despre mutarea unor sărbători

Tot ce ţine de sărbătorile bisericeşti şi calendarul Bisericii Ortodoxe. Abordare istorico-liturgică şi exegetică
Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 576
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

despre mutarea unor sărbători

Mesaj necititde presviter » 21 Oct 2012, 15:06

În Occident există adesea parctica de a serba hramul bisericii, precum și alte sărbători cu dată fixă, în cea mai apropiată duminică, pentru că în timpul săptămânii nu ar veni mai nimeni la biserică.
În ce măsură poate fi îngăduită o astfel de mutare ?
Știu că acest subiect este și pe lista de propuneri pentru Marele Sinod Panortodox.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
Andrey
Mesaje: 72
Membru din: 20 Iun 2011, 19:34
Confesiune: ortodox
Preocupări: dogmatică, liturgică, patristică
Localitate: Baia Mare
Contact:

Re: despre mutarea unor sărbători

Mesaj necititde Andrey » 21 Oct 2012, 20:01

În Occident există adesea parctica de a serba hramul bisericii, precum și alte sărbători cu dată fixă, în cea mai apropiată duminică, pentru că în timpul săptămânii nu ar veni mai nimeni la biserică.
În ce măsură poate fi îngăduită o astfel de mutare ?
Știu că acest subiect este și pe lista de propuneri pentru Marele Sinod Panortodox.
Eu cunosc situații în care s-a ținut hramul în altă zi pentru ca la hram credincioși să-l poată avea în mijlocul lor pe episcop, căci acesta în ziua hramului bisericii respective se afla în altă parte.

Vreau să mai fac cunoscut faptul că în parohia de unde sunt eu nu se ține hramul (la noi e hramul Sf Arhangheli Mihail și Gavril). Mai exact se merge la biserică ca în orice zi de sărbătoare obișnuită și nu se amintește absolut nimic de hramul bisericii. Din ce am aflat oamenii spun că nu se ține hramul pentru că se face prea mare cheltuială cu pregătirea mesei pentru musafiri și altele.

Acum pun și eu întrebarea.... ce înseamnă serbarea hramului unei biserici? Cum se sărbătorește?

Din ce am văzut și eu pe la alte hramuri din parohiile vecine se merge dimineața la biserică iar după liturghie se ține masa, fiecare în familie cu rudele și de multe ori se termină cu beții și chiar certuri (acestea pe lângă cheltuiala pregătirilor). De fapt am observat că pentru mulți a participa la hram înseamna a fi prezent la masa ce o pregătesc rudele sau un prilej de petrecere și nu prezența la sărbătoarea bisericii adică la liturghie.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5326
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: despre mutarea unor sărbători

Mesaj necititde protosinghel » 21 Oct 2012, 21:13

Subiectul este interesant şi foarte actual.

1. În trecut, cel puţin în Răsărit, bisericile nu erau închinate unui sfânt şi puteau primi denumirea unui sfânt numai dacă acolo se aflau moaştele aceluia. În rest era prăznuită ziua sfinţirii bisericii. Elementul special al serbării era, revenirea episcopului în comunitate, aşa cum a fost şi în ziua sfinţirii, iar dacă acest lucru nu era posibil, se aduna un sobor de preoţi şi la sfârşit se organiza o masă. Cu timpul, în special la români (şi mai ales în Basarabia), hramul bisericii a devenit mai degrabă "hramul satului / oraşului". Lumea bea şi se veseleşte ca la Paşti şi Crăciun, fără să mai meargă la Biserică. Obiceiul este imposibil de a-l "converti" în ceva mai autentic, mai ales prin sate şi oraşele mai mici. Dar în oraşele mari, unde "ziua oraşului" poate fi legată de hramul catedralei sau al unei biserici mai vechi, sau poate nici să nu fie legat cu vreo sărbătoare religioasă, fiecare parohie are posibilitatea să-şi ţină hramul aşa cum doreşte. Liturghia şi împărtăşirea credincioşilor sunt esenţiale, restul sunt secundare şi opţionale.

2. Cred că nu trebuie să vorbim numai despre hramuri care, anume prin caracterul lor excepţional pot fi slujite şi peste săptămână (în special sâmbăta), ci despre sărbătorile multor sfinţi ale căror prăznuire se întâmplă de luni până vineri. Obiceiul transferului unor sărbători este foarte larg răspândit şi în Răsărit şi regula era ca sărbătorile mucenicilor să fie puse sâmbăta, iar ale ierarhilor şi cuvioşilor să fie puse duminica. Aşa ne-am ales cu Duminica Sf. Ioan Scărarul sau a Sf. Maria Egipteanca, care de pe 30 martie şi 1 aprilie, au fost plasate în duminicile a 4-a şi a 5-a din Postul Mare, iar în alte perioade ale anului avem Duminicile Sf. Părinţi de la Sinoadele Ecumenice 1, 4 şi 7 sau Duminica Sf. Grigore Palama. Deci practica mutării sărbătorilor de sfinţi pentru zilele de duminică există şi în Răsărit.

3. În trecut lumea îşi organiza lucrul după calendarul bisericesc. Atât la ţară, cât şi la oraş, zilele de pomenire ale unor sfinţi mari erau nelucrătoare, iar credincioşii puteau merge la Biserică. Iar sărbătorile de sfinţi pe care lumea nu le ţinea, dar Biserica a considerat că exemplul şi învăţătura acelor sfinţi trebuie să fie cunoscute şi popor, au fost mutate în duminici. În sec. XX totul s-a schimbat! Oamenii nu-şi mai organizează singuri programul de lucru şi, de cele mai multe ori, în zilele de pomenire ale sfinţilor sunt la serviciu. Şi cred că în acest caz, ar fi indicat să se revină la practica veche, când pomenirile de mucenici şi cea a hramului ar putea fi mutată sâmbăta, iar pomenirile de cuvioşi, ierarhi, domnitori etc., să fie mutate duminica. Impediment canonico-liturgic nu există şi întreaga Tradiţie a Bisericii este de partea unei astfel de practici.

4. Trebuie să fim realişti şi să înţelegem că vor fi împotriva mutării unor sărbători mai ales cei care nu vin la Biserica, dar care ştiu că Sf. Ion şi Sf. Vasâli sunt atunci când s-a obişnuit el să bea şi nu altă dată. Aaaa, da... şi episcopii. Şi ei prin definiţie sunt împotrivă.

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 972
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: despre mutarea unor sărbători

Mesaj necititde dimitrie » 21 Oct 2012, 22:20

Eu mă gândesc la introducerea slujbei de noapte în cursul săptămânii (ca de exemplu între 4 și 6,30), la care să poată participa și elevii dar și adulții care trebuie să meargă dimineața la servici, însă vor să fie și la biserică. E nevoie să revenim într-o oarecare măsură la modelul Bisericii primare (ca program de slujbă aproximativ), deoarece și acum ca și atunci oamenii lucrează la un stăpân necredincios, nemaleabil, ..... și alte variate feluri de stăpâni, mai mult ori mai puțin responsabili de programul de lucru din sărbători.
Dacă oamenii s-ar culca seara mai devreme - până în 9, de pe la ora 3 dimineața nici nu ar mai avea somn. Însăși calitatea rugăciunii ar fi alta.
Acesta este un gând de-al meu care-mi stăruie în minte de câțiva ani încoace. M-a preocupat acest aspect al sărbătorilor din cursul săptămânii la care românii din "diaspora" nu pot participa, și pe care înșiși preoții de acolo nu le pot celebra (liturgic), dat fiind faptul că mulți au la rându-le servici ca și enoriașii lor.

Aceasta este o idee platformă pe care se poate construi în funcție de specificul fiecărei parohii. Nu mai vorbesc de parohiile unde sunt doi ori mai mulți preoți, ce ar putea sluji diferențiat ca timp: unul noaptea, altul (alții) ziua. Ș.am.d.
Dar ... , ce știu eu?
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 576
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: despre mutarea unor sărbători

Mesaj necititde presviter » 22 Oct 2012, 13:02

Eu mă gândesc la introducerea slujbei de noapte în cursul săptămânii (ca de exemplu între 4 și 6,30), la care să poată participa și elevii dar și adulții care trebuie să meargă dimineața la servici, însă vor să fie și la biserică. E nevoie să revenim într-o oarecare măsură la modelul Bisericii primare (ca program de slujbă aproximativ), deoarece și acum ca și atunci oamenii lucrează la un stăpân necredincios, nemaleabil,
Eu am introdus slujba de la ora 6 (Utrenia + Liturghia, pînă pe la 8.30 - 9) la Praznicele Împărătești din timpul săptămânii, inclusiv Crăciun și Bobotează, și oamenii s-au mobilizat mult mai bine decît în Duminici (când începe la 8). Altfel se trăiesc aceste zile de noapte mânecând, în corespondență cu rugăciunile Utreniei.

Însă ora 4 mi se pare prea monahală. Poate dacă ne-am culca mai devreme, dar nici eu nu pot.
Şi cred că în acest caz, ar fi indicat să se revină la practica veche, când pomenirile de mucenici şi cea a hramului ar putea fi mutată sâmbăta, iar pomenirile de cuvioşi, ierarhi, domnitori etc., să fie mutate duminica.

Deci nu s-ar supăra sfinții să le fie deplasată pomenirea (deja le-a fost mutată pe stil nou cu 13 zile) ?
Locul cuvioșilor nu este mai degrabă sâmbăta ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5326
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: despre mutarea unor sărbători

Mesaj necititde protosinghel » 22 Oct 2012, 13:32

Deci nu s-ar supăra sfinții să le fie deplasată pomenirea (deja le-a fost mutată pe stil nou cu 13 zile) ?
În Împărăţia lui Dumnezeu nu sunt oameni supărăcioşi, deci sfinţi supărăcioşi nu există.
Locul cuvioșilor nu este mai degrabă sâmbăta ?
Dacă comparăm asta cu mucenicia, poate că da, dar vedem că în Postul Mare cuvioşii au fost puşi totuşi duminica.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 576
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: despre mutarea unor sărbători

Mesaj necititde presviter » 26 Noi 2012, 19:08

Trebuie să fim realişti şi să înţelegem că vor fi împotriva mutării unor sărbători mai ales cei care nu vin la Biserica
Eu, sincer, nu cred că cei care vin la biserică vor agrea această transferare.
Dar, ca să rămînem în zona teoretică, care ar fi limitele unui transfer ?
- orice praznic se poate muta, sau doar zilele sfinţilor ?
- se poate muta, de pildă, Intrarea Maicii Domnului în Templu ?
- dacă se mută Sf. Nicolae duminica, e bine să se mai ţină slujba lui şi pe 6 decembrie, cu mai puţini credincioşi ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5326
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: despre mutarea unor sărbători

Mesaj necititde protosinghel » 26 Noi 2012, 19:24

orice praznic se poate muta, sau doar zilele sfinţilor ?
Cred că doar a sfinţilor, şi numai a celor a căror prăznuire nu este generalizată cu zi nelucrătoare. De exemplu, ştiu o biserică din Bucureşti cu hramul Sf. Chiril şi Metodiu, care practic nu este cunoscut în BOR. Cred că acolo ar fi justificat un transfer de hram în zi de duminică sau sâmbătă. Dar cu Sf. Nicolae sau Sf. Gheorghe nu cred că este necesar sau binevenit, chiar dacă mulţi lucrează. Mai degrabă, în cazul acestora, în localităţile unde sunt mai multe biserici, slujbele trebuie să fie începute la ore diferite, de la 5 la 10, aşa încât fiecare să poată merge acolo unde-i convine mai bine conform orarului de muncă.
se poate muta, de pildă, Intrarea Maicii Domnului în Templu ?
Maica Domnului este şi ea sfântă, nu-i Dumnezeu. Dar cred că nici n-are rost să vorbim de o astfel de mutare, deşi Biserica românească din Lisabona, care are chiar hramul "Intrării Maicii Domnului la Templu", a mutat slujba praznicală pe duminică 25 noiembrie, fiind de faţă şi episcopul-vicar Ignatie. Şi la noi în "parohia moldovenească" este hramul Sf. Ioan Gură de Aur, adică azi pe 26 noiembrie (pe vechi), dar slujba de hram am făcut-o ieri pe 25, iar azi n-am mai făcut nimic, căci toţi sunt la muncă. Până la urmă, în oraşele din ţările ortodoxe situaţia nu diferă cu mult faţă de cea din Occident. Acolo însă mentalitatea e alta...
dacă se mută Sf. Nicolae duminica, e bine să se mai ţină slujba lui şi pe 6 decembrie, cu mai puţini credincioşi ?
Este un principiu bun şi sănătos în Biserică: "după cum va voi cel mai mare". Problema e că-l pot folosi doar oamenii buni şi sănătoşi.

Până la urmă, aşa cum spuneai şi sfinţia ta, cred că a fost o discuţie pur teoretică. Cel puţin pentru o bună parte din BOR.


Înapoi la “Sărbători şi perioade liturgice. Slujbe specifice”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron