Vad ca mult se vorbeste despre Inchinare,inchinare,venerare,adorare,la nivel verbal,dar poate lamuriti cum se manifesta practic aceste lucruri si cum practic ele difera???
Oare difera cu adevarat? Sau pur si simplu "venerare" respectiv "adorare" sunt termeni sinonimici folositi in contexte diferite? Un lucru e clar: atunci cand vorbim despre adorare, nu ne putem referi in niciun caz la sfinti. Iar cand utilizam termenul venerare, in niciun caz nu-l putem aplica lui Dumnezeu. Cat despre "inchinare", acesta se poate aplica oricarui context, asta insemnand ca venerarea si adorarea sunt forme de inchinare. Cred ca am putea pentru inceput defini inchinarea ca modalitate de relationare cu sacrul, de exemplu prin rugaciune, gesturi precum facerea crucii sau ritualuri mai complicate cum ar fi participarea la slujbele bisericii.
Să admitem că vă întâlniţi cu fratele dvstră după trup şi vă îmbrăţişaţi. Vă întâlniţi şi cu vecinul şi vă îmbrăţişaţi. Practic nu-i nicio diferenţă (dacă e să ne poziţionăm dintr-o parte), dar la nivel de minte şi inimă cred că este o diferenţă destul de mare.
Aveti dreptate. A adora si a venera e acelasi lucru. Difera doar ceea ce se intampla in mintea celui ce se inchina. Si cum oamenii au in cap o multime de lucruri diferite, cred ca ar fi zadarnic sa stabilim o limita precisa intre acesti doi termeni, mai ales ca exista indivizi care venereaza de parca ar adora. Mergeti la vreun hram al unei manastiri celebre unde sa existe niste moaste la fel de celebre, sau mai bine faceti o plimbare pe la mormantul lui Arsenie Boca si va veti convinge cat de usor sar unii gardul intre a adora si a venera.
In ce priveste idolatria, si ea e tot o forma de inchinare, insa la o falsa sacralitate ce se intruchipeaza in mod concret intr-un obiect material, o statuie, o piatra, un stalp etc. Si aici incepe circul si nebunia. Pentru un ortodox inchinarea la zeul Thor reprezinta idolatrie, desi atunci cand ma rog lui Thor, nu ma rog vreunui obiect care sa-l reprezinte pe acesta, ci insusi zeului care e mai presus de orice lucru. Asta in vreme ce un ortodox care se roaga in fata unei reprezentari materiale a lui Dumnezeu sau a vreunui sfant (adica in fata unei icoane de natura materiala) nu comite un act de idolatrie. In conceptia crestinilor treaba e insa simpla. Tot ceea ce nu are legatura cu sacralitatea crestina e idol. Iar circul devine si mai mare daca ne gandim ca insisi crestinii nu sunt un grup omogen, astfel incat ceea ce inseamna pentru un ortodox icoana e pentru un protestant idol.
Parinte protosinghel, va apreciez pentru deschidere, dar citarea afirmatiei parintelui Kuraev "între Protestantism şi Ortodoxie diferenţa e ca între grădiniţă şi universitate" e posibil sa nu fie pe placul unora.
Putem pune la ambele "gradinita". Sa-ti lauzi marfa e foarte usor, sa spui ca tu esti destept si ca altii sunt prosti e la fel de usor. Si un protestant, la randul sau, ar gandi la fel de simplist precum Kuraev. Nu asta reprezinta masura intelepciunii.
Inchinare cinstire, zicetii cum ii vreti... De ce isi fac oamenii matanii la icoane se 'inchina' , le pupa, altii mai si vorbesc cu ele, si se roaga la ele?Care e rationamentul acestor fapte?
Pai si icoanele sunt sacre pentru unii crestini. De fapt pentru un crestin tot ce are legatura cu zeul suprem e sacru. Desigur lucrurile difera de la caz la caz. Pentru un catolic icoana ce lacrimeaza a Fecioarei Maria e sfanta, pe cand pentru un adventist nici macar Fecioara Maria in sine nu e sfanta, ci e pur si simplu mama lui "Isus" si atat.