Învăţătura Bisericii Ortodoxe despre căsătorie

Expunerea învăţăturii de credinţă ortodoxă pentru cei care nu sunt ortodocşi
Petros
Mesaje: 15
Membru din: 05 Feb 2015, 11:17
Confesiune: neo-protestant
Preocupări: Dumnezeu

Învăţătura Bisericii Ortodoxe despre căsătorie

Mesaj necititde Petros » 16 Iun 2015, 10:22

Pace!

Vă rog să mă ajutaţi să înţeleg mai bine învăţătura Bisericii Ortodoxe.


1 Corinteni 7:39 -> "Femeia este legată prin lege atâta vreme cât trăieşte bărbatul ei. Iar dacă bărbatul ei va muri, este liberă să se mărite cu cine vrea, numai întru Domnul."

Iata cum comenteaza si Ioan Gura de Aur acest verset:
25 Cazul cu unul din soţi credincios şi unul necredincios se referă la situaţia când cei doi vieţuiau împreună şi după aceea unul dintre ei a cunoscut credinţa creştină, nu la situaţia când un creştin drept slavilor se căsătoreşte cu o necreştină sau cu una de o crednţă eretică, în acest din urmă caz înseamnă că acel creştin nu este adevărat creştin, căci frumuseţea femeii sau bogăţia sau alte elemente au atârnat mai mult în inima lui decât dragostea pentru Hristos. În acest caz nu mai poate birui curăţia creştinului drept slăvitor necurătia ereticului sau necredinciosului. Se constată că, de multe ori, partenerul eretic sau necredincios îl determină pe cel credincios să renunţe la credinţa sa sau să se răcească faţă de ea. Această biruinţă a curăţiei credinciosului asupra necurăţiei necredinciosului nu este o chestiune juridică şi formală, ci ea depinde de tăria cu care fiecare îşi trăieşte convingerea. Dacă cel necredincios este mai tare în patima lui decât soţul credincios, îl va birui pe acesta din urmă şi îl va supune patimii sale. Un caz celebru este Solomon, care a ajuns idolatru din cauza femeilor. Există desigur şi cazuri speciale când Dumnezeu blagosloveşte o relaţie între un credincios şi un necredincios sau eretic, dar aceasta se întâmplă din preştiinţa Sa că cel necredincios sau eretic se va întoarce la dreapta credinţă prin nevoinţa celui credincios. Spre exemplu, în acest sens, avem cazul Sfinţilor Nona şi Grigorie, părinţii dumnezeiescului Grigorie Teologul, însă regula Bisericii rămâne cea stabilită de canonul 72 al Sinodului VI ecumenic. Căsătoriile mixte sunt, în principiu, lepădare de Hristos. Cum pot cei doi să trăiască taina Bisericii şi a lui Hristos din momentce nu împărtăşesc taina dreptei credinţe?
link: http://www.ioanguradeaur.ro/175/comenta ... rinteni-1/


Iata ce spune prima parte a Canonului 72 al Sinodului VI ecumenic:
Să nu se îngăduie ca bărbatul ortodox să se lege (prin căsătorie) cu femeia eretică, nici ca femeia ortodoxa să se unească (prin căsătorie) cu un bărbat eretic, ci de s-ar şi vădi că s-a făcut un lucru ca acesta de către vreunul dintre toţi, căsătoria (nunta) să se socotească fără de tărie, şi căsătoria (însoţirea nelegiuită) să se desfacă - căci nu se cade a amesteca cele ce n-au amestecare, nici oii să se împerecheze cu lupul, şi nici părţii lui Hristos cu soarta (ceata) păcătoşilor; iar dacă cineva ar calea cele orânduite de noi, să se afurisească.
link: ftp://ftp.logos.md/Biblioteca/_Colectie ... -VI_ec.pdf


Mai pe scurs, din cîte înteleg eu: se interzice căsătoria dintre un creştin şi un necreştin.


Întrebările mele:

1. Unui ortodox care crede cu adevărat în Dumnezeu, frecventează Biserica în fiecare Duminică, participa la Euharistie, i se permite să se căsătorească cu o persoană care doar a fost botezata în Biserica Ortodoxă, însă nu frecventează Biserica, sau poate o frecventează de două ori pe an (de Crăciun şi de Paşti) şi în viaţa sa la modul pactic nu se prea vede că respectiva persoana crede în Dumnezeu, sau chiar dacă crede, mai mult la nivel teoretic?

Miezul intrebării: un creştin ortodox "practicant" poate să se căsătorească cu un creştin ortodox "nominal" ??

2. Şi de fapt întrebarea de fapt se duce şi mai profund: este o asemenea persoană un creştin ortodox?

3. Dacă da, atunci conform învăţăturii Bisericii Ortodoxe: cine sunt "necredincioşii" cu care un creştin ortodox nu are voie să se căsătorească? (în afară de eretici)


Multumesc mult.

Petros
Mesaje: 15
Membru din: 05 Feb 2015, 11:17
Confesiune: neo-protestant
Preocupări: Dumnezeu

Re: Învăţătura Bisericii Ortodoxe despre căsătorie

Mesaj necititde Petros » 18 Iun 2015, 15:03

Careva răspunsuri ??

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 971
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: Învăţătura Bisericii Ortodoxe despre căsătorie

Mesaj necititde dimitrie » 19 Iun 2015, 23:31

Petros, noi cei botezați în Biserica Ortodoxă, având Botez valid, suntem creație nouă în Hristos (2Cor.5:17), cum am spune, o specie nouă, suntem altceva decât cei cu Botez ne-valid, ori cei de altă religie. Și asta, d.p.d.v.d. constitutiv, organic, ce nu ține de modul de gândire sau de comportamentul de după Botez.

Acum, dacă vreunul dintre noi, dorește să-și unească viața cu o altă persoană (de sex opus, prin căsătorie), spre a nu muri cu sufletul prin împreunarea trupească, are nevoie de o unire mai presus de cele posibile omului, o unire de la Dumnezeu (Ef.5:23-32). Dacă nu are această unire de Sus, împreunarea fizică va fi pentru el totuna cu a-și împlânta cuțitul în el, omorându-se astfel, dar nu fizic, ci spiritual. Care sunt semnele morții spirituale? Asta este o altă discuție.
Numai prin unirea de Sus a bărbatului cu femeia , împreunarea lor nu va mai fi curvie=păcat de moarte, moarte a sufletului (Gal.5:19, Col.3:5, 1Tes.4:3, 1Ioan.5:16-17), ce-l lipsește pe om de Împărăția lui Dumnezeu (1Cor.6:9-10, Gal.5:21, Ef.5:5).
Să-ți explic aceasta, amintind aici cele ce însumi le-am experiat. Astfel, când eram prieten cu soția și ne țineam de mână, simțeam cum luam "foc" țînându-i mâna. Ei, în momentul de la Cununie când preotul a spus: "unește Doamne, dreapta robului Tău Dumitru, cu dreapta roabei Tale Ecaterina" - și ne-a unit mâinile, ei, parcă nu mai aveam mână străină în dreapta mea, ci, parcă era din trupul meu..., cumva, parcă pusesem mâna pe mâna mea. Astfel am constat pe pielea noastră puterea cuvintelor din Ef.5:31-32. Abia după 13-14 ani am discutat cu soția cele trăite atunci; și ea simțise la fel, însă a interpretat diferit, s-a temut că acesta ar fi semn că nu mă mai iubea de nu a simțit nimic în/din acel moment al Cununiei...

P.S.
Pentru început ajung acestea. Am scris în grabă câte ceva aici, pentru a nu te necăji mai mult ... Nu degeaba ți-am zis pe privat să mă contactezi, că nu prea am timp. Dar poate e mai bine așa.
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

Petros
Mesaje: 15
Membru din: 05 Feb 2015, 11:17
Confesiune: neo-protestant
Preocupări: Dumnezeu

Re: Învăţătura Bisericii Ortodoxe despre căsătorie

Mesaj necititde Petros » 20 Iun 2015, 13:49

Frate Dimitrie, vă multumesc pentru raspunsul Dvs.
... noi cei botezați în Biserica Ortodoxă, având Botez valid, suntem creație nouă în Hristos (2Cor.5:17)...
... nu ține de modul de gândire sau de comportamentul de după Botez.
Din cîte înţeleg, un ortodox "practicant" are voie sa se căsătorească cu orice ortodox (evident, de sex opus..), chiar dacă acesta din urmă poate fi si ateu (am intilnit multi atei botezati in Biserica Ortodoxa), sau înjură de Dumnezeu, sau are nişte concepţii foarte vagi cu privire la Dumnezeu... (??)

Din cîte am înţeles eu, e important botezul, şi nu contează modul cum acest om traieşte??


Însă Domnul Isus a spus: (în context se vorbeşte despre proorocii mincinoşi, dar cred să se aplică tuturor creştinilor)
După roadele lor îi veţi cunoaşte. După roadele lor îi veţi cunoaşte. Au doară culeg oamenii struguri din spini sau smochine din mărăcini? Aşa că orice pom bun face roade bune, iar pomul rău face roade rele. Nu poate pom bun să facă roade rele, nici pom rău să facă roade bune. Iar orice pom care nu face roadă bună se taie şi se aruncă în foc. De aceea, după roadele lor îi veţi cunoaşte. (Matei 7:16-20)
Şi chiar versetul care l-aţi adus:
"Deci, dacă este cineva în Hristos, este făptură nouă; cele vechi au trecut, iată toate s-au făcut noi." (2 Corinteni 5:17)
Aici Apostolul Pavel spune că a fi o făptură nouă se vede în viaţa omului, şi anume că "cele vechi au trecut" şi "toate s-au făcut noi".

Însă dacă spuneţi că a fost botezat şi e o făptură nouă, însă faptele lui, viaţa lui, spun alt ceva - cum puteţi spune că e o făptură nouă? Nu e o înşelare aceasta?

Efeseni 4:17-32:
"17. Aşadar, aceasta zic şi mărturisesc în Domnul, ca voi să nu mai umblaţi de acum cum umblă neamurile, în deşertăciunea minţii lor,
18. Întunecaţi fiind la cuget, înstrăinaţi fiind de viaţa lui Dumnezeu, din pricina necunoştinţei care este în ei, din pricina împietririi inimii lor;
19. Aceştia petrec în nesimţire şi s-au dat pe sine desfrânării, săvârşind cu nesaţ toate faptele necurăţiei.
20. Voi însă n-aţi învăţat aşa pe Hristos,
21. Dacă, într-adevăr, L-aţi ascultat şi aţi fost învăţaţi întru El, aşa cum este adevărul întru Iisus;
22. Să vă dezbrăcaţi de vieţuirea voastră de mai înainte, de omul cel vechi, care se strică prin poftele amăgitoare,
23. Şi să vă înnoiţi în duhul minţii voastre,
24. Şi să vă îmbrăcaţi în omul cel nou, cel după Dumnezeu, zidit întru dreptate şi în sfinţenia adevărului.
25. Pentru aceea, lepădând minciuna, grăiţi adevărul fiecare cu aproapele său, căci unul altuia suntem mădulare.
26. Mâniaţi-vă şi nu greşiţi; soarele să nu apună peste mânia voastră.
27. Nici nu daţi loc diavolului.
28. Cel ce fură să nu mai fure, ci mai vârtos să se ostenească lucrând cu mâinile sale, lucrul cel bun, ca să aibă să dea şi celui ce are nevoie.
29. Din gura voastră să nu iasă nici un cuvânt rău, ci numai ce este bun, spre zidirea cea de trebuinţă, ca să dea har celor ce ascultă.
30. Să nu întristaţi Duhul cel Sfânt al lui Dumnezeu, întru Care aţi fost pecetluiţi pentru ziua răscumpărării.
31. Orice amărăciune şi supărare şi mânie şi izbucnire şi defăimare să piară de la voi, împreună cu orice răutate.
32. Ci fiţi buni între voi şi milostivi, iertând unul altuia, precum şi Dumnezeu v-a iertat vouă, în Hristos."
Efeseni 5:1-15:
1. Fiţi dar următori ai lui Dumnezeu, ca nişte fii iubiţi,
2. Şi umblaţi întru iubire, precum şi Hristos ne-a iubit pe noi şi S-a dat pe Sine pentru noi, prinos şi jertfă lui Dumnezeu, întru miros cu bună mireasmă.
3. Iar desfrâu şi orice necurăţie şi lăcomie de avere nici să se pomenească între voi, cum se cuvine sfinţilor;
4. Nici vorbe de ruşine, nici vorbe nebuneşti, nici glume care nu se cuvin, ci mai degrabă mulţumire.
5. Căci aceasta s-o ştiţi bine, că nici un desfrânat, sau necurat, sau lacom de avere, care este un închinător la idoli, nu are moştenire în împărăţia lui Hristos şi a lui Dumnezeu.
6. Nimeni să nu vă amăgească cu cuvinte deşarte, căci pentru acestea vine mânia lui Dumnezeu peste fiii neascultării.
7. Deci să nu vă faceţi părtaşi cu ei.
8. Altădată eraţi întuneric, iar acum sunteţi lumină întru Domnul; umblaţi ca fii ai luminii!
9. Pentru că roada luminii e în orice bunătate, dreptate şi adevăr.
10. Încercând ce este bineplăcut Domnului.
11. Şi nu fiţi părtaşi la faptele cele fără roadă ale întunericului, ci mai degrabă, osândiţi-le pe faţă.
12. Căci cele ce se fac întru ascuns de ei, ruşine este a le şi grăi.
13. Iar tot ce este pe faţă, se descoperă prin lumină,
14. Căci tot ceea ce este descoperit, lumină este. Pentru aceea zice: "Deşteaptă-te cel ce dormi şi te scoală din morţi şi te va lumina Hristos".
15. Deci luaţi seama cu grijă, cum umblaţi, nu ca nişte neînţelepţi, ci ca cei înţelepţi,
Concluzia mea: Am citit toată Sfînta Scriptură, şi una dintre ideile de bază ale Noului Testament este că cei născuţi din Duh, de Sus, sunt o făptură nouă şi asta se vede în viaţa lor. În caz contrar, Scriptura ne avertizează să nu ne înşelăm pe noi înşine.


Însă ca să concretizez întrebarea mea din această discuţie:
un ortodox "practicant" - poate să se căsătorească cu orice ortodox, chiar dacă acesta din urmă nu frecventează Biserica, poate chiar nu crede în Dumnezeu, sau în viaţa lui nici pe de parte nu arată frică de Dumnezeu, principalul ca persoana respectiva sa fie botezată in Biserica Ortodoxa? Corect am înţeles eu?

Dacă da, atunci înseamnă că "necredincioşii" cu care nu are voie să se căsătorească un ortodox sunt doar cei din alte religii, adică non-ortodocşii?

Toţi ortodocşii sunt "credincioşi"? (în contextul la toate citatele pe care le-am dat)

Adică între ortodocşi nu sunt "necredincioşi" asupra cărora să se răsfrîngă interdicţia "numai întru Domnul" (din 1 Corinteni 7:39), pe care o comentează şi Ioan Gură de Aur, spunînd: "Căsătoriile mixte sunt, în principiu, lepădare de Hristos" (casatorie mixtă = creştin + necreştin) ???


Dacă este aşa, atunci cum explicaţi ceea ce a spus Teofil Părăian:
"La mine vin oameni și zic că "măi părinte, eu cred în Dumnezeu". Minți! Că nu crezi. Dacă ai crede ai duce viață de credincios. Zice că: "cred în Dumnezeu dar la biserică nu merg". Nu se poate! Cineva care nu merge la biserică, să știe că nu crede în Dumnezeu ... sau credința lui este la măsura superstiției."
sursa: http://citateortodoxe.ro/autor/teofil-paraian

Dacă am înţeles eu bine, parafrazîndu-l pe Teofil Părăian, acesta spune:
"un ortodox care nu merge la biserică" = "necredincios".
Corect am înţeles eu?

Şi în contextul în care, procentul ortodocşilor care frecventează biserica, comparativ procentul ortodocşilor care nu o frecventează - este mare, totuşi îi consideraţi pe toţi ortodocşii - credincioşi?

Cine nu are dreptate, fratele Teofil Părăian sau ... ??

Teofil Părăian:
Între un ortodox care nu merge la biserică şi un sectar care este loial credinţei lui, îl prefer pe sectar.


De ce?
Petru Moga spune:
pentru că ăla (sectarul) are un Dumnezeu, el are o valoare la care se raportează, pe cînd un ortodox care nu are un Dumnezeu, nu Îl are (conştient). L-ar putea avea, dar nu-l are. Şi care nu are nici o lege, nu am ce face cu el, e amorf.


sursa: https://www.youtube.com/watch?v=0Lu-meNzPko

Deci, fratele Teofil Părăian între un ortodox "cu numele" şi un sectar, alege un sectar.

Totodată, Învăţătura Bisericii Ortodoxe interzice căsătoria unui ortodox cu un sectar, însă permite căsătoria între un ortodox "practicant" şi un ortodox "cu numele"??

Mi se pare absurd...

Ca să fiu clar, nu pledez pentru căsătoria dintre un ortodox cu un sectar.
Însă mi se pare absurd faptul că se permite căsătoria unui adevărat ortodox cu persoana care fiind copil a fost botezată în Biserica Ortodoxă, datorită unui obicei instituit în societate, şi mai mult nimic în viaţa respectivei persoane nu s-a întîmplat. Şi ei tot sunt "credincioşi"...


Şi din cite înţeleg eu, toate pornesc de la învăţătura BIsericii Ortodoxe privind botezul, corect?
Persoana botezată în Biserica Ortodoxă = persoană născută din Duh (de Sus)
Corect?


Dacă puteţi, vă rog să mă ajutaţi să înţeleg.
Multumesc mult.

Dumnezeu să ne ajute să trăim cu frică sfîntă faţă de El.


Înapoi la “Ortodoxia pentru ne-ortodocşi”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron