Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Expunerea învăţăturii de credinţă ortodoxă pentru cei care nu sunt ortodocşi
Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu
Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Doriana » 30 Noi 2011, 17:31

Noul Testament se spune insa ca Dumnezeu nu mai locuieste in templu sau cort, sau pe cine stie ce obiecte, ci in inimile oamenilor.
Probabil, va referiti la inchinarea in Duh si in adevar, care nu este acelasi lucru.
Nu, ci ma refer la Fapte 17:24 si 1 Cor 3:16. Pur si simplu, de la Cincizecime incoace, Dumnezeu locuieste in oameni. Nu mai este intalnit deasupra heruvimilor, ci "unde sunt doi sau trei adunati in numele Lui " si in noul lui templu, omul convertit.
Problema sta in faptul ca va uitati la icoana ca la fotografie: dar ea trebuie citita, exact asa cum criticul de arta vede in tablou mesajul dincolo de panza si vopsele. Icoana intotdeauna este semnata, acest moment este o regula fundamentala a iconografiei: veti gasi pe ea acronimul sfantului zugravit.
Ceva de genul yantra sau mandala? Reprezentarea unei lumi intregi intr-o singura schita...Privindu-le, intri in rezonanta/comunici cu acele lumi/persoane.
Va invit sa priviti dincolo de lemn, in inima icoanei. Cand sarutati in buze pe cel drag, de fapt ii sarutati inima, pentru ca nu tegumentul va intereseaza in el. Inima icoanei este sfantul reprezentat, pururea viu.
Inteleg ce spuneti. Cred totusi ca icoana nu este ceva neaparat necesar. Exista sfinti contemporani care pot fi cinstiti in carne si oase; Dumnezeu ne-a dat harul sa-i mai avem printre noi. Pentru ce am avea nevoie de imaginile unor sfinti plecati dintre noi cand avem sfinti reali printre noi?

Insa mi se pare ciudat urmatorul aspect: Daca intre noi apare un sfant, va fi cel mult respectat si ascultat, daca nu hulit sau prigonit. Dupa moarte eventual va fi canonizat, i se vor face icoane si lumea i se va ruga lui. Dar unde erau acesti oameni cand omul traia inca? In schimb icoanele sunt sarutate, tamaiate, li se fac plecaciuni, etc... O reactie cel putin disproportionata, zic eu.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Constantinos

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Constantinos » 30 Noi 2011, 20:55

In Vechiul Testament erau opriti sa-si faca reprezentari ale celor din cer pentru ca erau foarte "ajutati" de neamurile din jur spre a se inchina idolilor. Totusi Heruvimii erau sculptati din porunca lui Dumnezeu in numar mare. In timpul Sf. Sfintit Mc. Ipatie, episcopul Gangrei a existat si icoana lui pe cand inca traia. Tot la fel , in Viata Sfintei Mucenice Tecla se cinstea icoana ei tamaduitoare inca de cand traia. Gasesti dovada la ce am zis din viata lor redata mai pe scurt pe net. Daca gasesti asemenea oameni , fotografiaza-i si ni-i arati ca sa cercetam despre ei.
La ortodocsi pana si ingerii vor sa ajunga pictori "eretici". Exista Icoana Prodromita la care ingerul a pictat fata Maicii Domnului si Ierusalimiteanca
http://orthodoxwiki.org/Panagia_Ierosolymitissa

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Pr Haralambie » 30 Noi 2011, 22:34

Pur si simplu, de la Cincizecime incoace, Dumnezeu locuieste in oameni.
Şi atunci de ce mai aveţi nevoie de biblie?
Ceva de genul yantra sau mandala?
Mirarea este că unii protestanţi arătau mai mare respect şi înţelegere chiar şi pt operele de artă, decât arată alţii pt icoanele Lui Hristos şi ale sfinţilor, ca de ex: Faţă de marile opere de pictură, trebuie să te comporţi ca faţă de o persoană regală, ar fi o necuviinţă dacă le-am aborda noi primii, căutând să intrăm în vorbă cu ele. Nu se cuvine să ne purtăm aşa, ci să aşteptăm respectuoşi înaintea lor până ce vor binevoii să ne vorbească.
Schopenhauer.
Exista sfinti contemporani care pot fi cinstiti in carne si oase; Dumnezeu ne-a dat harul sa-i mai avem printre noi.
Sfinţii de acuma nu sunt totuna cu cei din vechime, sunt persoane diferite. Până la uşa mormântului, omul, sfântul, este pasibil de cădere, de aceea Biserica a găsit de cuviinţă să cinstească pe cei care au reuşit să rămână sfinţi până şla sfârşit. Apoi sunt şi nişte criterii de alegere.
Pentru ce am avea nevoie de imaginile unor sfinti plecati dintre noi cand avem sfinti reali printre noi?
Pt că imaginele sunt o reprezentare a lumii viitoare.
Insa mi se pare ciudat urmatorul aspect:
Se întâmplă de obicei când este spălare de creier.
Daca intre noi apare un sfant, va fi cel mult respectat si ascultat, daca nu hulit sau prigonit. Dupa moarte eventual va fi canonizat, i se vor face icoane si lumea i se va ruga lui. Dar unde erau acesti oameni cand omul traia inca? In schimb icoanele sunt sarutate, tamaiate, li se fac plecaciuni, etc... O reactie cel putin disproportionata, zic eu.
Astea sunt tainele Lui Dumnezeu, există explicaţii pt fiecare dar este foarte mult de scris. Fericiţi veţi fi când vă vor urâ şi vă vor prigonii pe voi oamenii...plata voastră va fi multă în ceruri.
Cu mult respect.

esenin
Mesaje:1252
Membru din:02 Iul 2008, 20:52
Confesiune:eterodox
Preocupări:artele vizuale, electronica

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde esenin » 01 Dec 2011, 21:35

Doriana scrie:
Pur si simplu, de la Cincizecime incoace, Dumnezeu locuieste in oameni.
Şi atunci de ce mai aveţi nevoie de biblie?
Pentru ca, desi este asa cum spune Sf. Pavel (Nu ştiţi, oare, că voi sunteţi templu al lui Dumnezeu şi că Duhul lui Dumnezeu locuieşte în voi?), omul nu stie asta. Ca sa afle, ca dumnezeu sa „ia chip”. E „material didactic”. Altfel, de ce o mai cititi? Din curiozitate? Buna parte dintre domniile voastre luati acest fapt, (prezenta interioara) ca si buna parte din „lume”, la figurat, preferand sa tineti cont doar de primul citat al Dorianiel (din fapte 17) unde aflam ca El este chiar langa noi si ca ne miscam prin El. El este mediul nostru.

Dionysie
Mesaje:695
Membru din:20 Dec 2010, 20:57
Confesiune:ortodox
Preocupări:înţelegerea
Localitate:fost: "aletheia"

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Dionysie » 01 Dec 2011, 22:26

Pentru ca, desi este asa cum spune Sf. Pavel (Nu ştiţi, oare, că voi sunteţi templu al lui Dumnezeu şi că Duhul lui Dumnezeu locuieşte în voi?), omul nu stie asta. Ca sa afle, ca dumnezeu sa „ia chip”. E „material didactic”. Altfel, de ce o mai cititi? Din curiozitate? Buna parte dintre domniile voastre luati acest fapt, (prezenta interioara) ca si buna parte din „lume”, la figurat, preferand sa tineti cont doar de primul citat al Dorianiel (din fapte 17) unde aflam ca El este chiar langa noi si ca ne miscam prin El. El este mediul nostru.
Era cât pe ce să o nimereşti, dar ai ratat-o şi de data asta. Partea cu "neştiinţa" e însă cea mai tare. Mai era unul pe un forum care spunea că unii oameni se mântuiesc prin ignoranţă. Chiar exprimarea părintelui Haralambie este greşită şi asta pentru că poate induce ideea că Dumnezeu are ca templu pe orice om, idee eretică a "prietenului" fidel, chiar foarte fidel, esenin. Da, de fapt este o distanţă ca de la cer la pământ între a locui noi în Dumnezeu şi a locui Dumnezeu în noi!! Prietene esenin, cu părere de rău îţi spun, tu eşti încă din prima categorie a acelora care se mişcă în Dumnezeu; până să locuiască Dumnezeu în tine mai ai de parcurs o distanţă ca de la cer la pământ. După ce o vei parcurge, dacă o vei face vreodată, s-ar putea să înţelegi care este diferenţa între cele două. Până atunci te las în continuare să te mântuieşti prin ignoranţă.

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje:984
Membru din:03 Dec 2010, 01:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:preoţie, familie
Localitate:Craiova

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde dimitrie » 01 Dec 2011, 23:09

Duhu Sfânt a locuit şi locuieşte peste cei ce S-a coborât - nemijlocit la Cinzecime, ori mijlocit: prin punerea mâinilor, iar mai apoi prin mirungere.
Dar cred că d-l esenin şi-a format propriul crez, contrar Ef.4:5.
De fapt, cred că a intrat pe acest forum voind ca să ne deschidă ochii, ca un fel de apostol.

Rezum ceea ce am obs. până acum din ideile d-lui: Nu e nevoie de Biserică văzută (ca transmiţătoare a Harului divin mântuitor) pentru a te mântui. Ceea ce este contra adevărului Evangheliei şi al Bibliei în general.
Dragostea unește și străbate lumile... Răsari odată, viață veșnică!

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Pr Haralambie » 02 Dec 2011, 01:22

Chiar exprimarea părintelui Haralambie este greşită şi asta pentru că poate induce ideea că Dumnezeu are ca templu pe orice om
Nu am spus eu asta, nici nu am lăsat să se înţeleagă!
Cu mult respect.

esenin
Mesaje:1252
Membru din:02 Iul 2008, 20:52
Confesiune:eterodox
Preocupări:artele vizuale, electronica

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde esenin » 02 Dec 2011, 11:32

haida-de! Poate treceti la crestinism daca tot va aflati in ciorba teologica! ”Lumina lumineaza pe orice om venind in lume”. Cum explica Sf. ioan Chrysostomul aceste cuvinte? (Omelia a VIII-a la evanghelia Sf. Ioan):

Je dis donc: si le Fils illumine tout homme venant en ce monde, comment y a-t-il tant d'hommes qui ne sont point illuminés ? car tous ne croient
pas en Jésus-Christ, tous ne lui rendent pas le culte qui lui est dû. Comment donc illumine-t-il tout homme ? il l'illumine autant qu'il est en lui. Mais si quelques-uns ferment de plein gré les yeux de leur âme, pour ne point recevoir les rayons de cette lumière, et demeurent dans les ténèbres, il ne faut pas s'en prendre à la nature de la lumière, mais à la malignité de ceux qui se privent volontairement de ce don; car la grâce est répandue dans tous: elle ne rejette ni le Juif ni le gentil, ni le barbare, ni le scythe, ni le libre, ni l'esclave


”venind in lume”! - si nu prin punerea mainilor, nici prin mirungere.

(traduc esentialul, ptr nevorbitori: ”Cum deci ilumineaza El pe tot omul? Il ilumineaza pe cat de prezent este in el (in om). Dar daca unii inchid de buna voie ochii sufletului lor, pentru a nu primi razele Luminii, si raman in intuneric, nu trebuie sa cautam motivul in natura luminii, ci in rautatea celor care se priveaza de buna voie de acest dar; caci harul (gratia) este raspandit in toti: el nu respinge nici pe evreu, nici pe pe cel bun, nici pe barbar, nici pe scit, nici pe cel liber, nici pe sclav”).

Au parte scitul, evreul, sau barbarul de ”punerea mainilor”? Nu. Este, de fapt, luarea in proprietate a lui Christos de catre o biserica sau alta.

Dionysie
Mesaje:695
Membru din:20 Dec 2010, 20:57
Confesiune:ortodox
Preocupări:înţelegerea
Localitate:fost: "aletheia"

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Dionysie » 02 Dec 2011, 15:16

haida-de! Poate treceti la crestinism daca tot va aflati in ciorba teologica! ”Lumina lumineaza pe orice om venind in lume”. Cum explica Sf. Ioan Chrysostomul aceste cuvinte? (Omelia a VIII-a la evanghelia Sf. Ioan):

Je dis donc: si le Fils illumine tout homme venant en ce monde, comment y a-t-il tant d'hommes qui ne sont point illuminés ? car tous ne croient
pas en Jésus-Christ, tous ne lui rendent pas le culte qui lui est dû. Comment donc illumine-t-il tout homme ? il l'illumine autant qu'il est en lui. Mais si quelques-uns ferment de plein gré les yeux de leur âme, pour ne point recevoir les rayons de cette lumière, et demeurent dans les ténèbres, il ne faut pas s'en prendre à la nature de la lumière, mais à la malignité de ceux qui se privent volontairement de ce don; car la grâce est répandue dans tous: elle ne rejette ni le Juif ni le gentil, ni le barbare, ni le scythe, ni le libre, ni l'esclave


”venind in lume”! - si nu prin punerea mainilor, nici prin mirungere.

(traduc esentialul, ptr nevorbitori: ”Cum deci ilumineaza El pe tot omul? Il ilumineaza pe cat de prezent este in el (in om). Dar daca unii inchid de buna voie ochii sufletului lor, pentru a nu primi razele Luminii, si raman in intuneric, nu trebuie sa cautam motivul in natura luminii, ci in rautatea celor care se priveaza de buna voie de acest dar; caci harul (gratia) este raspandit in toti: el nu respinge nici pe evreu, nici pe pe cel bun, nici pe barbar, nici pe scit, nici pe cel liber, nici pe sclav”).

Au parte scitul, evreul, sau barbarul de ”punerea mainilor”? Nu. Este, de fapt, luarea in proprietate a lui Christos de catre o biserica sau alta.
Esenin prietene, părintele Dimitrie vorbea despre Duhul Sfânt. Faci din nou regretabile confuzii. Unde dai şi unde crapă. Dealtfel şi interpretarea ta e greşită, e suficient să citeşti câteva rânduri mai sus. Iar ca să te convingi atunci studiază şi originalul din greacă înaintea traducerii (cine ştie la a câta mână) în franceză.

esenin
Mesaje:1252
Membru din:02 Iul 2008, 20:52
Confesiune:eterodox
Preocupări:artele vizuale, electronica

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde esenin » 02 Dec 2011, 17:38

Duhu Sfânt a locuit şi locuieşte peste cei ce S-a coborât - nemijlocit la Cinzecime, ori mijlocit: prin punerea mâinilor, iar mai apoi prin mirungere.
Dar cred că d-l esenin şi-a format propriul crez, contrar Ef.4:5.
De fapt, cred că a intrat pe acest forum voind ca să ne deschidă ochii, ca un fel de apostol.

Rezum ceea ce am obs. până acum din ideile d-lui: Nu e nevoie de Biserică văzută (ca transmiţătoare a Harului divin mântuitor) pentru a te mântui. Ceea ce este contra adevărului Evangheliei şi al Bibliei în general.
Pr. dimitrie,

E a doua oara cand faceti supozitii pe seama mea. (stiti cum se numeste cel care face supozitii...). Dar ma abtin sa va replic; la ortodocsi chiar si micile adevaruri devin jigniri, ceea ce nu va impiedica sa-i insultati pe ceilalti ca diavolii in rut. (In plus fara sa va dati seama uneori).

N-aveti a face presupuneri asupra mea; pe un forum nu se discuta persoane ci idei. (litera de evanghelia pe net)

Acuma raspunsul;
Cinzecimea este inaugurarea „bisericii”, a comuniunii de spirit. Eu nu neg asta! Eu neg ca dumneavoastra (ortodoxia) si oricare alta biserica „vazuta” mai aveti ceva in comun cu acea biserica, prima. Exista insa o biserica, sunt ortodocsi care fac parte din ea, ca si catolici, ca si protestanti.....etc.... dar ortodoxia, catolicismul, protestantismul..... nu fac parte ! Asta spun. Puteti „pune maini” si ce alte madulare mai vreti peste capetele bietilor oameni, dar gestul acesta este gol de continut. Chiar pe acest forum citeam de curand opinia in acest sens a unuia dintre dumneavoastra.
Cat despre a fi impotriva Evangheliei, nici aici nu doriti sa observati (vedeti discutia noastra anterioara, in care va faceam CONCESIA sa ma retrag din discutie) ca tocmai, nu rastalmacesc nicio vorbulita, spre deosebire de domniile voastre. Acolo textul ESTE asa cum zic (Dumnezeul a zidit raul - nu relele, nu i-a ridicat restrictia...etc....tot atatea rastalmaciri ale unor cuvinte absolut clare). Daca doriti va trimit maine cel putin o contrazicere evidenta a Sf. Pavel de catre el insusi. Promiteti s-o rezolvati?

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Doriana » 15 Dec 2011, 20:07

Şi atunci de ce mai aveţi nevoie de biblie?
In nici un caz pentru inchinare, asa cum e folosita icoana.
Avem nevoie de Biblie pentru informare. Si pentru a suplini lipsa propovaduitorilor, prea ocupati cu altele. Sau pentru ca ne-am departat de Dumnezeu si Evanghelia nu mai este in inimile noastre. Nici o comparatie cu icoana, care nu e nici macar o copie fidela a realitatii, nici un lucru din care intelegi prea multe, ci un lucru din care trebuie sa intelegi ce ti se spune sa intelegi.
.
Insa mi se pare ciudat urmatorul aspect:
Se întâmplă de obicei când este spălare de creier
Tehnic vorbind, nu aveti nici o dovada ca as fi mai spalata pe creier ca dvs. Sa pun si eu acum, ca si dvs, versetul cu "Fericiţi veţi fi când vă vor uri şi vă vor prigonii pe voi oamenii...plata voastră va fi multă în ceruri."? :)
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Pr Haralambie » 15 Dec 2011, 21:03

Şi atunci de ce mai aveţi nevoie de biblie?
In nici un caz pentru inchinare, asa cum e folosita icoana.
Confuzia dvs stă în înţelegerea termenului de închinare. Spuneţi-mi, cum vă inchinaţi dvs penticostalii, Lui Dumnezeu? Vreu O explicaţie practică.
Avem nevoie de Biblie pentru informare.Si pentru a suplini lipsa propovaduitorilor, prea ocupati cu altele.Sau pentru ca ne-am departat de Dumnezeu si Evanghelia nu mai este in inimile noastre.
Şi de ce credeţi că icoana nu ar folosi şi la această informare şi la această suplinire şi la această apropiere?
Nici o comparatie cu icoana, care nu e nici macar o copie fidela a realitatii,
Icoana este altceva decât portret, de aceea nu ţine cont de această regulă. Ea înfăţişează şi mărturia reală istorică a ceea ce reprezintă, dar mai mult pe cea duhovnicească, transfigurată, în Har, Viaţa duhovnicească pe cât se poate în culori, de asceză.
nici un lucru din care intelegi prea multe, ci un lucru din care trebuie sa intelegi ce ti se spune sa intelegi.
Tocmai că nu aţi înţeles. Dacă stăm şi ne gândim şi Biblia vorbeşte despre un lucru din care trebuie sa intelegi ce ti se spune sa intelegi.
Tehnic vorbind, nu aveti nici o dovada ca as fi mai spalata pe creier ca dvs.
Cum să nu, am dovada neînţelegerii dvs. :)
Am şi eu o întrebare, de ce sărută uni penticostali Biblia?
Cu mult respect.

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Doriana » 15 Dec 2011, 22:31

Spuneţi-mi, cum vă inchinaţi dvs penticostalii, Lui Dumnezeu? Vreu O explicaţie practică.
Inchinarea la neo-protestanti in general este o atitudine interioara. Comunicarea cu Dumnezeu se face in duh. Singura manifestare exterioara este vocea auzibila, desi nu e o regula. Exista si rugaciuni tacute, ca a Anei, mama lui Samuel.
Dar inchinare nu inseamna numai rugaciune, ci si lauda, fapte de credinta si acceptarea planului lui Dumnezeu in orice conditii si circumstante, chiar daca uneori nu convin. Inchinarea in mijlocul suferintei este cea mai grea si mai pretioasa inchinare.
Şi de ce credeţi că icoana nu ar folosi şi la această informare şi la această suplinire şi la această apropiere?
Biblia se explica pe ea insasi, ceea ce icoana nu face. Cand deschizi Biblia intelegi. Acolo este scris in detaliu planul de mantuire al omului; intelegerea Bibliei poate mantui, ceea ce nu se poate spune de icoana. Cand privesti icoana vezi un om cu aureola si cruce. Cineva trebuie sa iti explice ce e acolo si cum ar trebui sa te simti in prezenta ei. Deci cat de eficient este un material didactic care nu te invata nimic singur, ci trebuie sa vina altcineva sa iti spuna ce ar trebui sa te invete el?
Acum, daca dvs o folositi ca material didactic, ca pe orice ilustrata din carti, cu explicatii alaturi, eu nu am nimic impotriva, pot trai cu asta. Dar nu exista comparatie cu tezaurul bibliei.
Am şi eu o întrebare, de ce sărută uni penticostali Biblia?
Asa fac? Hmmm, eu nu am vazut inca, dar daca spuneti dvs... Probabil din idolatrie, probabil din recunostinta catre Dumnezeu. Numai Dumnezeu le cunoaste inima.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

ddc
Mesaje:217
Membru din:10 Oct 2009, 16:35
Confesiune:ortodox
Preocupări:Adevarul

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde ddc » 15 Dec 2011, 22:40

Ortodoxia are multe misticisme de tipul icoanelor.Nu stiu daca sunt neaparat bune.

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Pr Haralambie » 16 Dec 2011, 10:37

Spuneţi-mi, cum vă inchinaţi dvs penticostalii, Lui Dumnezeu? Vreu O explicaţie practică.
Inchinarea la neo-protestanti in general este o atitudine interioara. Comunicarea cu Dumnezeu se face in duh. Singura manifestare exterioara este vocea auzibila, desi nu e o regula. Exista si rugaciuni tacute, ca a Anei, mama lui Samuel.
Dar inchinare nu inseamna numai rugaciune, ci si lauda, fapte de credinta si acceptarea planului lui Dumnezeu in orice conditii si circumstante, chiar daca uneori nu convin. Inchinarea in mijlocul suferintei este cea mai grea si mai pretioasa inchinare.
Îl aşteptam răspunsul tocmai în forma asta, deci dacă NP, înţeleg forma aceasta de închinare, care a fost definită clar de Hristos În Evanghelie , cu cât mai mult ortodocşii, care a fost preocuparea lor de bază de 2000 şi ceva de ani.
În convorbirea cu samarinenca a spus clar Hristos, că închinarea Lui Dumnezeu v-a fi în Duh şi în Adevăr. Închinarea care o cere Dumnezeu şi care este înţeleasă şi practicată în ortodoxie este, include întregul nostru mod de viaţă, de gândire, de jertfire, de credinţă.
Acum cred că se înţelege că plecăciunea în faţa unei icoane sau moaşte nu poate fi numită închinare în adevăratul înţeles al cuvântului, în ciuda faptului că i se atribuie acest nume la noi, pt care suntem învinuiţi.
Deci, sunt două realităţi cu totul diferite deşi au acelaşi nume.
Plecăciune aceasta, care nu e altceva decât o formă de respect ( venerare)persoanei care este înfăţişată în imagine, i se potriveşte cel mai bine termenul de prosternare, dar nu se prea foloseşte în limbajul nostru pt că sună mai urât, sau poate şi din alte motive, din obişnuinţa comună a oamenilor cu celălalt termen, nu ştiu.
Şi de ce credeţi că icoana nu ar folosi şi la această informare şi la această suplinire şi la această apropiere?
Biblia se explica pe ea insasi, ceea ce icoana nu face.
Vă contrazice biblia. Dumnezeu a trimis pe apostolul Filip la famenul etiopean din Candahia, care a spus: cum voi putea înţelege dacă nu mă v-a îndruma cineva.
Deci iată că a fost nevoie de cineva care să explice Biblia, că nu s-a explicat pe sine însăşi.
Dar şi realitatea faptului că este înţeleasă la NP în zeci de mii de feluri, în care se contrazic, este o dovadă incontestabilă că nu se explică pe sine singură Biblia.
Încă şi ap Petru vă contrazice când spune la II Petru Cap3 v 16 că: sunt unele lucruri cu anevoie de înţeles, pe care cei neştiutori şi neîntăriţi le răstălmăcesc, ca şi pe celelalte Scripturi, spre a lor pierzare.
Deci, clar: spre a lor pierzare!!
Şi la capitolul 1v 20.spune aşa: Aceasta ştiind mai dinainte că nici o proorocie a Scripturii nu se tâlcuieşte după socotinţa fiecăruia ;)
Cand deschizi Biblia intelegi.
Nu zice nimeni că nu înţelegi, doar poţi înţelege greşit.
intelegerea Bibliei poate mantui,
Noi în ortodoxie credem că nu orice înţelegerea din biblie poate mântuii şi nu doar înţelegerea, ci, dreapta slăvire ( închinare)a Lui Dumnezeu mântuieşte, dar care vine în urma unei percepţie de înţelegere adevărată.
ceea ce nu se poate spune de icoana.
Cum să nu se poată spune despre icoană? Pt că serveşte la acelaşi lucru.!
Şi să nu uităm că dacă hainele lui Petru vindecau, cu atât mai mult poate mântuii din multe nevoi şi boli atingerea de o icoană care este sfinţită prin prezenţa a ceea ce reprezintă.
Mulţi u venit la credinţă văzând înfăţişate chinurile iadului în icoană pt că scrisul nu-l cunoşteu.
Cand privesti icoana vezi un om cu aureola si cruce. Cineva trebuie sa iti explice ce e acolo si cum ar trebui sa te simti in prezenta ei.
Da, dar mai vezi şi un nume, care cercetându-l spune ceva, viaţa persoanei are o mărturie a faptelor lui şi alucrării Lui Dumnezeu prin el.
Sunt multe, foarte multe care se pot spune dintr-o icoană, este o explicaţie a tăcerii, care scuteşte foarte multe vorbe, ceva de genul proorociţei Ana, mama lui Samuel .Dar care arată extrem de multe lucruri.
Deci cat de eficient este un material didactic care nu te invata nimic singur, ci trebuie sa vina altcineva sa iti spuna ce ar trebui sa te invete el?
Acest material( şi de reţinut că icoana este mai mult decât un simplu material didactic, chiar dacă serveşte şi la acest lucru) este ineficient pentru NP, care sunt obişnuiţi să înţeleagă ei singuri , nu contează ce, contează că doar trebuie să înţeleagă ceva, totul foarte repede, fără prea mult efor şi ajutor. ;)
Cu mult respect.

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Doriana » 22 Dec 2011, 10:29

Deci, sa revenim.
Acum cred că se înţelege că plecăciunea în faţa unei icoane sau moaşte nu poate fi numită închinare în adevăratul înţeles al cuvântului, în ciuda faptului că i se atribuie acest nume la noi, pt care suntem învinuiţi.
Acum, ce pot sa spun, nu cred ca puteti acuza pe nimeni de rea vointa. Atat timp cat ortodocsii spun "ne inchinam icoanei" nu ar trebui sa se intrebe de ce sunt acuzati de inchinare. Caci daca inchinarea marturisita clar cu gura este scuzata prin greseala de terminologie, sper numai ca nu mai sunt si alte inchinari ascunse voalat sub alta denumire. Stim ca din cuvintele noastre vom fi scosi vinovati sau nevinovati, iar ceea ce spui cu gura cantareste foarte mult.

Intreb si eu acum, ca nestiutorul: de unde stiti ca nu exact la aceeasi inchinare se refera Dumnezeu cand spune: "sa nu te inchini lor"?
Vă contrazice biblia. Dumnezeu a trimis pe apostolul Filip la famenul etiopean din Candahia, care a spus: "cum voi putea înţelege dacă nu mă v-a îndruma cineva?".
Deci iată că a fost nevoie de cineva care să explice Biblia, că nu s-a explicat pe sine însăşi.
Famenul nu citea Biblia, ci o anumita proorocie din cartea lui Isaia, pe care probabil nu a inteles-o nimeni pana nu s-a implinit. Astazi oricine citeste Isaia 53 poate citi si talmacirea ei in Faptele apostolilor.
Vechiul testament este intr-adevar greu de inteles; proorocii, termeni alegorici, plus o cultura teribil de diferita de a noastra. Insa NT a fost scris in general pentru oameni simpli, de multe ori fara carte, pentru crestinii de la acea vreme. Si poate un incepator nu va intelege complicata teologie din Romani sau Apocalipsa, dar este acolo suficienta informatie cat sa inteleaga mesajul mantuirii si sa-l aplice.
Caci daca cineva nu intelege Biblia, scrisa atat de simplu de multe ori, cum va putea intelege explicatiile Sfintilor Parinti? Nu aceeasi minte le studiaza pe ambele? Si ce este mai bine a studia: explicatiile lui Pavel asupra tainelor lui Dumnezeu sau explicatii la explicatiile lui Pavel...etc?

Iar daca unii rastelmacesc Biblia, spre pierzarea lor, ei vor rastalmaci si scrierile Sfintilor Parinti, nici o grija. Aici diferenta o face atitudinea, nu scrierile. Insa informatia la prima mana a fost intotdeauna cea mai pura.
Aceasta ştiind mai dinainte că nici o proorocie a Scripturii nu se tâlcuieşte după socotinţa fiecăruia
De acord; subliniez insa cuvantul "proorocie". Cred ca stiti ca Biblia mai contine multe alte lucruri pe langa proorocii.

Mulţi au venit la credinţă văzând înfăţişate chinurile iadului în icoană pt că scrisul nu-l cunoşteu.
Inca o data: nu contest valoarea didactica a unei icoane, chiar daca nu este foarte mare. Icoana are aplicatii bune si nu numai didactice. Si mie mi-a tresait sufletul cand am vazut o icoana cu Hristos, caci mi-a amintit de El. Dar acelasi lucru se intampla si cu o ilustrata dintr-o revista sau cu una de pe internet. Face parte din fiziologia omului sa reactioneze la imaginile vazute. Dar asta nu inseamna ca trebuie sa incep sa sarut revista sau monitorul. Dumnezeu ne-a creat cu discernamant.
Sunt multe, foarte multe care se pot spune dintr-o icoană, este o explicaţie a tăcerii, care scuteşte foarte multe vorbe, ceva de genul proorociţei Ana, mama lui Samuel .Dar care arată extrem de multe lucruri.
Dincolo de poezie, parinte, incercati sa aduceti in fata unei icoane un pagan care nu a auzit niciodata de Hristos; nici atat de sfantul respectiv. Apoi sa-mi spuneti si mie cate explicatii i-a dat acea tacere sfanta.
este ineficient pentru NP, care sunt obişnuiţi să înţeleagă ei singuri , contează că doar trebuie să înţeleagă ceva, totul foarte repede, fără prea mult efor şi ajutor
Absolut, de ce nu? nevoia de manture este ceva acut si urgent, iar Hristos s-a facut om si ca sa-L putem intelege.. De ce ar fi credinta in El atat de complicata, rezervata numai mintilor luminate? Oare Hristos a murit numai pentru inteligenti? Cum am mai spus, Biblia spune ca nici cei fara minte nu se vor putea rataci pe aceasta cale.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

danadoina
Mesaje:471
Membru din:01 Apr 2008, 22:26
Confesiune:ortodox

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde danadoina » 22 Dec 2011, 11:48

Deci, sa revenim. ...
....... Aici diferenta o face atitudinea, nu scrierile. Insa informatia la prima mana a fost intotdeauna cea mai pura.
...
Doriana, daca tu ai incredere absoluta in Biblie, dar canonul biblic si "transmiterea" informatiei a asigurat-o Biserica (e vorba de cea care a ramas Ortodoxa) de ce sa contesti invatatura aceleasi Biserici, despre Icoana ? daca greseste aici, de ce nu ar putea sa fi gresit si dincolo ?
crezi ca este fiecare om in masura sa hotareasca ce anume din invatatura Bisericii este valid si ce nu ?

danadoina
Mesaje:471
Membru din:01 Apr 2008, 22:26
Confesiune:ortodox

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde danadoina » 22 Dec 2011, 12:07

....
Intreb si eu acum, ca nestiutorul: de unde stiti ca nu exact la aceeasi inchinare se refera Dumnezeu cand spune: "sa nu te inchini lor"?
.....
simplu, pentru ca omul se inchina Lui prin intermediul, cu ajutorul sau cum vrei sa spui, icoanei !

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Pr Haralambie » 22 Dec 2011, 16:00

Deci, sa revenim.
Acum, ce pot sa spun, nu cred ca puteti acuza pe nimeni de rea vointa. Atat timp cat ortodocsii spun "ne inchinam icoanei" nu ar trebui sa se intrebe de ce sunt acuzati de inchinare.
Oricum pe ortodocşi nu-i interesează acuza NP, pt că ei ştiu cu-i se închină. Acum dacă nu ar fi fost prigoana iconoclastă timp de 117 ani am fi fost acuzaţi de erezie, de inovaţie, poate acum ar fi fost un subiect de interes maxim şi de cercetare pt ortodocşi, dar aşa, el pt noi este încheiat de mult, este închis, a fost consumat. S-a scris prea mult despre el, s-au jertfit vieţi oameneşti prea multe, sf mucenici, au tratat problema sfinţi mari, ca sf Ioan Damaschinul, şi alţii, ca să mai poată fi pus la îndoială.
NP, cred că Dumnezeu nu-şi mai are rostul în cele materiale, ei au dat o interpretare cu totul străină scripturii iar ca urmare, firesc, de ortopraxie s-au depărtat ca de la cer la pământ, uitând că şi în VT credincioşii se inchinau cu faţa până la pământ spre cort, când intra Moise în el, şi nu li se socotea lor idolatrie. Deşi porunca pt ei a fost clară: să nu se inchine nici unei asemănări, nici din cer nici de pe pământ!! ;) Deci, este clar că şi atunci altceva se înţelegea prin închinare, şi nici atunci prosternarea nu se considera închinare. Concluzia: np, au cea mai mare problemă cu înţelegerea şi cu schimbarea adevărului în minciună!.
Caci daca inchinarea marturisita clar cu gura este scuzata prin greseala de terminologie, sper numai ca nu mai sunt si alte inchinari ascunse voalat sub alta denumire.
În ortodoxie nu este nimic ascuns. Din nefericire NP, nu mai au închinare adevărată, au scos materia care serveşte cunoaşterii, crezând că noi suntem panteişti, însă au pierdut şi pe cea în Duh şi Adevăr.
Stim ca din cuvintele noastre vom fi scosi vinovati sau nevinovati, iar ceea ce spui cu gura cantareste foarte mult.
De aceea ar trebuii să vorbiţi cu multă frică, ştiind că cuvântul poate da viaţă, sau poate ucide, atât acolo unde ajunge, cât şi propria persoană.
Intreb si eu acum, ca nestiutorul: de unde stiti ca nu exact la aceeasi inchinare se refera Dumnezeu cand spune: "sa nu te inchini lor"?
Din mărturia Bisericii de 2011 ani, a tuturor sfinţilor, din credinţa universală a Bisericii. Din harul sf taine, care np, nu-l mai au şi nu au cum să înţeleagă.
Famenul nu citea Biblia, ci o anumita proorocie din cartea lui Isaia, pe care probabil nu a inteles-o nimeni pana nu s-a implinit. Astazi oricine citeste Isaia 53 poate citi si talmacirea ei in Faptele apostolilor.
Dacă este aşa, cum de evreii care le au pe amândouă, totuşi nu înţeleg?
Vechiul testament este intr-adevar greu de inteles; proorocii, termeni alegorici, plus o cultura teribil de diferita de a noastra. Insa NT a fost scris in general pentru oameni simpli, de multe ori fara carte, pentru crestinii de la acea vreme. Si poate un incepator nu va intelege complicata teologie din Romani sau Apocalipsa, dar este acolo suficienta informatie cat sa inteleaga mesajul mantuirii si sa-l aplice.
Vă contrazice apostolul Petru, Cap. 3,v16.la a doua epistolă, care arată clar că şi în NT, în toate epistolele sale, apostolul Pavel, are :lucruri cu anevoie de înţeles, pe care cei neştiutori şi neîntăriţi le răstălmăcesc, ca şi pe celelalte Scripturi, spre a lor pierzare.
De reţinut, răstălmăcirea unor lucruri din scriptură sunt spre pierzare!! ;)

Dar asta nu inseamna ca trebuie sa incep sa sarut revista sau monitorul. Dumnezeu ne-a creat cu discernamant.
Sărutul este o dovadă a iubirii, aşa cum şi femeia păcătoasă săruta picioarele Mântuitorului.
Cu mult respect.

dumitru85
Mesaje:71
Membru din:21 Mai 2011, 22:49
Confesiune:alta religie
Preocupări:IT,religie,sport
Localitate:Bastionul Ortodocsilor,Republica Moldova,Chisinau

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde dumitru85 » 22 Dec 2011, 23:19

pr Haralambie scrie:
Oricum pe ortodocşi nu-i interesează acuza NP, pt că ei ştiu cu-i se închină(ei stiu?)
As spune ca doar preotii ortodocsi stiu cui se inchina si o parte mica de enoriasi(pregatiti).
Asta-i tragedia ortodoxiei!!!! In loc sa faceti predica,mustrari si invatatura voi practicati lucruri care sustrag considerabil atentia oamenilor de la mesajul principal.Oare asta cere Domnul de la noi?Icoana joaca un rol important dar numai nu in mantuire ci in confundarea obiectului de credinta cu obiectuvul.
ortodox Evanghelic


Înapoi la “Ortodoxia pentru ne-ortodocşi”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 5 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron