INTREBARI catre ortodocsi
Scris: 05 Iul 2014, 12:31
In numele lui Isus Hristos, Dumnezeul adevarat, Acela care a asumat suflet rational (cu duh) si trup pentru mantuirea noastra, doresc sa adresez si eu niste intrebari ortodocsilor de pe forum.
Vreau sa mentionez din start ca nu sunt unul care respinge din principiu traditia apostolica, ci unul care cauta sa o afle pentru a-si intregi viziunea despre biserica primara. In urma citirii Scripturii si a [unor parti din lucrarile] parintilor apostolici am ajuns sa vad, cu ajutorul lui Dumnezeu, ca botezul e spre iertarea pacatelor si ca Euharistia e impartasirea cu Hristos. Urmeaza intrebarile:
1. Era un prezbiter al primelor doua veacuri crestine echivalent (ca functie) unui preot ortodox de azi ? A existat, istoric (in primele doua veacuri), si exista si acum, vreo diferenta intre episcop si prezbiter/preot ca functie in biserica ? Succesiunea apostolica ii are in vedere pe episcopi, sau pe prezbiteri/preoti ? Daca pe episcopi, de ce biserica ortodoxa (de azi) spune ca prezbiterul/preotul are darul de a lega si dezlega pacatele oamenilor ?
2. Considera biserica primelor doua veacuri ca mijlocul de prefacere a darurilor in trupul si sangele Domnului era rugaciunea episcopului, sau a prezbiterului ? Sau considera ca [rugaciunea aceasta] o poate face orice credincios ? Dar in privinta botezului, cum au stat lucrurile ? Era lucrator numai botezul facut de episcop, ori numai de preot/prezbiter, ori si acela facut de orice credincios ?
3. De ce lipseste din biserica ortodoxa a secolului XXI practica apostolica a punerii mainilor (de catre aceia care, conform doctrinei bisericii ortodoxe, sunt succesorii apostolilor) pentru primirea Duhului Sfant a credinciosului, dupa botezul acestuia in Numele Sfintei Treimi ? (Fapte 8:14-18; Fapte 19:1-6; Evrei 6:2)
4. Credeti ca termenul "proskuneo" (inchinare) e folosit, in Biblie (atat in NT, cat si in Septuaginta), doar in doua sensuri, si anume, uneori in sens nereligios, de plecaciune care arata reverenta fata de cineva (de exemplu fata de un imparat, un profet, sau grupare de oameni), iar alte ori in sens de inchinare religioasa, sau in mai multe sensuri ? Daca in mai multe, care sunt acestea ?
5. A sustinut biserica primelor doua veacuri vorbirea cu sfintii morti trupeste ? Daca da, care sunt cele mai timpurii dovezi in acest sens ?
6. Este de acord biserica ortodoxa cu crearea de icoane care il reprezinta pe Tatal sau Sfantul Duh (spre exemplu, icoana Sfintei Treimi a lui Andrei Rubliov) ?
7. A folosit biserica icoane in primele doua secole de existenta ? Daca da, ce tipuri de icoane erau (reprezentau pe sfinti, maica Domnului, Hristos, etc. ?) si in ce feluri au fost folosite ele de credinciosi ? Apoi, erau folosite universal in biserica, sau doar in unele zone geografice ? Ce dovezi istorice sau arheologice exista in acest sens ?
Astept raspunsuri la subiect, argumentate. Va multumesc.
Vreau sa mentionez din start ca nu sunt unul care respinge din principiu traditia apostolica, ci unul care cauta sa o afle pentru a-si intregi viziunea despre biserica primara. In urma citirii Scripturii si a [unor parti din lucrarile] parintilor apostolici am ajuns sa vad, cu ajutorul lui Dumnezeu, ca botezul e spre iertarea pacatelor si ca Euharistia e impartasirea cu Hristos. Urmeaza intrebarile:
1. Era un prezbiter al primelor doua veacuri crestine echivalent (ca functie) unui preot ortodox de azi ? A existat, istoric (in primele doua veacuri), si exista si acum, vreo diferenta intre episcop si prezbiter/preot ca functie in biserica ? Succesiunea apostolica ii are in vedere pe episcopi, sau pe prezbiteri/preoti ? Daca pe episcopi, de ce biserica ortodoxa (de azi) spune ca prezbiterul/preotul are darul de a lega si dezlega pacatele oamenilor ?
2. Considera biserica primelor doua veacuri ca mijlocul de prefacere a darurilor in trupul si sangele Domnului era rugaciunea episcopului, sau a prezbiterului ? Sau considera ca [rugaciunea aceasta] o poate face orice credincios ? Dar in privinta botezului, cum au stat lucrurile ? Era lucrator numai botezul facut de episcop, ori numai de preot/prezbiter, ori si acela facut de orice credincios ?
3. De ce lipseste din biserica ortodoxa a secolului XXI practica apostolica a punerii mainilor (de catre aceia care, conform doctrinei bisericii ortodoxe, sunt succesorii apostolilor) pentru primirea Duhului Sfant a credinciosului, dupa botezul acestuia in Numele Sfintei Treimi ? (Fapte 8:14-18; Fapte 19:1-6; Evrei 6:2)
4. Credeti ca termenul "proskuneo" (inchinare) e folosit, in Biblie (atat in NT, cat si in Septuaginta), doar in doua sensuri, si anume, uneori in sens nereligios, de plecaciune care arata reverenta fata de cineva (de exemplu fata de un imparat, un profet, sau grupare de oameni), iar alte ori in sens de inchinare religioasa, sau in mai multe sensuri ? Daca in mai multe, care sunt acestea ?
5. A sustinut biserica primelor doua veacuri vorbirea cu sfintii morti trupeste ? Daca da, care sunt cele mai timpurii dovezi in acest sens ?
6. Este de acord biserica ortodoxa cu crearea de icoane care il reprezinta pe Tatal sau Sfantul Duh (spre exemplu, icoana Sfintei Treimi a lui Andrei Rubliov) ?
7. A folosit biserica icoane in primele doua secole de existenta ? Daca da, ce tipuri de icoane erau (reprezentau pe sfinti, maica Domnului, Hristos, etc. ?) si in ce feluri au fost folosite ele de credinciosi ? Apoi, erau folosite universal in biserica, sau doar in unele zone geografice ? Ce dovezi istorice sau arheologice exista in acest sens ?
Astept raspunsuri la subiect, argumentate. Va multumesc.