Atitudinea Bisericii fata de eretici

Expunerea învăţăturii de credinţă ortodoxă pentru cei care nu sunt ortodocşi
Avatar utilizator
Floryan
Mesaje:652
Membru din:15 Ian 2010, 07:59
Confesiune:ortodox
Preocupări:Viata la tara
Localitate:Bacau
Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde Floryan » 30 Noi 2011, 09:54

dom' Dimitrie,
Nu am zis un cuvant despre credinta, am zis despre iubire, cuvant de care abuzeaza ortodocsii, dar nu se vede deloc in fapte.
Va rog, sunt putin confuz, spuneti ca noi ortodocsii nu cunoastem sensul cuvantului IUBIRE. Mai mult abuzam de acesta dar care nu se vede deloc din fapte. Puteti detalia aceasta afirmatie, adica in ce fel, sau care fapte nu le facem sau ce ar trebui sa facem ca sa dam dovada de iubire?
Dumnezeu este totul întru toate si întru nimenea nimic

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje:984
Membru din:03 Dec 2010, 01:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:preoţie, familie
Localitate:Craiova

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde dimitrie » 01 Dec 2011, 23:22

D-le nemesis, ca să poţi înţelege chestia cu anatema, etc.: E iubire în a izola un lepros, sau nu? Noi îi stăm la dispoziţie cu cele trebuitoare traiului, dar rămâne izolat cât are lepră. Ei asta înseamnă eretic înrăit (ce contrazice adevărul învederat, "negrul pe alb") pentru noi care socotim Biblia de inspiraţie divină; şi-l tratăm ca atare.
Există o logică în ceea ce afirmăm noi, însă pornind de la premise considerate de d-ta false.
Dragostea unește și străbate lumile... Răsari odată, viață veșnică!

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde Doriana » 02 Dec 2011, 17:49

Am avut niste intrebari si am deschis acest topic pentru a afla raspunsuri. Consider ca am aflat tot ce ma interesa. De aceea doresc sa multumesc tuturor celor care au binevoit sa-mi raspunda la subiect. Dumnezeu sa va dea har tuturora!
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde Doriana » 31 Dec 2011, 16:33

Deci revin.
. Anatema şi blestemul sunt acelaşi lucru.
Şi DEX-ul le recunoaşte ca fiind şi sinonime, deşi au şi particularităţi diferite..
Deci blestemul este anatema...Asta este probabil tot din categoria inchinarea e prosternare, preotii sunt de fapt presbiteri si adunarea e formata numai din oameni maturi. Daca vrem sa chinuim limba romana ne va iesi pana la urma ce dorim.

Anatema este un blestem, dar blestemul este rareori anatema. Semantica nu este intotdeauna comutativa. Daca blestem inseamna anatema, inseamna ca Vanessa si Melissa sunt maestre in anatemizari. (Pentru cine nu stie, respectivele sunt niste vrajitoare)

BLESTÉM ~e n. 1) Invocare a urgiei divine asupra cuiva; imprecatie. 2) Cuvinte prin care se invocă abaterea unei nenorociri asupra cuiva; imprecatie; maledictie.Vrajă căzută asupra unui lucru.

Accept intotdeauna de la dvs lectii de istorie sau teologie, dar nu de limba romana.
.

Acum mi-as dori sa stiu pana la urma care este pozitia dvs vis-a-vis de eretici. At spusi pe acest topic, asa, cu jumatate de gura, ca va rugati pentru ei sa vina la credinta. Dincolo ati spus ca ii blestemati. Daca ii blestemati, blestemati-i cu tot sufletul, fara sa mai spuneti ca iubiti vrajmasii si va rugati pentru ei. Sau daca intr-adevar iubiti si va rugati pentru convertirea/mantuirea lor, atunci nu mai blestemati. Daca invocati peste el mania divina si il blestemati sa fie despartit de Hristos, atunci intelegeti ca nu mai are sens sa va rugati pentru el sa se intoarca la Hristos. A te ruga pentru un om si a-l blestema sunt lucruri total contrare. Faptul ca este ridicata anatema la convertire este o slaba mangaiere. Sunteti siguri ca puteti dvs sa intoarceti un blestem din drumul lui si sa mai si reparati ce a stricat?

Parinte Dimitrie, ma induioseaza dragostea dvs fata de Asker. E la fel de induiosatoare ca dragostea dvs fata de mine. Dar de ce nu-i povestiti lui Asker cum, atunci cand ati botezat acea eretica, ati pus-o sa-l blesteme si pe el si pe toti ca el?
Noi, comunitatea ereticilor de pretutindeni, preferam o palma in fata unui cutit infipt cu dragoste in spate.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Dionysie
Mesaje:695
Membru din:20 Dec 2010, 20:57
Confesiune:ortodox
Preocupări:înţelegerea
Localitate:fost: "aletheia"

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde Dionysie » 31 Dec 2011, 17:11

Părinte Dimitrie, vă rog, este de o rea credinţă inimaginabilă! Nu ştiu dacă părerea părintelui Haralambie este părerea cea mai corectă. Am dat şi trimitere la părerile prof. Pruteanu, ale sfântului Ioan Maximovici, ale lui Teofan Zăvorâtul, precum şi pe Wikipedia şi nici unul nu vorbeşte despre anatematizare în sensul obişnuit (din DEX) de blestem. Dealtfel este absolut aberant să iei sensul de astăzi din DEX al cuvântului blestem şi să îl atribui anatemei!! Ce deontologie mai e şi asta? Această diversionistă se descalifică singură fără drept de apel!

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde Doriana » 31 Dec 2011, 17:18

Aletheia, eu am facut referire la ce zice parintele Haralambie; iar el ii zice blestem. Fiind preot, il cred. Printre altele, dumnealui mai spune:
sf Cosma, era grec, foarte cult, în vremea sa se vorbea greaca veche, iar el înţelege prin anatemă, blestem,şi încă unul extrem de înfricoşător, despărţirea de Hristos....
Linisteste-te, nu e vorba de rea credinta. Vreau doar sa stiu care e adevarul chiar daca arata rau. Nu-mi place sa ma imbat cu apa rece.
Poate ca atitudinea dumnealui nu o fi corecta, dar eu vorbesc aici cu oameni, nu cu carti de teologie. Si vreau sa cunosc atitudinea oamenilor cu care vorbesc, nu a cartilor. Asta nu imi va schimba in rau parerea despre ortodoxie; adevarul face intotdeauna bine.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Dionysie
Mesaje:695
Membru din:20 Dec 2010, 20:57
Confesiune:ortodox
Preocupări:înţelegerea
Localitate:fost: "aletheia"

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde Dionysie » 31 Dec 2011, 17:40

Subiectul se referă la atitudinea Bisericii faţă de eretici, nu la atitudinea unui preot sau a altuia. Când vorbim despre atitudinea Bisericii, nu a unui preot sau a altuia, faţă de eretici, se ia de la începutul Bisericii şi până în ziua de azi. Dacă apostolii şi-au permis să dea anatemei pe cei care ar propovădui o altă evanghelie, dacă Sinoadele Ecumenice sau Locale şi-au permis, în virtutea statutului pe care îl aveau, să dea anatemei pe eretici (iar ereticii erau invitaţi la Sinoade, li se cerea argumentaţia, li se explicau erorile, etc) atunci trebuie studiată părerea acestora, a sfinţilor apostoli şi a sfinţilor părinţi, despre ceea ce înseamnă anatematizarea. Eu am dat trimiteri, şi le mai dau odată, deşi unele sunt în engleză, pentru a se vedea care este poziţia ortodoxă asupra problemei. (Wikipedia, sfântul Ioan Maximovici, Teofan Zăvorâtul, prof. Pruteanu, inclusiv de pe enciclopedia catolică.)

viewtopic.php?f=12&t=685#p6375

What is an Anathema?
Bishop Theophan the Recluse
http://www.orthodox.net/articles/anathe ... ophan.html

Anathema
http://en.wikipedia.org/wiki/Anathema

The Word "Anathema" and it's meaning
by Saint John Maximovitch
from Orthodox Life, vol 27, Mar-April 1977, pp 18,19
http://www.orthodox.net/articles/anathema-st-john.html

Anathema (de pe enciclopedia catolică)
http://www.newadvent.org/cathen/01455e.htm

După cum am mai spus, este absolut lipsit de deontologie (inclusiv de profesionalism), ba mai mult este chiar semn de rea credinţă (ca să nu spun mai mult), să iei conotaţiile din DEX-ul românesc de azi şi să le aplici unui cuvânt folosit cu sute şi mii de ani în urmă. Este pur şi simplu ridicol şi nu are nici cea mai mică valoare pentru argumentaţie, atâta timp cât semnificaţia cuvântului <anatema> şi a anatematizării este cu totul alta decât (şi mai ales în planul Bisericii lui Hristos) conotaţia pe care astăzi o are cuvântul <blestem> în limba română.

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje:984
Membru din:03 Dec 2010, 01:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:preoţie, familie
Localitate:Craiova

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde dimitrie » 01 Ian 2012, 02:34

Sunt de acord cu d-l Aletheia. A muncit mult la acest subiect şi cu cele mai bune intenţii. Eu am găsit în locul cuvântului îi blestemi pe ei de aici, folosit ca echivalent: "şi îi afuriseşti pe ei?", în Evhologhiul / Molitfelnicul de la 1896, în cadrul aceleiaşi rânduieli din link-ul de mai sus.
Ori afurisire însemnă altceva decât anatema. Căci există o mulţime de canoane apostolice în care sunt afurisiţi ori clerici ori laici din diferite motive, înţelegându-se prin afurisire oprirea de la Sf. Împărtăşanie. Dar sunt şi canoane care dau anatemei deasemenea. Însă se face diferenţă între cei doi termeni: anatemă şi blestem sau afurisire.

În cazul primirii la Ortodoxie a p/np, r-c, constatăm că i se cere prin acele întrebări ce constituie actul de lepădare, mai degrabă o reunoaştere din partea candidatului la botez/mirungere a faptului că ereticii respectivi nu au comuniune cu Hristos, că au o credinţă falsă ce nu conduce la mântuire, el însuşi întărind aceasta prin actul afurisirii eresului şi ereticilor rspectivi.


În concluzie, aş dori să vă felicit pe toţi cei ce aţi scris pe această temă pentru sinceritatea şi dragostea dvs. de adevăr, exceptând micile "asperităţi" de pe parcurs. Constat că în decursul acestor dezbateri s-a cristalizat oarecum lista numelor celor cu adevărat sincer-interesaţi de cunoaşterea şi mărturisirea adevărului de credinţă.

Mie mi se par limpezi lucrurile.
Dragostea unește și străbate lumile... Răsari odată, viață veșnică!

asker
Mesaje:84
Membru din:19 Noi 2010, 01:39
Confesiune:eterodox

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde asker » 02 Ian 2012, 04:12

"Pentru a schimba atmosfera ortodoxiei, trebuie să învăţăm să ne privim în perspectivă, să ne căim şi, dacă este nevoie, să acceptăm schimbarea, transformarea. În ortodoxia istorică, criteriile autocriticii lipsesc cu desăvârşire. Ortodoxia s-a definit pe sine: împotriva ereziilor, a occidentului, a orientului, a turcilor etc. Ortodoxia este întreţesută cu afirmarea de sine şi un triumfalism exagerat…

Tragedia istoriei Ortodoxiei este văzută întotdeauna în triumful răului din afară: persecuţiile, jugul turcesc, comunismul – niciodată cel din interior. Şi atât timp cât aceste convingeri nu se schimbă, sunt sigur că o revigorare a ortodoxiei nu este posibilă. Numeroasele obstacole care stau în calea acestei revigorări nu se datorează celor păcătoşi, ci îşi află originea în ceea care pare a fi esenţa Ortodoxiei: în primul rând – un fel de pietism încărcat de superstiţii şi dulcegării, inaccesibil vreunei culturi. Un pietism ce are o dimensiune păgână şi diluează ortodoxia într-o religiozitate sentimentală. În al doilea rând – o tendinţă gnostică a credinţei, care a început ca o influenţă elenistică şi a devenit un intelectualism cartezian occidental. În al treilea rând – dualismul format de pietism şi teologia intelectuală, care a înlocuit în viziunea creştină asupra lumii eshatologia ei primordială. În al patrulea rând – cedarea ortodoxiei în faţa naţionalismului, cu aspectele-i păgâne autoritare şi negative. Această combinaţie este oferită drept „ortodoxie” şi orice încercare de examinare a ei este condamnată imediat ca erezie. Nimic nu este mai periculos decât apărarea fanatică a Ortodoxiei.
"

(Sursa n-o dau, e de-a casei).
--------------------
ACEASTĂ atitudine întoarce sectarii, NU blestemarea lor (cu semnul exclamării, de data aceasta).
Observ că nu sunt singur, mai sunt persoane care iau în serios (dar chiar în serios) menirea şi responsabilitatea implicate de ceea ce numim Biserică a lui Hristos.

Poate nu realizaţi, dar sunt în joc suflete multe, adică viaţă şi moarte (Cuiva i-a păsat pare-se mai mult).

Vă mulţumiţi doar cu faptul că aţi închis gura ereticilor cu argumente mai acătării?
Acesta e motivul pentru care cineva şade pe scaunul apostolilor?
..........
Cu respect,
un fost sectar, actual parţial agnostic, care se interesează de biserica care se intitulează "a lui Hristos".
“Uşile pocăinţei deschide-mi mie, Dătătorule de viaţă..."

daniel tuduran
Mesaje:483
Membru din:12 Iul 2009, 19:28
Confesiune:ortodox
Localitate:or Brad,Hunedoara
Contact:

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde daniel tuduran » 02 Ian 2012, 14:09

Memoriul lui Schmemann este un pic exagerat si interpretat prost poate semana a erezie.Insa fondul problemei exista si nu cred ca cineva incerca sa ignore problemele existente in biserica.Si ca sa nu fim cu totul bulversati poate ar trebui sa spicuim si din comentarile pr Petru pe acesta tema:

"O întrebare retorică: Oare fariseii au realizat vreodată că învinuirile aduse de Hristos la adresa lor erau adevărate? Formal ei erau cei mai buni împlinitori ai Legii, dar de ce oare Hristos nu-i luadă pentru asta, ci din contra?"

"Haideţi să trecem la lucruri concrete şi să recunoaştem că nu tot ce “se oferă” drept Ortodoxie este chiar ortodox. Vi se pare imposibil? Deloc! Vi se pare smintitor a spune sau, cum zic unii, “a scoate la lumină toate astea”? Mie mi se pare şi mai smintitor de a spune că totul e OK, pentru că lumea asta nu-i proastă ca să nu înţeleagă unde este autentic şi unde e prefăcătorie.
Atunci când vom refuza de a boteza, cununa şi înmormânta pe cei care fac astea doar ca pe un obicei, dar fără a crede, vom arăta că vrem schimbarea.
Atunci când “duhul” slujbelor va prevala asupra “literei”, cred că va fi un pas important spre schimbare."

"Bineînţeles vrem să respectăm Tipicul, dar oare câţi ştiu ce este Tipicul şi cum s-a format el?"

"3. Tratarea lui Schmemann, uneori asemănătoare cu cea a protestanţilor, vrea o revenire radicală la epoca primară a creştinismului, pe care neştiutorii o consideră post-modernism. Totuşi, eu consider această întoarcere prea radicală ca imposibilă şi chiar periculoasă. Nu putem nega tot ce s-a întâmplat inclusiv în ultima mie de ani, doar că trebuie să eliminăm tot ce este nociv şi s-a strecurat. Exerciţiul e mai complex şi presupune nu doar studiu asiduu, ci şi o anumită stare duhovnicească şi “discernământ profetic”.

"Dumnezeu să ne miluiască pe toţi, iar Sfânta Ortodoxie să o întărească în inimile şi minţile noastre pe veci “nepătată, neîntinată, fără prihană, curată…”. Ierom. Petru Pruteanu
„Marea vieţii văzând-o înălţându-se de viforul ispitelor, la limanul tău cel lin alergând, strig către Tine Doamne: scoate din stricăciune viaţa mea, mult Milostive!” (din slujba înmormântării)

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde Doriana » 02 Ian 2012, 16:55

Sunt de acord cu d-l Aletheia. A muncit mult la acest subiect şi cu cele mai bune intenţii..
Aletheia a fost de departe cel mai echilibrat si mai intelept dintre noi in aceasta discutie. Numai ca striga saracul de unul singur pe aici si nu il auzea nimeni. Va sunt recunoscatoare ca l-ati sustinut totusi.
Uitandu-ma la Aletheia, cum era si cum se schimba, nu pot decat sa concluzionez ca Dumnezeu lucreaza cu putere in viata lui. Dumnezeu sa te binecuvinteze, Aletheia! Tu esti om bun, dar ai avut probabil o viata grea.
Iar acum simte-te liber sa tipi la mine. Intre timp eu voi astepta si raspunsul parintelui Haralambie.
Constat că în decursul acestor dezbateri s-a cristalizat oarecum lista numelor celor cu adevărat sincer-interesaţi de cunoaşterea şi mărturisirea adevărului de credinţă
Si pe mine m-a surprins aceasta foarte placut. Caci miza acestei discutii nu sunt atat cuvintele cat, in primul rand, sinceritatea si seriozitatea pe calea lui Hristos.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje:984
Membru din:03 Dec 2010, 01:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:preoţie, familie
Localitate:Craiova

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde dimitrie » 04 Ian 2012, 10:06

ACEASTĂ atitudine întoarce sectarii, NU blestemarea lor (cu semnul exclamării, de data aceasta).
D-le, această atitudine nu are menirea de a întoarce sectarii, ci de a mărturisi eroarea de credinţă şi pierzania ce o aduce. Totodată, cel ce vine/revine la Ortodoxie trebuie să se lepede de satana şi de toţi slujitorii lui. Nu e ură şi alte prostii aici, ci demascarea grozăviei eresului. Apoi nu poţi arunca mărgăritarele înaintea porcilor...
Am discutat destul cu mărturii din Sf. Scriptură. Ce mai doriţi, o nouă Biblie?
Observ că nu sunt singur, mai sunt persoane care iau în serios (dar chiar în serios) menirea şi responsabilitatea implicate de ceea ce numim Biserică a lui Hristos.

Poate nu realizaţi, dar sunt în joc suflete multe, adică viaţă şi moarte (Cuiva i-a păsat pare-se mai mult).

Vă mulţumiţi doar cu faptul că aţi închis gura ereticilor cu argumente mai acătării?
Acesta e motivul pentru care cineva şade pe scaunul apostolilor?
..........
Cu respect,
un fost sectar, actual parţial agnostic, care se interesează de biserica care se intitulează "a lui Hristos".
D-le asker, un convertit american la Ortodoxie - Pr. Seraphim Rose (ex. Eugen Rose), atunci când a început să fie interesat de Ortodoxie şi-a propus din start să facă distincţia între Biserica lui Hristos ca instituţie divino-umană şi slujitorii ei, pentru a nu face confuzie.
Dacă dvs. aţi privi istoria poporului evreu, aţi vedea la ei fapte ce erau în antiteză cu rânduiala lor între popoare, inclusiv la creştinii din Bis.primară(Rom.2:24, 1Cor.5:1).
Într-adevăr, oamenii vor să cunoască nu ortodoxia Sf. Părinţi la noi, ci viaţa lor (spune Cuv.Paisie Aghioritul). Dar cine-L iubeşte pe Dumnezeul adevărului, fericit este, că nu se va sminti!
Trebuie să ne/vă cunoaştem/-ţi interesul.
Cât despre închisul gurii ereticilor.... asta este tangenţială la scopul discuţiei noastre. Aş numi asta lămurire a cuvintelor Scripturii. Unii se bucură când află adevărul, alţii care au intrat pe forum se înfurie că au fost biruiţi din cuvintele Scripturii deoarece nu de dragul adevărului trăiesc, pe când alţii da.

Acum, vă întreb: De dragul oamenilor vă aflaţi aici sau de dragul adevărului?
Pe mine nu mă interesează de ce, ci trebuie să fiu atent la ce voi răspunde aici.
Dragostea unește și străbate lumile... Răsari odată, viață veșnică!

esenin
Mesaje:1252
Membru din:02 Iul 2008, 20:52
Confesiune:eterodox
Preocupări:artele vizuale, electronica

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde esenin » 04 Ian 2012, 11:43

la multi ani!
Doriana,
Sensul actiunii Domnului este schimbarea interioritatii omului. De pilda degeaba „faci milostenie” daca nu ti-e mila intr-adevar inlauntrul tau. Aceasta (milostenia fara mila, iubirea fara dragoste, smerenia fara umilinta.....etc) este CHIAR esenta fariseismului. Faptul ca un „credincios” se bate pentru dreptatea LUI si ca eventual are dreptate (caci, aici are) nu inseamna deloc ca acela s-a pus sub mana lui Dumnezeu. Inseamna doar ca-si „apara felia”. Este meritoriu mai degraba din partea ta, eretica, ca remarci acest lucru si ca il si spui, caci asta inseamna ca ti-ai depasit fudulia. Dar pentru el, pentru moment, „adevarul este atunci cand ai dreptate”. Pasul inainte va fi facut cand va intelege ca „iubirea vrajmasului” nu inseamna doar ca „te rogi pentru el” caci si aici, daca nu-ti schimbi intai TU sufletul degeaba te rogi (este tot o specie de fariseism)- ci si ca ii acorzi tot atata consideratie si respect cat iti acorzi tie insuti, sau celorlalti co-religionari. Cum stii, iubirea aproapelui este o ramasita vechitestamentara.....DUSMANUL este problema, nu aproapele. Voila, nu sari de bucurie, inca!
Pentru moment vad ca propunerea mea, aceea de a da dreptate explicit si din toata inima adversarului, cand are, este aplicata doar de tine, si uneori (mai rar), de mine.

asker
Mesaje:84
Membru din:19 Noi 2010, 01:39
Confesiune:eterodox

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde asker » 04 Ian 2012, 15:05

Nu e ură şi alte prostii aici, ci demascarea grozăviei eresului.
Dacă este vorba doar de demascarea grozăviei eresului, lucrurile stau altfel.
Din discuţii şi referinţe reieşea şi triumfalism.
Mă iertaţi, "triumful Bisericii Ortodoxe" asupra restului sună a competiţie; vorbesc de acea sărbătoare şi implicaţiile ei în praxisul ortodox.
Dar vorba lui Daniel Tuduran, am primit destulă informaţie, o să reflectez asupra ei.
Apoi nu poţi arunca mărgăritarele înaintea porcilor...
Ne sună nouă, neortodocşilor? Vă rog nu mă surprindeţi.
(Cunosc şi eu referinţa aceea din Scriptură, consider că nu-şi găseşte aplicabilitatea în orice dialog. Ar trebui întrunite câteva elemente ale ecuaţiei: să fie rea-voinţă, să fie călcate în picioare şi celelalte, mă rog).
Am discutat destul cu mărturii din Sf. Scriptură. Ce mai doriţi, o nouă Biblie?
Doamne fereşte! Ajunge una, nu se convine asupra interpretării acesteia, ce ne-am face atunci cu două?
D-le asker, un convertit american la Ortodoxie - Pr. Seraphim Rose (ex. Eugen Rose), atunci când a început să fie interesat de Ortodoxie şi-a propus din start să facă distincţia între Biserica lui Hristos ca instituţie divino-umană şi slujitorii ei, pentru a nu face confuzie.
Dacă dvs. aţi privi istoria poporului evreu, aţi vedea la ei fapte ce erau în antiteză cu rânduiala lor între popoare, inclusiv la creştinii din Bis.primară(Rom.2:24, 1Cor.5:1).
Într-adevăr, oamenii vor să cunoască nu ortodoxia Sf. Părinţi la noi, ci viaţa lor (spune Cuv.Paisie Aghioritul). Dar cine-L iubeşte pe Dumnezeul adevărului, fericit este, că nu se va sminti!
Trebuie să ne/vă cunoaştem/-ţi interesul.
Cât despre închisul gurii ereticilor.... asta este tangenţială la scopul discuţiei noastre. Aş numi asta lămurire a cuvintelor Scripturii. Unii se bucură când află adevărul, alţii care au intrat pe forum se înfurie că au fost biruiţi din cuvintele Scripturii deoarece nu de dragul adevărului trăiesc, pe când alţii da.
Mai întâi vă mulţumesc pentru răbdarea în a răspunde aşezat.

La tema topicului: atitudinea BOR (nu ştiu dacă şi a altor BO din vest, o să mă informez) faţă de sectari.
Iniţial am crezut că este un fenomen apărut ca reacţie la prozelitismul np. Mai apoi, am fost oarecum surprins să constat că face parte din structuri şi-am intrat în confuzie. Rămâne temă de casă să mai reflectez.

În încheiere: recunosc că am o problemă de înţelegere sau de acceptare a următorului fenomen:
BO se declară a fi biserica adevărată. Este ca o cetate împrejmuită de ziduri; înafara ei sectarii şi alţii.
O continuă defensivă, duşmanul e în special afară.
Arar se gândeşte cineva că "împăratul e gol" şi duşmanul ar putea fi şi înăuntru, în diverse forme.
Din respect, nu am să înşirui stări de lucruri.
Acum, vă întreb: De dragul oamenilor vă aflaţi aici sau de dragul adevărului?
Pe mine nu mă interesează de ce, ci trebuie să fiu atent la ce voi răspunde aici.
Oamenii sunt diferiţi. Pr. Rose poate a avut acces la informaţii la care eu nu am.
Pe mine mă interesează ambele: şi adevărul, şi oamenii care-l susţin. Nu le pot lua separat. Nu ştiu nici dacă ar trebui să pot să le iau separat. Incă.

Cu respect.
“Uşile pocăinţei deschide-mi mie, Dătătorule de viaţă..."

daniel tuduran
Mesaje:483
Membru din:12 Iul 2009, 19:28
Confesiune:ortodox
Localitate:or Brad,Hunedoara
Contact:

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde daniel tuduran » 04 Ian 2012, 15:54

daca nu-ti schimbi intai TU sufletul degeaba te rogi (este tot o specie de fariseism)-
esenin,cu matale am mai multe vorbe dar nu prea am vreme.
eu cred ca inainte de a-ti schimba TU sufletul este bine sa te rogi pt dusmanii (apropiatii) tai. marturisesc ca uram pe cineva din toata inima dar seara ma rugam pt el.exceptionala si folositoare experienta.
Deci,pasul unul ar fi sa te rogi pt dusmanul (apropiatul) tau chiar daca-l urasti si apoi ai sansa sa-ti schimbi cu adevarat sfletul.
Ultima oară modificat 04 Ian 2012, 15:56 de către daniel tuduran, modificat 1 dată în total.
„Marea vieţii văzând-o înălţându-se de viforul ispitelor, la limanul tău cel lin alergând, strig către Tine Doamne: scoate din stricăciune viaţa mea, mult Milostive!” (din slujba înmormântării)

Avatar utilizator
descoperire
Mesaje:164
Membru din:27 Dec 2011, 22:55
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:teologie,internet,sport,sanatate

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde descoperire » 04 Ian 2012, 15:55

Sensul actiunii Domnului este schimbarea interioritatii omului. De pilda degeaba „faci milostenie” daca nu ti-e mila intr-adevar inlauntrul tau. Aceasta (milostenia fara mila, iubirea fara dragoste, smerenia fara umilinta.....etc) este CHIAR esenta fariseismului. Faptul ca un „credincios” se bate pentru dreptatea LUI si ca eventual are dreptate (caci, aici are) nu inseamna deloc ca acela s-a pus sub mana lui Dumnezeu. Inseamna doar ca-si „apara felia”. Este meritoriu mai degraba din partea ta, eretica, ca remarci acest lucru si ca il si spui, caci asta inseamna ca ti-ai depasit fudulia. Dar pentru el, pentru moment, „adevarul este atunci cand ai dreptate”.
Fariseismul dle Esenin inseamna ca pretinzi a fi ceea ce nu esti(cazul cu Anania si Safira).Dar daca stai in strada singur cand nu te vede nimeni si faci milostenie din dragoste fata de Domnul ci nu de om cred ca nu se poate vorbi de fariseism.Daca n-ai dragoste cere de la Domnul.Cand cineva cerseste
si nu aveti mila de el dar totusi ii dati (pentru ca asa ii place lui Dumnezeu)cum numim asa ceva?Fariseism ori facerea voii lui?
Adă Doamne ziua aceea mai devreme!

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje:984
Membru din:03 Dec 2010, 01:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:preoţie, familie
Localitate:Craiova

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde dimitrie » 04 Ian 2012, 19:30

Nu e ură şi alte prostii aici, ci demascarea grozăviei eresului.
Dacă este vorba doar de demascarea grozăviei eresului, lucrurile stau altfel.
Din discuţii şi referinţe reieşea şi triumfalism.
Mă iertaţi, "triumful Bisericii Ortodoxe" asupra restului sună a competiţie; vorbesc de acea sărbătoare şi implicaţiile ei în praxisul ortodox.
Nu este o competiţie, este o laudă la împlinirea cuvintelor Mântuitorului:
19. Iată, v-am dat putere să călcaţi peste şerpi şi peste scorpii, şi peste toată puterea vrăjmaşului, şi nimic nu vă va vătăma. (Lc.10)
18. Şi Eu îţi zic ţie, că tu eşti Petru şi pe această piatră voi zidi Biserica Mea şi porţile iadului nu o vor birui. (Mt.16)
15. Căci Eu vă voi da gură şi înţelepciune, căreia nu-i vor putea sta împotrivă, nici să-i răspundă toţi potrivnicii voştri. (Lc.21)


Iar răspunsurile şi atitudinea Bisericii lui Hristos, a întregii BO (doamnă Doriana), nu este altceva decât voinţa Duhului Sfânt, după cum este scirs:
28. Pentru că, părutu-s-a Duhului Sfânt şi nouă, să nu vi se pună nici o greutate în plus în afară de cele ce sunt necesare: ... (F.A.15).

Aceeaşi conştiinţă au avut-o Apostolii, aceeaşi conştiinţă au avut-o şi urmaşii lor. Domnul a dat mărturie:
13. Iar când va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul; căci nu va vorbi de la Sine, ci toate câte va auzi va vorbi şi cele viitoare vă va vesti. (In.16)
Găsiţi dvs. alţi urmaşi vrednici ai Apostolilor decât Sfinţii Părinţi (Vasile cel Mare, Grigorie Teologul, Ioan Hrisostom, Ioan Damaschinul, etc.)?

Deci, nu eu (Dimitrie preotul) sunt măsura Bisericii, ci Duhul Sfânt (doamnă Doriana).
Apoi nu poţi arunca mărgăritarele înaintea porcilor...
Ne sună nouă, neortodocşilor? Vă rog nu mă surprindeţi.
(Cunosc şi eu referinţa aceea din Scriptură, consider că nu-şi găseşte aplicabilitatea în orice dialog. Ar trebui întrunite câteva elemente ale ecuaţiei: să fie rea-voinţă, să fie călcate în picioare şi celelalte, mă rog).
Acestea sunt adresate celor ce vin la Ortodxie dar, necunoscând răutatea eresului nici învăţătura Bisericii pe cât ar trebui, nu sunt dispuşi să-şi asume deplin identitatea de creştin ortodox, si celelalte după cum aţi exemplificat.

Într-un cuvânt, este vorba de oameni de rea credinţă, ori necunoscători, ori care ar iubi mai mult lumea decât pe Dumnezeu.
Dau un exemplu: cunosc o fată care s-a căsătorit cu un indian hindus convertit de dragu-i (s-a dovedit) la Ortodoxie. Pe când un prieten al meu l-a întrebat (neştiind de convertirea lui) ce religie are, ia răspuns "sunt hindus". Grăitor exemplul, nu?
Îmi pare rău că nu am apucat să specific acestea mai înainte. M-am gândit că înţelegeţi exact contextul în care am plasat citatul respectiv (ceea ce aţi şi făcut).
Dragostea unește și străbate lumile... Răsari odată, viață veșnică!

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde Doriana » 05 Ian 2012, 09:30

Doriana,.... pentru moment, „adevarul este atunci cand ai dreptate”....
Pentru moment vad ca propunerea mea, aceea de a da dreptate explicit si din toata inima adversarului, cand are, este aplicata doar de tine, si uneori (mai rar), de mine.
Esenin, ce-i drept, e extrem de obositor si dezamagitor sa vezi mereu numai raul din adversarul tau. De aceea e o mare usurare cand vezi ca, incet - incet, acest om incepe sa semene cu Hristos. In ce priveste fudulia de a avea mereu dreptate, poate sa astepte. Si a avea mereu dreptate este foarte obositor. Ferice de cel caruia nu ii este teama sa fie el insusi, acceptand faptul ca uneori va gresi si stiind ca este pretuit in ciuda greselilor lui. Dumnezeu sa se indure si de cei care au mereu numai ei dreptate; nu sunt de invidiat.
a întregii BO (doamnă Doriana),
Deci, nu eu (Dimitrie preotul) sunt măsura Bisericii, ci Duhul Sfânt (doamnă Doriana).
In primul rand v-as fi recunoscatoare daca ati renunta la cuvantul "doamna". User name-ul meu e altul. Suna neobisnuit un dialog de genul: "Ce mai faceti, parinte?" "Bine, doamna..."

In al doilea rand, eu nu am avut onoarea sa-i cunosc pe cei dinaintea dvs. Ii pot cunoaste insa uitandu-ma la dvs, caci inteleg ca le calcati fidel pe urme. Ceea ce vreau sa spun este ca dvs, domnilor, sunteti o Evanghelie vie in zilele acestea. (sau ar trebui sa fiti). Nu toti au darul de a intelege ceva din carti; dar toti se uita la dvs si concluzioneaza: oamenii acestia au un Dumnezeu puternic si iubitor, in stare sa ierte si sa mantuiasca. (Sau nu?)

In ce priveste afirmatia "Deci, nu eu (Dimitrie preotul) sunt măsura Bisericii, ci Duhul Sfant", ei bine, dvs aveti in dvs Duhul Sfant. Il puteti oricand intreba ce parere are cu privire la anumite subiecte delicate. E cea mai apropiata si mai accesibila sursa. Inexplicabil insa, oamenii prefera prea des sa caute raspunsurile la alte surse, respectiv carti. Sunt bune si ele, dar nu mai bune ca partasia Duhului Sfant, care , probabil , nici nu este constientizata, de aceea nu este pretuita..

Insa, ceea ce vad eu momentan la dvs este frica de a spune deschis: 'Da, domnule, eu nu gasesc in regula ca ar trebui sa blestemam, dar mi-e frica sa ma contrazic cu cei despre care am fost invatat ca nu gresesc niciodata". (ma refer, desigur, la intrebarea de pe topicul celalalt ramasa fara raspuns clar). Insa va inteleg; in locul dvs as fi facut si eu probabil la fel. Insa pentru astfel de situatii v-a fost dat Duhul Sfant sa va calauzeasca in Adevar.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde Pr Haralambie » 13 Mar 2012, 14:00

Cu mult respect.

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: Atitudinea Bisericii fata de eretici

Mesaj necititde Doriana » 14 Mar 2012, 18:22

In ce-i priveste pe eretici, cred ca ar trebui definiti mai cu grija. Caci daca numesti eretic crestinul care nu este ortodox si ii aparam pe altii doar pentru ca se numesc ortodocsi, catalogand oamenii dupa certificatul de botez, riscam sa ne inselam amarnic. Am avut ocazia sa aud destule erezii din gura ortodocsilor, mai ales intr-o Romanie din ce in ce mai influentata de Vest. Daca acesti oameni apar pe forum li se spune automat ca sunt np... de parca ortodocsii nu ar fi capabili de a gandi eretic. In plus, una este un om care stie adevarul si il distorsioneaza si alta este omul care nu l-a aflat niciodata, ci zice si el ce stie, in limba in care a fost invatat, ca alta nu stie. E clar ca nu va vorbi ortodoxeste, dar nici intentia de a strica credinta altora nu o are.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21


Înapoi la “Ortodoxia pentru ne-ortodocşi”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX