Se confundă 3 lucruri deodată. Şi să nu vă speriaţi de faptul că eu o să vă dau un răspuns total neaşteptat.Unde este locul corect pentru binecuvântarea pâinilor şi a vinului ce se numesc în popor paşti... In Joia Mare (practica din Ardeal), in Sâmbata Mare după Sfânta Liturghie, la Liturghia din noaptea de Paşti, În timpul Axionului
Există mai multe ipoteze, dintre care cea mai credibilă pare cea a opoziţiei artos-azimă din perspectiva paştelui creştin şi a celui iudaic. Numai că în acest caz ar trebui ca artosul să fie mâncat zilnic cu cealaltă mâncare, or evlavia şi chiar textul rugăciunii nu prevăd aşa ceva.1. Care este semnificaţia artosului?
În Liturghierul rusesc este o rugăciune specială la frângerea artosului, care se citeşte sâmbătă, când se crede că se termină săptămâna luminată. De fapt ar trebui abia la Antipasha (Duminica Tomii), cum şi se face în parohiile ruseşti.2. De ce se consumă abia în sâmbăta luminată ?
Acea prevedere este greşită. Artosul se binecuvintează înainte de Otpust, stropindu-se doar cu Aghiazmă.3. De ce rînduiala artosului prevede ca pâinea să fie tăiată şi stropită cu vin şi aghiasmă la Axion ?
Prescură obişnuită.4. Ce mai împărţim credincioşilor din parohii ?
Sigur că da. Care ar fi motive să nu se folosească anafura? Iar după Canonul 66 Trulan vedeţi cu ce fel de Paşti trebuie noi "să ne îndestulăm" toată Săptămâna Luminată.5. În săpt. luminată se foloseşte anafura ca în restul anului ? Că pînă acum foloseam "paşti"...
Dar de ce prin stropire cu Aghiasmă, ca o icoană ?Artosul se binecuvintează înainte de Otpust, stropindu-se doar cu Aghiazmă.
Prescură obişnuită.
Pînă acum credeam că artosul înlocuiește anafura în săpt. luminată, precum Aghiasma mare pe cea mică în săptămâna Botezului.presviter scrie:
5. În săpt. luminată se foloseşte anafura ca în restul anului ? Că pînă acum foloseam "paşti"...
Sigur că da. Care ar fi motive să nu se folosească anafura?
Întocmai, pt că artosul prezent la mesele din Săptămâna Lumină îl simbolizează pe Hristos cel înviat prezent la masa fraţilor, aşa cum şi Panaghia o reprezintă pe Maica Domnului care stă la masă cu fraţii în zilele de duminici şi sărbători. Este o dimensiune pierdută chiar şi în mănăstiri, iar în parohii nici nu cred că trebuie instituită sau păstrată formal.Dar de ce prin stropire cu Aghiasmă, ca o icoană ?Artosul se binecuvintează înainte de Otpust, stropindu-se doar cu Aghiazmă.
"Prescură obişnuită" înseamnă "prescura care se dă de obicei". Nu am spus "prescură simplă". Vă rog să nu vă legaţi de cuvinte, că nu am timp de filologie.Prescură obişnuită.
Adică prescură nesfințită ?
Până acum făceaţi aşa ca urmare a unor interpretări personale oarecum greşite. Eu am spus că ar fi corect să se dea anafură în fiecare zi (adică bucăţi de "prescură obişnuită"), iar în Sâmbăta Luminată sau chiar la Antipasha, să se împartă Artosul. Anafura îşi păstrează "funcţia" sa de neînclocuit, tocmai pt că provine de la prescurile folosite la Liturghie.Pînă acum credeam că artosul înlocuiește anafura în săpt. luminată, precum Aghiasma mare pe cea mică în săptămâna Botezului.
Dar nu înțeleg: de ce să împărțim credincioșilor și artos și anafură ?
În acest caz nici nu tb să se facă vreo binecuvântare sau dacă şi se face, atunci neapărat sâmbătă, fără a o numi "paşti" şi nu cu rugăciunea din Liturghier pt Artos, ci cea de la Litie în variantă adaptată.Dacă totuşi se binecuvintează pâine şi vin pe care credincioşii le iau acasă... când e mai potrivit/normal să se facă această binecuvântare?
Toate interpretările astea super-evlavioase eu le leg de împărtăşirea foarte rară cu Sfintele Taine.De unde s-a luat ideea că artosul ajută mult pe cei bolnavi, iar de aici practica de a păstra bucăţi de artos pe tot parcursul anului?
Ba DA, iar acolo unde nu se slujeşte, trebuie consumat în Duminica Tomii.N-ar trebui consumat integral în Sîmbăta Luminată sau în Duminica Tomei?
Adevărul e că după ce citeşti studiile părintelui Petru îţi vine să mergi la biserică şi faci un anunţ general sau chiar să-l lipeşti pe un panou pe care să-l numeşti catehizarea creştinilor. Îi mulţumim şi să-i dea Dumnezeu sănătate şi putere pt a ne mai îndrepta obiceiurile "rătăcite".Artosul pascal şi pâinea numită "paşti" (Se dedică clericilor şi credincioşilor din BOR) Ultimul studiu al parintelui Petru!
Ce înseamnă paximan la mitropolitul Neofit ?Artosul pascal şi pâinea numită "paşti" (Se dedică clericilor şi credincioşilor din BOR) Ultimul studiu al parintelui Petru!
Şi ar mai fi o întrebare, cred eu. Preoţii care nu fac aşa cum spune părintele Petru că este bine, de ce fac altfel? Nu vor să respecte rânduiala?Mulţumim, răspunsul este elocvent, şi totuşi de aici se nasc cîteva întrebări:
1. Care este semnificaţia artosului ?
2. De ce se consumă abia în sâmbăta luminată ?
3. De ce rînduiala artosului prevede ca pâinea să fie tăiată şi stropită cu vin şi aghiasmă la Axion ?
4. Ce mai împărţim credincioşilor din parohii ?
5. În săpt. luminată se foloseşte anafura ca în restul anului ? Că pînă acum foloseam "paşti"...
Înapoi la “Sărbători şi perioade liturgice. Slujbe specifice”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 11 vizitatori