Întrebări primite de la baptişti în cadrul dezbaterilor

Discuţii despre diferenţele de doctrină dintre ortodocşi şi (neo-)protestanţi
Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Întrebări primite de la baptişti în cadrul dezbaterilor

Mesaj necititde protosinghel » 05 Oct 2010, 18:48

Iată întrebările pe care le-am primit pe bileţele în cadrul dezbaterilor cu baptiştii şi la care voi încerca pe rând, în măsura timpului disponibil, să răspund.
Dacă cineva se simte în putere şi vrea să răspundă în locul meu, nu mă supăr şi cred că nici baptiştii nu se vor supăra, mai ales că unele nici nu-mi sunt adresate personal.
Răspunzând la întrebări veţi demonstra faptul că există suficienţi ortodocşi capabili să răspundă la astfel de întrebări, iar eu nu sunt nici pe departe o excepţie, cum zicea un baptist.


1. Dacă Maica Domnului are aşa putere mare, atunci la care „Materi Bojia” trebuie să ne rugăm: Kievskaia, Moscokovskaia, Smolenskaia sau Mongolskaia?
2. Recunoaşteţi că exagerările în împlinirea Sfintei Tradiţii au îndepărtat inima creştinilor de dragostea lui Dumnezeu?
3. Am trecut prin multe experienţe păcătoase în viaţa mea, după care mi-am schimbat viaţa, m-am pocăit şi simt că am primit iertare. Din punctul vostru de vedere eu am viaţă veşnică? (am parafrazat după o întrebare foarte lungă)
4. De ce ortodocşii botează pe cei mici, în timp ce Isus s-a botezat mare? Este posibil să te botezi încă o dată? De ce da sau nu?
5. De ce nu se explică „pocăinţa” şi nu se pune accept pe ea?
6. Cine şi când a hotărât ce cărţi şi epistole să fie incluse în Biblie?
7. De ce Biserica Ortodoxă nu pune accent pe studiul biblic? Mulţi ortodocşi nici nu ştiu în ce cred, deşi zic că sunt creştini.
8. De ce nu faceţi un site unde să explicaţi istoria şi importanţa Ortodoxiei?
9. De ce în biserică trebuie purtată eşarfă pe cap şi fustă?
10. Rugăciunea adresată lui Isus ar fi mai puţin eficientă decât cea adresată Mariei? Cred că nu. Şi atunci care este sensul de a recurge la intermediari dacă ne putem ruga direct lui Dumnezeu? (tradusă din rusă)
11. Dacă semnul crucii este important, de ce nu-i menţionat în Biblie?
12. În Apocalipsă este scris de 2 ori faptul că Ioan a încercat să se închine îngerului, iar acesta nu i-a permis. De ce dar ortodocşii se închină şi sfinţilor şi nu doar lui Dumnezeu?
13. Faptul că Biserica Ortodoxă a păstrat şi a transmis mai departe Scriptura cu multă grijă nu arată că mesajul ei era perceput la început ca suficient pentru mântuire? (am parafrazat după o întrebare foarte lungă)
14. Aţi menţionat că „icoanele sunt Biblia pentru necărturari”, care în trecut erau mulţi. Acum majoritatea sunt cărturari. De ce Biserica Ortodoxă nu insistă ca oamenii de azi să citească Biblia, nu doar s-o aibă? Şi de ce Biserica Ortodoxă a fost împotrivă când s-a dorit ca oamenii din Moldova să fie chemaţi la citirea Bibliei prin organizarea făcută de adventişti anul trecut? O replică de atunci suna aşa: „noi nu avem nevoie de Biblie”!
15. Icoanele, sculpturile şi moaştele ortodoxe sunt o poruncă de la Dumnezeu sau au venit prin Tradiţie? Cum rămâne cu versetele 4-5 din Exod 20. Cum le comentaţi?
16. Confirmaţi faptul că credinţa ortodoxă este cea mai dreaptă, cea mântuitoare? În Republica Moldova peste 90% sunt ortodocşi. Înseamnă că 90% de moldoveni intră pe „uşa cea strâmtă”, iar 10% pe „cea largă”?
17. Dacă Ortodoxia este credinţa cea mai dreaptă, înseamnă că moldovenii sunt „poporul lui Dumnezeu” şi ar fi cazul să fie cei mai binecuvântaţi! De ce atunci Moldova este cea mai săracă ţară din Europa, cea mai năpăstuită, cea mai batjocorită?
18. Cum credeţi Papa de la Roma a procedat corect când şi-a asumat acel nume? Noi în Moldova avem sute de „papi”, adică (cei care se numesc) „părinţi”!?
19. Asocierea Bisericii Ortodoxe din Moldova cu Valeriu Pasat (fost securist) este o nouă tradiţie?
20. Biserica Catolică (cu succesiune apostolică), după Conciliul II Vatican admite mântuirea protestanţilor, dar Biserica Ortodoxă nu! Cum lămuriţi?
21. Conform tradiţiilor sunteţi siguri că veţi fi în Împărăţia lui Dumnezeu? Dacă muriţi veţi fi acolo?
22. Unde este scris în Biblie că la Cununie şi la Botez trebuie numaidecât să plăteşti bani sau să duci câte o găină, să plăteşti slujbele etc.?
23. Mântuiesc pe om toate pomenile ce se dau?
24. Nici într-o ţară civilizată nu se bea şi nu se mănâncă în cimitir. De ce s-a mai păstrat această tradiţie (păgână) la noi în ţară şi de ce reprezentanţii Bisericii Ortodoxe încurajează această tradiţie?


Chiar dacă va fi mai greu de urmărit o discuţie paralelă, replicile şi comentariile la răspunsurile noastre se vor scrie într-un topic aparte.
Răspunsurile pot fi date şi de alţi teologi ortodocşi, nu doar de mine...

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Întrebări primite de la baptişti în cadrul dezbaterilor

Mesaj necititde protosinghel » 05 Oct 2010, 20:36

1. Dacă Maica Domnului are aşa putere mare, atunci la care „Materi Bojia” trebuie să ne rugăm: Kievskaia, Moscokovskaia, Smolenskaia sau Mongolskaia?
Întrebarea are o tentă provocatoare, dar voi încerca totuşi să răspund.
1. Maica Domnului are putere nu prin sine, ci prin faptul că L-a născut pe Fiul lui Dumnezeu făcut Om. Hristos (ca Om adevărat) a avut o relaţie naturală şi chiar privilegiată cu mama Sa, ceea ce ne dă nădeje, iar această nădejde este confirmată prin sute şi mii de minuni şi ajutorări concrete, că ea mijloceşte pe lângă Fiul ei pentru a ne ajuta.
2. Maica Domnului e una, iar icoanele/reprezentările ei sunt multe şi, uneori, denumirile acestora sunt legate de regiunile unde aceste icoane ale Maicii Domnului s-au manifestat prin anumite puteri miraculoase. Aşa e cazul şi cu Kievskaia, Smolenskaia, Kazanskaia şi toate celelalte.
3. Chiar şi atunci când ne rugăm în faţa unei anumite icoane (pentru că doar pe aceea o avem sau ea ne place mai mult), oricum trebuie să înţelegem că rugăciunile sunt adresate Maicii Domnului şi nu unei anumite reprezentări (icoane) a acesteia. Nu e corect să spui că pentru o anumită problemă trebuie să te rogi la o icoană a Maicii Domnului, iar pentru altă problemă la altă icoană. Căci nu icoanele ajută, ci Maica Domnului, prin puterea ce vine de la Fiul ei. Icoanele doar ne duc mintea la persoana reprezentată, iar uneori, după credinţa noastră, împărtăşesc harul Duhului Sfânt prin sărutare sau atingere de ele. Dar şi această sărutare şi atingere nu se face ca faţă de un idol, ci ca faţă de un vas ales al Duhului Sfânt.
4. Deci vă puteţi ruga în faţa oricărei icoane a Maicii Domnului, dar cu conştiinţa că vă rugaţi înseşi persoanei care are mare putere de mijlocire în faţa lui Hristos. Şi dacă n-aveţi nicio icoană, vă puteţi ruga şi fără icoană. Iar dacă nu vreţi să vă rugaţi Maicii Domnului, măcar nu o batjocoriţi şi respectaţi-i pe cei care o respectă pe mama lui Iisus.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Întrebări primite de la baptişti în cadrul dezbaterilor

Mesaj necititde protosinghel » 05 Oct 2010, 20:47

2. Recunoaşteţi că exagerările în împlinirea Sfintei Tradiţii au îndepărtat inima creştinilor de dragostea lui Dumnezeu?
Nu recunosc şi nu pot să recunosc aşa ceva, pentru că:
1. Nu trebuie să confundăm Sfânta Tradiţie (una, cu literă mare) cu tradiţiile (multe, cu literă mică) şi obiceiurile religioase promovate sau tolerate în anumite regiuni. Dacă tot nu înţelegeţi ce are în vedere Biserica Ortodoxă prin Sfânta Tradiţie, recitiţi sau reascultaţi referatul meu.
2. Sfânta Tradiţie, care însumă în sine inclusiv Sfânta Scriptură, nu pot decât să sporească dragostea faţă de Dumnezeu şi în nici un cazu să o îndepărteze. Mai mult decât atât, cunoaşterea şi respectarea Sfintei Tradiţii duce la purificarea tradiţiilor şi datinilor omeneşti, arătându rostul secundar al acestora.
3. Atunci când se exagerează în privinţa tradiţiilor omeneşti, desigur acest lucru îndepărtează de Dumnezeu şi recunosc că pe alocuri sau chiar în multe locuri astfel de exagerări există. Dar aici nu e de vină Sfânta Tradiţie, ci tocmai necunoaşterea şi neglijarea ei.
4. Creştinismul tot timpul (!) a fost legat de careva ritualuri, după modelul cultului iudaic şi cei care suprimă toate acestea (inclusiv pe motivul că nu ar fi scrise în Biblie), schimonosesc exprimarea firească a creștinilor din primele veacuri şi după aceea. Problema nu este în existenţa rituarilor, care oricum există inclusiv la baptişti, ci în exagerarea şi formalismul legat de îndeplinirea lor. De aceea, Sfânta Tradiţie, cuprinzând şi ceea ce Scriptura nu a putut cuprinde la timpul ei, ne poate ajuta în acest sens.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Întrebări primite de la baptişti în cadrul dezbaterilor

Mesaj necititde protosinghel » 05 Oct 2010, 21:01

3. Am trecut prin multe experienţe păcătoase în viaţa mea, după care mi-am schimbat viaţa, m-am pocăit şi simt că am primit iertare. Din punctul vostru de vedere eu am viaţă veşnică? (am parafrazat după o întrebare foarte lungă)
Mântuitorul Hristos a spus că El e Calea, Adevărul şi Viaţa (Ioan 14:6). Deci poate spune cineva că are viaţă veşnică (vezi şi Ioan, cap. 5-6) doar în măsura în care Îl are pe Hristos. Din punctul nostru de vedere (bazat pe Scriptură - Ioan 5:24 şi 6:53-58) dvstră puteţi doar într-o anumită măsură să participaţi la viaţa veşnică, prin ascultarea şi îndeplinirea cuvântului lui Dumnezeu, dar împărtăşirea deplină de această viaţă veşnică în lumea aceasta se poate da doar prin împărtăşirea reală (nu simbolică) cu Trupul şi Sângele lui Hristos - pe care însă baptiştii nu o au.
Dar chiar şi aşa, împărtăşirea deplină de viaţa veşnică va avea loc abia în Împărăţia lui Dumnezeu, aici fiind doar o pregustare a acesteia, dar important este totuşi să avem sămânţa, căci fără ea nu poate exista ceva dincolo.
Un alt aspect important este că pentru ortodocşi pocăinţa nu este un moment, ci un proces continuu şi doar Hristos ştie în ce măsură fiecare a ajunsă să fie schimbat conform voii Lui. Noi tindem şi nădăjduim, dar nu îndrăznim să spunem că mântuirea realizată (până la capăt) de Hristos a şi adus roadele cuvenite în noi...

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Întrebări primite de la baptişti în cadrul dezbaterilor

Mesaj necititde protosinghel » 05 Oct 2010, 21:15

4. De ce ortodocşii botează pe cei mici, în timp ce Isus s-a botezat mare? Este posibil să te botezi încă o dată? De ce da sau nu?
Despre botezul copiilor există o discuţie foarte vastă, pe care vă rog să aveţi răbdarea să o citiţi. Acolo veţi găsi şi răspunsul cu "rebotezarea".

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Întrebări primite de la baptişti în cadrul dezbaterilor

Mesaj necititde protosinghel » 05 Oct 2010, 21:37

5. De ce nu se explică „pocăinţa” şi nu se pune accept pe ea?
1. Îmi place o idee a unui scriitor bisericesc din sec. III, Lactanţiu, spunea că "acea Biserică este adevărată, care a păstrat neatinsă Taina Pocăinţei".
Dacă e să facem o analiză istorică şi teologică a problemei, vedem că Biserica Ortodoxă este singura care nu doar vorbeşte despre pocăinţă la modul sentimental, ci are o Taină sacramentală, bazată pe puterea dată de Hristos de "a lega şi a dezlega păcatele".
2. Pocăinţa nu este un moment / eveniment, ci un proces care decurge toată viaţa, inclusiv după Botez. Termenul grecesc "metanoia" înseamnă "schimbarea minţii", a modului de a gândi şi a fi. Or Botezul nu este o medalie sau o cunună pt cineva care s-a pocăit (definitiv), ci şi o sămânţă care dă putere duhovnicească celui care se pocăieşte.
3. Biserica Ortodoxă pune accent pe pocăinţă (mai mult ca oricine) şi o explică celor care doresc (bineînţeles în manieră ortodoxă). Noi însă nu-l obligăm pe nimeni cu forţa să parcurgă acest drum al pocăinţei.

(După caz pot completa)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Întrebări primite de la baptişti în cadrul dezbaterilor

Mesaj necititde protosinghel » 05 Oct 2010, 22:27

6. Cine şi când a hotărât ce cărţi şi epistole să fie incluse în Biblie?
1. A fost un proces lung şi anevoios, determinat mai ales de ereziile timpului, dar şi de răspândirea unei anumite cărţi într-o regiune. După stabilirea Canonului (care nu a fost o hotărâre, ci mai degrabă o recunoaştere) deja toate 27 de cărţi au devenit normative pentru întreaga Biserică, chiar dacă înainte de aceasta existau anumite rezerve cu privire la unele.
2. Iată izvoarele unde găsim menţionată lista cărţilor canonice: Canonul 85 Apostolic (sec. IV); 60 de la Laodiceea (343); 24 de la II Cartagina (419); Sf. Athanasie cel Mare, Epistola 39 festivă din anul 367; Sf. Grigore Teologul (†390), Canonul I; Amfilohie de Iconium (†394), Scrisoare către Seleuc. Este demn de menţionat că în aceste scrieri listele cărţilor canonice ale Vechiului şi Noului Testament nu sunt identice, iar varianta definitivă a Canonului, identică cu cea de astăzi, o avem abia de prin sec. VI. (Textul acestor canoane poate fi citit aici)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Întrebări primite de la baptişti în cadrul dezbaterilor

Mesaj necititde protosinghel » 05 Oct 2010, 23:04

7. De ce Biserica Ortodoxă nu pune accent pe studiul biblic? Mulţi ortodocşi nici nu ştiu în ce cred, deşi zic că sunt creştini.
1. Faptul că ortodocşii citesc mai puţin sau deloc Sf. Scriptura, nu ţine de doctrina Bisericii noastre. Din contra, Biserica recomandă şi îndeamnă pe fiecare creştin să citească şi chiar să studieze Biblia. E altceva că noi nu ne bazăm şi nu punem accentul doar pe Biblie (având şi Tradiţia) şi nici nu avem bani (din SUA sau UE) pentru a da Biblii pe gratis la fiecare. Pe de altă parte, recunoaştem că aici avem anumite carenţe, dar repet, ele nu ţin de doctrină sau sistem, ci de fiecare în parte.
2. Sf. Ioan Gură de Aur şi alţi Sf. Părinţi recomandă cu insistenţă citirea Sfintelor Scripturi, dar recomandă să nu se grăbească cu înţelesuri personale, ci să le înţeleagă în duhul Bisericii noastre (adică conform Sfintei Tradiţii).
3. Da, există mulţi ortodocşi care nu ştiu în ce cred, dar de asta nu e vinovată Biserica Ortodoxă, ci prigoana prin care a trecut, influenţele păgâne permanente, lenevia şi nesimţirea duhovnicească a fiecăruia şi multe altele. Şi dacă vrei să studiem Biblia sau să devenim creştini mai buni, nu înseamnă că trebuie să lăsăm Ortodoxia şi să trecem la baptişti sau la alte confesiuni (care dă prima peste noi, nici măcar nu noi peste ele). Ortodoxia are tot ce este necesar pentru mântuirea omului, inclusiv înţelesurile cele mai adânci şi mai corecte ale Scripturii (plagiate şi de alţii), de aceea eu nu o pot schimba şi nici asemăna cu nici o altă confesiune.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Întrebări primite de la baptişti în cadrul dezbaterilor

Mesaj necititde protosinghel » 05 Oct 2010, 23:10

8. De ce nu faceţi un site unde să explicaţi istoria şi importanţa Ortodoxiei?
Chiar pe acest forum găsiţi o sumedenie de informaţie despre Ortodoxie, iar ceea ce nu găsiţi, puteţi întreba şi vi se va răspunde.
Forumul deja este foarte complex şi trebuie studiat cu multă atenţie şi răbdare. Tot aici găsiţi linkuri la multe alte materiale foarte interesante şi utile.

david
Mesaje: 16
Membru din: 24 Aug 2009, 15:40
Confesiune: ortodox

Re: Întrebări primite de la baptişti în cadrul dezbaterilor

Mesaj necititde david » 05 Oct 2010, 23:21

9. De ce în biserică trebuie purtată eşarfă pe cap şi fustă?
Un adevarat creştin (ma refer la femei) nu numai in biserică trebuie să poarte eşarfă pe cap şi fustă, ci şi în viaţa de zi cu zi!
Cu toate ca dvs ştiţi de ce, nu voi ezita să fac trimitere la Deuteronom 22,5 care zice:
Femeia să nu poarte veşminte bărbăteşti, nici bărbatul să nu îmbrace haine femeieşti, că tot cel ce face aceasta, urâciune este înaintea Domnului Dumnezeului tău.
şi referitor la eşarfa - 1 Corinteni 11, 5-6:
ar orice femeie care se roagă sau prooroceşte, cu capul neacoperit, îşi necinsteşte capul; căci tot una este ca şi cum ar fi rasă. Căci dacă o femeie nu-şi pune văl pe cap, atunci să se şi tundă. Iar dacă este lucru de ruşine pentru femeie ca să se tundă ori să se radă, să-şi pună văl.

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje: 1113
Membru din: 12 Feb 2010, 05:54
Confesiune: ortodox

Re: Întrebări primite de la baptişti în cadrul dezbaterilor

Mesaj necititde IOACHIM » 05 Oct 2010, 23:42

7. De ce Biserica Ortodoxă nu pune accent pe studiul biblic? Mulţi ortodocşi nici nu ştiu în ce cred, deşi zic că sunt creştini.
B.O. pune accent pe studiul biblic! :!: Nu exista nicaieri in lumea crestina o mai desavarsita modalitate de studiere a Scripturii asa cum o face Bis. Ort. in cultul public (toate citirile din cadrul cultului, cele 7 laude, chiar si insasi laudele - sa verificine oricine, cam cat la suta din liturghia ortodoxa e cuvant din scriptura si, daca e protestant, o sa aiba un soc; liturghia e toata alcatuita numai din citate scripturistice).
- Cat despre cum si daca citesc credinciosii Sf.S. - sa nu ne grabim si mai ales sa nu generalizam. Dincolo de cele amintitte deja de protosinghel mai adaug:
= vezi chiar aici pe forum cam cum stau ortodocsii la capitolul asta
= in vechime, in lumea bizantina (adica ortodoxa), se facea teologie la orice colt de strada de catre crestin/cetatean (asa cum acuma toti vb. de fotbal si politica, inainte, in imp. bizantin, aveau preocupari teologice si duhovnicesti) - bine, pastrand proportiile;
= daca ai Biblia permanent in auzul tau la slujba la Biserica, deja o cunosti... ramana sa mai si implinesti cuvantul ei; asta se reflecta in calitatile si unicitatea poporului roman (niciodata nu ne-am dus peste altii sa le facem rau, n-am fost expansionisti, i-am acceptat/tolerat intotdeauna pe toti - tigani, evrei, husiti pe vremea lu` alex. cel Bun. s.a.m.d.). Nu am amintit de proverbele romanesti - toate parca-s luate din Scriptura. Sa verifice orisicine doreste. pai asta ce inseamna, ca nu cunosc Scriptura ? Ba o cunosc romannii f. bine si inca mai mult decta atat - o traiesc.
Acuma`... in ultimul timp... mai ales de cand au venit p/np sa ne evanghelizeze... a cam scazut nivelul... (avorturi, erezie, apostazie, materialism, pornografie si alte daruri pe care ni le-au oferit).

Finalul intrebarii e apoteotic! Da` raspund si eu la fel. Mulţi protestanti (baptisti) nici nu ştiu în ce cred, deşi zic că sunt creştini! Nu dezvolt ca nu vreau sa supar pe nimeni.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Întrebări primite de la baptişti în cadrul dezbaterilor

Mesaj necititde protosinghel » 06 Oct 2010, 11:44

10. Rugăciunea adresată lui Isus ar fi mai puţin eficientă decât cea adresată Mariei? Cred că nu. Şi atunci care este sensul de a recurge la intermediari dacă ne putem ruga direct lui Dumnezeu? (tradusă din rusă)
Problema pe care o ridicaţi este corectă, dar concluziile dvstră sunt total greşite. Iată de ce:
1. Când comparăm (atât cât se poate) rugăciunile adresate Mântuitorului şi respectiv Maicii Domnului, nu trebuie să mergem pe principiul "eficienţei". Şi una şi alta pot fi şi eficiente şi ineficiente, şi asta nu ţine de adresant, ci de noi.
2. Avem dreptul şi chiar suntem îndemnaţi să ne rugăm direct lui Hristos şi întregii Sfintei Treimi: Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh. Pentru a realiza acest lucru, nu avem nevoie de intermediari, ci o putem face direct.
3. Faptul că ortodocşii se roagă şi Maicii Domnului şi Sfinţilor, nu înseamnă că aceştia nu au credinţa că Dumnezeu le-ar asculta rugăciunile directe, ci pentru că îi ştim pe aceştia aproape de Tronul lui Dumnezeu, având putere "să pună un cuvânt bun" ("o pilă" dacă vreţi) pentru noi păcătoşii. Da, uneori ne considerăm nevrednici să ne rugăm direct lui Dumnezeu (dar nu trebuie să exagerăm cu aceasta) şi de aceea apelăm la rugăciunile "prietenilor lui Hristos", aşa cum se întâmplă şi cu oamenii care au greşit faţă de un şef sau deminar şi încearcă să se apropie de acesta prin careva apropiaţi ai acestuia. Iar dacă ne referim la Maica Domnului, este de la sine înţeles că statutul de mamă este un privilegiu deosebit pe care-l are doar ea.

dumio
Mesaje: 471
Membru din: 03 Aug 2010, 14:58
Confesiune: ortodox

Re: Întrebări primite de la baptişti în cadrul dezbaterilor

Mesaj necititde dumio » 06 Oct 2010, 12:04

10. Rugăciunea adresată lui Isus ar fi mai puţin eficientă decât cea adresată Mariei? Cred că nu. Şi atunci care este sensul de a recurge la intermediari dacă ne putem ruga direct lui Dumnezeu? (tradusă din rusă)
Din insasi intrebarea aceasta se vede faptul ca eterodocsii doar ispitesc pe ortodocsi, vrand, ca pe vremea Mantuitorului, ca si fariseii si carturarii, sa ne prinda in cuvant, ca nu cumva sa gresim cumva si sa ne acuze. Intrebarea se pune: Ei cred in existenta sufletului dupa moarte? (Stiu ca iehovistii si adventistii cred ca sufletul intra in nefiinta dupa moarte, desi ei sunt in nesimtire si nefiinta inca in trup). Mai exact, ei cred ca sufletele se mentin intr-o stare de constienta dupa moarte? Daca da, atunci putem continua discutia, daca nu, atunci nu mai are niciun rost, pt. ca e pierdere de timp sa vorbim la pereti! Pentru ca daca sufletele dupa moarte trec in nefiinta sau in inconstienta, este logic ca nu mai are niciun efect rugaciunea catre ele (daca sunt sfinti) si nici mijlocirea lor catre Dumnezeu, pentru noi. Iar daca sunt perfect constiente, atunci se schimba logica problemei, si de aici putem argumneta mai departe.

dumio
Mesaje: 471
Membru din: 03 Aug 2010, 14:58
Confesiune: ortodox

Re: Întrebări primite de la baptişti în cadrul dezbaterilor

Mesaj necititde dumio » 06 Oct 2010, 12:33

11. Dacă semnul crucii este important, de ce nu-i menţionat în Biblie?
Este important, im masura in care jertfa lui Hristos este importanta. Este, deci capital pentru noi, pentru ca este "puterea lui Dumnezeu" (ICor, 1,18); prin ea, ni s-au iertat pacatele si am capatat mantuirea (Col.2,14), a fost biruit diavolul, fiind dezbracat de puterea lui si rusinandu-l (Col.2,15). Prin ea se laudau apostolii, si noi de asemenea facem (Gal. 6,14), pentru ca ea ne indeamna sa ne rastignim patimile si poftele si sa ii urmam lui Hristos, care a facut-o inaintea noastra si ne-a dat pilda. Semnul Sfintei Cruci este unul din cele trei sensuri ale ei (cel material-adica insasi Crucea de lemn pe care a fost rastignit Hristos, cel spiritual-greutatile vietii, pe care trebuie sa ni le asumam cu credinta si rabdare si sa le ducem pana la mormant si cel de semn, pe care ni-l facem cei credinciosi, prin care ne exprimam credinta in Hristos si in ceea ce a facut El pentru noi). Din ceea ce am afirmat pana aici, se observa ca Crucea si semnul ei sunt total biblice, chiar daca Scriptura nu ne spune explicit cum sa ne-o facem sau cand anume. Caci Scriptura nu ne spune multe lucruri in amanunt, si totusi si eterodocsii le dezvolta si le complica, uneori chiar in mod deplasat.
Ca sa fiu mai explicit, despre semnul Sfintei Cruci, gasim in Sf. Scriptura urmatoarele texte:
1) semnul Fiului Omului (Mt. 24,30). A-propos, sa ne spuna eterodocsii ce semn poate fi acesta, daca nu Crucea? (este ridicol sa spui ca e vb de un norisor luminos :));
2) pecetea lui Hristos (Ap. 7,3-4; Vezi si Iez. 9,4; Efes. 4,30);
3) binecuvantarea lui Hristos (si a intregii Biserici): Lc. 24,51;Gal 3,13-14.
4) ungerea in cadrul Sfintelor Taine si slujbe (Iacob 5,14-16).

dumio
Mesaje: 471
Membru din: 03 Aug 2010, 14:58
Confesiune: ortodox

Re: Întrebări primite de la baptişti în cadrul dezbaterilor

Mesaj necititde dumio » 06 Oct 2010, 12:49

13. Faptul că Biserica Ortodoxă a păstrat şi a transmis mai departe Scriptura cu multă grijă nu arată că mesajul ei era perceput la început ca suficient pentru mântuire? (am parafrazat după o întrebare foarte lungă)
Eu vad in Sfanta Scriptura actul de identitate sau titlul de proprietate al Bisericii. Nimeni nu poate sa spuna ca un act este anterior proprietatii sau persoanei, ci este ulterior, dar fara el, persoana si proprietatea sunt "nelegitime", asta nu inseamna ca nu exista. Sigur ca aceasta comparatie este putin fortata, dar cred ca se intelege ce am vrut sa spun. De asemenea, nimeni nu cred ca indrazneste sa modifice sau chiar sa deterioreze sau sa piarda actele (ori care ar fi ele). In acest sens si Biserica pastreaza cu grija aceste "acte"ale ei pentru a se legitima in fata lumii si a da marturie exacta despre Persoana ei, desi ea poate exista si fara aceste "acte". Deci, in concluzie, aceasta nu inseamna ca Scriptura este autosuficienta pentru mantuire, caci nu ea ne matuieste, si Hristos, care este Adevarul, este Calea, este Viata (In 14,6), este Invierea (In.11,25), este Cuvantul lui Dumnezeu (In1,1-3), este plinirea Revelatiei (Evr.1,1-2) si este plinirea Bisericii (Ef.1,22-23). Scriptura doar da marturie intr-o oarecare masura, potrivit cu problemele vremii, despre activitatea si invatatura Mantuitorului si a Apostolilor. Scriptura poate fi socotita o Cronica a vremii, asa cum fiecare domnitor avea cronicarii sai ce-i consemnau faptele. Aceasta nu inseamna ca acele cronici contin toate faptele sau toata viata domnitorului.
Ultima oară modificat 06 Oct 2010, 13:19 de către dumio, modificat 1 dată în total.

dumio
Mesaje: 471
Membru din: 03 Aug 2010, 14:58
Confesiune: ortodox

Re: Întrebări primite de la baptişti în cadrul dezbaterilor

Mesaj necititde dumio » 06 Oct 2010, 12:54

14. Aţi menţionat că „icoanele sunt Biblia pentru necărturari”, care în trecut erau mulţi. Acum majoritatea sunt cărturari. De ce Biserica Ortodoxă nu insistă ca oamenii de azi să citească Biblia, nu doar s-o aibă? Şi de ce Biserica Ortodoxă a fost împotrivă când s-a dorit ca oamenii din Moldova să fie chemaţi la citirea Bibliei prin organizarea făcută de adventişti anul trecut? O replică de atunci suna aşa: „noi nu avem nevoie de Biblie”!
Nu e relevanta intrebarea si e chiar puerila. In primul rand nu amestecam carturaria in cele profane cu cea in cele duhovnicesti. Majoritatea dintre noi sunt analfabeti la cele duhovnicesti, chiar si astazi. Dar icoana nu e un simplu manual de istorie si estetica bisericeasca, ci reprezinta cu mult mai mult. Ele sunt podoana Bisericii, caci reprezinta pe roadele Duhului in Biserica si care dau marturie despre lucrarea Acestuia in cadrul ei. Reprezinta ferestre catre eternitate si mijloace ale harului. Cred ca despre icoane s-a discutat pe alt topic mult mai detaliat.

Cat despre partea a doua a intrebarii (care cred ca e din partea unui adventist), Biserica Ortodoxa se opune oricarei manifestatii religioase care nu are binecuvantarea Bisericii, pentru ca aceasta chemare nu era una constructiva din punct de vedere ortodox, ci vadit caracter prozelitist. Chiar daca replica: "noi nu avem nevoie de Biblie" nu si-o insuseste BO, pentru ca Biserica are nevoie de Biblie si-si intemeiaza invatatura pe ea, poate fi inteleasa in felul acesta: "noi nu avem nevoie de biblia adventista"!

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje: 1113
Membru din: 12 Feb 2010, 05:54
Confesiune: ortodox

Re: Întrebări primite de la baptişti în cadrul dezbaterilor

Mesaj necititde IOACHIM » 06 Oct 2010, 13:48

14. Aţi menţionat că „icoanele sunt Biblia pentru necărturari”, care în trecut erau mulţi. Acum majoritatea sunt cărturari. De ce Biserica Ortodoxă nu insistă ca oamenii de azi să citească Biblia, nu doar s-o aibă? Şi de ce Biserica Ortodoxă a fost împotrivă când s-a dorit ca oamenii din Moldova să fie chemaţi la citirea Bibliei prin organizarea făcută de adventişti anul trecut? O replică de atunci suna aşa: „noi nu avem nevoie de Biblie”!
E tendentioasa intrebarea de la cap la coada. Eu unul nu cred ca a zis cineva: noi nu avem nevoie de biblie, sau cel putin nu in sensul asta pe care vrea sa-l induca intrebarea. De fapt analizam noi prea mult si prea fin/subtil o intrebare din topor, o intrebare idioata la urma urmei (tocmai sectarii care au luat biblia de le noi, sa aiba acum pretentia ca ei au biblia si noi nu :lol: )
- e posibil totusi ca intr-o dicutie mult prea elevata pt. puterea de intelegere a unor sectari, cineva sa-i fi spus:
- fie ca nu avem nevoie de bibliile voaste, cum a zis si dumio
- fie ca noi nu avem nevoie sa ne chemati voi la citirea bibliei. Nici un cult nu are o atat de elaborata metoda de lectura biblica precum are BO. TOT cultul ortodox e alcatuit preponderent din citate si temeiuri biblice. Participand la cult auzi de fapt biblia... si prin icoaane o si vezi.
- fie i-a zis vreunulmai hâtru si mult prea subtil pt. mintea p/np: bă, noi nu avem nevoie de biblie (cu b mic); evident ca protest. nici n-a inteles, ca nici habar n-avea, ca biblia in traducere inseamna carti, la plural. Evident ca n-am nevoie de cartile lor (gr. biblia) sau de idolii lor (H.G. White s.a. )

Avatar utilizator
Floryan
Mesaje: 652
Membru din: 15 Ian 2010, 07:59
Confesiune: ortodox
Preocupări: Viata la tara
Localitate: Bacau

Re: Întrebări primite de la baptişti în cadrul dezbaterilor

Mesaj necititde Floryan » 06 Oct 2010, 13:55

10. Rugăciunea adresată lui Isus ar fi mai puţin eficientă decât cea adresată Mariei? Cred că nu. Şi atunci care este sensul de a recurge la intermediari dacă ne putem ruga direct lui Dumnezeu? (tradusă din rusă)
Pentru ca :
Lăudaţi pe Domnul întru sfinţii Lui; Ps 1 150
Şi fumul tămâiei s-a suit, din mâna îngerului, înaintea lui Dumnezeu, împreună cu rugăciunile sfinţilor. Apoc 8,4
Căci am auzit despre credinţa voastră în Hristos Iisus şi despre dragostea ce aveţi către toţi sfinţii, Colos 1,4
Au nu ştiţi că sfinţii vor judeca lumea? 1Cor 1 ,2
Faceţi în toată vremea, în Duhul, tot felul de rugăciuni şi de cereri, şi întru aceasta priveghind cu toată stăruinţa şi rugăciunea pentru toţi sfinţii. Efes 6,18
Minunat este Dumnezeu întru sfinţii Lui Ps 67,37
Dumnezeu este totul întru toate si întru nimenea nimic

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Întrebări primite de la baptişti în cadrul dezbaterilor

Mesaj necititde protosinghel » 06 Oct 2010, 14:14

19. Asocierea Bisericii Ortodoxe din Moldova cu Valeriu Pasat (fost securist) este o nouă tradiţie?
Este o întrebare cu vădit caracter provocator, fără nici o legătură cu subiectul dezbătut. S-a prezentat clar ce înţelegem noi prin Sfânta Tradiţie (citiţi referatul) şi n-are rost să lungim vorba, mai ales că nu-i vorba de nici o "asociere", ci de o colaborare, care se pare că s-a cam încheiat.

daniel tuduran
Mesaje: 483
Membru din: 12 Iul 2009, 19:28
Confesiune: ortodox
Localitate: or Brad,Hunedoara
Contact:

Re: Întrebări primite de la baptişti în cadrul dezbaterilor

Mesaj necititde daniel tuduran » 06 Oct 2010, 16:34

23. Mântuiesc pe om toate pomenile ce se dau?
Depinde foarte mult de faptele si pacatele pe care le-a facut omul in viata sa.
Parastasele sau pomenirea celor morti isi au temeiul in iubirea si recunostinta crestina (I Cor. 13,8) a cei ce suntem impreuna cetateni cu sfintii, oameni ai casei lui Dumnezeu, fiind ziditi pe temelia apostolilor si proorocilor, piatra din capul unghiului fiind Iisus Hristos (Efes. 2, 19). In virtutea acestei “cetatenii” noi ne rugam ca sa ierte pe fratii nostri care au trecut in lumea cealalta.

Inca din VT vedem ca evreii practicau pomeni pt cei raposati

IIMacabei cap 12
43 Şi strângând bani după numărul bărbaţilor care erau cu el, două mii de drahme de argint a trimis în Ierusalim, să se aducă jertfă pentru păcat. Foarte bun şi cuvios lucru pentru socotinţa învierii morţilor!
44. Că de n-ar fi avut nădejde că vor învia cei care mai înainte au căzut, deşert şi de râs lucru ar fi a se ruga pentru cei morţi.
45. Şi a văzut că celor care cu bună cucernicie au adormit, foarte bun dar le este pus.
46. Drept aceea, sfânt şi cucernic gând a fost, că a adus jertfă de curăţie pentru cei morţi, ca să se slobozească de păcat.
Iar la Cartea lui Tobit scrie asa:capitolul 4
17. Fii darnic cu pâinea şi cu vinul tău la mormântul celor drepţi, dar păcătoşilor să nu dai!


In Traditia crestina vedem clar ca exista obiceiul pomenilor si rugaciunilor pt cei morti desigur precizandu-se ca acestea nu ajuta oricarui raposat ci doar celor plecati in credinta.

In Const Apost dupa ce se vorbeste de cereri si rugaciuni pt cei morti autorul precizeaza:"Aceasta o spun pt cei ce-au trecut din viata in dreapta credinta,in religiozitate si cuviosie;referitor,insa,la cei necurati,apoi chiar de ai da saracilor toate bunurile lumii acesteia,totusi nici un folos nu va avea cel necurat;caci cel care a fost dusman a lui Dumnezeu in viata aceasta,evident tot dusman ii va fi si in viata viitoare Constitutile Apostolice cartea a VIII-a,c 42 si 43.

Sfântul Ioan Gură de Aur arată că apostolii chiar au rânduit să se facă la Liturghie pomenire pentru cei morţi, zicând: «Nu degeaba au rânduit apostolii să se facă înaintea Tainei celei înfricoşătoare pomenirea celor plecaţi. Ştiau că mult le foloseşte, multă binefacere aduce celor morţi. Când stă poporul, plinătatea preoţească, cu mâinile întinse şi în faţă stă Jertfa cea înfricoşătoare, cum nu vor îndupleca pe Dumnezeu pentru cei adormiţi? Dar aceasta, numai pentru cei plecaţi cu credinţă».

Sa spun sincer nici eu la inceputul credintei nu ma rugam pt cei morti dar in timp am priceput ca aceste rugaciuni cat si pomenile pt morti imi sunt folositoare in primul rand mie iar in al doilea rand sper sa fie de folos si celor raposati pe care ii pomenesc.

Concluzia acesta cred ca a tras-o foarte bine si C.S. Lewis, considerat de multi ca fiind cel mai mare scriitor si eseist crestin protestant din secolul douazeci.In cartea sa "Scrisori catre Malcom: Despre rugaciune", el scrie: "Sigur ca ma rog pentru morti. Actiunea este atit de spontana si inevitabila ca numai un argument teologic foarte convingator ar putea sa ma opreasca. Nu stiu cum ar supravietui celelalte rugaciuni ale mele, daca cele pentru morti ar fi interzise. La virsta noastra, majoritatea celor pe care i-am iubit sunt morti. Ce fel de relatie as mai avea cu Dumnezeu daca mi s-ar interzice sa-I pomenesc inaintea Lui pe cei care i-am iubit cel mai mult?"
„Marea vieţii văzând-o înălţându-se de viforul ispitelor, la limanul tău cel lin alergând, strig către Tine Doamne: scoate din stricăciune viaţa mea, mult Milostive!” (din slujba înmormântării)


Înapoi la “Protestantismul şi neo-protestantismul”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 7 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron