Idolatria. Închinarea vs Adorarea

Expunerea învăţăturii de credinţă ortodoxă pentru cei care nu sunt ortodocşi
Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu
Re: Idolatria

Mesaj necititde Doriana » 03 Mar 2012, 08:36

cum ar putea fi invatat ortodoxul de rand sa recunoasca acest sentiment ca sa il poata aplica numai lui Dumnezeu pentru a nu pacatui? Caci e clar ca de multe ori incurca lucrurile...
1. Trebuie ca ei înşişi să vrea asta. Fără asta nici Dumnezeu nu poate face nimic;
2. Dacă vor dori şi se vor ruga, Dumnezeu nu va lăsa să greşească (nu zic că-i va învăţa, ci nu-i va lăsa să grească);
3. Dacă vor mai şi citi Scriptura şi Sfinţii Părinţi, vor duce o viaţă curată şi se vor împărtăşi cu Sfintele Taine, Dumnezeu îi va învăţa şi-i va lumina să înţeleagă.
Deci relationarea cu Dumnezeu si continua Lui cunoastere...
Insa, pentru a dori si a se ruga omul ar trebui sa stie ca ar fi ceva de dorit si ca ar trebui sa se roage pentru ceva. Cred deci ca tot de la catehizare porneste totul. Omul trebuie invatat ce e idolatria si ca ar trebui ocolita. Si asta nu ar trebui sa cada numai pe preoti. Atata lucru poate face si un mirean caruia ii pasa de aproapele lui.

Ar mai fi si varianta de care vorbeati mai sus, a unui sentiment corect care vine subconstient sau inconstient, fara ca omul sa fi fost invatat si care nu a depins initial nici de rugaciune nici de citire, ci a actionat ca o chemare. Ramane de discutat de unde vine acel sentiment...
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

celprost
Mesaje:161
Membru din:09 Feb 2012, 12:39
Confesiune:ortodox
Preocupări:sinceritatea, simplitatea, bunul simt

Re: Idolatria

Mesaj necititde celprost » 03 Mar 2012, 10:44

Stiu ca dvs recunoasteti, parinte, dar, din pacate, idolatria ramane printre cele mai crude realitati in Biserica de azi. "Ortodoxul" idolatrizeaza icoane/sfinti/preoti/moaste, catolicul pe papa sau pe Sf Maria, protestantul pe diversi predicatori/prooroci sau chiar Biblia. Chiar si ateii se inchina la mintea lor atotstiutoare, oamenii morali la valorile (bune) ale acestei lumi, iar credinciosii formali la bani si placeri vremelnice. Pana si preotii sau credinciosii exemplu isi pot face idoli din cartile citite (chiar si Biblia), perfectiunea dogmelor propriei biserici sau din superioritatea credintei lor; din experientele minunate pe care le-au avut cu Dumnezeu sau din lucrarea plina de rod pe care o fac in Numele Lui.
Problema idolatriei (in Ortodoxie) se pune atunci cand inchinarea se opreste la "mijloc" si nu atinge "scopul". Idolatrie este inchinarea ca scop, ca finalitate, la altceva decat la Dumnezeu cel adevarat. Ortodoxul nu se inchina la icoane/sfinti/preoti/moaste ca si scop, ci doar ca mijloc al inchinarii celei adevarate la Dumnezeu, dar folosind pentru aceasta o "fereastra", un sprijin, un ajutor, mult mai calificat. Inchinarea ortodoxului trece mai departe de "obiectul" sau "mijlocul" ales pentru aceasta si se indreapta spre Cel ce e cu adevarat inchinat, iar la "mijlocul" folosit se opresc cinstirea si evlavia cu care ne aplecam in fata lui, ca si o cinstire a unui frate mai mare si cu mult mai intelept, care ne ajuta sa ne inchinam in Duh si Adevar Dumnezeului Celui Intreit in Persoane, singurul caruia i se cuvine inchinarea, slava si marirea.
As putea spune ca gasirea lui Dumnezeu este de fapt eliberarea din idolatrie. Aceasta idolatrie este prezenta in toti oamenii, deoarece oamenii incearca sa umple cu ceva acel gol de forma lui Dumnezeu care exista in fiecare dintre noi. Iar cand Dumnezeu nu exista acest gol este umplut de idoli. Pe masura cunoasterii lui Dumnezeu suntem eliberati de idolatrie si acel gol este umplut de Dumnezeu.

Poate ca asa trebuie sa fie. Suntem pe o cale, nu am ajuns inca la capatul ei. Asa ca invatam cazand si ridicandu-ne..
Da, de acord, frumos spus.
Vai vouă, cărturarilor şi fariseilor făţarnici! Că închideţi împărăţia cerurilor înaintea oamenilor; că voi nu intraţi, şi nici pe cei ce vor să intre nu-i lăsaţi.
(Matei 23:13)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Idolatria

Mesaj necititde protosinghel » 03 Mar 2012, 10:52

Problema idolatriei (in Ortodoxie) se pune atunci cand inchinarea se opreste la "mijloc" si nu atinge "scopul". Idolatrie este inchinarea ca scop, ca finalitate, la altceva decat la Dumnezeu cel adevarat. Ortodoxul nu se inchina la icoane/sfinti/preoti/moaste ca si scop, ci doar ca mijloc al inchinarii celei adevarate la Dumnezeu, dar folosind pentru aceasta o "fereastra", un sprijin, un ajutor, mult mai calificat. Inchinarea ortodoxului trece mai departe de "obiectul" sau "mijlocul" ales pentru aceasta si se indreapta spre Cel ce e cu adevarat inchinat, iar la "mijlocul" folosit se opresc cinstirea si evlavia cu care ne aplecam in fata lui, ca si o cinstire a unui frate mai mare si cu mult mai intelept, care ne ajuta sa ne inchinam in Duh si Adevar Dumnezeului Celui Intreit in Persoane, singurul caruia i se cuvine inchinarea, slava si marirea.
E bine că ai punctat asta, chiar dacă am mai spus-o şi eu în nenumărate rânduri. Chiar credeam că "descoperire" a înţeles asta, dar îmi dau seama că ideea (care pentru noi e principiu fundamental) trebuie în permanenţă reamintită.

Xerofitic

Re: Idolatria. Închinarea vs Adorarea

Mesaj necititde Xerofitic » 03 Mar 2012, 13:55

Inchinarea fata de o lume inferioara nu este idolatrie?Adica a te inchina si saruta lemne,picturi, obiecte, ramasite ale mortilor?

Constantinos

Re: Idolatria. Închinarea vs Adorarea

Mesaj necititde Constantinos » 03 Mar 2012, 15:02

Ce sa facem daca nu suntem in stare ca tine sa sarutam doar microbii si praful de pe picioarele lui Hristos si in loc de agheazma sa ne saturam doar cu transpiratia Lui. Poate o sa ajungi sa crezi ca o icoana este mai valoroasa decat persoana ta ...daca ne-am da viata pentru tine nu am ajunge in rai dar mucenicia pentru icoana ne duce unde doreste Dumnezeu .

Xerofitic

Re: Idolatria. Închinarea vs Adorarea

Mesaj necititde Xerofitic » 03 Mar 2012, 16:42

Ce sa facem daca nu suntem in stare ca tine sa sarutam doar microbii si praful de pe picioarele lui Hristos si in loc de agheazma sa ne saturam doar cu transpiratia Lui. Poate o sa ajungi sa crezi ca o icoana este mai valoroasa decat persoana ta ...daca ne-am da viata pentru tine nu am ajunge in rai dar mucenicia pentru icoana ne duce unde doreste Dumnezeu .
Bine ca n-ai zis ca Hristos a murit pentru lemne(icoane).

Constantinos

Re: Idolatria. Închinarea vs Adorarea

Mesaj necititde Constantinos » 03 Mar 2012, 17:55

Ti-ai autocenzurat chipul lui Dumnezeu si l-ai distrus prin erezie, Hristos nu a murit pentru eretici ca tine care nu vor sa mai priceapa si altceva. A murit pentru oameni pacatosi nu pentru animale fara suflet sau cu el aproape terminat. De ce ar muri cineva in locul unui eretic ferindu-l din fata tramvaiului si nereusind sa se salveze si pe el ? Poate doar ca ereticul sa-si imprastie veninul in continuare , cine moare in favoarea ereticilor este eretic . Maine este Duminica Ortodoxiei si a Sfintelor Icoane , sper sa fii exclus de pe forum , nu avem ce invata de la mormoni.

Avatar utilizator
descoperire
Mesaje:164
Membru din:27 Dec 2011, 22:55
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:teologie,internet,sport,sanatate

Re: Idolatria

Mesaj necititde descoperire » 03 Mar 2012, 23:24

Chiar credeam că "descoperire" a înţeles asta, dar îmi dau seama că ideea (care pentru noi e principiu fundamental) trebuie în permanenţă reamintită.
A înţeles asta descoperire foarte bine dle Petru.Problema e de alta natura:dvs ca teolog si toti ortodocsii mai seriosi inteleg acest lucru(cam 1% din numar total,probabil) pe cand ceilalti "ortodocsi" sunt idolatri adevarati.Introducerea icoanelor a adus mai multa dizorientare in oameni cu privire la inchinare decat simplitate.
Adă Doamne ziua aceea mai devreme!

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje:984
Membru din:03 Dec 2010, 01:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:preoţie, familie
Localitate:Craiova

Re: Idolatria. Închinarea vs Adorarea

Mesaj necititde dimitrie » 04 Mar 2012, 00:54

Voi protestanţii şi neoprotestanţii, Îl luaţi la "11 metri" pe Dumnezeu că ne-a introdus icoanele. Asta e problema idolatriei: omul - măsura tuturor lucrurilor.

18. Apoi să faci doi heruvimi de aur; şi să-i faci ca dintr-o bucată, ca şi cum ar răsări din cele două capete ale capacului;

20. şi heruvimii să-i faci ca şi cum ar ieşi din capac. Heruvimii aceştia să fie cu aripile întinse pe deasupra capacului, acoperind cu aripile lor capacul, iar feţele să şi le aibă unul spre altul; spre capac să fie feţele heruvimilor.

22. Acolo, între cei doi heruvimi de deasupra chivotului legii, Mă voi descoperi ţie şi îţi voi grăi de toate, câte am a porunci prin tine fiilor lui Israel. Ieş.25.

Ce vreţi voi dacă Dumnezeu a hotărât să-şi arate slava şi în icoane? Acelaşi Dumnezeu atunci, Acelaşi şi acum. Căci şi în icoane (Ieş.25:22), şi în sfinţi se arată slava Lui:"Minunat este Dumnezeu întru sfinţii Lui..." Ps.67:36

D-le descoperire, "greu îţi este să izbeşti cu piciorul în ţepuşă". V-am întrebat ceva, la final aici. Reiau "ţepuşa":

Dar cum puneţi în acord acelea pe care le susţineţi cu acestea:

Intra-vom în locaşurile Lui, închina-ne-vom la locul unde au stat picioarele Lui. Ps.131:7
Înălţaţi pe Domnul Dumnezeul nostru şi vă închinaţi aşternutului picioarelor Lui, că sfânt este! Ps.98:5 ?

Recunoaşteţi ca biblic acest tip de închinare/venerare, cinstire? Da ori ba?
Dragostea unește și străbate lumile... Răsari odată, viață veșnică!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Idolatria

Mesaj necititde protosinghel » 04 Mar 2012, 05:57

A înţeles asta descoperire foarte bine dle Petru.Problema e de alta natura:dvs ca teolog si toti ortodocsii mai seriosi inteleg acest lucru(cam 1% din numar total,probabil) pe cand ceilalti "ortodocsi" sunt idolatri adevarati.Introducerea icoanelor a adus mai multa dizorientare in oameni cu privire la inchinare decat simplitate.
Pe Dvstră vă interesează ce spune Ortodoxia sau ce spun şi cred ortodocşii? Dacă mergeţi pe principiul ăsta, atunci interesaţi-vă mai întâi la ce prostii ajunge fiecare neoprotestant care crede în "sola Scriptura"! Ca dovadă miile de diferenţe între voi...

Avatar utilizator
descoperire
Mesaje:164
Membru din:27 Dec 2011, 22:55
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:teologie,internet,sport,sanatate

Re: Idolatria

Mesaj necititde descoperire » 04 Mar 2012, 08:37

Pe Dvstră vă interesează ce spune Ortodoxia sau ce spun şi cred ortodocşii? Dacă mergeţi pe principiul ăsta, atunci interesaţi-vă mai întâi la ce prostii ajunge fiecare neoprotestant care crede în "sola Scriptura"! Ca dovadă miile de diferenţe între voi..
Ma intereseaza ce spune Ortodoxia si ce in rezultat fac ortodocsii.Referitor la sola scriptura si consecintele ei partial sunt de acord,doar partial fiindca unicul motiv din care la voi nu este aceeasi situatie este ierarhie stricta.De aceea si multii preoti nu se pronunta cu parerea la unele reguli de frica anatemizarii caci stim foarte bine ca si la voi nu este unanimitate in pareri vizavi de doctrina.Daca am trata fiecare diferenta dintre bisericile ortodoxe asa cum faceti si voi atunci si biserica ortodoxa este diferita si se imparte in multe grupari.Noi cu "sola scriptura" voi cu "sola traditia" si "sola obicei".Si nu mai suntem noi mii asa cum spuneti dvs.Ati studiat fiecare grup dupa criteriile de aparteneta la cult?Sunteti sigur ca toate difera?
Adă Doamne ziua aceea mai devreme!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Idolatria

Mesaj necititde protosinghel » 04 Mar 2012, 10:43

stim foarte bine ca si la voi nu este unanimitate in pareri vizavi de doctrina
Vă rog să daţi câteva exemple, iar dacă nu le aveţi, să fiţi bun şi să vă întoarceţi la Ortodoxie.

Xerofitic

Re: Idolatria. Închinarea vs Adorarea

Mesaj necititde Xerofitic » 04 Mar 2012, 12:53

Voi protestanţii şi neoprotestanţii, Îl luaţi la "11 metri" pe Dumnezeu că ne-a introdus icoanele. Asta e problema idolatriei: omul - măsura tuturor lucrurilor.

18. Apoi să faci doi heruvimi de aur; şi să-i faci ca dintr-o bucată, ca şi cum ar răsări din cele două capete ale capacului;

20. şi heruvimii să-i faci ca şi cum ar ieşi din capac. Heruvimii aceştia să fie cu aripile întinse pe deasupra capacului, acoperind cu aripile lor capacul, iar feţele să şi le aibă unul spre altul; spre capac să fie feţele heruvimilor.

22. Acolo, între cei doi heruvimi de deasupra chivotului legii, Mă voi descoperi ţie şi îţi voi grăi de toate, câte am a porunci prin tine fiilor lui Israel. Ieş.25.

Ce vreţi voi dacă Dumnezeu a hotărât să-şi arate slava şi în icoane? Acelaşi Dumnezeu atunci, Acelaşi şi acum. Căci şi în icoane (Ieş.25:22), şi în sfinţi se arată slava Lui:"Minunat este Dumnezeu întru sfinţii Lui..." Ps.67:36

D-le descoperire, "greu îţi este să izbeşti cu piciorul în ţepuşă". V-am întrebat ceva, la final aici. Reiau "ţepuşa":

Dar cum puneţi în acord acelea pe care le susţineţi cu acestea:

Intra-vom în locaşurile Lui, închina-ne-vom la locul unde au stat picioarele Lui. Ps.131:7
Înălţaţi pe Domnul Dumnezeul nostru şi vă închinaţi aşternutului picioarelor Lui, că sfânt este! Ps.98:5 ?

Recunoaşteţi ca biblic acest tip de închinare/venerare, cinstire? Da ori ba?
Icoanele au fost introduse de oameni.Inteleg rostul lor dar nu inteleg de ce ne inchinam la ele.

Constantinos

Re: Idolatria. Închinarea vs Adorarea

Mesaj necititde Constantinos » 04 Mar 2012, 14:12

Rostul lor este sa te inchini la chipul infatisat indiferent daca este pe sticla , lemn sau alta materie. Lemnul este de preferat fiindca Hristos a sfintit lemnul Crucii, sfintenie care s-a transmis tuturor crucilor indiferent de material. Sa zicem ca omul trebuie sa sarute doar natura superioara , atunci Dumnezeu de ce da sarutare celor ce se pocaiesc si le pune in deget inel ? In apocalipsa de ce nu-i varsa din Gura Sa pe cei care sunt reci sau fierbinti? Raspunsul ereticilor : Doar daca ar fi eretic da sarutare naturii inferioare . Tot de eretic ce este hristosul lor crede in sectant ca nu-L va trada la fel ca Lucifer cand va ajunge in rai . Adevarul este ca cele mai importante sfintiri pe care le face Hristos , le face prin sarutare cu Gura Sa, iar de inchinat nici nu mai poate fi vorba , incearca sa spele pana si cele 4 picioare ale xeroxpiticilor. In Duminica Ortodoxiei , anatema tuturor ereticilor fiindca au un dumnezeu eretic si cu el trebuie sa arda in iad.

Xerofitic

Re: Idolatria. Închinarea vs Adorarea

Mesaj necititde Xerofitic » 04 Mar 2012, 16:35

Rostul lor este sa te inchini la chipul infatisat indiferent daca este pe sticla , lemn sau alta materie. Lemnul este de preferat fiindca Hristos a sfintit lemnul Crucii, sfintenie care s-a transmis tuturor crucilor indiferent de material. Sa zicem ca omul trebuie sa sarute doar natura superioara , atunci Dumnezeu de ce da sarutare celor ce se pocaiesc si le pune in deget inel ? In apocalipsa de ce nu-i varsa din Gura Sa pe cei care sunt reci sau fierbinti? Raspunsul ereticilor : Doar daca ar fi eretic da sarutare naturii inferioare . Tot de eretic ce este hristosul lor crede in sectant ca nu-L va trada la fel ca Lucifer cand va ajunge in rai . Adevarul este ca cele mai importante sfintiri pe care le face Hristos , le face prin sarutare cu Gura Sa, iar de inchinat nici nu mai poate fi vorba , incearca sa spele pana si cele 4 picioare ale xeroxpiticilor. In Duminica Ortodoxiei , anatema tuturor ereticilor fiindca au un dumnezeu eretic si cu el trebuie sa arda in iad.

Cred ca ceva nu e in regula cu tine.Cum sa pui o icoana de lemn la acelasi nivel cu o persoana vie pentru care Iisus Hristos si-a dat viata?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Idolatria. Închinarea vs Adorarea

Mesaj necititde protosinghel » 04 Mar 2012, 17:12

Cred ca ceva nu e in regula cu tine.Cum sa pui o icoana de lemn la acelasi nivel cu o persoana vie pentru care Iisus Hristos si-a dat viata?
Nimeni nu pune fotografia unui om "la acelaşi nivel" cu persoana reprezentată. Dar în fotografie vede pe însăşi persoana reprezentată şi a săruta fotografia soţiei (de exemplu) nu înseamnă să preacurveşti faţă de soţie, înşelându-o prin relaţie cu altceva/altcineva.
Cine are minte de priceput să priceapă!

Xerofitic

Re: Idolatria. Închinarea vs Adorarea

Mesaj necititde Xerofitic » 04 Mar 2012, 17:37

Cred ca ceva nu e in regula cu tine.Cum sa pui o icoana de lemn la acelasi nivel cu o persoana vie pentru care Iisus Hristos si-a dat viata?
Nimeni nu pune fotografia unui om "la acelaşi nivel" cu persoana reprezentată. Dar în fotografie vede pe însăşi persoana reprezentată şi a săruta fotografia soţiei (de exemplu) nu înseamnă să preacurveşti faţă de soţie, înşelându-o prin relaţie cu altceva/altcineva.
Cine are minte de priceput să priceapă!
Eu am inteles de ce au aparut icoanele si astazi am "invatat" ca icoana reprezinta chipul tainic.Dar nu inteleg aceasta "inchinare" la icoane.

Am sa dau niste citate pe care le-am gasit pe un site baptist cu privire la icoane :

Sf. Grigorie Teologul: “Pictura este pentru cei neînvăţaţi, ceea ce este scrierea pentru învăţaţi.” (Epist. 9, Lib. 9). Cu gândul acesta au fost introduse icoanele la început.



Sf. Grigorie cel Mare, vorbind despre pictura creştină, spune că este Biblia laicorum, adică “Biblia laicilor” sau Biblia pauperum, adică “Biblia săracilor”.



Sf. Grigorie cel Mare, scria: “În sfintele lăcaşuri se folosesc imaginile pentru ca aceia care nu cunosc scrierea să poată citi măcar pe pereţi ceea ce nu sunt în măsură să citească în cărţi.” (Scrisoare către Serenus din Marsilia, IX, 208).



Sf. Ioan Damaschin, la întrebarea, care este raţiunea icoanelor, răspunde: “Icoana este cerută în primul rând de insuficienţele firii omeneşti...” (Cultul sfintelor icoane, trad. de pr. D. Fecioru, pag. 31, Bucureşti, 1937).

Sf, Ioan Damaschin: “Pentru că nu toţi ştiu carte, şi nici nu se ocupă toţi cu cititul, părinţii au socotit ca să fie pictate aceste icoane ca nişte fapte de vitejie spre a ne aduce aminte repede de ele.” (Dogmatica, ediţia a II-a, pag. 333).

La vechii greci văzul juca cel mai de seamă rol în gnoseologie (cunoaştere). În limba greacă, “idee” provine din verbul “ a vedea”. De aici şi dragostea specială a lor pentru genurile plastice, statice ale artei, ca arhitectura şi sculptura.



“Vechii creştini se fereau chiar în genere de orice fel de reprezentare a lui Hristos. Cei din sec. al III-lea uitaseră deja, dacă El era frumos la chip (cum dovedea Augustin) sau urât (cum spunea Cel sus). Sinodul din Elvira (anii 300 - 306) a interzis orice închipuire a lui Hristos. «S-a hotărât să nu fie picturi în biserică, să nu se cinstească şi să nu se adore ceva care se pictează pe pereţi.»“ (începuturile picturii bizantine, Ed. şi tipografia Institut. Biblic şi de Misiune Ortodoxă Română, Bucureşti, 1975, pag. 34).

Eusebiu de Cezarea (anul 323) privea ca lipsă de pietate (păcat, nesfânt) orice închipuire a lui Hristos şi s-a ferit de a trimite vreuna din ele împăratului Constantin. Într-o scrisoare adresată Constanţei, sora împăratului Constantin, spune că se abţine să-i trimită un tablou cu chipul lui Hristos, lămurind că nu le este îngăduit creştinilor să-L reprezinte pe Dumnezeu în formă umană după obiceiul păgânilor. (Migne, P. G. t. 20. col. 1545 - 49. Citat şi în Istoria picturii bizantine, vol. 1, pag. 92, Viktor Lazarev, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1980).



Epifanie, după 50 de ani, a scos de ia una din bisericile din Palestina o perdea, pe care era ţesut chipul lui Hristos şi a poruncit preotului să o întrebuinţeze ca aşternut pentru săraci.



Asterie, episcopul Amasiei, reproşa doamnelor din Constantinopole pentru că brodau scene din Evanghelii pe hainele lor şi le-a interzis să-L reprezinte pe Hristos în chip de rob, ci să poarte veşnic chipul Lui în inimile lor. (Farrar, Viaţa şi opera Sfinţilor Părinţi, vol. 1, pag. 14).

Origen zicea: “Noi nu voim nici biserici, nici statui pentru Dumnezeul nostru.” (Contra lui Celsus II, 34; Farrar, Primele zile ale creştinismului, vol. 1, pag. 175, notiţa).



Origen: “Nu statuile făcute de mâinile unor bieţi meşteşugari sunt jertfele plăcute lui Dumnezeu, ci cele pe care le plăsmuieşte şi le dă formă în noi Cuvântul lui Dumnezeu.” (Contra lui Celsus, 8, 17).

Origen, luând apărarea iudeilor, scrie: “Dintre toate popoarele vechi ei au cunoscut pe adevăratul Dumnezeu, nesuferind printre ei nici pictori, nici sculptori, de teamă ca să nu dea loc la idolatrie.” (pr. O. Musceleanu, Origen, Contra lui Celsus).

O. Musceleanu: “Dumnezeu nu poate fi adorat în lucruri neînsufleţite.” (pr. O. Musceleanu, Origen, pag. 76, Contra lui Celsus).

Clement Alexandrinul, de asemenea spune: “Adevăratele icoane ale lui Dumnezeu, statuile lui vii, sunt oamenii” în a căror viaţă a luat chip Hristos. (Viaţa şi opera Sfinţilor părinţi, vol. 1, pag. 210).



Clement Alexandrinul, marele învăţător creştin din sec al II-lea, scrie limpede: “Oare nu este frumos să nu circumscriem (mărginim, încadrăm) într-un loc oarecare pe Cel Care-I fără margini şi nici să cuprindem în “temple făcute de mâini omeneşti” pe Cel Care cuprinde toate? Care lucru ieşit din mâna cioplitorilor în lemn, a cioplitorilor în piatră şi din meseria unui lucrător, poate fi un sfânt? Nu e ridicol, oare, ca omul, care, după cum spun filozofii, este «jucăria lui Dumnezeu» (Platon, Legile, VII, 803 C), să facă pe Dumnezeu, şi Dumnezeu să ajungă jucăria meseriei lui? Pentru că un lucru făcut este asemenea şi identic cu materialul din care a fost făcut; un obiect de fildeş este fildeşul elefantului, un obiect de aur este aur... Deci nu sunt sfinte şi dumnezeieşti lucrurile pe care le fac meseriile.” (Stromata, VII, 5, 28, 1-4).



Asterie al Amasei scrie: “Nu-mi picta pe Hristos! îmi este deajuns numai smerenia întrupării, primită de bunăvoie pentru noi. I Poartă în sufletul tău pe Cuvântul fără trup păstrându-l în chip spiritual în tine.”

Nu am copiat toate elucubratiile lor si nici nu sunt de acord cu ele, dar postez si sursa ca sa nu fie vreo problema : http://www.voxdeibaptist.com/istorie_feb09.htm

P.S Probabil ca nu ati vazut posturile astea ale lui Constantinos
Ce sa facem daca nu suntem in stare ca tine sa sarutam doar microbii si praful de pe picioarele lui Hristos si in loc de agheazma sa ne saturam doar cu transpiratia Lui. Poate o sa ajungi sa crezi ca o icoana este mai valoroasa decat persoana ta ...daca ne-am da viata pentru tine nu am ajunge in rai dar mucenicia pentru icoana ne duce unde doreste Dumnezeu .
Ti-ai autocenzurat chipul lui Dumnezeu si l-ai distrus prin erezie, Hristos nu a murit pentru eretici ca tine care nu vor sa mai priceapa si altceva. A murit pentru oameni pacatosi nu pentru animale fara suflet sau cu el aproape terminat. De ce ar muri cineva in locul unui eretic ferindu-l din fata tramvaiului si nereusind sa se salveze si pe el ? Poate doar ca ereticul sa-si imprastie veninul in continuare , cine moare in favoarea ereticilor este eretic . Maine este Duminica Ortodoxiei si a Sfintelor Icoane , sper sa fii exclus de pe forum , nu avem ce invata de la mormoni.

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Idolatria. Închinarea vs Adorarea

Mesaj necititde Ioan Cr » 04 Mar 2012, 19:05

Eu cred ca se neglijeaza un fapt important:Icoana este o DOGMA, nu un obicei sau un simplu accident in Biserica. Acceptarea ei este fundamentala pentru inchinarea corecta intrucat este pusa in acord nedespartit cu celelalte Dogme. Este o slujire ce depaseste empiricul, crestinul traieste in doua lumi deodata, cea spirituala fiind de fapt realitatea in care se inchina, nu cea vizibila. Intelegerea icoanei este asadar o proba la sensibilitate duhovniceasca, o invitatie la despatimire, la asceza.
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Xerofitic

Re: Idolatria. Închinarea vs Adorarea

Mesaj necititde Xerofitic » 04 Mar 2012, 19:29

Eu cred ca se neglijeaza un fapt important:Icoana este o DOGMA, nu un obicei sau un simplu accident in Biserica. Acceptarea ei este fundamentala pentru inchinarea corecta intrucat este pusa in acord nedespartit cu celelalte Dogme. Este o slujire ce depaseste empiricul, crestinul traieste in doua lumi deodata, cea spirituala fiind de fapt realitatea in care se inchina, nu cea vizibila. Intelegerea icoanei este asadar o proba la sensibilitate duhovniceasca, o invitatie la despatimire, la asceza.
Spuneti-mi si mie care este rationamentul inchinarii la icoane?

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Idolatria. Închinarea vs Adorarea

Mesaj necititde Pr Haralambie » 04 Mar 2012, 19:56

Eu cred ca se neglijeaza un fapt important:Icoana este o DOGMA, nu un obicei sau un simplu accident in Biserica. Acceptarea ei este fundamentala pentru inchinarea corecta intrucat este pusa in acord nedespartit cu celelalte Dogme. Este o slujire ce depaseste empiricul, crestinul traieste in doua lumi deodata, cea spirituala fiind de fapt realitatea in care se inchina, nu cea vizibila. Intelegerea icoanei este asadar o proba la sensibilitate duhovniceasca, o invitatie la despatimire, la asceza.
Spuneti-mi si mie care este rationamentul inchinarii la icoane?
Nu aţi citit aici? viewtopic.php?f=77&t=2004&p=28473#p28473
Citiţi cu atenţie şi faceţi diferenţa între termeni mai întâi.
Cu mult respect.


Înapoi la “Ortodoxia pentru ne-ortodocşi”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX