Învăţătura creştin-ortodoxă despre EUHARISTIE

Expunerea învăţăturii de credinţă ortodoxă pentru cei care nu sunt ortodocşi
Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:
Învăţătura creştin-ortodoxă despre EUHARISTIE

Mesaj necititde protosinghel » 08 Noi 2010, 22:15

Acest subiect a fost atins deja de mai mult ori pe acest forum şi cred că i-a venit rândul să fie dezbătut mai detaliat. Voi începe cu o expunere foarte sumară a principalelor probleme, aşteptând obiecţiile argumentate din partea celor care cred altfel. Trimiterile biblice şi patristice (doar din primele trei secole - !) le voi da fără text, iar dacă va fi cazul, voi reveni cu textele concrete, inclusiv în original. Iată deci principalele 5 puncte:

1. Euharistia este o Taină a Bisericii sau chiar însăşi Taina Bisericii (prin excelenţă), în care, ca urmare a prefacerii (μεταβολή) prin Duhul Sfânt, darurile de pâine şi vin (amestecat cu apă) devin însuşi Trupul şi Sângele Domnului. Acestea se împărtăşesc clericilor şi credincioşilor „spre iertarea păcatelor şi spre viaţa de veci”.

2. Darurile euharistice sfinţite (la anaforaua liturgică) sunt în realitate, nu doar simbolic, Trupul şi Sângele lui Hristos. Acestea continuă să aibă forma exterioară şi gustul pâinii şi vinului, dar în esenţă nu mai sunt pâine şi vin, ci chiar Trupul şi Sângele lui Hristos care se dau celor credincioşi spre mâncare şi băutură. (Cf. Ioan 6:51-56; Matei 26:17-30; Marcu 14:12-26; Luca 22:7-39; I Corintheni 10:16, 11:23-25; Ignatie Teoforul, Epistola către Smyrneni, cap. 7; Iustin Martirul şi Filosoful, Apologia I, cap. 66; Irineu de Lyon, Adversus Haeresis IV 31:3-5 şi V 2:3.)

3. Euharistia este „pomenire” şi „actualizare” a jertfei, morţii şi învierii lui Hristos, de care nu doar ne amintim ca de ceva trecut şi străin nouă, ci pe care le facem sau mai bine zis Însuşi Hristos le face prezente fără ale repeta/ multiplica, căci nu mai este nevoie de alte jertfe pentru răscumpărarea noastră (cf. Luca 22:19; I Corintheni 11:24-26; Didahia 9-10, 14; Iustin Martirul şi Filosoful, Dialogul cu Iudeul Trifon, 41; Irineu de Lyon, Adversus Haeresis, IV 29:5 ).

4. Euharistia este premiza unităţii Bisericii în Hristos (cf. I Corintheni 10:17, 12:12-31; Didahia 9-10; Ignatie Teoforul, Epistola către Smyrneni, cap. 8; Cyprian de Carthagina, Epistola 63). Din acest punct de vedere, Euharistia este „hrana Bisericii” şi cel care nu se împărtăşeşte euharistic nu mai face parte din Biserică, iar „excomunicarea” însemnă deodată interdicţia de a te împărtăşi euharistic, dar şi de a asista la rugăciunea Bisericii.

5. Euharistia este darul vieţii veşnice şi premiza învierii noastre (cf. Ioan 6:26-54; Ignatie Teoforul, Epistola către Smyrneni, cap. 20) şi ni le poate dărui pe acestea numai dacă ceea ce mâncăm şi bem sunt la modul real Trupul şi Sângele lui Hristos şi nu o reprezentare simbolică a acestora.

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Învăţătura creştin-ortodoxă despre EUHARISTIE

Mesaj necititde Doriana » 08 Noi 2010, 22:23

Acestea continuă să aibă forma exterioară şi gustul pâinii şi vinului, dar în esenţă nu mai sunt pâine şi vin, ci chiar Trupul şi Sângele lui Hristos care se dau celor credincioşi spre mâncare şi băutură.
Despre care trup al lui Hristos este vorba? Despre cel de carne sau despre cel slavit, cu care S-a suit la cer? Intreb deoarece unii ortodocsi cu care am vorbit spuneau ca este chiar carne si sange ascunsa de ochii nostri, altii ca este trupul Domnului doar dpdv mistic, nu si fizic.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Învăţătura creştin-ortodoxă despre EUHARISTIE

Mesaj necititde protosinghel » 08 Noi 2010, 22:33

Acestea continuă să aibă forma exterioară şi gustul pâinii şi vinului, dar în esenţă nu mai sunt pâine şi vin, ci chiar Trupul şi Sângele lui Hristos care se dau celor credincioşi spre mâncare şi băutură.
Despre care trup al lui Hristos este vorba? Despre cel de carne sau despre cel slavit, cu care S-a suit la cer? Intreb deoarece unii ortodocsi cu care am vorbit spuneau ca este chiar carne si sange ascunsa de ochii nostri, altii ca este trupul Domnului doar dpdv mistic, nu si fizic.
Este vorba de Trupul şi Sângele lui Hristos Înviat. Adică este un trup fizic real, dar în acelaşi timp spiritualizat sau slăvit (cum v-aţi exprimat dvstră). Deci este carnea unui trup real (pipăit de Toma, căci "duhul carne şi oase nu are, precum Mă vedeţi pe Mine având"), doar că cel de după Învierea, chiar dacă instituirea Tainei s-a făcut profetic încă înainte de moarte şi înviere.

Aici trebuie să mai facem şi diferenţa dintre trup (soma / тело) şi carne (sarx / плоть), care sunt lucruri diferite, dar asta e o discuţie aparte, mult prea complicată.

ioana89
Mesaje:38
Membru din:30 Oct 2010, 13:42
Confesiune:ortodox

Re: Învăţătura creştin-ortodoxă despre EUHARISTIE

Mesaj necititde ioana89 » 08 Noi 2010, 22:56

A se vedea cum Sf Ap Ioan inlocuieste verbul 'a manca'(Ioan 6:53) cu verbul 'a mesteca'(Ioan 6:54).


Imagine
Imagine

electric77
Mesaje:1072
Membru din:26 Sep 2010, 13:03
Confesiune:alta religie

Re: Învăţătura creştin-ortodoxă despre EUHARISTIE

Mesaj necititde electric77 » 09 Noi 2010, 07:10

Este vorba de Trupul şi Sângele lui Hristos Înviat. Adică este un trup fizic real, dar în acelaşi timp spiritualizat sau slăvit (cum v-aţi exprimat dvstră). Deci este carnea unui trup real (pipăit de Toma, căci "duhul carne şi oase nu are, precum Mă vedeţi pe Mine având"), doar că cel de după Învierea, chiar dacă instituirea Tainei s-a făcut profetic încă înainte de moarte şi înviere.

of, of, ...ap. Ioan a spus clar ca ce vom fi inca nu s-a aratat, si ca abia la venirea Domnului vom fi ca El pentru a-L vedea asa cum este...1 Ioan 3:2
Iisus nu poate lua ce trup doreste? ingerii in vechime cum puteau?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Învăţătura creştin-ortodoxă despre EUHARISTIE

Mesaj necititde protosinghel » 09 Noi 2010, 09:58

of, of, ...ap. Ioan a spus clar ca ce vom fi inca nu s-a aratat, si ca abia la venirea Domnului vom fi ca El pentru a-L vedea asa cum este...1 Ioan 3:2. Iisus nu poate lua ce trup doreste? ingerii in vechime cum puteau?
Dacă sincer, nu prea am înţeles ce aţi vrut să spuneţi. Şi nici nu văd legătura cu subiectul. Eu nu înţeleg, lumea nu mai este împotrivă la ce învaţă Ortodoxia despre realitatea prezenţie lui Hristos în Euharistie?

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Învăţătura creştin-ortodoxă despre EUHARISTIE

Mesaj necititde Doriana » 09 Noi 2010, 10:46

. Eu nu înţeleg, lumea nu mai este împotrivă la ce învaţă Ortodoxia despre realitatea prezenţie lui Hristos în Euharistie?
Ca sa fii impotriva a ceva trebuie mai intai sa cunosti; asta ca sa nu te trezesti ca faci afirmatii fara fundament. Deci, eu as mai avea intrebari:
1. Este considerata transsubstantierea o minune, asa cum am auzit?
2. Daca sunteti de parere ca Hristos S-a inaltat la cer intr-un trup de carne spiritualizat, se considera ca in painea de la Impartasanie este prezenta si carnea si spiritualul? Daca da, de ce la o analiza chimica vedem doar paine?

Mentionez ca am mai auzit pareri ortodoxe, dar as vrea sa ma asigur ca sunt si pozitia oficiala a BO si nu numai pareri personale ale unora.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Avatar utilizator
Floryan
Mesaje:652
Membru din:15 Ian 2010, 07:59
Confesiune:ortodox
Preocupări:Viata la tara
Localitate:Bacau

Re: Învăţătura creştin-ortodoxă despre EUHARISTIE

Mesaj necititde Floryan » 09 Noi 2010, 11:02

Daca sunteti de parere ca Hristos S-a inaltat la cer intr-un trup de carne spiritualizat, se considera ca in painea de la Impartasanie este prezenta si carnea si spiritualul? Daca da, de ce la o analiza chimica vedem doar paine?
Acelasi lucru l-au spus si rusii cind au zburat in cosmos si au zis ca nu L-au vazut pe Dumnezeu. :D
Probabil ca ati fost mai multumita daca mincati carne de om. :roll:
Dumnezeu este totul întru toate si întru nimenea nimic

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Învăţătura creştin-ortodoxă despre EUHARISTIE

Mesaj necititde Doriana » 09 Noi 2010, 11:06

Acelasi lucru l-au spus si rusii cind au zburat in cosmos si au zis ca nu L-au vazut pe Dumnezeu. :D
Probabil ca ati fost mai multumita daca mincati carne de om. :roll:
Era doar o intrebare, si sincera. Inca nu am trecut la concluzii.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Învăţătura creştin-ortodoxă despre EUHARISTIE

Mesaj necititde protosinghel » 09 Noi 2010, 18:21

Este considerata transsubstantierea o minune, asa cum am auzit?
Biserica Ortodoxă nu foloseşte termenul de transsubstanţiere, ci pe cel de prefacere. Adică noi nu intrăm în detalii privin explicarea (prin metode aristotelice) a inexplicabilului. Dar având în vedere că ne referim la aceeaşi lucru, nu-mi rămâne decât să spun că DA, ESTE O MINUNE.
Daca sunteti de parere ca Hristos S-a inaltat la cer intr-un trup de carne spiritualizat, se considera ca in painea de la Impartasanie este prezenta si carnea si spiritualul? Daca da, de ce la o analiza chimica vedem doar paine?
1. Mai corect ar fi să spun pur şi simplu "trup spiritualizat". Maici titiţi o dată explicaţia mea de mai sus.
2. Este o blasfemie să supui pâinea euharistică unei analize chimice, dar nici nu-i cazul. S-a schimbat oare compoziţia fizică a pământului la Ieşire 3? Şi atunci de ce Dumnezeu îi spune lui Moise să se descalţe "că locul pe care stă este sfânt"? Pentru că EL era prezent acolo în mod deosebit. Eu cred că dacă vreun chimist i-ar fi luat analize lui Hristos cel înviat, nu ar fi descoperit mare lucru, pt că Hristos era totuşi Om adevărat. "Fericit cel ce nu a văzut, dar a crezut!"

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Învăţătura creştin-ortodoxă despre EUHARISTIE

Mesaj necititde Doriana » 09 Noi 2010, 19:41

Biserica Ortodoxă nu foloseşte termenul de transsubstanţiere, ci pe cel de prefacere.
E bine de stiut.
2. Este o blasfemie să supui pâinea euharistică unei analize chimice, dar nici nu-i cazul.
Bun, nu o analizam chimic, dar o mancam; nu putem sa nu observam ca e paine si nu carne.
S-a schimbat oare compoziţia fizică a pământului la Ieşire 3? Şi atunci de ce Dumnezeu îi spune lui Moise să se descalţe "că locul pe care stă este sfânt"? Pentru că EL era prezent acolo în mod deosebit.
Nu s-a schimbat compozitia chimica, ci numai incarcatura spirituala a pamantului sfant. Este exact ceea ce intuiesc eu ca se intampla in cazul Euharistiei: ea devine trupul Domnului dpdv spiritual, nu fizic.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

electric77
Mesaje:1072
Membru din:26 Sep 2010, 13:03
Confesiune:alta religie

Re: Învăţătura creştin-ortodoxă despre EUHARISTIE

Mesaj necititde electric77 » 09 Noi 2010, 19:44

Şi atunci de ce Dumnezeu îi spune lui Moise să se descalţe "că locul pe care stă este sfânt"?
ca semn de respect

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Învăţătura creştin-ortodoxă despre EUHARISTIE

Mesaj necititde protosinghel » 09 Noi 2010, 19:48

Şi atunci de ce Dumnezeu îi spune lui Moise să se descalţe "că locul pe care stă este sfânt"?
ca semn de respect
Da, dar nu numai atât. Pentru că asta ar însemna să umblaţi tot timpul descălţat, căci Hristos e omniprezent.
Pe de altă parte, vreau să se înţeleagă că chestia cu "sfinţenia pământului" e doar o comparaţie. În cazul pâinii euharistice e cu totul altceva.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Învăţătura creştin-ortodoxă despre EUHARISTIE

Mesaj necititde protosinghel » 09 Noi 2010, 19:50

S-a schimbat oare compoziţia fizică a pământului la Ieşire 3? Şi atunci de ce Dumnezeu îi spune lui Moise să se descalţe "că locul pe care stă este sfânt"? Pentru că EL era prezent acolo în mod deosebit.
Nu s-a schimbat compozitia chimica, ci numai incarcatura spirituala a pamantului sfant. Este exact ceea ce intuiesc eu ca se intampla in cazul Euharistiei: ea devine trupul Domnului dpdv spiritual, nu fizic.
Scolastica formulează asta cică mai deştept: "accidenţii (gustul, mirosul şi forma) rămân, iar esenţa e alta".

ioana89
Mesaje:38
Membru din:30 Oct 2010, 13:42
Confesiune:ortodox

Re: Învăţătura creştin-ortodoxă despre EUHARISTIE

Mesaj necititde ioana89 » 09 Noi 2010, 20:20

Bun, nu o analizam chimic, dar o mancam; nu putem sa nu observam ca e paine si nu carne.
Daca ar avea gust de carne cruda,nu ar manca nimeni.
Se stie, insa, de semnul din Lanciano.http://www.youtube.com/watch?v=HbcL4mkN ... =1&index=6

electric77
Mesaje:1072
Membru din:26 Sep 2010, 13:03
Confesiune:alta religie

Re: Învăţătura creştin-ortodoxă despre EUHARISTIE

Mesaj necititde electric77 » 09 Noi 2010, 20:30


Daca ar avea gust de carne cruda,nu ar manca nimeni.
deci de aia nu are gust de carne, ca noi sa ne impartasim totusi?

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Învăţătura creştin-ortodoxă despre EUHARISTIE

Mesaj necititde Doriana » 09 Noi 2010, 20:33

Scolastica formulează asta cică mai deştept: "accidenţii (gustul, mirosul şi forma) rămân, iar esenţa e alta".
Mda...Cum spuneati dvs: "Fiecare cu nivelul lui" ;)
Daca ar avea gust de carne cruda,nu ar manca nimeni.
Tocmai de aceea Dumnezeu nu a facut-o carne.
Nu e vorba numai de gust; nu are gust, miros, compozitie de carne cruda, nu are nimic comun cu carnea cruda. Orice copil iti va spune ca e paine.
In ce priveste minunea de la Lanciano, daca se dovedeste a fi adevarata, putem spune ca acolo era carne. De ce? Pentru ca, pur si simplu, asta era si au vazut-o toti. Orice om poate deosebi carnea de paine.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

dumio
Mesaje:471
Membru din:03 Aug 2010, 14:58
Confesiune:ortodox

Re: Învăţătura creştin-ortodoxă despre EUHARISTIE

Mesaj necititde dumio » 09 Noi 2010, 20:38


Daca ar avea gust de carne cruda,nu ar manca nimeni.
deci de aia nu are gust de carne, ca noi sa ne impartasim totusi?
Nu numai de asta, ci pentru ca la taina aceasta participam cei credinciosi si prin ea se concretizeaza Biserica si se actualizeaza, prin participarea noastra la Euharistie ca madulare ale Bisercii. Cei care participa la Euharistie, aduc jertfa (daruri-doron) de paine si vin (de aceea se spune inainte de epicleza: "ale Tale dintru ale Tale, Tie iti aducem de toate si pentru toate") si acestea se prefac prin Duhul Sfant in TRupul si Sangele lui Hristos. Impartasirea din Taine ne uneste si mai mult cu Dumnezeu (cu Hristos) ca Biserica.

ioana89
Mesaje:38
Membru din:30 Oct 2010, 13:42
Confesiune:ortodox

Re: Învăţătura creştin-ortodoxă despre EUHARISTIE

Mesaj necititde ioana89 » 09 Noi 2010, 20:41

In ce priveste minunea de la Lanciano, daca se dovedeste a fi adevarata, putem spune ca acolo era carne.
Pai ideea era ca s-a transformat in mod vizibil pentru ca acel calugar ceruse un semn(se indoia ca acestea se prefac la fiecare Sf Liturghie).

dumio
Mesaje:471
Membru din:03 Aug 2010, 14:58
Confesiune:ortodox

Re: Învăţătura creştin-ortodoxă despre EUHARISTIE

Mesaj necititde dumio » 09 Noi 2010, 20:58

In ce priveste minunea de la Lanciano, daca se dovedeste a fi adevarata, putem spune ca acolo era carne.
Pai ideea era ca s-a transformat in mod vizibil pentru ca acel calugar ceruse un semn(se indoia ca acestea se prefac la fiecare Sf Liturghie).
Minunide genul acesta s-au intamplat de mai multe ori in istoria Bisericii. Una este relatata in viata Sf. Vasile, cand un evreu a participat la Liturghie, nefiind botezat, necrezand in realitatea prefacerii elementelor euharistice in Trupul si Sangele lui Hristos. La momentul epiclezei a vazut cum un Prunc coboara pe Sf. Jertfelnic si este taiat (jertfit) de episcop (Sf. Vasile). Cand s-a apropiat momentul impartasirii (atunci se impartasea toata Biserica ce participa la Liturghie, ceilalti efectiv ieseau din Biserica), evreul a venit si el in fata altarului, dar cand a vazut carne si sange s-a speriat si indata a fost botezat pentru ca si-a marturisit credinta.
Pe de alta parte, la sfarsitul liturghierului (carte de slujba ce contine slujbele laudelor mari si a Sfintei Liturghi) se dau diverse povatuiri pentru preoti. Intr-un anumit paragraf se specifica anume ca daca la un moment dat se intampla ca preotul sa vada carne si sange in loc de paine si vin, sa nu se impartaseasca nicicum, caci este o minune pentru necredinta lui!


Înapoi la “Ortodoxia pentru ne-ortodocşi”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron