INTREBARI catre ortodocsi

Discuţii despre diferenţele de doctrină dintre ortodocşi şi (neo-)protestanţi
Pr Haralambie
Mesaje: 882
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: INTREBARI catre ortodocsi

Mesaj necititde Pr Haralambie » 04 Sep 2014, 21:21

La ce superstitii legate de fecioara Maria va referiti?
Dacă mărturisiți ceea ce mărturiseau sfinții amintiți și veti trăi cum au trait si ei, sigur ca veti fi primit in ortodoxie si, bineînțeles si la împărtășire.
Dar iată ce marturisea sf. Atanasie cel Mare, alexandrinul.

,,Noi nu ne închinăm materialului din care sunt făcute icoanele. Dacă înaintea noastră se află icoana Domnului, noi ne rugăm, zicând: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, ajută-ne şi ne mântuieşte!“. Iar dacă suntem înaintea icoanei Maicii Domnului: „Fii apărătoarea noastră înaintea Fiului Tău, adevăratul nostru Dumnezeu, spre mântuirea sufletelor noastre!“. Iar dacă este icoana mucenicului, de pildă Ştefan, noi zicem: „Sfinte Mare Mucenic Ştefane, care ţi-ai vărsat sângele pentru Hristos şi ai îndrăznit către Dumnezeu, ca întâiul mucenic, fii apărătorul nostru!“. Aşa ne adresăm şi către oricare alt sfânt. Iată încotro trimitem noi rugăciunile noastre prin ajutorul Sfintelor Icoane."

Sunteti de acord cu el?

Sunteti de acord si cu această marturisire de credinta de la Sinodul 7 ecumenic?

http://credintadreaptaortodoxa.wordpres ... icoanelor/
Cu mult respect.

dmas
Mesaje: 180
Membru din: 30 Aug 2009, 11:42
Confesiune: ortodox
Preocupări: administrator de retea de calculatoare

Re: INTREBARI catre ortodocsi

Mesaj necititde dmas » 04 Sep 2014, 22:44

Sunteti de acord si cu această marturisire de credinta de la Sinodul 7 ecumenic?

http://credintadreaptaortodoxa.wordpres ... icoanelor/
Eu nu resping icoanele ca mijloace de a reda scene biblice/evangelice, nici din vietile sfintilor, ci le resping ca mijloace de venerare/inchinare religioasa la sfinti sau la Hristos in baza faptului ca apostolii si parintii post-apostolici (deci Traditia apostolica) NU practicau inchinarea prin astfel de mijloace, si totodata din ratiuni biblice: daca, dupa ce Dumnezeu s-a aratat lui Avraam la stejarul lui Mamre (Genesa 18:1-2) si lui Moise, care-i vedea fata in timp ce-i vorbea gura catre gura (Numeri 12:8), acestia nu s-au apucat apoi sa-L picteze si sa i se inchine prin icoana pe motiv ca L-au vazut, ci Moise a dat porunca clara pentru iudeii ce nu i-au vazut chipul lui Dumnezeu (Deuteronom 4:15) sa nu cumva sa-si faca chip cioplit (Deut. 4:16), de ce noi, care n-am vazut nici pe Hristos, nici pe sfinti, ne-am inchina lor prin astfel de mijloace ? Eu nu doresc sa ma inchin prin astfel de mijloace - daca altii doresc, o fac pe riscul lor - dar sa ma lase pe mine sa ma inchin fara icoane, in libertatea pe care mi-a adus-o Hristos si sa nu ma constranga sa merg impotriva constiintei mele, facand din inchinarea la icoane un criteriu al dreptei credinte.

[Resping de asemenea nebunia de a picta imagini cu Sfanta Treime in biserici sau pe copertile cartilor sau oriunde altundeva, lucrul asta fiind contrar Scripturii si chiar aparatorilor icoanelor, ca Ioan Damaschinul.]
La ce superstitii legate de fecioara Maria va referiti?
Sa incepem cu acestea: http://www.crestinortodox.ro/rugaciuni/ ... 72536.html

Exemple:

[1] "Stapana, ajuta-ne, milostivindu-te spre noi; grabeste ca pierim sub multimea pacatelor; nu intoarce pe robii tai deserti, ca pe tine singura nadejde te-am castigat"

De cand e fecioara Maria singura nadejde a crestinilor ?! Unde e crucea, unde e sangele lui Hristos ? Dpdv logic, El n-are loc in aceasta "singura nadejde". Oare nu lui Hristos i se cuvine mai degraba acest titlu, El fiind Acela care "ne scapa de mania viitoare" (1 Tesaloniceni 1:10) ?

[2] "Nu vom tacea, Nascatoare de Dumnezeu, pururea a spune puterile tale noi, nevrednicii. Ca de nu ai fi stat tu inainte rugandu-te, cine ne-ar fi izbavit pe noi din atatea nevoi? Sau cine ne-ar fi pazit pe noi pana acum slobozi? Nu ne vom departa de tine, stapana, ca tu izbavesti pe robii tai pururea din toate nevoile."

De unde si pana unde e un sfant/sfanta, oricare ar fi el/ea, stapanul/stapana credinciosilor si de cand e un credincios in Hristos robul unui sfant/sfanta ? Eu stiam ca crestinii marturisesc "Un Domn, o credinta, un botez" (Efeseni 4:5), avand un "singur Stapan si Domn, Isus Hristos" (Iuda 1:4).

[3] "Asupririle chinurilor ma tulbura si de multe scarbe se umple sufletul meu; alina-le, Fecioara cu linistea Fiului si Dumnezeului tau, ceea ce esti cu totul fara de prihana."

Cu totul fara de prihana ? Eu stiam ca dintre oameni, "toti au pacatuit si sunt lipsiti de slava lui Dumnezeu" (Romani 3:23), cu exceptia Omului Isus Hristos, care "n-a facut pacat, si in gura Lui nu s-a gasit viclesug" (1 Petru 2:22).

[4] "Fiind bolnav cu trupul si cu sufletul cercetarii celei dumnezeiesti si purtarii tale de grija invredniceste-ma tu, Maica lui Dumnezeu, ca ceea ce esti buna si Nascatoarea Celui bun."

Cum de indrazneste autorul acestui paraclis sa compare in aceeasi propozitie Binele desavarsit, care e Logosul, cu bunatatea unei creaturi ? "Nimeni nu este Bun decat Unul Dumnezeu" (Matei 19:17). Constructia asta duce la ideea ca Cea Buna a nascut pe Cel Bun, sugerand ca Maria (chiar daca in dogmatica ortodoxa se neaga asta) e cauza a Bunatatii dumnezeirii Celui fara de inceput, si deci zeita.

[5] "Pe ceea ce este mai inalta decat cerurile si mai curata decat stralucirile soarelui, care ne-a izbavit pe noi din blestem, pe stapana lumii, cu cantari sa o cinstim."

[6] "Bucura-te, Imparateasa cerului si a pamantului, cere ne deschizi noua usile raiului." (din Acatistul Maicii Domnului)

De unde si pana unde e fecioara Maria "stapana lumii" ? De cand e "imparateasa cerului si a pamantului" ? Nu e acesta un titlu exclusiv al Tatalui, Fiului, si Sfantului Duh, Dumnezeul Cel peste toate ? Si n-a condamnat Dumnezeu clar in VT slujirea Imparatesei cerului ?

"Nu te vom asculta in nimic din cele ce ne-ai spus in Numele Domnului. Ci voim sa facem cum am spus cu gura noastra, si anume: sa aducem tamaie imparatesei cerului si sa-i turnam jertfe de bautura, cum am facut noi si parintii nostri, imparatii nostri si capeteniile noastre in cetatile lui Iuda si in ulitele Ierusalimului. Atunci aveam paine de ne saturam, eram fericiti si nu treceam prin nicio nenorocire!. Dar, de cand am incetat sa aducem tamaie imparatesei cerului si sa-i turnam jertfe de bautura, am dus lipsa de toate si am fost nimiciti de sabie si de foamete…" - Ieremia 44:16-18

Implinind profetia vetero-testamentala, Sinodul VII Ecumenic a aprobat aducerea de tamaie Imparatesei cerului prin cuvintele: "Căci cu cât mai des sunt văzute acestea, prin icoane, cu atât mai mult cei care privesc la ele sunt aduşi a-şi aminti şi a iubi prototipurile [icoanelor] şi a le da cuvenita sărutare şi cinstita închinare; nu cinstirea adevărată, care după credinţă se cuvine numai dumnezeirii [Sfintei Treimi], ci [tot aşa] cum se face cu semnul sfintei şi de viaţă făcătoarei cruci, cu sfintele Evanghelii, şi cu toate lucrurile sfinte; întru cinstirea lor se vor face tămâieri şi se vor aprinde lumini [lumânări], după evlaviosul obicei al celor de demult."

Daca astea nu sunt superstitii idolatre, atunci despre nimic in lume nu se poate spune ca e idolatru - toate lucrurile pot fi 'interpretate', la toate li se pot aduce justificari teologice. Ar trebui ca Biserica Ortodoxa sa se lepede de ele ca sa se apropie de Adevar, chiar cu pretul rusinii care acompaniaza recunoasterea pacatului - Hristos ii spune Bisericii, nu sinagogii Satanei: "Adu-ţi, dar, aminte de unde ai căzut; pocăieşte-te şi întoarce-te la faptele tale dintâi." (Apoc. 2:5)
Dacă mărturisiți ceea ce mărturiseau sfinții amintiți și veti trăi cum au trait si ei, sigur ca veti fi primit in ortodoxie si, bineînțeles si la împărtășire.
Sigur ca marturisesc ce marturiseau ei. Nu cred ca exista vreun lucru pe care ei sa-l fi marturisit in comun in ce priveste credinta si pe care eu sa-l neg [a nu se intelege ca i-am citit in mod exhaustiv, ci vorbesc strict din lecturile pe care le-am avut].
Dar iată ce marturisea sf. Atanasie cel Mare, alexandrinul.

,,Noi nu ne închinăm materialului din care sunt făcute icoanele. Dacă înaintea noastră se află icoana Domnului, noi ne rugăm, zicând: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, ajută-ne şi ne mântuieşte!“. Iar dacă suntem înaintea icoanei Maicii Domnului: „Fii apărătoarea noastră înaintea Fiului Tău, adevăratul nostru Dumnezeu, spre mântuirea sufletelor noastre!“. Iar dacă este icoana mucenicului, de pildă Ştefan, noi zicem: „Sfinte Mare Mucenic Ştefane, care ţi-ai vărsat sângele pentru Hristos şi ai îndrăznit către Dumnezeu, ca întâiul mucenic, fii apărătorul nostru!“. Aşa ne adresăm şi către oricare alt sfânt. Iată încotro trimitem noi rugăciunile noastre prin ajutorul Sfintelor Icoane."

Sunteti de acord cu el?
Imi pare rau, dar nu Atanasie cel Mare marturisea asta, ci pr. Ilie Cleopa, in predica sa din Duminica Ortodoxiei, conform http://www.crestinortodox.ro/religie/pr ... 99337.html

Atanasie a facut lucruri mari - a aparat dumnezeirea Fiului impotriva arienilor si a Sfantului Duh impotriva pnevmatomahilor, nicidecum icoanele.
Ultima oară modificat 05 Sep 2014, 06:45 de către dmas, modificat de 9 ori în total.

Pr Haralambie
Mesaje: 882
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: INTREBARI catre ortodocsi

Mesaj necititde Pr Haralambie » 05 Sep 2014, 06:21

Cer scuze, eram prea obosit aseara si am copiat alt citat care incepe tot cu ,,Noi" Acesta era citatul care trebuia sa-l postez, daca voi avea timp il voi cauta in PSB-uri ca sa va dau si sursa exact.

„Noi, credincioşii, ne închinăm la icoane nu ca la Dumnezeu, cum fac elinii. Nu! Ci noi arătăm buna închinare şi iubire către acea faţă care este închipuită pe icoane. Pentru aceasta, noi, de multe ori, când chipul de pe dânsa se şterge, o ardem ca pe un lucru fără de folos“.
Cu mult respect.

dmas
Mesaje: 180
Membru din: 30 Aug 2009, 11:42
Confesiune: ortodox
Preocupări: administrator de retea de calculatoare

Re: INTREBARI catre ortodocsi

Mesaj necititde dmas » 05 Sep 2014, 06:37

Cer scuze, eram prea obosit aseara si am copiat alt citat care incepe tot cu ,,Noi" Acesta era citatul care trebuia sa-l postez, daca voi avea timp il voi cauta in PSB-uri ca sa va dau si sursa exact.

„Noi, credincioşii, ne închinăm la icoane nu ca la Dumnezeu, cum fac elinii. Nu! Ci noi arătăm buna închinare şi iubire către acea faţă care este închipuită pe icoane. Pentru aceasta, noi, de multe ori, când chipul de pe dânsa se şterge, o ardem ca pe un lucru fără de folos“.
Chiar va rog, cand aveti timp, sa dati sursa citatului, pr. Haralambie, pentru ca, sa-mi fie cu iertare, eu ma indoiesc de autenticitatea lui.

Constantinos
Mesaje: 453
Membru din: 08 Apr 2011, 18:55
Confesiune: ortodox
Preocupări: Cartile Sfintilor Parinti
Localitate: Bucuresti

Re: INTREBARI catre ortodocsi

Mesaj necititde Constantinos » 07 Sep 2014, 16:32

" .... ca pe tine singura nadejde te-am castigat " . Maica Domnului si sfintii sunt totdeauna impreuna cu Dumnezeu care este Sfant , i-L au in ei , sunt uniti cum este si fierul incins in foc cu lumina , de aceea pot fi numiti si ei sfinti , buni , stapani , domni , imparati , dumnezei . Hristos este Singur cu Cel Singur Singur . El este nadejdea , credinta si dragostea care se revarsa din Maica Domnului . Dar acestea s-au mai discutat si unii s-au lamurit despre porunca nerespectata de a nu numi pe nimeni " tata " pe pamant sau " invatator " .
Zeita Astarte are legatura cu desfranarea ; idolatrie este inchinarea la viciul pacatului , inchinarea la chipul virtutilor si practicarea acestora este poruncita de catre Dumnezeu si in Vechiul Testament . Maica Domnului este imparateasa pentru ca a nascut Imparat . Daca ar fi o profetie in vechime despre " imparateasa cerului " atunci nu ar trebui sa-l numim nici pe Dumnezeu domn sau rege cum se talcuiau zeul Ball si altii .
Dumnezeu tamaiaza la modul continuu moastele sfintilor , de aceea si Sfantul Pavel este buna mireasma . Cei de pe pamant nu fac decat sa-i imite pe cei din cer , chiar Maica Domnului tamaiaza pe cineva : http://manastirea.petru-voda.ro/2014/08 ... -ortodoxe/

Doriana
Mesaje: 773
Membru din: 01 Oct 2010, 21:42
Confesiune: neo-protestant
Preocupări: cunoasterea lui Dumnezeu

Re: INTREBARI catre ortodocsi

Mesaj necititde Doriana » 08 Sep 2014, 11:50

Daca ei insisi au introdus pricini de poticnire de felul asta de-alungul secolelor, indepartandu-se de crestinismul apostolic si post-apostolic, de ce se mira de faptul ca unii ca mine refuza, din credinciosie fata de Hristos, care impreuna cu Tatal si cu Duhul este inchinat si slavit, sa devina ortodocsi ? De ce nu leapada unele practici neesentiale (macar din pogoramant pentru eterodocsi, daca nu din convingere) ca oamenii interesati de adevar sa se poata apropia de ei, De ce arunca anateme cu usurinta in loc sa incerce sa-i inteleaga si sa-i ajute pe aceia care sufera existential din cauza faptului ca nu stiu pe ce cale s-o apuce, negasind nicaieri credinta apostolilor marturisita si practicata curat ?
Este foarte de greu de schimbat măcar o literă sau un cuvânt în Ortodoxie, căci puterea Ortodoxiei de acum tocmai în asta stă: în faptul că e neschimbată de veacuri. Nu contează că în primele veacuri au schimbat mult faţă de credinţa primilor apostoli, acum nu mai schimbă nimic, e o hulă până şi să spui că ar trebui să se revină la credinţa primului secol. Şi dacă un singur preot mai descuiat la minte s-ar chinui să le explice unele greşeli, ar fi imediat catalogat ca eretic sau neoprotestant.( Pr. Petru de exemplu păţeşte asta mereu pentru lucruri mult mai mici decît demontarea cultului împărătesei cerurilor.) Iar dacă un singur preot v-ar oferi aceste pogorăminte, el ar fi imediat anatemizat de ceilalţi, împreună cu dvs, si la ce folos toată convertirea...

Această neschimbabilitate, deşi are avantajul că păstrează ceea ce este vechi, are marele dezavantaj de a rigidiza, de a bloca înţelegerea faţă de semenii care s-au născut într-un secol unde toate acestea nu au niciun sens când le pui cap la cap.

Poate că aşa ne este dat, să ne adăpostim doar în Hristos şi să nu ne punem nădejdea într-un cult religios. (nu, nu sunt anti-apartenenţă religioasă. ci doar observ resemnată că niciuna nu poate oferi pacea pe care o dă numai Hristos), să ne agăţăm de poala hainei Lui şi să nu Îl lasam până nu ne dăruieşte pacea Lui care întrece orice pricepere...
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Pr Haralambie
Mesaje: 882
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: INTREBARI catre ortodocsi

Mesaj necititde Pr Haralambie » 08 Sep 2014, 21:41


De unde si pana unde e fecioara Maria "stapana lumii" ? De cand e "imparateasa cerului si a pamantului" ? Nu e acesta un titlu exclusiv al Tatalui, Fiului, si Sfantului Duh, Dumnezeul Cel peste toate ?
Vrei sa spui ca si proorocul David a gresit cand a spus acest psalm profetic: Psalmul. 44, 11. ( dupa versiunea protestanta ps. 45, 9.)Stătut-a împărăteasa de-a dreapta Ta, îmbrăcată în haină aurită şi prea înfrumuseţată.?
Apropo, cum explică protestantii versetul acesta?
Si, referitor la apelativul ,,Stapana". Daca Mantuitorul promite sfintilor, in mod impartial, la Apocalipsa ca: ...celui ce biruieşte şi celui ce păzeşte până la capăt faptele Mele, îi voi da lui stăpânire peste neamuri. Cap2, 26. De ce Maica Domnului ar fi degrevata de aceasta promisiune si numire? Aveti asa mare siguranta ca ea nu a biruit si este pacatoasa? Cine sunt stapanii peste neamuri care biruie, doar protestantii?
Si n-a condamnat Dumnezeu clar in VT slujirea Imparatesei cerului ?

"Nu te vom asculta in nimic din cele ce ne-ai spus in Numele Domnului. Ci voim sa facem cum am spus cu gura noastra, si anume: sa aducem tamaie imparatesei cerului si sa-i turnam jertfe de bautura, cum am facut noi si parintii nostri, imparatii nostri si capeteniile noastre in cetatile lui Iuda si in ulitele Ierusalimului. Atunci aveam paine de ne saturam, eram fericiti si nu treceam prin nicio nenorocire!. Dar, de cand am incetat sa aducem tamaie imparatesei cerului si sa-i turnam jertfe de bautura, am dus lipsa de toate si am fost nimiciti de sabie si de foamete…" - Ieremia 44:16-18

Implinind profetia vetero-testamentala, Sinodul VII Ecumenic a aprobat aducerea de tamaie Imparatesei cerului prin cuvintele: "Căci cu cât mai des sunt văzute acestea, prin icoane, cu atât mai mult cei care privesc la ele sunt aduşi a-şi aminti şi a iubi prototipurile [icoanelor] şi a le da cuvenita sărutare şi cinstita închinare; nu cinstirea adevărată, care după credinţă se cuvine numai dumnezeirii [Sfintei Treimi], ci [tot aşa] cum se face cu semnul sfintei şi de viaţă făcătoarei cruci, cu sfintele Evanghelii, şi cu toate lucrurile sfinte; întru cinstirea lor se vor face tămâieri şi se vor aprinde lumini [lumânări], după evlaviosul obicei al celor de demult."
Nu confunda lucrurile caci nu au nimic in comun decat asemanarea de nume si tamaierile.
Se stie clar ca zeita cerului la egipteni era Nut, fica lui Shu si a lui Tefnut si era un idol. Iar tamaierile le aveau bineînțeles si idolatrii, dar le aveau si evreii pentru Iahve, Dumnezeul cel adevarat, care nu numai ca nu erau oprite dar chiar erau poruncite de Dumnezeu cu precizari exacte. Iar ortodocsii de la evrei le au tamaierile. Prin expresia ,,cei de demult", facuta de parintii de la sinodul 7, se intelege crestinii dinainte de ei, nu implinire a profetiei vechi-testamentara.

La ortodocsi Împărăteasa nu este un idol si nu este confundata cu Dumnezeul cel adevarat. Dar, ce sa spun, asa le rastalmaciti voi pe toate...
In rest, nu pot comenta fiecare aberatie in parte caci scriu de pe un telefon.

Daca astea nu sunt superstitii idolatre, atunci despre nimic in lume nu se poate spune ca e idolatru - toate lucrurile pot fi 'interpretate', la toate li se pot aduce justificari teologice. Ar trebui ca Biserica Ortodoxa sa se lepede de ele ca sa se apropie de Adevar, chiar cu pretul rusinii care acompaniaza recunoasterea pacatului - Hristos ii spune Bisericii, nu sinagogii Satanei: "Adu-ţi, dar, aminte de unde ai căzut; pocăieşte-te şi întoarce-te la faptele tale dintâi."
Acestea nu sunt superstitii idolatre ci inchipuiri de idolatrie din mintea voastra si care le atribuiti ortodocsilor. Si cred ca nu contesti faptul ca intre interpretarile protestante moderne si cele ale sfintilor din vechime, sunt de preferat cele din urma.
Va recomand sa lepădați idolii închipuiți din mintea voastra si fixismele, si sa aveti o intelegere mai largă asupra Adevarului.
A se intelege. Hristos nu spune (B)isericii sa se pocaiasca ( care nu poate gresi in totalitatea ei), ci (b)isericii, adica doar unui grup de oameni, unei comunitati din (B)iserica si care a gresit prin fapte nu in invatatura.
Nu contest faptul ca au si multe superstitii ortodocsii, dar acestea nu constituie invatatura oficiala a Bisericii si sunt incomparabil mai nevinovate decat ereziile protestante, care resping insasi fundamentele de baza si indispensabile mantuirii.

Deocamdata sunt extrem de ocupat si nu am timp sa caut referinta sfântului Atanasie, dar ramane valabila intentia pe cand voi avea timp.
Dar, ca sa sa va dau totusi un raspuns la intrebare, pot sa spun doar aceasta.
Daca aveti reținere doar in privinta venerarii sfintilor, icoanelor si celor spuse ( pe care nu puteti demonstea ca sfintii nu o faceau) si nu pastrati si alte convingeri eretice pe care de regula le au protestantii, atunci puteti fi primit in Biserica. Deoarece,
Biserica nu obliga pe nimeni sa venereze sau sa sarute icoanele, moaștele, obiectele de cult, etc, dar recomanda aceasta ca fiind acte persoanale de manifestare a evlaviei si respect față de Hristos, sfinți si cele sfinte in general.
Cu conditia ca sa nu le batjocoriti măcar. Iar re/venirea in Biserica sa fie in urma unei convingeri personale de credinta, nu urmarind alte scopuri. Si bineinteles daca nu aveti si alte impedimente de natură morala care le practicati la activ.

Doriana Biserica Ortodoxa nu este doar un cult, ci Trupul lui Hristos, iar atat timp cat nu esti madular al acestui Trup, este doar o iluzie ca te adapostesti in Hristos. Cat despre Pace nici nu are rost sa vorbim.
Cu mult respect.

dmas
Mesaje: 180
Membru din: 30 Aug 2009, 11:42
Confesiune: ortodox
Preocupări: administrator de retea de calculatoare

Re: INTREBARI catre ortodocsi

Mesaj necititde dmas » 08 Sep 2014, 23:21

Vrei sa spui ca si proorocul David a gresit cand a spus acest psalm profetic: Psalmul. 44, 11. ( dupa versiunea protestanta ps. 45, 9.)Stătut-a împărăteasa de-a dreapta Ta, îmbrăcată în haină aurită şi prea înfrumuseţată.?
Nu, n-a gresit deloc, dar proorocul a vorbit de Biserica, nu de fecioara Maria.
Si, referitor la apelativul ,,Stapana". Daca Mantuitorul promite sfintilor, in mod impartial, la Apocalipsa ca: ...celui ce biruieşte şi celui ce păzeşte până la capăt faptele Mele, îi voi da lui stăpânire peste neamuri. Cap2, 26. De ce Maica Domnului ar fi degrevata de aceasta promisiune si numire? Aveti asa mare siguranta ca ea nu a biruit si este pacatoasa? Cine sunt stapanii peste neamuri care biruie, doar protestantii?
Acolo Ioan vorbeste eshatologic, despre cerul si pamantul cel nou, cand sfintii vor domni, nu despre vremurile prezente. Pe de alta parte, daca e cum ziceti, de ce nu e numit fiecare sfant "stapanul nostru" in rugaciunile si cantarile ortodoxe ? De ce numai ea, Maria ? Nu vi se pare deloc suspecta treaba asta ?
Nu confunda lucrurile caci nu au nimic in comun decat asemanarea de nume si tamaierile.
Se stie clar ca zeita cerului la egipteni era Nut, fica lui Shu si a lui Tefnut si era un idol. Iar tamaierile le aveau bineînțeles si idolatrii, dar le aveau si evreii pentru Iahve, Dumnezeul cel adevarat, care nu numai ca nu erau oprite dar chiar erau poruncite de Dumnezeu cu precizari exacte. Iar ortodocsii de la evrei le au tamaierile.
Au, dar le aduc singurului Dumnezeu adevarat, in nici un caz creaturilor.
Acestea nu sunt superstitii idolatre ci inchipuiri de idolatrie din mintea voastra si care le atribuiti ortodocsilor. Si cred ca nu contesti faptul ca intre interpretarile protestante moderne si cele ale sfintilor din vechime, sunt de preferat cele din urma.
Ioan Gura de Aur n-a vorbit in termeni de-astia pomposi despre fecioara, nici Grigorie de Nazianz, nici Vasile cel Mare, nici Atanasie cel Mare, nici Iustin Martirul, nici Irineu de Lyon, nici Ignatie Teoforul; deci, intr-adevar, sunt de preferat interpretarile sfintilor din vechime, care n-au cantat din Paraclisul Maicii Domnului sau din ceva care sa aiba macar o vaga asemanare cu venerarea de azi a Mariei.
A se intelege. Hristos nu spune (B)isericii sa se pocaiasca ( care nu poate gresi in totalitatea ei), ci (b)isericii, adica doar unui grup de oameni, unei comunitati din (B)iserica si care a gresit prin fapte nu in invatatura.
Nu e o greseala sa adaugi la traditia apostolica si ante-niceana inventii mariologice omenesti ?
Dar, ca sa sa va dau totusi un raspuns la intrebare, pot sa spun doar aceasta.
Daca aveti reținere doar in privinta venerarii sfintilor, icoanelor si celor spuse ( pe care nu puteti demonstea ca sfintii nu o faceau) si nu pastrati si alte convingeri eretice pe care de regula le au protestantii, atunci puteti fi primit in Biserica. Deoarece,
Biserica nu obliga pe nimeni sa venereze sau sa sarute icoanele, moaștele, obiectele de cult, etc, dar recomanda aceasta ca fiind acte persoanale de manifestare a evlaviei si respect față de Hristos, sfinți si cele sfinte in general.
Cu conditia ca sa nu le batjocoriti măcar. Iar re/venirea in Biserica sa fie in urma unei convingeri personale de credinta, nu urmarind alte scopuri. Si bineinteles daca nu aveti si alte impedimente de natură morala care le practicati la activ.
Inteleg. Multumesc.

Avatar utilizator
duodecimus
Mesaje: 193
Membru din: 01 Feb 2013, 06:56
Confesiune: neo-protestant
Preocupări: adventist de ziua a şaptea

Re: INTREBARI catre ortodocsi

Mesaj necititde duodecimus » 09 Sep 2014, 09:14

inchinarea la chipul virtutilor si practicarea acestora este poruncita de catre Dumnezeu si in Vechiul Testament .
Vă rugăm să specificați unde anume este poruncită în Vechiul Testament [ori chiar în Noul] practica închinării la chipuri. Mulțumim.

Avatar utilizator
duodecimus
Mesaje: 193
Membru din: 01 Feb 2013, 06:56
Confesiune: neo-protestant
Preocupări: adventist de ziua a şaptea

Re: INTREBARI catre ortodocsi

Mesaj necititde duodecimus » 09 Sep 2014, 11:25

Vrei sa spui ca si proorocul David a gresit cand a spus acest psalm profetic: Psalmul. 44, 11. ( dupa versiunea protestanta ps. 45, 9.)Stătut-a împărăteasa de-a dreapta Ta, îmbrăcată în haină aurită şi prea înfrumuseţată.?
Apropo, cum explică protestantii versetul acesta?
Nici măcar nu se pune problema interpretării protestante, deoarece - așa cum s-a exprimat deja dl. Dmas - profeția se referă la Biserică nu la maica Domnului. Mulți Părinți, precum Origen, Eusebiu, Ioan Gură de Aur, Vasile cel Mare și Chiril al Alexandriei văd în ”împărăteasă” (”mireasa” în originalul ebraic)
o imagine a Bisericii.

Constantinos
Mesaje: 453
Membru din: 08 Apr 2011, 18:55
Confesiune: ortodox
Preocupări: Cartile Sfintilor Parinti
Localitate: Bucuresti

Re: INTREBARI catre ortodocsi

Mesaj necititde Constantinos » 10 Sep 2014, 11:11

@dmas . Nu stii nici tu de ce ti se pare asa pompos in a folosi cuvantul " stăpân " . Daca cauti in Noul Testament vezi ca era folosit de catre slugi si pentru stapanul pamantesc , chiar si intre soti ar putea fi folosit . Nu se gaseste nici-o greseala in a zice patronului casei sau bisericii: Stapana , Sfanta Paraschiva , roaga-te lui Dumnezeu pentru noi ! Cu paraclisul nu sunt de acord nici eu dar nu pentru motivele pe care le-ai gasit .
@duodecimus . Ma refeream la inchinarea care se face prin privire . Cei care vedeau Lumina in Vechiul Testament aduceau inchinare maxima Dumnezeului Celui Viu iar cei care aveau pofte desfranate privind statuia nud se inchinau idolului astarte chiar daca nu se vedea si fizic prin cadere la pamant sau sarutare . A imita viata ingereasca privind " idolul " heruvim de pe chivotul legii nu era ceva rau . Statuia imparatului Traian din fata muzeului de istorie din Bucuresti este idol ( pentru unele fetite si femei ) chiar daca nu i se inchina vizibil ( revistele " play cu boi " fac si ele parte ) .
Maica Domnului este sigur Mireasa si Imparateasa , sade de-a dreapta pentru ca ea este cea mai importanta biserica a Duhului Sfant (" voi sunteti temple ale Duhului " ) iar Fiul isi are de la ea trupul cel creat , trup care reprezinta si Biserica in totalitate . Majoritate versetele Noului Testament au mai multe talcuiri bune care nu se contrazic intre ele , prin secolul trei unii nu erau primiti ca profesori la scolile teologice daca nu gaseau 2-3 interpretari adevarate pentru o anumita fraza . Sapte in teologie nu e chiar unu daca exista mai multe trepte de desavarsire prin curatire : „Cuvintele Domnului – zice – sunt cuvinte curate, argint lămurit în foc, curăţat de pământ, curăţat de şapte ori” (Ps 11, 6). Sfantul Ioan gura de aur : " Ci, dacă sunt lucruri rele, chiar de este datină veche, leapădă-le. Iar dacă nu sunt rele, chiar de este ceva neobişnuit , adu-le şi îndătinează-le " , sursa : http://www.ioanguradeaur.ro/135/%E2%80% ... vasta-lui/

new
Mesaje: 41
Membru din: 11 Ian 2013, 19:03
Confesiune: ortodox
Preocupări: viata duhovniceasca, lectura

Re: INTREBARI catre ortodocsi

Mesaj necititde new » 10 Sep 2014, 19:16

Ioan Gura de Aur n-a vorbit in termeni de-astia pomposi despre fecioara, nici Grigorie de Nazianz, nici Vasile cel Mare, nici Atanasie cel Mare, nici Iustin Martirul, nici Irineu de Lyon, nici Ignatie Teoforul; deci, intr-adevar, sunt de preferat interpretarile sfintilor din vechime, care n-au cantat din Paraclisul Maicii Domnului sau din ceva care sa aiba macar o vaga asemanare cu venerarea de azi a Mariei.
Ioan Gură de Aur a spus: „Nimeni nu este asemenea în viaţă cu Fecioara Maria. Cercetează, omule, zidirea toată cu cugetul tău şi vezi dacă este ceva asemănător sau mai mult decât sfinţenia Fecioarei de Dumnezeu Născătoare. Străbate pământul, priveşte marea împrejur, cutreieră văzduhul, pătrunde cu mintea ta cerurile, aminteşte-ţi de toate puterile cele nevăzute, şi vezi dacă există o altă minune la fel cu aceasta în întreaga fire“ (Cuvânt despre Fecioara Maria).

Ipolit Romanul (episcop al Romei din sec. III): „Dar credinciosul evlavios mărturisește că, în ceea ce privește mântuirea noastră... Făcătorul tuturor S-a întrupat, având suflet rațional și trup sensibil, din Preasfânta, Pururea Fecioara Maria, prin zămislire neîntinată, fără schimbare, și S-a făcut Om după natură, în afară de răutate: Același era Dumnezeu adevărat și Același era Om adevărat; Același era, după natură, Dumnezeu și Om desăvârșit” (Împotriva lui Beron și Helix, Fragmentul VIII).

Același Ipolit Romanul a zis: „Tot astfel, ei au propovăduit venirea în trup a lui Dumnezeu, venit în lume, prin naștere și creștere, prin neprihănita Maria, purtătoarea de Dumnezeu, și în chipul vieții și propovăduirii Lui între oameni... ”

În scrierile lui Irineu de Lyon, Fecioara Maria e prezentată ca locaș al lui Dumnezeu prin care toți află mântuirea și model de autentică viață în Dumnezeu.

Efrem Sirul (sec. IV) despre Maica Domnului: „Gura mea este prea mică ca să pot vorbi despre tine şi limbă nu am ca să arăt tainele tale. Nu am glas şi cuvânt ca să povestesc frumuseţea ta. Porunceşte-mi ca să spun despre tine!”

Doriana
Mesaje: 773
Membru din: 01 Oct 2010, 21:42
Confesiune: neo-protestant
Preocupări: cunoasterea lui Dumnezeu

Re: INTREBARI catre ortodocsi

Mesaj necititde Doriana » 10 Sep 2014, 20:34

Iar dacă suntem înaintea icoanei Maicii Domnului: „Fii apărătoarea noastră înaintea Fiului Tău, adevăratul nostru Dumnezeu, spre mântuirea sufletelor noastre!“
Dar cu ce vă atacă Hristos de e nevoie să vă apere Sf Maria? El, care a lăsat totul şi a murit de o moarte cruntă pentru a vă mântui, pe dvs şi pe Sf Maria, cine a făcut mai mult decît El? Sau ce ar trebui să facă mai mult ca să credeţi că din dragoste vi s-a dăruit, că vă caută binele şi nu răul, iar mântuirea dvs este scopul pentru care a coborît din cer, a trăit şi a murit? Să spui că, după câte a făcut Hristos pentru oameni, mai este nevoie de un om ( oricât de sfânt ar fi el) ca să ne apere de El, aceasta este pur şi simplu o hulă.

Teologia este făcută de bărbaţi; aşa şi trebuie să fie. Problema cu bărbatul este însă că, atunci când credinţa în Dumnezeu nu îi mai este suficientă, simte nevoia să venereze, sau măcar să se adăpostească în poala unei femei (scuze, dragi bărbaţi). Unii îşi sună în mod repetat mama să se plângă, alţii găsesc câte o Dalilă, însă cei mai credincioşi dintre bărbaţi, chiar oameni mari ai lui Dumnezeu, dacă ajung în astfel de situaţii simt nevoia să îşi transfere credinţa şi închinarea asupra unei femei. Şi ca să corespundă standardelor lui înalt spirituale, această femeie va fi o sfântă căreia îi va mai atribui ceva abilităţi supranaturale ca să nu fie ca toate celelalte. Şi aşa ajungem la vechea şi străvechea închinate la o zeiţă mamă, închinare care îşi face simţită prezenţa încet - încet şi în bisericile protestante. În cîteva sute de ani îi ajungem din urmă pe ortodocşi, căci şi lor cam tot atât le-a trebuit să o ridice pe Sf Maria atît de sus.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Pr Haralambie
Mesaje: 882
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: INTREBARI catre ortodocsi

Mesaj necititde Pr Haralambie » 10 Sep 2014, 21:17


Dar cu ce vă atacă Hristos de e nevoie să vă apere Sf. Maria?
Nu am spus eu asta. Probabil cel care a spus s-o fi gandit la infricosata judecata de apoi si la pacatele personale. Oricum, este mai realist decat protestantii care desi au pacate, ei cred ca nu mai au nevoie de pocainta si astfel de rugaciuni.
Sf Ioan Gura de Aur in Omilii la saracul Lazar, Despre soarta si providenta, pg. 236 spune asa. Cel care se socoate drept inaintea lui Dumnezeu este un spurcat, chiar daca este mai sfant decat toti oamenii. Tot acel sf Ioan Gura de Aur vorbind despre sfinti spunea. Ei ne sunt calauze care merg inaintea noastra pe drumul sfinteniei. Ei ne sunt mijlocitori care ne salvează de mania divina si de pedepsele care ni le atrag pacatele noastre. ( Bogatii oratorice pg. 340)
Teologia este făcută de bărbaţi; aşa şi trebuie să fie. Problema cu bărbatul este însă că, atunci când credinţa în Dumnezeu nu îi mai este suficientă, simte nevoia să venereze, sau măcar să se adăpostească în poala unei femei (scuze, dragi bărbaţi). Unii îşi sună în mod repetat mama să se plângă, alţii găsesc câte o Dalilă, însă cei mai credincioşi dintre bărbaţi, chiar oameni mari ai lui Dumnezeu, dacă ajung în astfel de situaţii simt nevoia să îşi transfere credinţa şi închinarea asupra unei femei. Şi ca să corespundă standardelor lui înalt spirituale, această femeie va fi o sfântă căreia îi va mai atribui ceva abilităţi supranaturale ca să nu fie ca toate celelalte. Şi aşa ajungem la vechea şi străvechea închinate la o zeiţă mamă, închinare care îşi face simţită prezenţa încet - încet şi în bisericile protestante. În cîteva sute de ani îi ajungem din urmă pe ortodocşi, căci şi lor cam tot atât le-a trebuit să o ridice pe Sf Maria atît de sus.
Textele astea ieftine nu tin...Daca marele apostol Pavel cerea rugaciunile bisericilor, care erau barbati si femei, si inca acestia traiau in acest trup pacatos, cu atât mai mult nu este nedemn ca cineva sa ceara rugaciunile celeia care s-a invrednicit a fi mama lui Dumnezeu, mai ales ca este mutata din aceasta viața la fiul ei...
Cei care cred ca nu au nevoie de astfel de rugaciuni dau dovada de o mare inselare si mandrie...
Cu mult respect.

Pr Haralambie
Mesaje: 882
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: INTREBARI catre ortodocsi

Mesaj necititde Pr Haralambie » 10 Sep 2014, 21:51

Vrei sa spui ca si proorocul David a gresit cand a spus acest psalm profetic: Psalmul. 44, 11. ( dupa versiunea protestanta ps. 45, 9.)Stătut-a împărăteasa de-a dreapta Ta, îmbrăcată în haină aurită şi prea înfrumuseţată.?
Apropo, cum explică protestantii versetul acesta?
Nici măcar nu se pune problema interpretării protestante, deoarece - așa cum s-a exprimat deja dl. Dmas - profeția se referă la Biserică nu la maica Domnului. Mulți Părinți, precum Origen, Eusebiu, Ioan Gură de Aur, Vasile cel Mare și Chiril al Alexandriei văd în ”împărăteasă” (”mireasa” în originalul ebraic)
o imagine a Bisericii.
Cunosc foarte bine ce au spus acesti sfinti. Ideia este ca sunt multi alti sfinti, nu mai putin importanti decat ceilalti ( cum ar fi sfintii: Maxim Marturisitorul, Simeon N. Teolg, Ioan Damaschinul, Teodor studitul, Modest al Ierusalimului, Procluu al Constantinopolului si multi, multi altii) care spun ca aceasta s-a zis numai despre Nascatoarea de Dumnezeu, dar se potriveste si pentru Biserica.

Cat despre textul ebraic, masoretic, are : ,,doamna de-a dreapta ta, in aur de Ofir"; doamna, ebr. şegal, termen foarte rar, probabil de origine babiloniana, prin care unii inteleg regină-mama, iar altii mireasa care devine regină.
Cu mult respect.

dmas
Mesaje: 180
Membru din: 30 Aug 2009, 11:42
Confesiune: ortodox
Preocupări: administrator de retea de calculatoare

Re: INTREBARI catre ortodocsi

Mesaj necititde dmas » 10 Sep 2014, 22:17

Ioan Gură de Aur a spus: „Nimeni nu este asemenea în viaţă cu Fecioara Maria. Cercetează, omule, zidirea toată cu cugetul tău şi vezi dacă este ceva asemănător sau mai mult decât sfinţenia Fecioarei de Dumnezeu Născătoare. Străbate pământul, priveşte marea împrejur, cutreieră văzduhul, pătrunde cu mintea ta cerurile, aminteşte-ţi de toate puterile cele nevăzute, şi vezi dacă există o altă minune la fel cu aceasta în întreaga fire“ (Cuvânt despre Fecioara Maria).
Nu, nu cred ca a spus vreodata asa ceva Hrisostomul - e cu siguranta fals citatul. Daca cumva ma insel, dati-mi atunci si mie locatia acestui pretins "Cuvant despre fecioara Maria"; ca sa-l caut, sa-l citesc cu ochii mei si sa ma conving.
În scrierile lui Irineu de Lyon, Fecioara Maria e prezentată ca locaș al lui Dumnezeu prin care toți află mântuirea și model de autentică viață în Dumnezeu.
Cu Irineu de Lyon sunt de acord si eu, ca Maria a fost lacas al lui Dumnezeu Cuvantul, din moment ce din ea si-a luat El suflet, duh si trup omenesc. Dar nicaieri nu spune Irineu ca prin Maria toti afla mantuirea datorita faptului ca ea, cea cu totul fara de prihana, vegheaza peste noi ca Imparateasa a cerului si a pamantului, fiind singura noastra nadejde, expresii care, impreuna cu toata multimea rugaciunilor adresate ei in slujbele ortodoxe, n-au cum sa nu duca la ideea de zeita, oricat ati incerca voi sa justificati astfel de devieri de la crestinismul primar.
Maica Domnului este sigur Mireasa si Imparateasa , sade de-a dreapta pentru ca ea este cea mai importanta biserica a Duhului Sfant (" voi sunteti temple ale Duhului " ) iar Fiul isi are de la ea trupul cel creat , trup care reprezinta si Biserica in totalitate . Majoritate versetele Noului Testament au mai multe talcuiri bune care nu se contrazic intre ele , prin secolul trei unii nu erau primiti ca profesori la scolile teologice daca nu gaseau 2-3 interpretari adevarate pentru o anumita fraza . Sapte in teologie nu e chiar unu daca exista mai multe trepte de desavarsire prin curatire : „Cuvintele Domnului – zice – sunt cuvinte curate, argint lămurit în foc, curăţat de pământ, curăţat de şapte ori” (Ps 11, 6).
Dovediti ca maica Domnului este cel mai important templu al Duhului Sfant (in nici un caz Biserica !). Faptul ca Fiul isi are din ea trupul omenesc, prin nastere din ea, nu o arata ca cea mai sfanta dintre toti oamenii care au existat sau vor exista vreodata. Sunt convins ca au existat de-a lungul secolelor unii oameni mai sfinti, prin viata lor, decat ea sau chiar decat apostolii.

E drept ca multe versete din Biblie au mai multe talcuiri; asta nu inseamna ca talcuirea despre care dvs ati pomenit este si adevarata ! Daca ar fi fost data de consensum patrum inainte de dezvoltarea superstitiilor mariologice, as fi avut motive sa cred ca face parte din adevarata traditie apostolica; dar, daca lipseste cu desavarsire inainte, n-am nici un motiv sa cred ca a fost nascuta (chiar daca de teologi mari, de talia lui Ioan Damaschinul) din alt motiv decat acela de a incerca, fortat, sa se gaseasca o explicatie (sau justificare) "biblica" cultul fecioarei in Biserica, de care masele erau indragostite.
Protestantii [..] desi au pacate, ei cred ca nu mai au nevoie de pocainta.
Despre care protestanti vorbiti ?
Şi aşa ajungem la vechea şi străvechea închinate la o zeiţă mamă, închinare care îşi face simţită prezenţa încet - încet şi în bisericile protestante.
Doriana, ma bucur sa va aud :) In ce fel credeti ca inchinarea la fecioara isi face simtita prezenta si la protestanti ?
Ultima oară modificat 11 Sep 2014, 06:51 de către dmas, modificat 1 dată în total.

Pr Haralambie
Mesaje: 882
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: INTREBARI catre ortodocsi

Mesaj necititde Pr Haralambie » 10 Sep 2014, 23:12


Ioan Gura de Aur n-a vorbit in termeni de-astia pomposi despre fecioara, nici Grigorie de Nazianz, nici Vasile cel Mare, nici Atanasie cel Mare, deci, intr-adevar, sunt de preferat interpretarile sfintilor din vechime...
Nu e o greseala sa adaugi la traditia apostolica si ante-niceana inventii mariologice omenesti ?
Ceea ce numesti d-ta inventii mariologie, este tocmai Traditie Apostolica, niceeana, sau ante-niceeana.
Iata ce spune sf Maxim Marturisitorul despe Maica Domnului.

,,De unde s-a ivit, care au fost părinţii ei, cum a avut loc creşterea şi purtarea ei neprihănită, şi câte preamăriri s-au săvârşit în ea de la naşterea şi până la moartea ei, vom spune cu ajutorul harului şi Preasfintei Fecioare, căci însuşi harul şi ajutorul ei ne vor da tăria şi cuvântul potrivit în clipa deschiderii gurii. Căci dacă vom spune ceva după puterile noastre despre Stăpânul şi Fiul ei, lucrul nu va fi nepotrivit, fiindcă slava şi renumele ei rămân întregi, pentru că de la El şi prin El este fericirea şi slava neprihănitei Sale Maici. Astfel, tot ceea ce vom scrie şi vom însemna sunt lucruri vrednice de crezare venind de la martori adevăraţi din adunările oamenilor iubiţi de Dumnezeu. întâi de toate de la Sfinţii Evanghelişti şi Apostoli, apoi de la de-Dumnezeu-purtătorii Sfinţi Părinţi, ale căror cuvinte pline de toată înţelepciunea sunt scrise de harul Duhului Sfânt, iar faptele lor sunt frumoase şi plăcute lui Dumnezeu. Aceştia sunt Grigorie al Neocezareii Făcătorul-de-minuni, Marele Atanasie al Alexandriei, Fericitul Grigorie al Nyssei şi Dionisie Areopagitul, şi alţii asemenea lor."...
...............

...Vedeţi, aşadar, cât de plină de har e învăţătura acestuia, nu numai cu privire la aducerea la Templu, ci şi la celelalte haruri duhovniceşti, şi la frumuseţea ei: Stătut-a împărăteasa de-a dreapta Ta [Ps 44,11]. Acest cuvânt învaţă ducerea la Templu, aşezarea la dreapta altarului în Sfânta Sfintelor, socotită cu adevărat a fi dreapta lui Dumnezeu. După care, aminteşte mănunchiul podoabelor ei, cât de plină de graţie a fost, şi cât de mult a fost împodobită cu veşminte cusute de aur şi în multe culori. Veşmântul cade pe ea plin de graţie, fiindcă toate acestea sunt spuse despre găteala ei duhovnicească. Şi dacă pomeneşte de ţesătura de aur, mulţimea podoabelor sale în multe culori învaţă nu mai puţin că fiecare din acestea sunt graţioase şi străvezii; dar adunate şi reunite, graţia lor este încă şi mai adâncă şi sporită, fiindcă sunt adunate în sufletul fericit al Preacuratei Fecioare. De aceea s-a spus: înfrumuseţată de găteală în multe culori [Ps 44,11], adică o frumuseţe alcătuită din fapte bune şi cuvinte dumnezeieşti cu totul după voia lui Dumnezeu, Mântuitorul ei; aşa cum curcubeul ce se vede în nori e unul prin ipostasă şi prin nume, dar se vede în multe culori şi graţios, tot aşa Preacurata Fecioară a fost împodobită încă din pruncie cu găteala de nerostit a podoabelor în culori felurite, şi pe măsură ce creştea cu vârsta, pe atâta creştea şi găteala podoabei ei. De aceea frumuseţea ei a plăcut împăratului şi El s-a sălăşluit întru ea". ( Trei vieti bizantine. Pg.81 si 85)
Cu mult respect.

dmas
Mesaje: 180
Membru din: 30 Aug 2009, 11:42
Confesiune: ortodox
Preocupări: administrator de retea de calculatoare

Re: INTREBARI catre ortodocsi

Mesaj necititde dmas » 10 Sep 2014, 23:26

Ma referam, desigur, la primul sinod ecumenic de la Niceea, iar nu la al doilea.

Constantinos
Mesaje: 453
Membru din: 08 Apr 2011, 18:55
Confesiune: ortodox
Preocupări: Cartile Sfintilor Parinti
Localitate: Bucuresti

Re: INTREBARI catre ortodocsi

Mesaj necititde Constantinos » 11 Sep 2014, 12:41

@ dmas " Resping de asemenea nebunia de a picta imagini cu Sfanta Treime in biserici sau pe copertile cartilor sau oriunde altundeva , lucrul asta fiind contrar Scripturii si chiar aparatorilor icoanelor , ca Ioan Damaschinul . " Ai inteles gresit fiindca s-a poruncit a nu picta ceea ce nu este vizibil - adica " Pe Dumnezeu nimeni nu L-a văzut vreodată " .
Lumina Taborica se picteaza , ea nu este idol cum cred protestantii pana sa citeasca cartile noului apostol Grigorie Palama . Ai scris : " Sunt convins ca au existat de-a lungul secolelor unii oameni mai sfinti, prin viata lor, decat ea sau chiar decat apostolii. " Sfantul Grigorie Palama a ajuns la masura apostolica , incearca tu sa o intreci pe Maica Domnului ( cred ar trebui sa te impartasesti cu vrednicie zilnic 9 luni ca sa fii partas la harul pe care l-a avut Fecioara in timpul sarcinii iar apoi ( mistic ) Hristos care a luat chip in tine sa faca minuni de genul pe care le-a facut pe pamant daca nu mai mari cum a lasat cuvant ) . Ortodocsii stiu ca nu pot sa o intreaca pe Nascatoarea de Dumnezeu , ar fi bine sa stie ca au sansa sa i se alature ei si tuturor sfintilor de-a dreapta mantuiti . Cand numim pe Fecioara singura nadejde noua nu ne este interzis sa il numim peste cinci minute si pe Sfantul Gheorghe ca singura nadejde fiindca si el il are pe Hristos inlauntru , la cine ne rugam acela este nadejdea noastra .
Acum am impresia pe care o avea si Parintele Petru , ca nu ai de gand sa devii ortodox .

dmas
Mesaje: 180
Membru din: 30 Aug 2009, 11:42
Confesiune: ortodox
Preocupări: administrator de retea de calculatoare

Re: INTREBARI catre ortodocsi

Mesaj necititde dmas » 11 Sep 2014, 13:02

@ dmas " Resping de asemenea nebunia de a picta imagini cu Sfanta Treime in biserici sau pe copertile cartilor sau oriunde altundeva , lucrul asta fiind contrar Scripturii si chiar aparatorilor icoanelor , ca Ioan Damaschinul . " Ai inteles gresit fiindca s-a poruncit a nu picta ceea ce nu este vizibil - adica " Pe Dumnezeu nimeni nu L-a văzut vreodată " .
Lumina Taborica se picteaza , ea nu este idol cum cred protestantii pana sa citeasca cartile noului apostol Grigorie Palama .
Eu vorbesc de pictarea in icoane cu Sfanta Treime a invizibilului Dumnezeu Tatal si a invizibilului Duh Sfant, iar nu a vizibilului Hristos, nici de vreo lumina taborica.
Ai scris : " Sunt convins ca au existat de-a lungul secolelor unii oameni mai sfinti, prin viata lor, decat ea sau chiar decat apostolii. " Sfantul Grigorie Palama a ajuns la masura apostolica , incearca tu sa o intreci pe Maica Domnului ( cred ar trebui sa te impartasesti cu vrednicie zilnic 9 luni ca sa fii partas la harul pe care l-a avut Fecioara in timpul sarcinii iar apoi ( mistic ) Hristos care a luat chip in tine sa faca minuni de genul pe care le-a facut pe pamant daca nu mai mari cum a lasat cuvant ) . Ortodocsii stiu ca nu pot sa o intreaca pe Nascatoarea de Dumnezeu , ar fi bine sa stie ca au sansa sa i se alature ei si tuturor sfintilor de-a dreapta mantuiti .
Eu sunt un mare pacatos. Dar tu cine esti, sau cine sunt ortodocsii ipotetici de care vorbesti, ca sa spuneti ca stiti cine poate si cine nu poate ajunge la masura apostolica sau la masura Mariei, si cine poate si cine nu poate depasi acea masura ? Si de cand masura sfinteniei cuiva e data de multimea sau marimea minunilor pe care le face ?


Înapoi la “Protestantismul şi neo-protestantismul”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron