Sarut mina. Va citesc raspunsurile de ceva timp si tb sa recunosc ca acestea sunt bine argumentate si de bun simt. Cu riscul de a va supara (nu acesta este scopul meu) si cu dorinta ca si ceilalti sa vina si sa raspunda pentru a va lamuri cit mai bine, am sa incerc sa va scriu citeva randuri, asa cum inteleg eu aceste probleme ridicate de dv.Subiect delicat pentru unii, dar savuros pentru altii. Cred ca multi dintre noi folosim termenul de "eretic" la modul general, fara sa ne intrebam prea mult ce inseamna. A venit timpul sa ma intreb si eu mai exact cam ce ar fi.
M-ar interesa, pentru inceput, in ordine, trei aspecte; si anume:
1. Ce este un eretic? Cine sunt considerati eretici (cat mai specific, daca se poate)?
2. Cum ar trebui sa se comporte un crestin serios cu un eretic?
3. Care sunt sansele de a se mantui ale ereticilor, cat de dorita este aceasta mantuire de Biserica si ce (ar putea) face Biserica in acest sens?
Multumesc pentru raspunsuri.
De aici eu inteleg cam tot ce merge de la Marea Schisma incoace: anume catolicii, apoi protestantii si neo-protestantii.Eretici sunt considerati toti cei care s-au rupt de biserica lui Hristos, cea ortodoxa.
-Toţi cei ce s-au desprins de Biserica lui Hristos (Ortodoxă) în alte biserici şi bisericuţe, dar nu pentru motive doctrinare ci de altă natură, se numesc schismatici. Aceştia nu au preoţie lucrătoare fiind caterisit clerul lor (adică nu mai au Taine valide);Deci revin.
Mi-ati dat intr-adevar o lunga si impresionanta lista cu eretici, in majoritate din istorie. Ati evitat in mod delicat sa-i numiti pe ereticii de astazi. Vreau sa specific ca atunci cand am deschis acest subiect mi-am asumat riscul de a fi numita in randul ereticilor, asa ca nu va fi o problema daca spuneti tot ce aveti de spus. Iau afirmatia dvs:De aici eu inteleg cam tot ce merge de la Marea Schisma incoace: anume catolicii, apoi protestantii si neo-protestantii.Eretici sunt considerati toti cei care s-au rupt de biserica lui Hristos, cea ortodoxa.
Intrebari:
1. Cum sunt considerati budistii, mahomedanii, confucianistii, ateii?
2. Dar budistii, mahomedanii, etc, care s-au nascut ortodocsi si au parasit Biserica?
3. Dar catolicii, neoprotestantii, protestantii care asa s-au nascut si nu s-au desprins de nimic, ci sunt asa din tata in fiu?
Ce ar insemna "sa ne lepadam" de omul eretic? Sa nu mai vorbim cu el? Sa nu mai vorbim despre religie? Sa nu-l mai ajutam/sa nu ne mai lasam ajutati de el? Sa-l anatemizam? Sa ne facem ca nu exista? Sau, ce ar fi?La intrebare 2 - folosim Sf Scriptura care spune ca de omul eretici dupa primele mustrari sa te lepezi.
Dna Doriana, conform dicţionarului: APOSTAZÍE= Renunțare publică la o anumită credință religioasă; renegare a unei doctrine sau concepții.Da, se pare ca a fost o intrebare cam grea. Poate apare totusi un raspuns, caci pe mine chiar ma intereseaza logica. Adica, eu ce as fi? Eretic sau apostat? Nu ca ar fi vreuna mai buna ca alta, zic eu... sau e?
Şi una şi alta, întâi apostaţi apoi atei, dacă, bineînţeles, au crezut cândva, iar dacă nu au crezut, chiar dacă i-a primit apa botezului, nu neapărat şi Duhul Sfânt, după mărturiile sfinţilor. Practic, ei au fost ortodocşi în virtutea credinţei naşului, părinţilor, până la vârsta majoratului, dacă au fost botezeţi de mici.
Mai raman vreo doua nelamuriri:
- ateii botezati ortodox sunt atei sau apostati?
Nu înţeleg ce este aşa complicat, că mie mi-se pare simplu. La fel ca şi ateii, întâi au apostaziat la ceea ce au avut( credinţa ortodoxă= dreapta slăvire) dacă a au avut-o, apoi au devenit eretici, dacă au îmbrăţişat credinţa ereticilor şi s-au unit cu ei.- cei nascuti protestanti/neoprotestanti sunt eretici, iar cei nascuti si botezati ortodocsi , apoi rebotezati la protestanti/ neoprotestanti sunt doar apostati? Desi fac parte din aceeasi biserica cu ereticii?
Atât inspiraţia de la Duhul Sfânt a apostolului, cât şi experienţa lui, dar şi cea seculară, chiar milenară, ne arată că ereticii, foarte greu revin şi acceptă adevărata cunoaştere şi slăvire a lui Dumnezeu, de aceea porunca apostolului este cât se poate de întemeiată. Anume, după câteva discuţii cu ereticul care îşi susţine cu tărie convingerile, fără să aibă interes de adevărată cunoaştere, trebuie îndepărtare de el, pt că mai departe nu este decât timp pierdut.Ce ar insemna "sa ne lepadam" de omul eretic? Sa nu mai vorbim cu el? Sa nu mai vorbim despre religie? Sa nu-l mai ajutam/sa nu ne mai lasam ajutati de el? Sa-l anatemizam? Sa ne facem ca nu exista? Sau, ce ar fi?La intrebare 2 - folosim Sf Scriptura care spune ca de omul eretici dupa primele mustrari sa te lepezi.
Da, şi nu numai, ci, la prietenii, însoţiri, întruniri, schimburi de părerei şi convingeri, deschidere sufletească şi sentimentală, comuniune în împreună rugăciune, şi tot ceea ce caracterizează o împreună vieţuire în dragoste şi credinţă, o comunitate ca un singur trup. Acestea nu pot fi adevărate, decât, între oameni care au aceleaşi convingeri, aceeaşi credinţă şi aceeaşi vieţuire.Destul de clar, parinte Haralambie. Inteleg ca va referiti la evitarea certurilor inutile de vorbe, mai ales pe teme religioase.
Eu nu am spus că trebuie evitaţi ereticii în sensul ca să nu-i mai vezi în faţa ochilor, sau să nu te mai întâlneşti cu ei pe stradă. Depărtarea de care vb apostolul, nu înseamnă izolare, nu înseamnă ieşirea din oraş, nu înseamnă lipsă de comunicare sau ajutor, , nu ştiu de unde aţi înţeles aşa. Ci, înseamnă a nu avea părtăşie în materie de credinţă şi a faptelor ce decurg din credinţă. A nu avea comuniune în cele amintite mai sus şi asta nu înseamnă că nu-i iubim, sau nu-i ajutăm, mai ales la nevoie, sau nu-i respectăm, acestea ţin de omenie şi cei 7 ani de acasă. Dar este necesară această depărtare, pt ca, tovărăşiile rele să nu strice obiceiurile bune, şi pt ca Duhul Sfânt să nu se depărteze. Ştiu că e posibil să râdeţi când auziţi de ''obiceiuri bune ale ortodocşilor'' dar eu nu mă refer la formaliştii de umplutură ci la cei adevăraţi. Şi din acest motiv, chiar nu are importanţă numărul, fie că sunt 99% eretici, fie că sunt1%.Caci nu stiu cat este de posibila aceasta evitare a ereticilor intr-o tara ca cea in care traiesc eu, si in care 99% sunt eretici, dupa definitia ortodoxa.
Noi nu vorbim din punct de vedere profesional în cele materiale sau sociale, sau care nu constituie obiect al credinţei, acolo fiecare îşi face meseria. Aici nu are importanţă, deşi uneori implicaţiile credinţei se fac simţite şi au importanţă. Nici nu neg faptul că sunt oameni cu credinţă eretică care ,moral, îi întrec cu mult pe unii ortodocşi.Si nu stiu cat ar mai conta ereziile in momentul in care viata ta este in pericol si ajungi pe mainile unui medic eretic, sau ale unui politist..
Asa este. Foarte adevarat.Ştiu că e posibil să râdeţi când auziţi de ''obiceiuri bune ale ortodocşilor'' dar eu nu mă refer la formaliştii de umplutură ci la cei adevăraţi. Şi din acest motiv, chiar nu are importanţă numărul, fie că sunt 99% eretici, fie că sunt1%.
Nu vreau să supăr pe nimeni, dar Mântuitorul este mult mai radical la acest capitol.
Numărul mare nu ne impresionează, Mântuitorul a spus că, largă şi lată este calea pierzării şi mulţi merg pe ea.
Deci, dupa calculele mele, ereticii din lumea aceasta sunt vreo 2 miliarde. Un numar imens, zic eu, mult mai mare ca pe vremea lui Pavel.
Pe Biserică o interesează mântuirea tuturor oamenilor, de aceea şi participă în C.M.B, unde există posibilitatea dialogului cu eterodocşii şi alte confesiuni; dar din nefericire, din relatările celor care au participat, atât eterodocşii cât şi catolice, cât şi cei de alte credinţe, vor să domine, să-şi impună credinţa lor, vor calea compromisului în ortodoxie, de parcă credinţa s-ar negocia, vor orice, numai cunoaşterea Adevărului mărturisit în ortodoxie nu! evident, nu generalizez, dar este vizibil faptul că de când Biserica participă în acest consiliu nici o roadă nu a avut, a avut doar de pierdut.Cat de mult o intereseaza pe Biserica mantuirea acestora? Am inteles ca multe sfaturi duhovnicesti nu se dau, ci doar o mustrare - doua si apoi ne departam. (Tin insa sa amintesc ca pe vremea lui Pavel nu erau eretici nascuti eretici, ci doar unii care cunoscusera credinta si o lepadasera. Celor nascuti eretici nu stiu daca este de ajuns sa le spui o mustrare - doua, ca sa darami credinta lor de o viata. Si nu vor vedea in doua mustrari dragostea lui Hristos pe care ei nu au cunoscut - o probabil niciodata). Este foarte important aspectul pe care l-ati mentionat cu ajutorarea si omenia; acesta poate face mult mai mult ca o mustrare, poate arata pe Hristos din noi.
Citiţi această scrisoare, care lămureşte cele întrebate, iar dacă mai rămân nedumeriri le dezbatem.Vreau sa dezbat insa lucrarea cea mai importanta prin care contribuim la mantuirea cuiva, anume rugaciunea, mai ales rugaciunea fierbinte. Inteleg ca mantuirea nu e garantata, dar inteleg ca noi suntem cei care putem contribui la mantuirea cuiva rugandu-ne pentru el. As dori sa stiu daca este permisa in BO rugaciunea pentru mantuirea ereticilor, pentru ca ei sa vina la credinta adevarata. Daca da, pentru care eretici, in ce circumstante si cu ce limite?
Ah, vai mie, nici prin gand nu-mi trecuse sa-i laud pe eretici ca sunt multi. Nu intentionam sa vad cat sunteti de impresionati, ci cat va doare ca atata multime de oameni merge pe cai ratacite.Numărul mare nu ne impresionează, Mântuitorul a spus că, largă şi lată este calea pierzării şi mulţi merg pe ea.
Parinte, asta este omul; nu renunta usor la credinta lui, fie ea de orice culoare. In astfel de cazuri numai rugaciunea poate muia inimi.dar din nefericire, din relatările celor care au participat, atât eterodocşii cât şi catolice, cât şi cei de alte credinţe, vor să domine, să-şi impună credinţa lor, vor calea compromisului în ortodoxie,
Va inteleg ce simtiti.Ar fi posibilitatea dialogului, dar de când sunt cleric, nici unul nu mi-a călcat pragul pt acest lucru, deşi, cum v-am spus , sunt mulţi în zonă, dar faţă de noi clericii, unii au o atitudine ostilă.
Ba încă şi cei apropiaţi din copilărie mă evită, deşi i-am chemat la discuţie, dar câţi au venit?
Iar dacă mă duc eu sau întâmplător intru în discuţie cu unii, sunt prea convinşi ca să primească cuvântul meu, au o fermă convingere că noi suntem în înşelare, că suntem idolatrii, mereu îmi cer aceleaşi argumente pe care ei le ştiu că nu există în scriptură, nu am decât două alternative, ori să le dau dreptate( fapt pe care nu pot să-l fac) sau să închei discuţia.
Am citit.Citiţi această scrisoare, care lămureşte cele întrebate, iar dacă mai rămân nedumeriri le dezbatem.
Exact cum spuneati dvs mai sus. Te desparti de ei, nu mai ai partasie duhovniceasca si sufleteasca, urasti erezia, dar continui sa iubesti omul, care, pana la urma, este doar o victima de cele mai multe ori. Asa ca te rogi pentru el ca Dumnezeu sa-l trezeasca; ca si crestin nu poti ramane nepasator.Cum ar putea Biserica sa-i anatemizeze si in acelasi timp sa se roage pentru ei?
Pt că mântuirea nu se poate realiza fără pocăinţă, iar pocăinţa fără dreaptă credinţă, iar dreaptă credinţă este doar în BO, şi pt că nu vrem să le inducem o falsă părere că se vor mântuii ereticii, rugându-ne pt mântuirea lor.Am citit.
Deci BO se roaga numai pentru ereticii care sunt in viata. Bun, asta ne si intereseaza, hotararea pentru Hristos se ia in aceasta viata.
Insa, Bo se roaga "doar pentru convertirea lor la BO si dupa ce se convertesc pentru mantuirea lor".. Hmmmm....De ce nu se roaga direct pentru mantuirea lor?
Cu condiţia să nu se împotrivească cu îndârjire, lucru care de altfel se întâmplă.daca Bo este singura cale, Dumnezeu il va aduce in BO..
Parinte, dvs trebuie sa fiti constient ca duceti rugaciunea dvs inaintea lui Dumnezeu, nu inaintea unui om. Iar Dumnezeu raspunde in mod direct rugaciunilor unui om dupa inima Lui. Daca ii ceri mantuire, El va da mantuire, nu o falsa impresie de mantuire. Iar daca aceasta mantuire presupune pocainta, va veni si pocainta neaparat.Pt că mântuirea nu se poate realiza fără pocăinţă, iar pocăinţa fără dreaptă credinţă, iar dreaptă credinţă este doar în BO, şi pt că nu vrem să le inducem o falsă părere că se vor mântuii ereticii, rugându-ne pt mântuirea lor. .
Eu am incredere in Dumnezeu si in puterea Lui de a schimba inimi. Rugaciunea exista tocmai pentru a inmuia inimile impotrivitoare. Numai ca trebuie sa fie mai indrazneata si mai staruitoare.Cu condiţia să nu se împotrivească cu îndârjire, lucru care de altfel se întâmplă.daca Bo este singura cale, Dumnezeu il va aduce in BO..
Care două miliarde ?? Trei sferturi dintre ei, sau poate şi mai mult, sunt numai umplutură papistaşă şi protestantă înregimentată fie pentru scopurile politico-economico-hegemonico-religioase ale papistaşilor, fie pentru întreţinerea trântorilor de protestanţi. Prin urmare băieţaşii ăştia rătăciţi de la calea dreptăţii nici măcar în rândurile ereticilor nu trebuie trecuţi. Mai degrabă în rândurile vrednicilor de milă.vorbim aici de 2 miliarde de oameni!
De care eretic este vorba în cuvântul Apostolului? De cel căruia i s-a prezentat o învăţătură de credinţă greşită şi apoi a adoptat-o (cum sunt majoritatea acelor a de care aţi amintit)? Nu, ci de erticul care stă împotriva adevărului de credinţă învederat! Şi aceasta o înţelegem prin observarea modului de a vedea lucrurile şi de exprimare al Sf.Apostol Pavel:Destul de clar, parinte Haralambie. Inteleg ca va referiti la evitarea certurilor inutile de vorbe, mai ales pe teme religioase. Caci nu stiu cat este de posibila aceasta evitare a ereticilor intr-o tara ca cea in care traiesc eu, si in care 99% sunt eretici, dupa definitia ortodoxa. Si nu stiu cat ar mai conta ereziile in momentul in care viata ta este in pericol si ajungi pe mainile unui medic eretic, sau ale unui politist..
. Cu acelasi respect...
Înapoi la “Ortodoxia pentru ne-ortodocşi”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator