b) Sfânta Evanghelie după Ioan
Cap. 1
18. Pe Dumnezeu nimeni nu L-a văzut vreodată; Fiul cel Unul-Născut, Care este în sânul Tatălui, Acela L-a făcut cunoscut.
Cap. 6
46. Nu doar că pe Tatăl l-a văzut cineva, decât numai Cel ce este la Dumnezeu; Acesta L-a văzut pe Tatăl.
In primul rand, textul "Nu doar că pe Tatăl l-a văzut cineva" este tradus gresit in traducerea pe care o citati; corect este: "Nu ca pe Tatal L-a vazut cineva". A se vedea:
http://biblehub.com/interlinear/john/6-46.htm
In al doilea rand, sigur ca Fiul, in divinitatea Lui, L-a vazut pe Tatal, din moment ce a existat dintotdeauna in sanul Tatalui ca Dumnezeu adevarat. Cand am vorbit de invizibilitatea Tatalui, eu facam referire la o invizibilitate relativa la oamenii cu trup muritor, asa cum si Scriptura o face, iar nu relativa la Fiul si la Duhul.
Cap. 14
7. Dacă M-aţi fi cunoscut pe Mine, şi pe Tatăl Meu L-aţi fi cunoscut; dar de acum Îl cunoaşteţi pe El şi L-aţi şi văzut.
9. Iisus i-a zis: De atâta vreme sunt cu voi şi nu M-ai cunoscut, Filipe? Cel ce M-a văzut pe Mine a văzut pe Tatăl. Cum zici tu: Arată-ne pe Tatăl?
dimitrie, dimitrie, aici Hristos isi afirma consubstantialitatea cu Tatal in divinitatea Lui, nicidecum nu afirma ca Tatal Cel netrupesc a fost vazut in natura Lui divina. Nici Fiul, fiind Cel netrupesc din Cel netrupesc, n-a fost vazut niciodata in divinitatea Lui (caci e incomprehensibila pentru ochiul omenesc), ci in trup.
Vorbeam de Ioan Damaschinul, aparatorul icoanelor cu Hristos. Ia uitati ce spune el in lucrarea "Trei tratate contra celor care atacă sfintele icoane" (
http://www.fordham.edu/halsall/basis/jo ... images.asp ):
"Only the divine nature is uncircumscribed and incapable of being represented in form or shape, and incomprehensible."
"Numai natura divina este necircumscrisa si incapabila de a fi reprezentata in orice forma sau infatisare, si incomprehensibila"
"We receive our habit of mind from God, and know what may be imaged and what may not. The Scripture says, "You have not seen the likeness of Him." (Ex. 33.20) What wisdom in the law-giver. How depict the invisible? How picture the inconceivable? How give expression to the limitless, the immeasurable, the invisible? How give a form to immensity? How paint immortality? How localise mystery? It is clear that when you contemplate God, who is a pure spirit, becoming man for your sake, you will be able to clothe Him with the human form. When the Invisible One becomes visible to flesh, you may then draw a likeness of His form."
"Noi primim obiceiul nostru mental de la Dumnezeu, si stim ce poate fi pus in chip si ce nu. Scriptura zice: "Nu ati vazut infatisarea Lui" (Exod 33:20). Ce intelepciune in legiuitor ! Cum sa pictezi invizibilul ? Cum sa pictezi neconceputul ? Cum sa dai expresie Celui fara limite, Celui nemasurat, Celui invizibil ? Cum sa dai forma imensitatii ? Cum sa pictezi nemurirea ? Cum sa localizezi misterul ? E clar ca atunci cand contempli pe Dumnezeu, care e Duh pur care a devenit om pentru tine, tu vei fi capabil sa-l imbraci cu forma/natura umana. Cand Cel Invizibil devine vizibil pentru trup, poti atunci sa faci o infatisare a formei/naturii Lui"
"Therefore I venture to draw an image of the invisible God, not as invisible, but as having become visible for our sakes through flesh and blood. I do not draw an image of the immortal Godhead. I paint the visible flesh of God, for it is impossible to represent a spirit (yuch), how much more God who gives breath to the spirit."
"Asadar indraznesc sa desenez o imagine a invizibilului Dumnezeu, dar nu ca invizibil, ci ca devenit vizibil pentru noi prin carne si sange. Nu desenez o imagine a Dumnezeirii nemuritoare. Pictez trupul vizibil al lui Dumnezeu, caci e imposibil sa reprezinti un duh, cu cat mai mult pe Dumnezeu care da suflare duhului."
Dar vreau sa ma opresc aici cu discutia despre icoanele cu Sfanta Treime, pentru ca nu vreau sa fiu considerat a purta discutia de dragul victoriei si nu al adevarului. Inca nu-mi vine a crede, totusi, ca neintelegerea pe tema asta o am tocmai cu un preot ortodox.