Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Expunerea învăţăturii de credinţă ortodoxă pentru cei care nu sunt ortodocşi
Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:
Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Ioan Cr » 11 Oct 2010, 22:52

Icoanele spre exemplu... Care a fost necesitatea venerării lor şi care este utilitatea de a face acest lucru? Altceva: Cum e posibil ca o dogmă (descoperire a oamenilor) să fie considerată veritabilă şi în acelaşi timp să încalce un imperativ biblic, adică Revelaţia lui Dumnezeu? Şi prin ce explicaţi acest lucru? Prin aceea că rupeţi texte din naraţiuni biblice ce arată că evreii de asemenea îşi făceau chipuri, deşi doar a heruvimilor, în timp ce subestimaţi imperativele biblice care interzic atât de categoric să-ţi faci vre-un oarecare chip, să i te închini lui şi să-i slujeşti. Cel ce a spus poporului evreu să-ţi facă heruvimi, de asemenea le-a spus să înalţe şi un şarpe. De ce dar faceţi doar heruvimi, dar nu înălţaţi şi şerpi. În baza la ce criterii s-a ales ca anumite lucruri să se facă, iar altele nu? Este scris să nu slujeşti chipului ce-l faci. Dstră însă, atunci când tămâiaţi icoanele, oare nu asta faceţi, nu le slujiţi? A fost un început al închinării şi rugăciunii către sfinţi, dar până la acest început oare oamenii nu se mântuiau? Şi dacă se mântuiau, atunci de ce sunt batjocoriţi de ortodoxsi cei care nu au convingerea că este corect să se închine icoanei? Eu nu cred că Dumnezeu ne va osândi pentru că ne-am închinat şi i-am slujit doar Lui, dar vai de cei care se închină şi cinstesc icoanele, în timp ce pe oameni îi batjocoresc.
Vreau sa incep cu un fapt de istorie bisericeasca cat se poate de relevant: victoria icoanelor de dupa persecutiile iconoclaste coincide cu triumful Ortodoxiei si incheie epoca sinoadelor ecumenice. De ce? Intr-un fel, se poate spune ca icoana este un rezumat al Ortodoxiei. Sa vedem dar de ce cinstirea corecta a icoanelor este mai slavitoare de Dumnezeu decat necinstirea lor.
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde protosinghel » 14 Oct 2010, 21:22

Vreau sa incep cu un fapt de istorie bisericeasca cat se poate de relevant: victoria icoanelor de dupa persecutiile iconoclaste coincide cu triumful Ortodoxiei si incheie epoca sinoadelor ecumenice. De ce? Intr-un fel, se poate spune ca icoana este un rezumat al Ortodoxiei. Sa vedem dar de ce cinstirea corecta a icoanelor este mai slavitoare de Dumnezeu decat necinstirea lor.
Sunt deacord, dar numai pe jumătate. Iată de ce:
1. Istoric nu s-a terminat totul aici. A mai fost o chestie foarte importantă în sec. 14 cu Grigore Palama, dar şi altele.
2. Aşa-zisa "încheiere a epocii sinoadelor ecumenice", după părerea mea, e o lucrare drăcească. De fapt a fost şi Sinodul 8 Ecumenic sub Fotie, care a condamnat Filioque şi al 9-lea Ecumenic în 1341 sub Palama. În sec. 15 mitropolitul Nil de Rhodos vorbea clar de 9 Sinoade Ecumenice. Dar istoria occidentală ni le-a scos pe ultimile 2 pentru că nu le-au convenit, iar noi am înghiţit pastila, mai ales că ne place să rămânem încremeniţi şi pe cifra 7 (7 Tainei, 7 Laude). Şi uite că acum, deşi avem mare nevoie, avem complexe în convocarea unui noi Sinod Ecumenic.

Mai departe, hai să vorbim despre icoane.

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Ioan Cr » 17 Oct 2010, 18:10

Despre necesitatea icoanei

Ne putem mantui fara icoane? Da. Ne putem ruga fara icoane? Da. Ne putem pocai fara icoane? Da. Putem spori in har fara icoane? Da. Putem invata din adevar fara icoane? Da. Putem cinsti sfintii fara icoane? Da. Putem sa ne inchinam lui Dumnezeu fara icoane? Da. Deci mai avem nevoie de icoane?

Dar fara Biblie, ne mantuim? Da. Si cu Biblia? Tot. La fel si cu icoana.

Despre posibilitatea icoanei


Este oare icoana impotriva poruncilor lui Dumnezeu?

Trebuie sa remarcam un fapt interesant: cei mai mari luptatori ai icoanelor nu sunt protestantii, ci iudeii si musulmanii. Si nu intamplator, pentru ca sunt si cei mai incapatanati legalisti. Pentru ei, ortodocsii nu incalca doar o porunca, ci pe toate 4 de pe prima tabla - pe prima si a doua, pentru ca se inchina Sfintei Treimi si lui Hristos, pe a treia, pentru ca cinstesc icoanele si pe a patra, pentru ca nu cinstesc Sabatul.

Curios este ca protestantii gasesc in Biblie destule argumente in favoarea Sfintei Treimi, a dumnezeirii lui Hristos si a dezlegarii Sabatului, dar nu si pentru cinstirea icoanelor. Oare de ce? Si de ce unele confesiuni si secte neoprotestante le contesta chiar si pe celelalte?
Tin sa observ ca Scripturile Noului Testament nu interzic cinstirea icoanelor. Nu exista o porunca explicita. Singura la care se poate face referinta, dar fara substanta, este acea din Decalog. Si aceasta numai daca "ingaduim" o grava aproximatie: ca icoanele sunt acelasi lucru cu "chipurile cioplite". Dar atunci, apare fireasca intrebare: de ce unele imagini nu cad sub interdictie (ca cele pictate in Templul lui Solomon [b][size=150]*[/size][/b])? Ce deosebeste o icoana de un idol? Unii aduc argumentul revelatiei divine: cum ca acele imagini au fost poruncite de Insusi Dumnezeu, in timp ce toate altele sunt creaturi umane (deci - ??? - idoli). Dar aceiasi ratiune poate fi adusa si in favoarea pictarii icoanelor: de ce un crestin nu ar putea fi "in Duhul" atunci cand picteaza icoana? Oare nu suntem chemati sa ne inchinam lui Dumnezeu "in duh si in adevar"? De ce atunci cercetam Duhul dupa aparente?[size=150][b]*[/b][/size] [size=85][color=#0000FF]Imaginile sacre imprejmuiau si Cortul facut de Moise: le gasim pe capacul chivotului (Exod 25:18), pe covoarele din pereti (Exod 26:1), pe perdeaua care separa Sfanta Sfintelor (Exod 26:31). In Templul lui Solomon le gasim in Sfanta Sfintelor (3 Regi 6:23), pe pereti (3 Regi 6:29), pe usi (3 Regi 6:32), pe coroanele stalpilor din pridvor (3 Regi 7:19), pe postamente si mare (3 Regi 7:39)[/color][/size]
Despre contingenta icoanei

Se poate imagina Ortodoxia fara icoane? Este ca si cum ai lipsi Traditia de istoricitate. Motto-ul dintotdeauna al Bisericii nu a fost minimalismul liturgic, ci compatibilitatea dogmatica si ascetica a unei sau altei experiente sau invataturi. Icoanele au fost prezente intr-o forma sau alta dintotdeauna. Ceea ce nu a fost definit decat tarziu in istorie (dar nu si "in duh si adevar") au fost limitele canonice ale icoanei, si numai din cauza unor exagerari dogmatice serioase. Biserica nu are "fobia inovatiei", ea nu opereaza ca si "briciul lui Okham". Daca ne putem inchina...mantui...ruga..etc, etc, fara icoana - ea nu o exclude din cult ca inutila, ci o valorifica pentru ceea ce poate reprezenta. Iata de ce nu orice icoana este canonica (asa cum nici orice scriere cu titlul de evanghelie este Evanghelie), si de ce nu orice cinstire a ei este slavitoare de Dumnezeu.

Icoana putea sa nu existe. Dar ce facem cu ea acum, cand este: o ingropam in prejudecatile legaliste?
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Ioan Cr » 23 Oct 2010, 16:09

Cel ce a spus poporului evreu să-ţi facă heruvimi, de asemenea le-a spus să înalţe şi un şarpe. De ce dar faceţi doar heruvimi, dar nu înălţaţi şi şerpi. În baza la ce criterii s-a ales ca anumite lucruri să se facă, iar altele nu?
Sarpele este reprezentat uneori in iconografia ortodoxa, dar fireste, numai ca personaj negativ. Criteriul este simplu: Biblia trebuie citita si interpretata integral si hristocentric.
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Vianor
Mesaje:111
Membru din:29 Aug 2010, 20:40
Confesiune:protestant

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Vianor » 27 Oct 2010, 22:52

Deși nu mi-ați răspuns la toate întrebările, țin să vă amintesc ceea ce deja s/a spus: Problema nu e icoana, ci atitudinea oamenilor față de ea!
Legat de idolatrizarea șarpelui, am ajuns până la întrebarea: Care este diferența dintre venerarea șarpelui înălțat în pustie și venerarea icoanelor? Pentru că, la fel cum era tămâiat șarpele, se tămâiază și icoanele...
Apoi, poate totuși răspundeți la întrebarea cu sfinții Vechiului Testament ca: Enoh, Avraam, Moise, Ilie ... De ce poporul Israel nu se rugau lor ca ei să mijlocească la Dumnezeu pt popor?

Vianor
Mesaje:111
Membru din:29 Aug 2010, 20:40
Confesiune:protestant

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Vianor » 27 Oct 2010, 23:00

Apropo, Domnul Isus nu a condamnat pt acest lucru...

electric77
Mesaje:1072
Membru din:26 Sep 2010, 13:03
Confesiune:alta religie

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde electric77 » 28 Oct 2010, 06:02


Apoi, poate totuși răspundeți la întrebarea cu sfinții Vechiului Testament ca: Enoh, Avraam, Moise, Ilie ... De ce poporul Israel nu se rugau lor ca ei să mijlocească la Dumnezeu pt popor?
pentru ca erau morti si se odihneau in tarana pamantului...sau cel putin asta era credinta celor din vechime.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde protosinghel » 28 Oct 2010, 13:45

Problema nu e icoana, ci atitudinea oamenilor față de ea!
AMIN. Şi sunteţi deacord cu atitudinea Sinodului VII Ecumenic faţă de icoană?

Vianor
Mesaje:111
Membru din:29 Aug 2010, 20:40
Confesiune:protestant

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Vianor » 28 Oct 2010, 16:18

AMIN. Şi sunteţi deacord cu atitudinea Sinodului VII Ecumenic faţă de icoană?
Adevărul e că mai inainte cu aproape o suta de ani de acest Sinod, controversa iconoclastă zguduise cu forță temelia Bisericii și a Statului în Imperiul Bizantin. Excesele religioase si minunile atribuite icoanelor de catre unii membrii ai societatii au facut ca cinstirea icoanelor și închinarea ce i se cuvenea numai lui Dumnezeu să aducă a idolatrie (de fapt, lucru actul și astăzi la ortodoxși). Acuma la 7-lea Sinod s-a stabilit învățătura prin care icoanele trebuiau cinstite, dar nu închinate. De asemenea, Sinodul a condamnand (ATENȚIE!) hirotonirea pentru bani, alegerea episcopilor de catre autoritatea statală și construirea de mănăstiri mixte (inclusiv și în RM). Deci, dacă cultul icoanelor a dus mai mult la dezbinare și pluralism decât la edificare și unitate, atunci nu văd sensul de a recunoaște acest cult (împreună cu Sinodul) ca pe unul necesar și veridic. Mai mult, în 794 la Francfurt s-a ținut un Sinod prin care s-a condamnat venerarea icoanelor. Dumnevoastră îl recunoașteți? De ce?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde protosinghel » 28 Oct 2010, 17:29

Adevărul e că mai inainte cu aproape o suta de ani de acest Sinod, controversa iconoclastă zguduise cu forță temelia Bisericii și a Statului în Imperiul Bizantin.
Erezii au fost şi vor fi. Biserica a luptat şi luptă cu ele. Uneori chiar pe forum... :)
Excesele religioase si minunile atribuite icoanelor de catre unii membrii ai societatii au facut ca cinstirea icoanelor și închinarea ce i se cuvenea numai lui Dumnezeu să aducă a idolatrie (de fapt, lucru actul și astăzi la ortodoxși).
Poate că şi în cazul unora "aduce a idolatrie", dar totuşi nu este. Trebuie să recunoaştem că şi în cazul unor np raportarea la Scriptură este o idolatire curată.
la 7-lea Sinod s-a stabilit învățătura prin care icoanele trebuiau cinstite, dar nu închinate.
Ei, nu-i chiar aşa. Acolo se vorbeşte despre 2 feluri de închinare: în cazul icoanelor ca gest de cinstire, iar pentru Dumnezeu - închinarea ca adorare.
Dvstră acceptaţi această diferenţiere şi prin urmare hotărârea Sinodului?
De asemenea, Sinodul a condamnand (ATENȚIE!) hirotonirea pentru bani,
Da, şi?
alegerea episcopilor de catre autoritatea statală
Da, şi?
construirea de mănăstiri mixte (inclusiv și în RM).
În Moldova nu există mănăstiri mixte. Nici în RO, nici în RU.
Deci, dacă cultul icoanelor a dus mai mult la dezbinare și pluralism decât la edificare și unitate, atunci nu văd sensul de a recunoaște acest cult (împreună cu Sinodul) ca pe unul necesar și veridic.
De unde aţi luat prostia asta? Din contra, după 787, dar mai ales după 843 în Bizanţ a domnit liniştea şi prosperarea până la anul 1204, când cruciaţii au ocupat Constantinopolul.
Mai mult, în 794 la Francfurt s-a ținut un Sinod prin care s-a condamnat venerarea icoanelor. Dumnevoastră îl recunoașteți? De ce?
Cum pot recunoaşte un Sinod local eretic? A fost unul şi în Răsărit, când a început a doua fază a iconoclasmului. Dar totul a luat sfârşit la 11 martie 843. Şi în privinţa icoanelor (şi nu numai) a fost linişte desăvârşită chiar şi la apariţia protestantismului. Dar dvstră recunoaşteţi că zeci de biserici anglicane, dar şi protestante din Germania şi nu numai au în ele icoane bizantine? Dacă vreţi, vă dau şi poze.

Vianor
Mesaje:111
Membru din:29 Aug 2010, 20:40
Confesiune:protestant

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Vianor » 28 Oct 2010, 19:22

Faptul că o organozație își asumă pretenția de a se numi "Singura Biserică Adevărată" în timp ce le denunță pe toate celalte confesiuni creștine, pentru mine nu este temei ca să apreciez drept standart și adevăr toate deciziile acestei organizații. Asta este opinia mea vizavi de al 7-lea Sinod.
Cuvântul lui Dumnezeu (Biblia) este compus din: Porunci, Învățături și Exemple. Pot să aflu pe care dintre aceste elemente își are temeiul cultul icoanelor? Această strălucire de suprafață, care orbește ochii celor simpli, nu poate să mă determine să admit că Biserica există acolo unde Cuvântul lui Dumnezeu se află în umbră sau chiar nici nu se mai găsește. "Eu spre aceasta M-am născut şi pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie pentru adevăr; oricine este din adevăr ascultă glasul Meu." - spunea Domnul Isus. Eu sînt Păstorul cel bun. Eu Îmi cunosc oile Mele, şi ele Mă cunosc pe Mine,... Oile Mele ascultă glasul Meu; Eu le cunosc, şi ele vin după Mine. Oile Domnului merg după El, deoarece îi cunosc glasul... și acest glas este Cuvântul lui Dumnezeu.
Dar ortodoxșii ascultă de glasul lui Dumnezeu atunci când pun Biblia și Icoana la același nivel? Dar în fine, este scris: Cine este din Dumnezeu, ascultă cuvintele lui Dumnezeu; voi de aceea n'ascultaţi, pentrucă nu sînteţi din Dumnezeu.”

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde protosinghel » 28 Oct 2010, 20:06

Off, tare mă obosesc greşelile logice şi neglijarea realităţilor istorice...
Faptul că o organozație își asumă pretenția de a se numi "Singura Biserică Adevărată" în timp ce le denunță pe toate celalte confesiuni creștine, pentru mine nu este temei ca să apreciez drept standart și adevăr toate deciziile acestei organizații. Asta este opinia mea vizavi de al 7-lea Sinod.
Dar pe cine trebuia să mai recunoască Sinodul 7 Ecumenic din 787 drept Biserică? Pe ereticii monofiziţi, pe care şi tu (cred) îi consideri eretici? Sau poate pe baptiştii care trebuiau să apară peste aproape încă 1000 de ani? Atunci Biserica era Una inclusiv geografic şi instituţional.
Iar cu referire la iconoclasm, trebuie să recunoaştem influenţa puternică a islamului asupra acestuia. Sf. Ioan Damaschin născut între musulmani, repede şi-a dat seama că împăraţii Isauri proveniţi din acelaşi mediu au fost influenţaţi de Koran. Aici multe altele se pot spune...
Cuvântul lui Dumnezeu (Biblia) este compus din: Porunci, Învățături și Exemple. Pot să aflu pe care dintre aceste elemente își are temeiul cultul icoanelor?
Dacă A este greşit, iar B se fundamentează pe A, ce va ieşi?
Scriptura este DUH şi ADEVĂR. Poruncile, învăţăturile, exemplele, descrierile, relatările istorice etc., sunt forme care nu au nici o valoare sau impact, dacă lipseşte Duhul şi Adevărul.
Dar ortodoxșii ascultă de glasul lui Dumnezeu atunci când pun Biblia și Icoana la același nivel?
DA, pt că şi una sunt şi Biblie şi Icoană în acelaşi timp.
Iar ca să vezi stupizenia întrebării (mă scuzi de expresie) te rog să-mi explici, care este dpdv biblic diferenţa dintre idol şi icoană. Noi ştim că icoana nu este niciodată interzisă în Biblie (asta dacă trecem peste unele traduceri greşite ale lui Cornilescu). Deci există vreo diferenţă dintre ele? Care este ea?

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Ioan Cr » 28 Oct 2010, 20:16

Legat de idolatrizarea șarpelui, am ajuns până la întrebarea: Care este diferența dintre venerarea șarpelui înălțat în pustie și venerarea icoanelor? Pentru că, la fel cum era tămâiat șarpele, se tămâiază și icoanele...
Niciodata nu se tamaiaza doar icoanele (la orice slujba ortodoxa puteti observa aceasta), ci orice obiect si suflet aflat in sfantul locas. Sensul tamaierii ramane acelasi, cum era si la iudei: jertfa de bun miros inaintea feţei Domnului.

Unde este "faţa Domnului"?

Ca sa intelegeti cum cinstim noi icoanele, amintiti-va de un fenomen asemanator din VT: cinstirea chivotului.

Să aşezi jertfelnicul cel de aur pentru tămâiere înaintea chivotului legii şi să atârni perdeaua la intrare în cortul adunării. (Iesire 40:5)

Atunci Iosua şi-a sfâşiat veşmintele sale, a căzut cu faţa la pământ înaintea chivotului Domnului şi a stat aşa până seara şi el şi bătrânii lui Israel şi şi-au presărat pulbere pe capetele lor. (Iosua 7:6)

Şi a lăsat David acolo, înaintea chivotului legământului Domnului, pe Asaf şi pe fraţii lui, ca să slujească ei înaintea chivotului neîncetat, în fiecare zi (I Cronici 16:37)

Apoi, poate totuși răspundeți la întrebarea cu sfinții Vechiului Testament ca: Enoh, Avraam, Moise, Ilie ... De ce poporul Israel nu se rugau lor ca ei să mijlocească la Dumnezeu pt popor?
Pentru ca nu credeau in viata de apoi. :)
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Vianor
Mesaje:111
Membru din:29 Aug 2010, 20:40
Confesiune:protestant

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Vianor » 28 Oct 2010, 23:49

Am primit răspunsuri foarte frumoase, înțelepte și temeinice Mulțumesc mult pt muncă! Aproape că mi/ați înlăturat orice îndoială cu privire la cultul icoanelor, închinarea la sfinți, și în genere, la multe alte neclarități...
Ceea ce am înțeles e că la ortodoxși Icoana = cu Chivotul legământului (adică cu manifestarea prezenței lui Dumnezeu) și
Icoana = cu Sfânta Scriptură (Cuvântul prin care Dumnezeu se revelează omului de pe planeta Pământ și prin care își descoperă și sfânta voia Sa cu privire la om)
... îndrăznețe interpretări...
Mi-ați spus căPoporul evreu nu credea în viața de dincolo de mormânt... Straniu... poate îi întrebați pe ei... sau ne propunem să citim mai atent Scriptura ?!
Apropo, am fost întrebat care este diferența dintre icoană și idol... Vă răspund: cu părere de rău, astăzi nu există nici o diferență! ... și asta v-o spun fără smile!
Știți, eu mă gândeam că nu-i rău să particip pe acest forum, dar am ajuns la concluzia că mai înțelept ar fi să mă retrag...
Vă doresc cele bune și Dumnezeu să aibă milă de fiecare! Fiți binecuvântați!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde protosinghel » 29 Oct 2010, 06:24

Apropo, am fost întrebat care este diferența dintre icoană și idol... Vă răspund: cu părere de rău, astăzi nu există nici o diferență! ... și asta v-o spun fără smile!
Eu am întrebat de principiu şi TAAARE aş fi vrut un răspuns de la dvstră. Că dacă mergem cu "astăzi", atunci eu cred că între citirea Scripturii la np şi idolatrie tot nu este nici o diferenţă.
Știți, eu mă gândeam că nu-i rău să particip pe acest forum, dar am ajuns la concluzia că mai înțelept ar fi să mă retrag...
Vă doresc cele bune și Dumnezeu să aibă milă de fiecare! Fiți binecuvântați!
Îmi pare rău. Dar să ştii că pare totul foarte straniu şi chiar suspect. Bine că măcar de data asta ne despărţim în pace...

electric77
Mesaje:1072
Membru din:26 Sep 2010, 13:03
Confesiune:alta religie

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde electric77 » 29 Oct 2010, 17:22

Știți, eu mă gândeam că nu-i rău să particip pe acest forum, dar am ajuns la concluzia că mai înțelept ar fi să mă retrag...

Gandul dinainte era mai bun. :idea:

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje:1113
Membru din:12 Feb 2010, 05:54
Confesiune:ortodox

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde IOACHIM » 31 Oct 2010, 23:29

mai, ce sa-i faci... omu` nu era pregatit... sau poate avea deja indoieli si-o primit anterdîcţîie (sic!) de la şăfi !!!

dumitru85
Mesaje:71
Membru din:21 Mai 2011, 22:49
Confesiune:alta religie
Preocupări:IT,religie,sport
Localitate:Bastionul Ortodocsilor,Republica Moldova,Chisinau

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde dumitru85 » 30 Oct 2011, 14:24

Referitor la ceea ce a spus Ioan Cr despre icoana si biblie.Avem nevoie de icoane?Nu.Avem nevoie de biblie?.Sigur ca da(este cuvintul lui Dumnezeu).Propun sa nu comparam importanta de avea o biblie ca si cum am avea o icoana.Totusi la-nceput a fost Cuvintul....
ortodox Evanghelic

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Doriana » 27 Noi 2011, 22:56

Observ ca se insista mult pe asemanarea dintre icoana si chivotul deasupra caruia locuia Dumnezeu. In Noul Testament se spune insa ca Dumnezeu nu mai locuieste in templu sau cort, sau pe cine stie ce obiecte, ci in inimile oamenilor. Obiectele sunt purtatoare de har in momentul in care au fost atinse de un sfant plin de puterea lui Hristos. Dar valoarea lor nu se compara cu acea a omului care le-a atins.

Acum, eu prefer omul inaintea oricaror altor lucruri neinsufletite; cred ca omul este special si are mult pret inaintea lui Dumnezeu. Daca eu stau in fata unui om in care locuieste harul, iar apoi ma uit la o icoana, obiect care mie nu imi spune nimic, nici macar dpdv pedagogic, pot sa spun ca icoana de lemn paleste teribil in fata icoanei sculptata de Hristos in om. De aceea, daca ar fi sa cinstesc pe cineva, dati-mi voie sa cinstesc rodul lucrarii lui Dumnezeu in om, si nu a omului in lemn. Sfintii in viata merita cinstirea si sprijinul nostru. Dupa ce vor muri, slaba mangaiere pentru ei daca ii canonizam sau le facem icoane...
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Icoana: locul si rolul ei in mantuirea noastra

Mesaj necititde Ioan Cr » 29 Noi 2011, 23:33

Noul Testament se spune insa ca Dumnezeu nu mai locuieste in templu sau cort, sau pe cine stie ce obiecte, ci in inimile oamenilor.
Probabil, va referiti la inchinarea in Duh si in adevar, care nu este acelasi lucru.
Daca eu stau in fata unui om in care locuieste harul, iar apoi ma uit la o icoana, obiect care mie nu imi spune nimic, nici macar dpdv pedagogic, pot sa spun ca icoana de lemn paleste teribil in fata icoanei sculptata de Hristos in om.
Problema sta in faptul ca va uitati la icoana ca la fotografie: dar ea trebuie citita, exact asa cum criticul de arta vede in tablou mesajul dincolo de panza si vopsele. Icoana intotdeauna este semnata, acest moment este o regula fundamentala a iconografiei: veti gasi pe ea acronimul sfantului zugravit. In spatele acelui nume sta o viata si o istorie, pe care iarasi o gasiti in cartile sfinte. Cititi vietile de sfinti si apoi reveniti la icoanele respective.
De aceea, daca ar fi sa cinstesc pe cineva, dati-mi voie sa cinstesc rodul lucrarii lui Dumnezeu in om, si nu a omului in lemn. Sfintii in viata merita cinstirea si sprijinul nostru. Dupa ce vor muri, slaba mangaiere pentru ei daca ii canonizam sau le facem icoane...
Ceea ce incearca sa salveze icoana este modelul. Inchinarea in Duh si adevar este cel mai nimerit sinonim pentru icoana, daca imi este ingaduita extensia. Va invit sa priviti dincolo de lemn, in inima icoanei. Cand sarutati in buze pe cel drag, de fapt ii sarutati inima, pentru ca nu tegumentul va intereseaza in el. Inima icoanei este sfantul reprezentat, pururea viu.
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)


Înapoi la “Ortodoxia pentru ne-ortodocşi”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX