Eu nu resping icoanele ca mijloace de a reda scene biblice/evangelice, nici din vietile sfintilor, ci le resping ca mijloace de venerare/inchinare religioasa la sfinti sau la Hristos in baza faptului ca apostolii si parintii post-apostolici (deci Traditia apostolica) NU practicau inchinarea prin astfel de mijloace, si totodata din ratiuni biblice: daca, dupa ce Dumnezeu s-a aratat lui Avraam la stejarul lui Mamre (Genesa 18:1-2) si lui Moise, care-i vedea fata in timp ce-i vorbea gura catre gura (Numeri 12:8), acestia nu s-au apucat apoi sa-L picteze si sa i se inchine prin icoana pe motiv ca L-au vazut, ci Moise a dat porunca clara pentru iudeii ce nu i-au vazut chipul lui Dumnezeu (Deuteronom 4:15) sa nu cumva sa-si faca chip cioplit (Deut. 4:16), de ce noi, care n-am vazut nici pe Hristos, nici pe sfinti, ne-am inchina lor prin astfel de mijloace ? Eu nu doresc sa ma inchin prin astfel de mijloace - daca altii doresc, o fac pe riscul lor - dar sa ma lase pe mine sa ma inchin fara icoane, in libertatea pe care mi-a adus-o Hristos si sa nu ma constranga sa merg impotriva constiintei mele, facand din inchinarea la icoane un criteriu al dreptei credinte.
[Resping de asemenea nebunia de a picta imagini cu Sfanta Treime in biserici sau pe copertile cartilor sau oriunde altundeva, lucrul asta fiind contrar Scripturii si chiar aparatorilor icoanelor, ca Ioan Damaschinul.]
La ce superstitii legate de fecioara Maria va referiti?
Sa incepem cu acestea:
http://www.crestinortodox.ro/rugaciuni/ ... 72536.html
Exemple:
[1] "Stapana, ajuta-ne, milostivindu-te spre noi; grabeste ca pierim sub multimea pacatelor; nu intoarce pe robii tai deserti, ca pe tine
singura nadejde te-am castigat"
De cand e fecioara Maria singura nadejde a crestinilor ?! Unde e crucea, unde e sangele lui Hristos ? Dpdv logic, El n-are loc in aceasta "singura nadejde". Oare nu lui Hristos i se cuvine mai degraba acest titlu, El fiind Acela care "ne scapa de mania viitoare" (1 Tesaloniceni 1:10) ?
[2] "Nu vom tacea, Nascatoare de Dumnezeu, pururea a spune puterile tale noi, nevrednicii. Ca de nu ai fi stat tu inainte rugandu-te, cine ne-ar fi izbavit pe noi din atatea nevoi? Sau cine ne-ar fi pazit pe noi pana acum slobozi?
Nu ne vom departa de tine, stapana, ca tu izbavesti pe robii tai pururea din toate nevoile."
De unde si pana unde e un sfant/sfanta, oricare ar fi el/ea, stapanul/stapana credinciosilor si de cand e un credincios in Hristos robul unui sfant/sfanta ? Eu stiam ca crestinii marturisesc "Un Domn, o credinta, un botez" (Efeseni 4:5), avand un "singur Stapan si Domn, Isus Hristos" (Iuda 1:4).
[3] "Asupririle chinurilor ma tulbura si de multe scarbe se umple sufletul meu; alina-le, Fecioara cu linistea Fiului si Dumnezeului tau,
ceea ce esti cu totul fara de prihana."
Cu totul fara de prihana ? Eu stiam ca dintre oameni, "toti au pacatuit si sunt lipsiti de slava lui Dumnezeu" (Romani 3:23), cu exceptia Omului Isus Hristos, care "n-a facut pacat, si in gura Lui nu s-a gasit viclesug" (1 Petru 2:22).
[4] "Fiind bolnav cu trupul si cu sufletul cercetarii celei dumnezeiesti si purtarii tale de grija invredniceste-ma tu, Maica lui Dumnezeu, ca
ceea ce esti buna si Nascatoarea Celui bun."
Cum de indrazneste autorul acestui paraclis sa compare in aceeasi propozitie Binele desavarsit, care e Logosul, cu bunatatea unei creaturi ? "Nimeni nu este Bun decat Unul Dumnezeu" (Matei 19:17). Constructia asta duce la ideea ca Cea Buna a nascut pe Cel Bun, sugerand ca Maria (chiar daca in dogmatica ortodoxa se neaga asta) e cauza a Bunatatii dumnezeirii Celui fara de inceput, si deci zeita.
[5] "Pe ceea ce este mai inalta decat cerurile si mai curata decat stralucirile soarelui, care ne-a izbavit pe noi din blestem, pe
stapana lumii, cu cantari sa o cinstim."
[6] "Bucura-te,
Imparateasa cerului si a pamantului, cere ne deschizi noua usile raiului." (din Acatistul Maicii Domnului)
De unde si pana unde e fecioara Maria "stapana lumii" ? De cand e "imparateasa cerului si a pamantului" ? Nu e acesta un titlu exclusiv al Tatalui, Fiului, si Sfantului Duh, Dumnezeul Cel peste toate ? Si n-a condamnat Dumnezeu clar in VT slujirea Imparatesei cerului ?
"Nu te vom asculta in nimic din cele ce ne-ai spus in Numele Domnului. Ci voim sa facem cum am spus cu gura noastra, si anume:
sa aducem tamaie imparatesei cerului si sa-i turnam jertfe de bautura, cum am facut noi si parintii nostri, imparatii nostri si capeteniile noastre in cetatile lui Iuda si in ulitele Ierusalimului.
Atunci aveam paine de ne saturam, eram fericiti si nu treceam prin nicio nenorocire!. Dar, de cand am incetat sa aducem tamaie imparatesei cerului si sa-i turnam jertfe de bautura, am dus lipsa de toate si am fost nimiciti de sabie si de foamete…" - Ieremia 44:16-18
Implinind profetia vetero-testamentala, Sinodul VII Ecumenic a aprobat aducerea de tamaie Imparatesei cerului prin cuvintele: "Căci cu cât mai des sunt văzute acestea, prin icoane, cu atât mai mult cei care privesc la ele sunt aduşi a-şi aminti şi a iubi prototipurile [icoanelor] şi a le da cuvenita sărutare şi cinstita închinare; nu cinstirea adevărată, care după credinţă se cuvine numai dumnezeirii [Sfintei Treimi], ci [tot aşa] cum se face cu semnul sfintei şi de viaţă făcătoarei cruci, cu sfintele Evanghelii, şi cu toate lucrurile sfinte;
întru cinstirea lor se vor face tămâieri şi se vor aprinde lumini [lumânări], după evlaviosul obicei al celor de demult."
Daca astea nu sunt superstitii idolatre, atunci despre nimic in lume nu se poate spune ca e idolatru - toate lucrurile pot fi 'interpretate', la toate li se pot aduce justificari teologice. Ar trebui ca Biserica Ortodoxa sa se lepede de ele ca sa se apropie de Adevar, chiar cu pretul rusinii care acompaniaza recunoasterea pacatului - Hristos ii spune Bisericii, nu sinagogii Satanei: "Adu-ţi, dar, aminte de unde ai căzut; pocăieşte-te şi întoarce-te la faptele tale dintâi." (Apoc. 2:5)
Dacă mărturisiți ceea ce mărturiseau sfinții amintiți și veti trăi cum au trait si ei, sigur ca veti fi primit in ortodoxie si, bineînțeles si la împărtășire.
Sigur ca marturisesc ce marturiseau ei. Nu cred ca exista vreun lucru pe care ei sa-l fi marturisit in comun in ce priveste credinta si pe care eu sa-l neg [a nu se intelege ca i-am citit in mod exhaustiv, ci vorbesc strict din lecturile pe care le-am avut].
Dar iată ce marturisea sf. Atanasie cel Mare, alexandrinul.
,,Noi nu ne închinăm materialului din care sunt făcute icoanele. Dacă înaintea noastră se află icoana Domnului, noi ne rugăm, zicând: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, ajută-ne şi ne mântuieşte!“. Iar dacă suntem înaintea icoanei Maicii Domnului: „Fii apărătoarea noastră înaintea Fiului Tău, adevăratul nostru Dumnezeu, spre mântuirea sufletelor noastre!“. Iar dacă este icoana mucenicului, de pildă Ştefan, noi zicem: „Sfinte Mare Mucenic Ştefane, care ţi-ai vărsat sângele pentru Hristos şi ai îndrăznit către Dumnezeu, ca întâiul mucenic, fii apărătorul nostru!“. Aşa ne adresăm şi către oricare alt sfânt. Iată încotro trimitem noi rugăciunile noastre prin ajutorul Sfintelor Icoane."
Sunteti de acord cu el?
Imi pare rau, dar nu Atanasie cel Mare marturisea asta, ci pr. Ilie Cleopa, in predica sa din Duminica Ortodoxiei, conform
http://www.crestinortodox.ro/religie/pr ... 99337.html
Atanasie a facut lucruri mari - a aparat dumnezeirea Fiului impotriva arienilor si a Sfantului Duh impotriva pnevmatomahilor, nicidecum icoanele.