil. Aceste doua aspecte, detin fiecare in parte, elemente vizibile,si, respectiv, invizibile, toate formand ceea ce pe un alt topic poarta numele de natura Bisericii. Asadar, comunitatile si credinciosii, ierarhia, lacasul de cult, obiectele de cult, materia tainelor etc formeaza aspectul vazut, iar harul care lucreaza de la Tatal prin Fiul in Duhul Sfant, prin taine in Biserica, dimpreuna cu credinta, nadejdea si dragostea (+ toate virtutile crestine, teologice, cardinale, morale etc), formeaza aspectul invizibil.
Ca sa te parafrazez: Biserica inseamna oameni, dar de fapt inseamna cladire mobilier si calitati. :?
Greu de inteles, desi vorbesc romaneste. Este si normal sa fie asa! E cu neputinta sa exprimi in cuvinte umane limitate taina Bisericii, care de fapt e taina crestinatatii (I Tim. 3,16).
MAi sus am dat definitia Bisericii, iar mai jos am descris fiinta ei, desi la capitolul fiinta sau natura Bisericii trebuie sa scriu multe pagini ca sa reusesc sa cuprind ceva din realitatea ei. Sunt vreo 10 puncte la aceste capitol, dar ma limitez la a spune ca Biserica este plina de Treime, are un caracter hristocentric, o constitutie teandrica (divino-umana), este institutie vizibila si invizibila, in care sunt cuprinsi cei botezati corect si au acces la taine, intr-o unitate asemenea unui trup, chiar daca sunt si pacatosi, caci ei se sfintesc. Pacatosii, care recunosc autoritatea Bisericii si posibilitatea mantuirii prin ea, chiar daca persista in pacat, se pot mantui chiar si pe patul de moarte, daca se pocaiesc, de aceea Biserica nu-i exclude, ci ii cauta si le poarta de grija ca fata de niste bolnavi (mantuire si mantuitor in greceste inseamna vindecare si vindecator, si nu are numai sens juridic, ci unul in special ontologic). De asemenea, Biserica este trupul lui Hristos cel inviat si desavarsit, si in acelasi timp se afla pe drum spre inviere ducand in sine pe cei incorporati, fara ca prin aceasta sa-si piarda din sfintenie. Biserica se transforma in Euharistie si se actualizeaza prin ea si nu invers, caci Biserica asa s-a format, prin pogorarea Duhului, prin savarsirea tainelor si prin adunarea celor botezati in sinaxa euharistica. Biserica presupune un loc de rugaciune si de celebrare (care reprezinta aspectul vazut al ei), acesta fiind desavarsit si destinat salasluirii lui Dumnezeu (exact ca-n cazul templului lui Solomon), iar daca ai cerceta slujba sfintirii Bisericii, ai observa ca ea este tratata ca o Persoana reala, fiind unsa cu Sfantul si Marele Mir. Biserica detine autoritatea lui Hristos, care se manifesta prin ierarhia conducatoare (nu una despotica si care se separa de restul credinciosilor), care impreuna cu credinciosii converg pe calea mantuirii, pentru ca asa a lasat Domnul. Daca El a binevoit sa lucreze mantuirea noastra in trup omenesc si prin lumea aceasta vazuta, folosindu-se de materie (creatia lui), tot prin aceasta se lucreaza mantuirea mai departe (tainele au materii vazute: apa, ulei, mir, paine, vin etc, care sigur ca se sfintesc). Hristos altfel nu si-ar fi ales apostoli ca sa-L ajute si sa-i continue lucrarea, iar acestia nu ar mai fi lasat in comunitatile intemeiate de ei, conducatori vazuti ai sinaxei liturgice (ierarhia bisericeasca prin punerea mainilor). Asadar, Biserica imbina sinergic partea nevazuta (Hristos cel nevazut, dar care a fost vazut si pipait, de fapt- intreaga Treime, harul, credinta virtutile) si partea vazuta (credinciosii-cler si popor, adunati in locasul de cult-locul concret al desfasurarii Euharistiei si cultului divin public in genere, care se foloseste de obiectele si vesmintele de cult, cu rol practic si simbolic, asa cum Biserica le-a folosit de la inceputurile ei). Sper ca de data asta am fost inteles, iar daca nu, renunta la stereotipurile p/np ale definitiilor Bisericii, prin care se urmareste iesirea de sub ascultarea de Biserica si asezarea deasupra ei sau in afara ei!


Înapoi la “Protestantismul şi neo-protestantismul”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 12 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX