Întrebarea are o tentă provocatoare, dar voi încerca totuşi să răspund.1. Dacă Maica Domnului are aşa putere mare, atunci la care „Materi Bojia” trebuie să ne rugăm: Kievskaia, Moscokovskaia, Smolenskaia sau Mongolskaia?
Nu recunosc şi nu pot să recunosc aşa ceva, pentru că:2. Recunoaşteţi că exagerările în împlinirea Sfintei Tradiţii au îndepărtat inima creştinilor de dragostea lui Dumnezeu?
Mântuitorul Hristos a spus că El e Calea, Adevărul şi Viaţa (Ioan 14:6). Deci poate spune cineva că are viaţă veşnică (vezi şi Ioan, cap. 5-6) doar în măsura în care Îl are pe Hristos. Din punctul nostru de vedere (bazat pe Scriptură - Ioan 5:24 şi 6:53-58) dvstră puteţi doar într-o anumită măsură să participaţi la viaţa veşnică, prin ascultarea şi îndeplinirea cuvântului lui Dumnezeu, dar împărtăşirea deplină de această viaţă veşnică în lumea aceasta se poate da doar prin împărtăşirea reală (nu simbolică) cu Trupul şi Sângele lui Hristos - pe care însă baptiştii nu o au.3. Am trecut prin multe experienţe păcătoase în viaţa mea, după care mi-am schimbat viaţa, m-am pocăit şi simt că am primit iertare. Din punctul vostru de vedere eu am viaţă veşnică? (am parafrazat după o întrebare foarte lungă)
Despre botezul copiilor există o discuţie foarte vastă, pe care vă rog să aveţi răbdarea să o citiţi. Acolo veţi găsi şi răspunsul cu "rebotezarea".4. De ce ortodocşii botează pe cei mici, în timp ce Isus s-a botezat mare? Este posibil să te botezi încă o dată? De ce da sau nu?
1. Îmi place o idee a unui scriitor bisericesc din sec. III, Lactanţiu, spunea că "acea Biserică este adevărată, care a păstrat neatinsă Taina Pocăinţei".5. De ce nu se explică „pocăinţa” şi nu se pune accept pe ea?
1. A fost un proces lung şi anevoios, determinat mai ales de ereziile timpului, dar şi de răspândirea unei anumite cărţi într-o regiune. După stabilirea Canonului (care nu a fost o hotărâre, ci mai degrabă o recunoaştere) deja toate 27 de cărţi au devenit normative pentru întreaga Biserică, chiar dacă înainte de aceasta existau anumite rezerve cu privire la unele.6. Cine şi când a hotărât ce cărţi şi epistole să fie incluse în Biblie?
1. Faptul că ortodocşii citesc mai puţin sau deloc Sf. Scriptura, nu ţine de doctrina Bisericii noastre. Din contra, Biserica recomandă şi îndeamnă pe fiecare creştin să citească şi chiar să studieze Biblia. E altceva că noi nu ne bazăm şi nu punem accentul doar pe Biblie (având şi Tradiţia) şi nici nu avem bani (din SUA sau UE) pentru a da Biblii pe gratis la fiecare. Pe de altă parte, recunoaştem că aici avem anumite carenţe, dar repet, ele nu ţin de doctrină sau sistem, ci de fiecare în parte.7. De ce Biserica Ortodoxă nu pune accent pe studiul biblic? Mulţi ortodocşi nici nu ştiu în ce cred, deşi zic că sunt creştini.
Chiar pe acest forum găsiţi o sumedenie de informaţie despre Ortodoxie, iar ceea ce nu găsiţi, puteţi întreba şi vi se va răspunde.8. De ce nu faceţi un site unde să explicaţi istoria şi importanţa Ortodoxiei?
Un adevarat creştin (ma refer la femei) nu numai in biserică trebuie să poarte eşarfă pe cap şi fustă, ci şi în viaţa de zi cu zi!9. De ce în biserică trebuie purtată eşarfă pe cap şi fustă?
şi referitor la eşarfa - 1 Corinteni 11, 5-6:Femeia să nu poarte veşminte bărbăteşti, nici bărbatul să nu îmbrace haine femeieşti, că tot cel ce face aceasta, urâciune este înaintea Domnului Dumnezeului tău.
ar orice femeie care se roagă sau prooroceşte, cu capul neacoperit, îşi necinsteşte capul; căci tot una este ca şi cum ar fi rasă. Căci dacă o femeie nu-şi pune văl pe cap, atunci să se şi tundă. Iar dacă este lucru de ruşine pentru femeie ca să se tundă ori să se radă, să-şi pună văl.
B.O. pune accent pe studiul biblic! Nu exista nicaieri in lumea crestina o mai desavarsita modalitate de studiere a Scripturii asa cum o face Bis. Ort. in cultul public (toate citirile din cadrul cultului, cele 7 laude, chiar si insasi laudele - sa verificine oricine, cam cat la suta din liturghia ortodoxa e cuvant din scriptura si, daca e protestant, o sa aiba un soc; liturghia e toata alcatuita numai din citate scripturistice).7. De ce Biserica Ortodoxă nu pune accent pe studiul biblic? Mulţi ortodocşi nici nu ştiu în ce cred, deşi zic că sunt creştini.
Problema pe care o ridicaţi este corectă, dar concluziile dvstră sunt total greşite. Iată de ce:10. Rugăciunea adresată lui Isus ar fi mai puţin eficientă decât cea adresată Mariei? Cred că nu. Şi atunci care este sensul de a recurge la intermediari dacă ne putem ruga direct lui Dumnezeu? (tradusă din rusă)
Din insasi intrebarea aceasta se vede faptul ca eterodocsii doar ispitesc pe ortodocsi, vrand, ca pe vremea Mantuitorului, ca si fariseii si carturarii, sa ne prinda in cuvant, ca nu cumva sa gresim cumva si sa ne acuze. Intrebarea se pune: Ei cred in existenta sufletului dupa moarte? (Stiu ca iehovistii si adventistii cred ca sufletul intra in nefiinta dupa moarte, desi ei sunt in nesimtire si nefiinta inca in trup). Mai exact, ei cred ca sufletele se mentin intr-o stare de constienta dupa moarte? Daca da, atunci putem continua discutia, daca nu, atunci nu mai are niciun rost, pt. ca e pierdere de timp sa vorbim la pereti! Pentru ca daca sufletele dupa moarte trec in nefiinta sau in inconstienta, este logic ca nu mai are niciun efect rugaciunea catre ele (daca sunt sfinti) si nici mijlocirea lor catre Dumnezeu, pentru noi. Iar daca sunt perfect constiente, atunci se schimba logica problemei, si de aici putem argumneta mai departe.10. Rugăciunea adresată lui Isus ar fi mai puţin eficientă decât cea adresată Mariei? Cred că nu. Şi atunci care este sensul de a recurge la intermediari dacă ne putem ruga direct lui Dumnezeu? (tradusă din rusă)
Este important, im masura in care jertfa lui Hristos este importanta. Este, deci capital pentru noi, pentru ca este "puterea lui Dumnezeu" (ICor, 1,18); prin ea, ni s-au iertat pacatele si am capatat mantuirea (Col.2,14), a fost biruit diavolul, fiind dezbracat de puterea lui si rusinandu-l (Col.2,15). Prin ea se laudau apostolii, si noi de asemenea facem (Gal. 6,14), pentru ca ea ne indeamna sa ne rastignim patimile si poftele si sa ii urmam lui Hristos, care a facut-o inaintea noastra si ne-a dat pilda. Semnul Sfintei Cruci este unul din cele trei sensuri ale ei (cel material-adica insasi Crucea de lemn pe care a fost rastignit Hristos, cel spiritual-greutatile vietii, pe care trebuie sa ni le asumam cu credinta si rabdare si sa le ducem pana la mormant si cel de semn, pe care ni-l facem cei credinciosi, prin care ne exprimam credinta in Hristos si in ceea ce a facut El pentru noi). Din ceea ce am afirmat pana aici, se observa ca Crucea si semnul ei sunt total biblice, chiar daca Scriptura nu ne spune explicit cum sa ne-o facem sau cand anume. Caci Scriptura nu ne spune multe lucruri in amanunt, si totusi si eterodocsii le dezvolta si le complica, uneori chiar in mod deplasat.11. Dacă semnul crucii este important, de ce nu-i menţionat în Biblie?
Eu vad in Sfanta Scriptura actul de identitate sau titlul de proprietate al Bisericii. Nimeni nu poate sa spuna ca un act este anterior proprietatii sau persoanei, ci este ulterior, dar fara el, persoana si proprietatea sunt "nelegitime", asta nu inseamna ca nu exista. Sigur ca aceasta comparatie este putin fortata, dar cred ca se intelege ce am vrut sa spun. De asemenea, nimeni nu cred ca indrazneste sa modifice sau chiar sa deterioreze sau sa piarda actele (ori care ar fi ele). In acest sens si Biserica pastreaza cu grija aceste "acte"ale ei pentru a se legitima in fata lumii si a da marturie exacta despre Persoana ei, desi ea poate exista si fara aceste "acte". Deci, in concluzie, aceasta nu inseamna ca Scriptura este autosuficienta pentru mantuire, caci nu ea ne matuieste, si Hristos, care este Adevarul, este Calea, este Viata (In 14,6), este Invierea (In.11,25), este Cuvantul lui Dumnezeu (In1,1-3), este plinirea Revelatiei (Evr.1,1-2) si este plinirea Bisericii (Ef.1,22-23). Scriptura doar da marturie intr-o oarecare masura, potrivit cu problemele vremii, despre activitatea si invatatura Mantuitorului si a Apostolilor. Scriptura poate fi socotita o Cronica a vremii, asa cum fiecare domnitor avea cronicarii sai ce-i consemnau faptele. Aceasta nu inseamna ca acele cronici contin toate faptele sau toata viata domnitorului.13. Faptul că Biserica Ortodoxă a păstrat şi a transmis mai departe Scriptura cu multă grijă nu arată că mesajul ei era perceput la început ca suficient pentru mântuire? (am parafrazat după o întrebare foarte lungă)
Nu e relevanta intrebarea si e chiar puerila. In primul rand nu amestecam carturaria in cele profane cu cea in cele duhovnicesti. Majoritatea dintre noi sunt analfabeti la cele duhovnicesti, chiar si astazi. Dar icoana nu e un simplu manual de istorie si estetica bisericeasca, ci reprezinta cu mult mai mult. Ele sunt podoana Bisericii, caci reprezinta pe roadele Duhului in Biserica si care dau marturie despre lucrarea Acestuia in cadrul ei. Reprezinta ferestre catre eternitate si mijloace ale harului. Cred ca despre icoane s-a discutat pe alt topic mult mai detaliat.14. Aţi menţionat că „icoanele sunt Biblia pentru necărturari”, care în trecut erau mulţi. Acum majoritatea sunt cărturari. De ce Biserica Ortodoxă nu insistă ca oamenii de azi să citească Biblia, nu doar s-o aibă? Şi de ce Biserica Ortodoxă a fost împotrivă când s-a dorit ca oamenii din Moldova să fie chemaţi la citirea Bibliei prin organizarea făcută de adventişti anul trecut? O replică de atunci suna aşa: „noi nu avem nevoie de Biblie”!
E tendentioasa intrebarea de la cap la coada. Eu unul nu cred ca a zis cineva: noi nu avem nevoie de biblie, sau cel putin nu in sensul asta pe care vrea sa-l induca intrebarea. De fapt analizam noi prea mult si prea fin/subtil o intrebare din topor, o intrebare idioata la urma urmei (tocmai sectarii care au luat biblia de le noi, sa aiba acum pretentia ca ei au biblia si noi nu )14. Aţi menţionat că „icoanele sunt Biblia pentru necărturari”, care în trecut erau mulţi. Acum majoritatea sunt cărturari. De ce Biserica Ortodoxă nu insistă ca oamenii de azi să citească Biblia, nu doar s-o aibă? Şi de ce Biserica Ortodoxă a fost împotrivă când s-a dorit ca oamenii din Moldova să fie chemaţi la citirea Bibliei prin organizarea făcută de adventişti anul trecut? O replică de atunci suna aşa: „noi nu avem nevoie de Biblie”!
Pentru ca :10. Rugăciunea adresată lui Isus ar fi mai puţin eficientă decât cea adresată Mariei? Cred că nu. Şi atunci care este sensul de a recurge la intermediari dacă ne putem ruga direct lui Dumnezeu? (tradusă din rusă)
Este o întrebare cu vădit caracter provocator, fără nici o legătură cu subiectul dezbătut. S-a prezentat clar ce înţelegem noi prin Sfânta Tradiţie (citiţi referatul) şi n-are rost să lungim vorba, mai ales că nu-i vorba de nici o "asociere", ci de o colaborare, care se pare că s-a cam încheiat.19. Asocierea Bisericii Ortodoxe din Moldova cu Valeriu Pasat (fost securist) este o nouă tradiţie?
Depinde foarte mult de faptele si pacatele pe care le-a facut omul in viata sa.23. Mântuiesc pe om toate pomenile ce se dau?
Înapoi la “Protestantismul şi neo-protestantismul”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 6 vizitatori