Pagina 1 din 3

Perioada TRIODULUI

Scris: 12 Feb 2010, 15:07
de protosinghel
Această perioadă liturgică ridică multe întrebări prin istoria şi rânduielile ei. De aceea am hotărât să vă prezint o variantă îmbunătăţită a studiului meu despre Triod.
În ea găsiţi inclusiv argumentele despre zilele aliturgice din Săptămâna brânzei.

Bineînţeles studiul poate fi dezvoltat, dar ca o prezentare generală asupra subiectului cred că este binevenit. Chiar vă rugăm să veniţi cu propuneri şi întrebări suplimentare.

Re: Perioada TRIODULUI

Scris: 01 Mar 2010, 12:20
de sorinmr
Doamne ajută! în sâmbetele din Postul Mare, la utrenie cântăm doar Aliluia sau si Dumnezeu este Domnul (în unele sâmbete)...?
multumesc!

Re: Perioada TRIODULUI

Scris: 01 Mar 2010, 18:43
de David33
In sambata Acatistului si sambata lui Lazar se canta Dumnezeu este Domnul

Re: Perioada TRIODULUI

Scris: 03 Mar 2010, 15:19
de sorinmr
In sambata Acatistului si sambata lui Lazar se canta Dumnezeu este Domnul
sambata trecuta din a doua saptamana din Post, a fost Dumnezeu este Domnul sau Aliluia?

Re: Perioada TRIODULUI

Scris: 03 Mar 2010, 23:18
de protosinghel
Eu cred că, din moment ce puneţi astfel de întrebări, aveţi tangenţă cu această carte (Triodul).
Şi atunci de ce nu faceţi efortul să vă uitaţi chiar acolo ce este indicat pentru fiecare din aceste zile?!

Re: Perioada TRIODULUI

Scris: 07 Mar 2010, 01:24
de sorinmr
Eu cred că, din moment ce puneţi astfel de întrebări, aveţi tangenţă cu această carte (Triodul).
Şi atunci de ce nu faceţi efortul să vă uitaţi chiar acolo ce este indicat pentru fiecare din aceste zile?!
Preacuvioase parinte, problema nu este in ceea ce priveste cartea Triodului, ci in faptul ca in Tipicul grecesc al lui Violaki, scrie ca in sambata a doua, a treia si a patra se canta dumnezeu este Domnul la utrenie... Deci cum sa interpretam acest lucru?

Re: Perioada TRIODULUI

Scris: 07 Mar 2010, 17:08
de protosinghel
Preacuvioase parinte, problema nu este in ceea ce priveste cartea Triodului, ci in faptul ca in Tipicul grecesc al lui Violaki, scrie ca in sambata a doua, a treia si a patra se canta dumnezeu este Domnul la utrenie...
Acest Tipic nu este normativ, cel puţin pentru noi şi e destul de contestat chiar şi de greci. Are multe greşeli şi neconcordanţe cu celelalte cărţi de cult.
Problema e că Violakis trăia în perioada în care se încerca înlocuirea slujbelor cu "Aliluia" în slujbe cu "Dumnezeu este Domnului...", numai că nu era cazul să fie şi în Sâmbetele morţilor, care pot primi doar "Aliluia". Logica lui, în loc să fie una simplă, a fost una simplistă (sau simplificatoare). Întrucât Sâmbetele 1,5,6 şi 7 au "Dumnezeu este Domnul", au zis să pună şi în a 2,3 şi a 4. Apropo, la greci se mai obşnuieşte ca în primele 4 sâmbete să se cânte câte o parte din Acatistul Maicii Domnului, iar în Sâmbăta a 5-a integral (ca la noi). Asta tot putea să atragă după sine această schimbare, deşi acelaşi Violoakis, din câte-mi amintesc, rânduia acest fragment de Acatist vineri seara la Pavecerniţă.
Deci cum sa interpretam acest lucru?
Nu necesită prea multe interpretări. Facem cum scrie Triodul.

Re: Perioada TRIODULUI

Scris: 09 Mar 2010, 22:33
de sorinmr
Apropo, la greci se mai obşnuieşte ca în primele 4 sâmbete să se cânte câte o parte din Acatistul Maicii Domnului, iar în Sâmbăta a 5-a integral (ca la noi). Asta tot putea să atragă după sine această schimbare, deşi acelaşi Violoakis, din câte-mi amintesc, rânduia acest fragment de Acatist vineri seara la Pavecerniţă.
Multumesc pentru explicatii.
Din cate stiu eu, la greci se pune Acatistul Maicii Domnului vineri seara la Pavecernita, mai in toate parohiile si manastirile. de sambata nu stiu.

Re: Perioada TRIODULUI

Scris: 02 Apr 2010, 13:36
de florin
Atunci cand se inconjoara biserica in Vinerea Mare cu Epitaful este corect ca in capul procesiunii sa mearga cineva cu Crucea care a fost scoasa in Joia Mare? Iar Crucea care in practica se duce inapoi in Altar la Stihoavna nu ar fi mai corect sa ramana in fata Epitafului inclusiv la prohod?

Re: Perioada TRIODULUI

Scris: 02 Apr 2010, 15:53
de protosinghel
Atunci cand se inconjoara biserica in Vinerea Mare cu Epitaful este corect ca in capul procesiunii sa mearga cineva cu Crucea care a fost scoasa in Joia Mare? Iar Crucea care in practica se duce inapoi in Altar la Stihoavna nu ar fi mai corect sa ramana in fata Epitafului inclusiv la prohod?
În faţa procesiunii se merge de fapt cu o altă cruce, din setul praporilor, iar cea care a stat în spatele Epitafului poate să rămână în mijlocul bisericii, dar poate să fie dusă în Altar. E greu de spus, pt că aceasta e o rânduială mai nouă, inventată de greci, numai că ei au o cruce specială de pe care se poate lua chipul lui Hristos Răstignit şi i se dă cuiva (tot cleric sau paraclisier) într-un giulgiu, rămănând Crucea goală şi deja epitaful.
Astfel totul e logic, Hristos nu mai este pe Cruce, ci pe piatra mormântului (epi-tafos). Dacă însă Hristos se vede şi pe Cruce şi alături şi pe Epitaf, ceva nu-i clar şi totuşi e frumos ca şi Crucea să fie în preajmă.
În acest caz e bine să se ţină tradiţia locului, care e destul de variată în acest sens.
În Biserica Rusă, de exemplu, dar şi în Basarabia (cu foarte mici excepţii), nici nu există rânduiala scoaterii Sf. Cruci în mijlocul bisericii, mai ales că la ruşi nu există Cruce nici în spatele Sf. Mese. Aceasta e de fapt vechea tradiţie, de aceea nici Triodul nu face amintire de ea.

Re: Perioada TRIODULUI

Scris: 23 Iul 2010, 12:37
de Nuica Stefan
Cand se face ultima pomenire de morti in Perioada Triodului? Sambata lui Lazar, Joia mare...? (Unii pun ori asa ori asa). Am citit in Panihida ca daca sambata avem inainte sau dupa serbare, sfant cu polieleu sau cu doxologie, nu se fac parastase.

Re: Perioada TRIODULUI

Scris: 23 Iul 2010, 19:25
de protosinghel
Cand se face ultima pomenire de morti in Perioada Triodului? Sambata lui Lazar, Joia mare...? (Unii pun ori asa ori asa). Am citit in Panihida ca daca sambata avem inainte sau dupa serbare, sfant cu polieleu sau cu doxologie, nu se fac parastase.
În Postul Mare, pomeniri generale ale morţilor se fac doar în Sâmbetele 2-3-4 din Postul Mare. Iar pomeniri particulare nu se fac de la Florii până la Duminica Tomii.

Re: Perioada TRIODULUI

Scris: 04 Mar 2011, 17:45
de Nuica Stefan
De ce in Sambata ascetilor nu se face pomenire de morti?

Re: Perioada TRIODULUI

Scris: 05 Mar 2011, 13:19
de protosinghel
De ce in Sambata ascetilor nu se face pomenire de morti?
Dar cu ce ocazie să se facă? Nici în prima săptămână a Postului Mare, nici în cea a lui Lazăr tot nu se face! Nu văd nicio o problemă.

Re: Perioada TRIODULUI

Scris: 05 Mar 2011, 13:45
de Nuica Stefan
Am gasit articolul acesta. Mi s-a spus ca nu exista nicio indicatie ca nu ar fi bine sa nu se faca pomeniri de morti. Azi s-au facut parastase in toate bisericile din orasul meu.

Re: Perioada TRIODULUI

Scris: 05 Mar 2011, 21:13
de protosinghel
Am gasit articolul acesta. Mi s-a spus ca nu exista nicio indicatie ca nu ar fi bine sa nu se faca pomeniri de morti. Azi s-au facut parastase in toate bisericile din orasul meu.
1. Articolul reprezintă o noutate absolută dpdv ştiinţific. Mă bucur f. mult pt acest lucru şi aştept cât mai multe (dar cu mai puţine greşeli ortografice).
2. Întrebarea dvstră nu a fost întru totul clară. Reieşind din Tipicul de acum, formulat în baza unei alte organizări a perioadei Triodului decât cea la care face referinţă Arranz, Sâmbăta Asceţilor nu este o Sâmbăta a morţilor, aşa cum a fost uneori şi pe alocuri. Dar un Parastas pentru morţi nu este interzis în această zi...

Re: Perioada TRIODULUI

Scris: 06 Mar 2011, 17:16
de presviter
Aş vrea să aprofundăm cele scrise de părintele Makarios Simonopetritul în Triodul explicat, pp 124-127.
Pe scurt, el spune că în Postul Mare ziua liturgică începe cu Utrenia şi se sfîrşeşte cu Vecernia.
În nota editorului este scris:
Din nefericire, în Triodul românesc actual, revizorii au modificat arbitrar această ordine inversată a zilei liturgice în Postul Mare (Utrenie- Vecernie) din Triodul original grec, uniformizînd-o şi aliniind-o la ordinea zilei liturgice obişnuite (Vecernie-Utrenie), ceea ce trădează faptul că nu i-au înţeles semnificaţia.

Re: Perioada TRIODULUI

Scris: 06 Mar 2011, 21:45
de protosinghel
Aş vrea să aprofundăm cele scrise de părintele Makarios Simonopetritul în Triodul explicat, pp 124-127.
Pe scurt, el spune că în Postul Mare ziua liturgică începe cu Utrenia şi se sfîrşeşte cu Vecernia.
În nota editorului este scris:
Din nefericire, în Triodul românesc actual, revizorii au modificat arbitrar această ordine inversată a zilei liturgice în Postul Mare (Utrenie- Vecernie) din Triodul original grec, uniformizînd-o şi aliniind-o la ordinea zilei liturgice obişnuite (Vecernie-Utrenie), ceea ce trădează faptul că nu i-au înţeles semnificaţia.
M-am gândit şi eu la chestia asta, şi chiar am discutat-o cu p. Macarie. Până la urmă nu e o chestie atât de relevantă, chiar dacă speculaţii se pot face multe. Cel puţin aşa văd eu, ca să anticipez unele replici pro-simbolistice.

Re: Perioada TRIODULUI

Scris: 07 Mar 2011, 21:21
de presviter
Eu zic că este o chestiune relevantă care ne-ar ajuta mult pentru o slujire mai corectă. De pildă, fiindcă tot se apropie cei 40 de mucenici, am pune la Liturgia Darurilor înainte sfinţite stihirile lor din minei, nu pe ale Sf. Codrat, fără nici un rost.

Întrebarea mea este: sunt într-adevăr slujbele ciclului zilnic din Triodul grecesc dispuse altfel decît la noi ?
Este adevărată constatarea editorului citat, cum că Triodul românesc încurcă ordinea firească a Postului de dragul uniformizării ?

Re: Perioada TRIODULUI

Scris: 07 Mar 2011, 21:54
de protosinghel
Eu zic că este o chestiune relevantă care ne-ar ajuta mult pentru o slujire mai corectă. De pildă, fiindcă tot se apropie cei 40 de mucenici, am pune la Liturgia Darurilor înainte sfinţite stihirile lor din minei, nu pe ale Sf. Codrat, fără nici un rost.
Tipicul de acum prevede ca la Sfinţii cu Polieleu, Vecernia lor să se facă şi în ajun şi a doua zi, unită cu Liturghia. Deci de 2 ori aceeaşi Vecernie. Din acest pdv, aveţi perfectă dreptate. Îndreptarea problemei ar duce la o slujire corectă. Dar pentru cei conştienţi, asta ar fi posibil şi acum, că nu e mare lucru de inversat.
Întrebarea mea este: sunt într-adevăr slujbele ciclului zilnic din Triodul grecesc dispuse altfel decît la noi ?
Este adevărată constatarea editorului citat, cum că Triodul românesc încurcă ordinea firească a Postului de dragul uniformizării ?
Am verificat încă o dată şi observaţia e corectă. Eu doar am spus că "simbolismul" nu e atât de relevant, aşa cum îl explică p. Macarie. Avantajul unei ediţii corecte e mai mult de ordin tipiconal şi e legat se slujirea Liturghiei Înaintesfinţitelor seara. Deci ca să se împărtăşească cineva la Sfântul X, el nu vine în ajun, ci în seara zilei când Sfântul este pomenit. Cel puţin aşa văd eu lucrurile...