Slujba Sfintelor Paşti. Text, comentarii şi rânduială

Tot ce ţine de sărbătorile bisericeşti şi calendarul Bisericii Ortodoxe. Abordare istorico-liturgică şi exegetică
Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:
Re: Slujba Sfintelor Paşti. Text, comentarii şi rânduială

Mesaj necititde protosinghel » 24 Apr 2013, 14:12

Πάτερ παντοκράτορ, και Λόγε, και Πνεύμα, τρισίν ενιζομένη, εν υποστάσεσι φύσις, υπερούσιε και υπέρθεε εις σε βεβαπτίσμεθα, και σε ευλογούμεν, εις πάντας τους αιώνας.
La noi s-a tradus aşa:
Părinte Atotţiitorule şi Cuvinte şi Duhule, fire ceea ce eşti una în trei ipostasuri, Cel mai presus de fire şi de dumnezeire, întru Tine ne-am botezat şi pre Tine Te binecuvântăm întru toţi vecii.
Nu vi se pare că expresia subliniată este foarte neclară. Voi cum aţi traduce?

nikolai
Mesaje:88
Membru din:13 Oct 2011, 19:50
Confesiune:ortodox
Preocupări:TEOSEVIE

Re: Slujba Sfintelor Paşti. Text, comentarii şi rânduială

Mesaj necititde nikolai » 27 Apr 2013, 17:31

.
Ultima oară modificat 17 Oct 2013, 09:01 de către nikolai, modificat 1 dată în total.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Slujba Sfintelor Paşti. Text, comentarii şi rânduială

Mesaj necititde protosinghel » 29 Apr 2013, 16:45

Versiunea diortosită a Slujbei Paştilor.
Sper că am reuşit să fac unele idei mai înţelese. Să ne ajute Dumnezeu să ajungem să o cântăm şi în acest an.

prmihai
Mesaje:25
Membru din:12 Noi 2009, 00:34
Confesiune:ortodox

Re: Slujba Sfintelor Paşti. Text, comentarii şi rânduială

Mesaj necititde prmihai » 01 Mai 2013, 00:30

Pâinea stropită cu vin numită în BOR ,,paşti" şi care se binecuvântează la sfârşitul Liturghiei Pascale e o tradiţie românească doar? Se întâlneşte această practică la celelalte Biserici ortodoxe?

Şi dacă noi românii tot avem acest obicei, cum ar fi mai bine, doar să se binecuvânteze de către preot sau să se şi stropească cu aghiazmă?

Cum e mai potrivit a fi socotită această pâine: binecuvântată sau sfinţită?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Slujba Sfintelor Paşti. Text, comentarii şi rânduială

Mesaj necititde protosinghel » 02 Mai 2013, 00:31

Despre asta s-a discutat AICI. Nu-i cazul să revenim.

silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Slujba Sfintelor Paşti. Text, comentarii şi rânduială

Mesaj necititde silvestru » 08 Mai 2013, 11:06

Hristos a Inviat! Câteva nelamuriri legate de canonul invierii. Exista o carte numita Slujba Invierii, destinata exclusiv pt saptamana luminata, editura Alba Iulia 1997. In aceasta carte apare incepand de luni si pana inclusiv Joi, in
Canonul lnvierii de la strana 2 tropare, la sfarsitul fiecarei cântari, in plus fata de canonul din noaptea invierii. Iar Penticostarul nu pomeneste nimic de aceste tropare care sunt cu slava...si acum...Se poate sti ceva despre aparitia acestora si cum s-au strecurat ele aici si daca ar fi mai bine sa le punem sau sa le excludem?
Tot legat de canonul de la Utrenie. Exista indicatia ca in noaptea de inviere canonul sa se pune cu irmosul pe 12. Inseamna ca trebuie repetate troparele pana se împlineste acest numar?
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Slujba Sfintelor Paşti. Text, comentarii şi rânduială

Mesaj necititde protosinghel » 08 Mai 2013, 13:32

Exista o carte numita Slujba Invierii, destinata exclusiv pt saptamana luminata, editura Alba Iulia 1997. In aceasta carte apare incepand de luni si pana inclusiv Joi, in Canonul lnvierii de la strana 2 tropare, la sfarsitul fiecarei cântari, in plus fata de canonul din noaptea invierii. Iar Penticostarul nu pomeneste nimic de aceste tropare care sunt cu slava...si acum...Se poate sti ceva despre aparitia acestora si cum s-au strecurat ele aici si daca ar fi mai bine sa le punem sau sa le excludem?
Unele rânduieli tipiconale prevăd că acele tropare să fie adăugate. Le găsim la Canoane, în Duminica Femeilor Mironosiţe. Şi ca să nu fie căutate în altă parte, ediţia respectivă a cărţii le-au pus imediat după Canon. Deci nu-i nimic greşit în asta.
Tot legat de canonul de la Utrenie. Exista indicatia ca in noaptea de inviere canonul sa se pune cu irmosul pe 12. Inseamna ca trebuie repetate troparele pana se împlineste acest numar?
Da, aşa ar trebui, dar eu vă recomand să nu faceţi asta... Nu ştiu dacă ajută la ceva.

Alexandru b17
Mesaje:120
Membru din:29 Mai 2010, 18:36
Confesiune:ortodox

Re: Slujba Sfintelor Paşti. Text, comentarii şi rânduială

Mesaj necititde Alexandru b17 » 08 Mai 2013, 13:58

Trebuie să se cânte după fiecare cântare "Înviind Iisus din mormânt..."?

silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Slujba Sfintelor Paşti. Text, comentarii şi rânduială

Mesaj necititde silvestru » 09 Mai 2013, 13:32

La Utrenie si Vecernie, rugăciunile in taina cele de la inceput, se citesc in aceasta perioada? Vad ca in practica nu este timp, caci dupa stihuri si troparul, Hristos a inviat, intercalat, imediat este ectenia mare...
Ultima oară modificat 09 Mai 2013, 15:41 de către protosinghel, modificat 1 dată în total.
Motiv: Cuvintele treg singure dintr-un rând în altul, nu-i nevoie să apăsaţi pe ENTER!
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Slujba Sfintelor Paşti. Text, comentarii şi rânduială

Mesaj necititde protosinghel » 09 Mai 2013, 15:41

La Utrenie si Vecernie, rugăciunile in taina cele de la inceput, se citesc in aceasta perioada? Vad ca in practica nu este timp, caci dupa stihuri si troparul, Hristos a inviat, intercalat, imediat este ectenia mare...
Cel puţin unele dintre ele trebuie puse împreună cu ecteniile...

silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Slujba Sfintelor Paşti. Text, comentarii şi rânduială

Mesaj necititde silvestru » 09 Mai 2013, 16:38

La Utrenie si Vecernie, rugăciunile in taina cele de la inceput, se citesc in aceasta perioada? Vad ca in practica nu este timp, caci dupa stihuri si troparul, Hristos a inviat, intercalat, imediat este ectenia mare...
Cel puţin unele dintre ele trebuie puse împreună cu ecteniile...
Care?
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Slujba Sfintelor Paşti. Text, comentarii şi rânduială

Mesaj necititde protosinghel » 09 Mai 2013, 16:58

Off, uitaţi-vă la text, la ecfonise şi poate vă vine inspiraţia.
Vai de şcolile noastre de teologie... Iertaţi-mă că spun asta.

Avatar utilizator
barbosioan
Mesaje:53
Membru din:24 Sep 2014, 07:44
Confesiune:ortodox
Preocupări:Liturgica,Tipic,Drept Canonic,Catehetica
Localitate:Timisoara

Re: Liturghia pascală

Mesaj necititde barbosioan » 13 Mai 2016, 07:33

Pentru a nu deschide alt subiect , as dori sa vorbim despre liturgia Sf. Ioan in noaptea de inviere ! Stim ca sunt trei slujbe savarsite de inviere si anume:
Canonul sambetei mari + Utrenia invierii + Liturghia Sf. Ioan , este cu adevarat o lunga slujire , o durata mare de timp , insa dupa cate stiu eu Liturghia Sf. Ioan sau a Sf. Vasile nu este permis a se face inainte de rasaritul soarelui si nici dupa apus , excludem aceste doua liturghii unite cu vecernia . Citez acum un alt website care expune clar problema : " Ca timp al zilei liturgice, ea se savarseste inainte de masa. Se recomanda sa fie la ora 9 dimineata, cand a avut loc Pogorarea Sfantului Duh si cand Domnul a fost rastignit (Marcu 15, 25) " Adica Ceasul al 3-lea , ora 09:00 AM , ceasul 3 fiind si o slujba zilnica dintr-e cele 7 laude ! In romania in fiecare zona fiind altfel , daca la bucuresti se oficiaza in continuarea utreniei invierii , in banat ea se savarseste a doua zi la 10:00 AM , iar vecernia numita "A doua inviere" la ora obisnuita a vecerniei ! Acum eu cred ca ora 09:00 AM .. 10:00 AM !
Acum as dori sa aflu mai multe opinii , nu doar pentru mine folositoare ci si altora , ca idee pedagogica asupra acestei randuieli cum e bine ?
1 - Canonul sambetei mari + Utrenia invierii ( Noaptea ) iar liturghia Sf Ioan a doua zi ?
2 - Canonul sambetei mari + Utrenia invierii + Liturghia Sf. Ioan ( noaptea ) ?
Trebuie facuta clara diferenta intre credinta si fanatism !

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Liturghia pascală

Mesaj necititde presviter » 17 Mai 2016, 08:46

Eu consider ca Noaptea Sfintelor Pasti este singura in care Liturghia trebuie slujita, ca semn al biruintei lui Hristos asupra mortii.
Acum toate s-au umplut de lumina...
Ba mai mult, si Liturghia Sambetei mari ar trebui slujita tot dupa caderea intunericului, asa cum foarte clar prevede tipicul din Triod. Atunci cu adevarat am percepe mai clar Trecerea de la cele vechi la cele noi, Revelionul crestinilor.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
barbosioan
Mesaje:53
Membru din:24 Sep 2014, 07:44
Confesiune:ortodox
Preocupări:Liturgica,Tipic,Drept Canonic,Catehetica
Localitate:Timisoara

Re: Liturghia pascală

Mesaj necititde barbosioan » 17 Mai 2016, 18:13

Eu consider ca Noaptea Sfintelor Pasti este singura in care Liturghia trebuie slujita, ca semn al biruintei lui Hristos asupra mortii.
Acum toate s-au umplut de lumina...
Ba mai mult, si Liturghia Sambetei mari ar trebui slujita tot dupa caderea intunericului, asa cum foarte clar prevede tipicul din Triod. Atunci cu adevarat am percepe mai clar Trecerea de la cele vechi la cele noi, Revelionul crestinilor.
Va dau perfecta dreptate in privinta acestei idei in a percepe aceasta trecere de la "cele vechi la cele noi" dar si faptul ca din momentul invierii raiul sa deschis !

Eu am pus problema din punct de vedere canonic si liturgic , anume ca Liturghia Sf. Vasile unita cu Vecernia din sambata mare , este practic vecernia duminicii urmatoare, a pastilor, urmata de Canonul Sambetei mari si a slujbei Invierii care este evident Utrenia urmata de Liturghia Sf. Ioan , avem asadar din start doua liturghii intr-o singura zi liturgica , chiar daca Liturghia Sf. Ioan se face dupa utrenie sau a doua zi dimineata, desi pe un antimis se poate savarsi o singura liturghie intr-o singura zi! Nu vreau sa fiu sau sa par rautacios , sub nici o forma nu vreau sa par a fii, insa aici cred, personal, ca avem de-a face cu o incurcatura/greseala tipiconala si liturgica, ori chiar de ar exista doua antimise insa e un singur preot slujitor cum facem ? !
Ultima oară modificat 17 Mai 2016, 19:54 de către protosinghel, modificat 1 dată în total.
Motiv: Învăţaţi-vă să puneţi semnele de punctuaţie imediat după cuvânt....
Trebuie facuta clara diferenta intre credinta si fanatism !

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Liturghia pascală

Mesaj necititde protosinghel » 17 Mai 2016, 19:55

Conform Tipicului, din după-amiaza Sâmbetei Mari şi până Duminică dimineaţa de Paşti, Într-un răstimp de aproximativ 12 ore se slujesc două Liturghii pe aceeaşi Sfântă Masă şi de acelaşi preot. Nu-i absolut nici o problemă.
Cei care au alcătuit Tipicul (la acest capitol - după practica slujbelor de la Sfântul Mormânt) nu au învăţat liturgica după manualele lui Branişte, ci erau mistagogi ai timpului Liturgic. Şi, apropo, mai veche este Liturghia din Sâmbăta Mare decât cea de Duminică dimineaţa.

Avatar utilizator
barbosioan
Mesaje:53
Membru din:24 Sep 2014, 07:44
Confesiune:ortodox
Preocupări:Liturgica,Tipic,Drept Canonic,Catehetica
Localitate:Timisoara

Re: Slujba Sfintelor Paşti. Text, comentarii şi rânduială

Mesaj necititde barbosioan » 18 Mai 2016, 07:48

Multumesc de raspuns , insa inseamna ca suntem de acord cu slujirea a doua liturghii , de catre acelasi preot , pe acelasi antimis . Si asta avand in vedere ca liturghia Sf. Vasile a fost liturghia originala de la care au plecat celelalte doua , asa cum bine ati punctat si probabil cand sa intocmit tipicul era unica liturghie !
Cu respect !
Barbos Radu-Ioan
Ultima oară modificat 18 Mai 2016, 13:06 de către barbosioan, modificat de 9 ori în total.
Trebuie facuta clara diferenta intre credinta si fanatism !

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Liturghia pascală

Mesaj necititde Pr Haralambie » 18 Mai 2016, 08:32

Şi, apropo, mai veche este Liturghia din Sâmbăta Mare decât cea de Duminică dimineaţa.
Sa intelegem ca de fapt aceasta era Liturghia pentru ziua Invierii, cea de Sambata? Un lucru e clar ca atunci sunt paremiile, atunci erau botezurile. Sau ziua liturgica din perioada triodului se termina cu Vecernie si astfel practic o data cu Utrenia Duminicii Pastelui incepe o alta zi liturgica, mai ales cea a 8 a?
Dar o situatie asemanatoare a Liturghiei a sf.Vasile unita cu Vecernia si cu paremii se regaseste si la Nastere sau Botez. Si alea sunt mai vechi de cat cele din ziua care urmeaza, adica cea praznicului?
Cu mult respect.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Liturghia pascală

Mesaj necititde protosinghel » 19 Mai 2016, 18:11

Dar o situatie asemanatoare a Liturghiei a sf. Vasile unita cu Vecernia si cu paremii se regaseste si la Nastere sau Botez. Si alea sunt mai vechi de cat cele din ziua care urmeaza, adica cea praznicului?
1. Sistemul de celebrare a Ajunului, a citirii Ceasurilor Împărtăteşti etc. la Crăciun şi Bobotează a fost copiat din Săptămâna Patimilor şi aceasta s-a întâmplat deja când se slujea şi Liturghia de Paşti duminică dimineaţa. Deci apare întrebarea nu dacă Liturghia Crăciunului e mai nouă decât cea din Ajun, ci de ce a apărut Liturghia din Ajun unită cu Vecernia după modelul din Sâmbăta Mare, din moment ce nu era nevoie de ea şi nici ziua de Crăciun nu era iniţial zi baptismală?
2. Pe de altă parte, Agheasma Mare la Bobotează se făcea anume în Ajuns, seara şi, aşa cum demonstrează Foundoulis, destul de târziu a început să se făcă şi a doua zi, mutând şi slujba de Ajun dimineaţa, chiar dacă e unită cu Vecernia.

Deci lucrurile sunt complicate şi e greu să le mai lămureşti. Ţinem şi noi ce avem şi cum putem...
Dar e bine totuşi să avem habar cum a fost înainte.

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Liturghia pascală

Mesaj necititde Pr Haralambie » 19 Mai 2016, 21:45

1. Sistemul de celebrare a Ajunului, a citirii Ceasurilor Împărtăteşti etc. la Crăciun şi Bobotează a fost copiat din Săptămâna Patimilor şi aceasta s-a întâmplat deja când se slujea şi Liturghia de Paşti duminică dimineaţa. Deci apare întrebarea nu dacă Liturghia Crăciunului e mai nouă decât cea din Ajun, ci de ce a apărut Liturghia din Ajun unită cu Vecernia după modelul din Sâmbăta Mare, din moment ce nu era nevoie de ea şi nici ziua de Crăciun nu era iniţial zi baptismală?
2. Pe de altă parte, Agheasma Mare la Bobotează se făcea anume în Ajuns, seara şi, aşa cum demonstrează Foundoulis, destul de târziu a început să se făcă şi a doua zi, mutând şi slujba de Ajun dimineaţa, chiar dacă e unită cu Vecernia.
Poate că acest model de slujbă din ajunul asărbătorilor Nașterii si Botezului Domnului, copiat după cel din ajunul Pastelui, a apărut pentru că a început să se facă botezuri si in ajunul acestor praznice. Și cum aceste botezuri în masă durau destul de mult si necesitau si o pregătire prin ajunare, au fost transferate in seara precedentă praznicului, pentru a nu încarcă însăși ziua praznicului, in care și ajunarea trebuia suspendată. La fel posibil si cu Aghiazma. Iar în ajun, după Botez, prima masă, după cum e si firesc, trebuia să fie cea euharistică, apoi cealalta. De aici Liturghia unită cu Vecernia... E o presupunere...
Cu mult respect.


Înapoi la “Sărbători şi perioade liturgice. Slujbe specifice”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX