Atitudinea Bisericii fata de eretici

Expunerea învăţăturii de credinţă ortodoxă pentru cei care nu sunt ortodocşi
Dionysie
Mesaje:695
Membru din:20 Dec 2010, 20:57
Confesiune:ortodox
Preocupări:înţelegerea
Localitate:fost: "aletheia"
Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde Dionysie » 19 Mar 2012, 21:16

Dar daca pe vremuri nu puteau intra ereticii la Sf Liturghie, Trinitas TV nu era, forum teologie.net nici atat, de unde putea omul sincer interesat sa afle de ortodoxie? Caci e clar ca in afara bisericii nu se prea ocupa nimeni de ei, misionarea BO facandu-se in general ca si astazi, numai in biserici. (desi azi mai este TV si internet, slava Domnului). Insa e impotriva firii sa imbratisezi o credinta care iti inchide usile, asta e clar...
Pe vremuri era o altă disciplină mult mai bună, mult mai corespunzătoare lucrurilor care au loc în Biserică. Oricum şi misionarismul şi propovăduirea erau cu totul altele decât cele din ultimele sute (nu ştiu câte) de ani. Pe vremurile acelea creştinii erau creştini, numele de creştin era unul care valora mult preţ, nu ca în ziua de astăzi când ortodocşii au ajuns să facă de ruşine numele de creştin şi mai mult nici măcar să nu îşi dea seama cât de mult reuşesc ei să întristeze Duhul Sfânt.

Relaţia celor aleşi ai Bisericii era mult mai naturală, mult mai directă şi mult mai corectă faţă de cei care nu erau convertiţi la creştinism. Intrarea în Biserică se făcea după propovăduire, încercarea candidaţilor, supunerea lor la probe pentru ca într-un anumit sens şi ei să se învrednicească de numele de creştin, pentru că respectul faţă de numele de creştin era mult mai mare. Aşa cum spune şi NT, este groaznică păcătuirea după Botez, iar epistola către evrei spune foarte clar că pot exista cazuri în care nu se mai poate reveni în urma unei anumite căderi după luminarea prin Botez.

Referitor strict la participarea unora sau altora la Sfânta Liturghie (care este compusă din două părţi: Liturghia Catehumenilor sau a Cuvântului la care pot participa şi catehumenii, cei care nu au primit încă botezul şi nu sunt membri ai Trupului lui Hristos, şi Liturghia Credincioşilor sau Euharistică, la care pot să participe exclusiv credincioşii, adică cei botezaţi şi în stare corespunzătoare pentru împărtăşirea din Sfintele Taine) este evident că nişte penticostali nu au ce căuta din mai multe motive. Eventual doar pe post de catehumeni şi doar la Liturghia Catehumenilor, iar relaţionarea cu ei se poate face şi trebuie făcută într-un alt cadru decât cel strict liturgic.

Pe vremuri, candidaţii la Botez nici măcar nu ştiau, sau unii dintre ei cu siguranţă, de existenţa Sfintelor Taine (şi aici mă refer strict la Sfânta Euharistie). Nimeni nu le spunea şi chiar catehezele cu privire la Euharistie erau făcute doar după botez, după încorporarea în Biserică. Şi aşa şi este şi era normal. După cum am mai spus, pe vremuri se mai respecta (când oamenii de valoare erau încă stăpâni în Biserică, iar nu nişte excepţii şi nişte marginali şi marginalizaţi ca în ziua de astăzi) o disciplină arcană prin care se apăra demnitatea şi sfinţenia Sfintelor Mistere (a Sfintelor Taine ale Trupului şi Sângelui lui Iisus Hristos) de ochii profanilor, a păgânilor, a necredincioşilor, etc. După noile tradiţii care s-au inventat pe parcurs, Sfintele Mistere au fost forţate, să zic aşa, să se apere singure de când uşile bisericilor s-au deschis în mod nelegitim pentru ca "spectacolul" să fie vizibil pentru toată lumea. Bine într-o oarecare măsură nu este chiar aşa de vizibil, că au mai pus şi catapeteasmă pe acolo, catapeteasmă care nu exista în bisericile din începuturi. Şi, ca să spun aşa, oricum Sfintele Mistere se apără singure pentru că deşi profanii văd într-o oarecare măsură ceea ce are loc sau ceea ce fac şi vorbesc preoţii, în fapt nu înţeleg (şi asta numai cât se poate înţelege şi cât dă Dumnezeu) decât cei aleşi ai lui Dumnezeu ce se întâmplă la Sfânta Liturghie şi care este de fapt taina Sfântului Mister. Profanii, vulgul, spectatorii, etc, rămân doar cu ... spectacolul, iar în cel mai bun caz şi cu câteva cuvinte şi cântări cu har, dar Sfântul Mister le este inaccesibil. Marea grozăvie şi primejdie este ca nu cumva şi dintre preoţi să fie nişte profani, deşi cu vestimentaţie sacerdotală la suprafaţă.

Dionysie
Mesaje:695
Membru din:20 Dec 2010, 20:57
Confesiune:ortodox
Preocupări:înţelegerea
Localitate:fost: "aletheia"

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde Dionysie » 19 Mar 2012, 21:50

Daca pierdeti si supozitia de buna credinta a celorlalti, „eretici”, „pacatosi”.....etc, sunteti chiar voi pierduti, prieteni. Iesti din randul umanitatii.
Acesta şi este rostul creştinătăţii, să iasă din rândul lumii, din rândul umanităţii păcătoase, corupte, lipsite de Dumnezeul cel adevărat şi de viaţa cea adevărată, să iasă din rândul tuturor oamenilor pentru a deveni poporul sfânt al lui Dumnezeu, preoţia împărătească, neamul sfânt, neamul sfinţilor, al neprihăniţilor, preoţii creaţiei. Acesta este rostul şi destinul creştinilor, adică al poporului ales al lui Dumnezeu, al neamului de sfinţi şi de sfinte, ca să caute împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea lui Dumnezeu, spre deosebire de neamurile care caută "pâinea, haina, locuinţa, etc".

AuroraBoreala

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde AuroraBoreala » 19 Mar 2012, 21:57

Prezumtia de nevinovatie trebuie acordata oricui.Asa ar fi cum se cade si ar incuraja mult mai multe discutii constructive.

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje:984
Membru din:03 Dec 2010, 01:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:preoţie, familie
Localitate:Craiova

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde dimitrie » 19 Mar 2012, 23:28

Daca pierdeti si supozitia de buna credinta a celorlalti, „eretici”, „pacatosi”.....etc, sunteti chiar voi pierduti, prieteni. Iesti din randul umanitatii.
Asta aşa este. A gândi rău de altul (ca premisă) nu este dragoste (1Cor.13:5), ci vine din răutate, din mândria încă vie înlăuntru. Şi aceasta înseamnă că omul cel vechi viază încă în noi.
Acesta şi este rostul creştinătăţii, să iasă din rândul lumii, din rândul umanităţii păcătoase, corupte, lipsite de Dumnezeul cel adevărat şi de viaţa cea adevărată, să iasă din rândul tuturor oamenilor pentru a deveni poporul sfânt al lui Dumnezeu, preoţia împărătească, neamul sfânt, neamul sfinţilor, al neprihăniţilor, preoţii creaţiei. Acesta este rostul şi destinul creştinilor, adică al poporului ales al lui Dumnezeu, al neamului de sfinţi şi de sfinte, ca să caute împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea lui Dumnezeu, spre deosebire de neamurile care caută "pâinea, haina, locuinţa, etc".
Nuu, n-aţi înţeles! Trebuie să ieşim din rândul propriei umanităţi păcătoase (Ef.4:22; Rom.8:13, 2Pt.1:4).
De aceea şi Sf.Apostol Pavel precizează:
"V-am scris în epistolă să nu vă amestecaţi cu desfrânaţii;
Dar nu am spus, desigur, despre desfrânaţii acestei lumi, sau despre lacomi, sau despre răpitori, sau despre închinătorii la idoli, căci altfel ar trebui să ieşiţi afară din lume."
1Cor.5:9-10

Însuşi Domnul rugându-Se Tatălui ne învaţă acestea:
"Nu Mă rog ca să-i iei din lume, ci ca să-i păzeşti pe ei de cel viclean." Ioan.17:15

Acestea şi un bătrân i le-a explicat unui ucenic al său (Pateric?):
Ucenicul: Părinte, vreau să mă înstrăinez de lume.
Bătrânul: Fiule, lucrează poruncile şi se va înstrăina lumea de tine!
Dragostea unește și străbate lumile... Răsari odată, viață veșnică!

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje:1540
Membru din:23 Apr 2008, 13:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate:Sibiu
Contact:

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde maria_andreea » 20 Mar 2012, 16:31

Bătrânul: Fiule, lucrează poruncile şi se va înstrăina lumea de tine!
Eu nu sunt de acord întru totul cu acest avva :x9 . Sf. Simeon cel Nebun pentru Hristos era foarte plăcut oamenilor; a reuşit chiar să îndrepte o femeie păcătoasă, un diacon plin de slavă deşartă şi mulţi cerşetori îl iubeam...
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde Doriana » 21 Mar 2012, 13:13

Exista "lumea" in sensul de omenire, oameni si exista "lumea" in sensul de pacatele si patimile in care omenirea traieste, sau propria umanitate pacatoasa, cum spunea pr dimitrie, existenta in fiecare om nedespatimit.

Un crestin trebuie sa ramana in lume, fizic vorbind. Adica printre oameni. Crestinul este lumina lumii. Dumnezeu investeste lumina intr-un om nu numai pentru a-i folosi lui, ci si pentru a-i lumina pe altii. Trairea in singuratate este buna uneori, pentru cei chemati, dar numai pana cand lumina ia chip in ei. Dupa ce vor incepe sa lumineze, daca nu vor veni ei intre oameni, vor veni oamenii sa ii caute, caci o lumina nu poate ramane ascunsa. Si desigur ca acesti oameni sunt placuti oamenilor. (dar numai celor cautatori de Dumnezeu; cei ce Il urasc pe Dumnezeu il vor uri de moarte si pe slujitorul Lui)

Insa exista conceptul de "lume" in sensul de pacatele si patimile lumii. Acestea se vor instraina de om daca omul lucreaza poruncile.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje:984
Membru din:03 Dec 2010, 01:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:preoţie, familie
Localitate:Craiova

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde dimitrie » 22 Mar 2012, 00:07

Da, la ceastă lume se referea bătrânul, după cum scrie în Ioan.7:7, 15:18-19, 16:8;20;33, Iac.4:4etc.
Dragostea unește și străbate lumile... Răsari odată, viață veșnică!

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde Doriana » 22 Iul 2012, 23:39

Pentru ca se vorbea de cum pot fi pomeniti ereticii la Sf Liturghie... Se pare ca Biserica ortodoxa din localitatea mea a gasit solutia. Ei se roaga:
"Pentru poporul roman si pentru poporul german si pentru toate popoarele lumii. Pentru ctitorii ai sf locasului acestuia (care sunt catolici) si pentru orasul acesta (catolico - evanghelic)."
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Caesar

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde Caesar » 23 Iul 2012, 20:25

Pentru ca se vorbea de cum pot fi pomeniti ereticii la Sf Liturghie... Se pare ca Biserica ortodoxa din localitatea mea a gasit solutia. Ei se roaga:
"Pentru poporul roman si pentru poporul german si pentru toate popoarele lumii. Pentru ctitorii ai sf locasului acestuia (care sunt catolici) si pentru orasul acesta (catolico - evanghelic)."
sunt pomeniti cei ce ajuta Biserica nu in calitate de eretici ci in calitate de ajutoare (oferirea unui lacas pentru savarsirea slujbei + orasul matca)

Caesar

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde Caesar » 23 Iul 2012, 20:29

raspuns la OP , atitudinea bisericii fata de eretici uneori exagerata,habotnica si irationala .. atitudinea bisericii fata de erezie total indreptatita.. desigur in cazul in care aceste variabile sunt reale.

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde Doriana » 23 Iul 2012, 21:57

Sunt pomeniti cei ce ajuta Biserica nu in calitate de eretici ci in calitate de ajutoare (oferirea unui lacas pentru savarsirea slujbei + orasul matca)
Da, dar ideea era ca ereticii nu prea pot fi pomeniti la Sf Liturghie. Oricum, "poporul german" sau "toate popoarele lumii" nu inseamna neaparat binefacatori.
Eu m-am bucurat sa vad trei preoti (atati erau la slujba) deschisi in a se ruga pentru omenirea care zace in pacat.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Caesar

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde Caesar » 23 Iul 2012, 22:09

Sunt pomeniti cei ce ajuta Biserica nu in calitate de eretici ci in calitate de ajutoare (oferirea unui lacas pentru savarsirea slujbei + orasul matca)
Da, dar ideea era ca ereticii nu prea pot fi pomeniti la Sf Liturghie. Oricum, "poporul german" sau "toate popoarele lumii" nu inseamna neaparat binefacatori.
Eu m-am bucurat sa vad trei preoti (atati erau la slujba) deschisi in a se ruga pentru omenirea care zace in pacat.
nu e nimic rau in a te ruga pentru cineva.. conform moralei crestine fiecare om e chip al lui Dumnezeu.. dar cred ca este totusi o diferenta dintre rugaciune si pomenire..

Petros
Mesaje:15
Membru din:05 Feb 2015, 11:17
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:Dumnezeu

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde Petros » 16 Iun 2015, 10:30

Legat de aceasta temă, se vedea si intrebarile de aici:

Poziţia oficială a Bisericii Ortodoxe Ruse faţă de creştinii eterodocşi:
link: http://www.teologie.net/forum/viewtopic.php?f=75&t=3175


Înapoi la “Ortodoxia pentru ne-ortodocşi”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron