Intrarea Maicii Domnului în Templu (de pe facebook)

Tot ce ţine de sărbătorile bisericeşti şi calendarul Bisericii Ortodoxe. Abordare istorico-liturgică şi exegetică
Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:
Intrarea Maicii Domnului în Templu (de pe facebook)

Mesaj necititde protosinghel » 08 Dec 2014, 11:42

Iată am avut sărbătoarea Intrării Maicii Domnului în Templu. Istoria sărbătorii e bazată pe apocriful numit "Protoevanghelia lui Iacov". Trei lucruri nu-mi sunt clare în istoria ei:
- De ce se spune că Zaharia era arhiereu, dacă Evanghelia după Luca (1:5,8) spune clar că acesta era preot şi slujea cu rândul la Templu, aşa cum se obişnuia doar în cazul preoţilor.
- Dacă Fecioara Maria a intrat în "Sfânta Sfintelor" şi chiar stătea acolo, cum de n-a fost alungată de slujitorii Templului sau chiar omorâtă pentru sacrilegiu? Dacă arhiereul ar fi intrat mai mult de o dată pe an acolo, şi deja ar fi fost un scandal enorm, dacă nu excludere şi chiar moarte. Oare erau atât de indiferenţi slujitorii Templului că o fată(!) intră acolo unde doar arhiereul intra o dată pe an? Tot poporul ar fi remarcat şi ar fi ţinut minte o astfel de întâmplare ieşită din comun...
- Toţi 9 ani de eventuală şedere în "Sfânta Sfintelor" Maica Domnului a fost hrănită doar de înger cu "mană cerească"? Unde-şi făcea nevoile fiziologice, căci în Templu nu era WC. Sau ea ducea un mod de viaţă supra-firesc, care a încetat odată cu încredinţarea ei logodnicului Iosif?
Nu-i mai firesc să credem că ea locuia alături de alte fecioare şi văduve în anexele Templului, dar nu în însuşi Templul? Şi poate că şi în "Sfânta Sfintelor" a fost scăpată din neatenţie o dată sau de 2 ori, iar însuşi faptul că Dumnezeu nu a pedepsit-o cu moarte, era ceva neobişnuit şi, pentru noi creştinii, a fost considerat ca un semn divin şi o profeţie?
Nu ştiu răspunsul, dar cred că nu-i păcat că mă întreb toate astea. Sau iarăşi voi fi condamnat pentru prea multă gândire şi puţină credinţă? Sunt lucruri care chiar aş vrea să le cred, dar parcă contravin cu Scriptura...

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Intrarea Maicii Domnului în Templu (de pe facebook)

Mesaj necititde protosinghel » 08 Dec 2014, 11:58

Exista o lucrare de doctorat al lui Streza Dan Alexandru, numita "Sarbatoarea Nasterii Domnului" (Originea apostolica, evolutia si importanta ei in cadrul anului liturgic), ed. Andreiana, unde la paginile 225-257, incearca sa expuna teza, si sa o dovedeasca cum ca Zaharia ar fi arhiereu.
Se pare ca intrarea Maicii Domnului in templu are doar o semnificatie de simbol si ca nu se bazeaza pe fapte istorice reale. Ceea ce justifica dilemele pe care ni le supuneti atentiei.
Din punctul meu de vedere, paradoxal, parintele Petru Pruteanu a adus mai multa lumina prin intrebarile sale, decat au facut-o alti prin raspunsurile si certitudinile lor. Ne despart 2 milenii, de la evenimentele NT, in aceste 2 milenii s-au inserat si "pagini de folclor" in teologia conventionala, care este foarte greu de delimitat. Sunt multe elemente plasate in acel "illo tempore" care nu au fost niciodata certitudini ci doar banuieli, dar de care nu avem voie sa ne atingem. Si probabil ar fi chiar periculos sa incercam, in schimb intrebari avem dreptul sa ne adresam, indiferent din ce calitate, chiar si aceea de preot. Trebuie inteles ca Harul nu are valente magice, ca sa te faca mai destepat, pregatit teologic sau cel putin informat, ci tot accesul in prima instanta, la teologie si cultura iti dechide calea spre lucrarea harului.
Cum de n-au apărut astfel de dileme până la noi, şi la ce ne ajută să ni le punem? Apoi, mărunte sunt, până la urmă, astfel de chestiuni. Prin acest praznic, cred că Biserica vrea să scoată în relief, de fapt, sfinţenia Născătoarei de Dumnezeu, marea sa curăţie, afierosirea ei Domnului, şi mai puţin faptul că a locuit în Sfânta Sfintelor. Iar această imagine a sălăşluirii în Templu ajută omul să se apropie de marea taină a Celei în pântecele Căreia s-a copt „Pâinea cea dumnezeiască a vieţii”.
Nu pentru Maica Domnului era o cinste sa intre in Sfanta Sfintelor ci pentru Sfanta Sfintelor era o cinste sa intre ,Maica Domnului in ea, eu cred absolut tot ce spune Protoevanghelia lui Iacov ca intr/adevar unde Dumnezeu voieste se biruiesc legile firii.
Se cuvenea ca Sfanta Sfintelor sa primeasca in sine pe sfanta sfintelor cea adevarata, al carei tip era. Acest lucru era vrednic de Maica Stapanului
Postolachi Vasile, la 2 milenii de la acel "eveniment" ai 100% dreptate, numai ca problema apare atunci cand constati ca oamenii din acele vremuri nu gandeau la fel. In istoria mantuirii ne este relatat faptul ca Mesia s-a nascut intr-o pestera, tocmai datorita faptului ca omul pentru care venise, nu a fost in stare sa-l primeasca sub acoperisul casei lui. Despre acei oameni vorbim, despre acea societate bolnava si egoista, si discutia poate continua. Daca ei nu l-au recunoscut pe Mesia inviat, cum crezi, ca au recunoscut-o pe o fetita de trei ani, care avea sa fie Maica Domnului?
Postolachi Vasile, nimeni nu spune că Maica Domnului nu ar fi fost vrednică să intre în "Sfânta Sfintelor, dar măcar ai încercat să te gândeşti cum aborda un evreu treaba asta şi ce atitudine ar fi luat?
ma gandesc parinte, dar la fel ma gandesc ca unde voieste Dumnezeu este biruita gandirea ingusta a omului
[quote="Ieromonah Petru Pruteanu]Eu mă gândesc că dacă în VT, cineva, din bună intenţie, a vrut să sprijine "chivotul legii" şi a murit, o femeie care ar fi intrat acolo unde numai arhiereul intra o dată pe an, este de necrezut. Asta ar fi ridicat întreg poporul şi toţi ar fi ţinut minte. Or, Maica Domnului era o anonimă pentru toţi. Nimeni, în afară de Dumnezeu, şi nici măcar Iosif care a luat-o în grija lui, nu vedea nimic special în ea... Asta spune Evanghelia![/quote]
au uitat ei de faptul ca Domnul Iisus le/a inviat mortiii, ca a inviat El insusi, de ce nu ar fi uitat/o si pe asta??
dar Iosif? Aţi uitat că voia să o lase? Hristos pomeneşte de o întâmplare banală cu un turn prăbuşit peste nişte fraţi, dar n-ar fi amintit de aşa ceva? Aminteşte că David a intrat în Templu şi a mâncat din pâinile care nu se cuvenea să le mănânce, dar n-ar fi amintit de asta?
daca citim protoevanghelia lui Iacov il vom, intelege mai bine pe Iosif...eu unul ma retrag ins a nu voi inceta nicicand sa cred ca Maica Domnului a intrat in Sfanta Sfintelor, incapere care inchipuia pe Maica Domnului, fiindu-i si tip
Am citit undeva (nu imi amintesc unde) ca atunci cand intra in Sfanta Sfintelor, arhiereul avea legata o sfoara de picior. Daca avea anumite pacate, acesta murea. Cum nu putea intra nimeni acolo, evreii trageau afara cadavrul arhiereului de sfoara. Daca Maica Domnului nu a murit, intrand in acel loc sfant, cred ca evreii nu prea aveau ce comenta in legatura cu subiectul!
Interesantă idee, numai că experimentul pare periculos pentru o copilă de 3 ani..
Aveam si eu aceste nedumeriri si am avut fericirea sa mi le deslege parintele profesor Vasile Mhoc.
Spunea ca la Templu de pe timpul Mantuitorului, erau mai multe curti din care, prima, a femeilor, apoi a barbatilor, apoi Templu si in interior Sfannta Sfintelor.
SFANTA FECIOARA NU A INTRAT NICIODATA IN MOD FIZIC IN SFANTA SFINTELOR pt ca era paza continua.
Se spune ca a intrat si a trait acolo, in sens duhovnicesc pt ca ea a purtat in pantece Ceva mult mai pretios decat Chivotul si mana lui Moise, pe Hristos!
cu siguranta nu a intrat in Sfanta Sfintelor, nici nu a mancat mana, ci a locuit in anexele Templului, alaturi de celelalte fecioare. Restul sunt legende pioase, care nu au nimic de a face cu teologia, cu traditia patristica autentica si cu randuielile reale ale Vechiului Testament. Aceste considerente nu scad cu nimic din valoarea sarbatorii si cu devotiunea fata de Fecioara Maria.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Intrarea Maicii Domnului în Templu (de pe facebook)

Mesaj necititde protosinghel » 08 Dec 2014, 12:12

Intrarea în Biserică a Maicii Domnului este o sărbătoare care, asemenea celorlalte sărbători dedicate Maicii Domnului, cu excepţia Bunei Vestiri, nu are temei scripturistic, ci doar patristic. Însă sunt destule informaţii legate de aceste sărbători închinate Maicii Domnului, atât la Sfinţii Grigorie al Neocezareei, Atanasie al Alexandriei, Grigorie al Nyssei, Dionisie Areopagitul, Maxim Mărturisitorul, Simeon Metafrastul ş.a., cât şi în scrierile apocrife, cum ar fi Evanghelia lui Toma sau Protoevanghelia lui Iacov, cărora trebuie să le acordăm atenţia cuvenită.

Sf. Maxim Mărturisitorul consideră versetul 11: "Stătut-a împărăteasa de-a dreapta Ta", cât şi versetul 16: "Aduce-se-vor Împăratului fecioare, în urma ei, prietenele ei se vor aduce ţie" ale Psalmului 44 ca fiind temeiul scripturistic al acestei sărbători. Versetul 11 - spune Sf. Maxim Mărturisitorul - învaţă despre aşezarea Maicii Domnului la dreapta altarului, la dreapta lui Dumnezeu, în Sfânta Sfintelor, iar versetul 16 anticipează atât momentul intrării, cât şi fastul şi bucuria primirii Maicii Domnului la Templul din Ierusalim. De altfel, mutarea Sicriului Legii din Sion în Ierusalim anticipa această sărbătoare, în viziunea Părinţilor Bisericii.

Sf. Grigorie de Nyssa, fratele Sf. Vasile cel Mare, spune că Intrarea Maicii Domnului în Biserică se sărbătorea chiar înainte de sec. al IV-lea; Sf. Andrei Criteanul (sec. al VII-lea) vorbeşte despre felul în care se ţinea sărbătoarea la Ierusalim, iar Sfinţii Gherman şi Tarasie (sec. al VIII-lea) au rostit cuvântări cu prilejul acestei sărbători.
Cât priveşte ziua de 21 noiembrie, ea reprezintă data sfinţirii bisericii cu hramul Intrarea Maicii Domnului în Biserică, construită nu departe de ruinele Templului de către împăratul bizantin Justinian cel Mare.

În Apus acest praznic închinat Maicii Domnului s-a serbat pentru prima dată la Avignon, în 1374, în timpul papei Grigorie al XI-lea, răspândindu-se în timpul papilor Sixt al IV-lea şi Sixt al V-lea (sec. XV-XVI).

Aşadar, împlinindu-se trei ani de la naşterea Mariei, Sfinţii Ioachim şi Ana, voind a împlini cu fapta ceea ce au făgăduit cu cuvântul, au plecat spre Ierusalim ducând-o pe Sfânta Fecioară, cale de trei zile, din Nazaretul Galileei la Templul din Ierusalim.

Sigur, nu este vorba de Templul lui Solomon, care a fost distrus de Nabucodonosor pe la 587 î.d.Hr., ci de Templul lui Zorobabel, construit abia după 70 de ani de la distrugerea primului, în 517 î.d.Hr.

Răsfoind paginile Arheologiei biblice, aflăm că până la construirea Templului din Ierusalim, oamenii L-au adorat pe Dumnezeu numai în locurile în care Dumnezeu li S-a revelat. Aşa au fost ridicate jertfelnice de către Cain şi Abel, de către Noe şi de către patriarhi, fie la Sichem, fie la Betel, Mamvri, Beer-Şeba, Ghilgal, Şilo, Miţpa, Ofra, Dan, Ierusalim. Aşa a fost cortul mărturiei, construit după planul lui Dumnezeu de către Beţaleel şi Oholiab, care a însoţit poporul ales până la intrarea acestuia în Canaanul făgăduinţei; aşa au fost ridicate apoi sinagogile, temple în miniatură, născute în jurul profeţilor, în timpul exilului, dar şi după întoarcerea din exil.

Templul a fost construit de Solomon, la recomandarea profetului Natan, după un plan a lui Dumnezeu, în decurs de şapte ani; avea 11 m lungime, 16 m lăţime şi 33 m înălţime, la care se adăugau anexele din curtea exterioară. El cuprindea un vestibul, aula, Sfânta şi Sfânta Sfintelor, separate de doi pereţi din lemn de cedru primit de la Hiram, regele Feniciei, încrustaţi cu heruvimi şi motive florale, placate cu aur.

Pentru a intra în Templul din Ierusalim trebuiau urcate 15 trepte. Ritualul cerea ca iudeii să se oprească pe fiecare treaptă, pentru a rosti câte un psalm din "Psalmii treptelor (119-133)". În curtea interioară a Templului, care se mai numea şi curtea preoţilor, se afla altarul arderii de tot, un vas destul de mare cu apă pentru spălările rituale - numit Marea de aramă - şi alte zece vase mai mici, care serveau la spălarea animalelor pentru jertfă, iar în faţa Templului se aflau două coloane cu capiteluri florale din lotus sculptat.

În Sfânta se afla altarul tămâierii, o masă din cedru, placată cu aur, pe care se aflau pâinile punerii înainte şi zece candelabre din aur. Iar în Sfânta Sfintelor se afla Chivotul Legii, un chivot în care se păstrau Tablele Legii, mărturie despre revelaţia lui Dumnezeu şi a voii Lui pe Muntele Sinai. El era considerat tronul lui Dumnezeu, fiind o dovadă a propriei Sale prezenţe, revelaţii şi existenţe. Însă, Templul lui Solomon a fost de nenumărate ori profanat şi jefuit, până când Nabucodonosor l-a dărâmat până-n temelii (587 î.d.Hr.).

Abia după şaptezeci de ani (516 î.d.Hr), Zorobabel, la îndemnul profeţilor Agheu şi Zaharia, a refăcut atât Templul, cât şi anexele, arhiereu fiind Iosua. De fapt, acesta este Templul în care a intrat Maica Domnului. Templul avea nouăzeci de camere, dispuse pe trei paliere, spune istoricul Iosif Flaviu, încăperi în care, într-o parte, locuiau fecioarele, care erau date spre slujba lui Dumnezeu, până la o vreme; în cealaltă parte locuiau văduvele, cele care se făgăduiau să-şi păzească curăţenia până la sfârşitul vieţii, precum proorociţa Ana, fiica lui Fanuil. Într-o altă parte petreceau bărbaţii şi, în sfârşit, într-o latură diferită locuiau săracii pelerini, care veneau de departe pentru închinare.

În locaşul fecioarelor a fost rânduită şi micuţa Maria; aceste fecioare care au fost rânduite pe lângă dânsa erau fecioare iscusite în ale Scripturii şi în lucrul mâinilor, pentru ca - după obiceiul evreilor - încă din copilărie să se deprindă atât cu învăţăturile sfinte, cât şi cu lucrul mâinilor (rucodelii).

Aici, în Sfânta Sfintelor, s-a pregătit Maria, prin lucrarea şi adumbrirea Duhului Sfânt, pentru a deveni Templul lui Dumnezeu. Aici i-a dat Zaharia loc de rugăciune, spre deosebire de celelalte fecioare. Nu era cu putinţă vreuneia dintre ele să se apropie de Sfânta Sfintelor, pentru că nu aveau binecuvântarea arhiereului. Pe când Maica Domnului, deşi era mică în ce priveşte vârsta, fiind numai de trei ani, era desăvârşită în ceea ce priveşte darul lui Dumnezeu.

Ajunsă la Templu - spune Fericitul Ieronim - Sfânta Fecioară Maria singură, fără oprire, a urcat cele 15 trepte, care duceau spre uşa de intrare; neajutând-o nimeni şi nici sprijinind-o, ea a urcat cu însufleţire aceste trepte. De altfel, prin această urcare - spun Sfinţii Părinţi - ea a pacurs cele trei etape necesare: curăţirea, iluminarea şi unirea cu Dumnezeu, corespunzătoare celor trei încăperi ale templului: vestibulul, Sfânta şi Sfânta Sfintelor. Şi ajungând la treapta cea de sus, a stat acolo, întărind-o pe dânsa puterea lui Dumnezeu, căci încă mică fiind a început Domnul a arăta într-însa puterea Sa, ca astfel să înţeleagă cei din jurul ei cât de mare va fi şi plină de dar, când va ajunge la vârsta cea desăvârşită.

Astfel a fost dusă la Templul Domnului Fecioara Maria, unde a rămas până la vârsta de cincisprezece ani în anturajul Arhanghelului Gavriil, care o hrănea şi îi descifra tainele Scripturilor, pregătind-o pentru înalta chemare rânduită de Dumnezeu.

Intrarea Maicii Domnului în Biserică anticipează intrarea noastră în Biserică prin Sfintele Taine; şi, de ce nu, definirea noastră ca persoane, chemate să fim în permanentă comuniune cu Dumnezeu.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Intrarea Maicii Domnului în Templu (de pe facebook)

Mesaj necititde protosinghel » 08 Dec 2014, 12:47

Referitor la întrbarea părintelui - De ce se spune că Zaharia era arhiereu, dacă Evanghelia după Luca (1:5,8) spune clar că acesta era preot şi slujea cu rândul la Templu,
aşa cum se obişnuia doar în cazul preoţilor. Răspunsul este că Zaharia ERA ARHIEREU ! Preotul Nicolae Nicolescu Leordeni a elaborat o teză de doctorat pe această temă, intitulată Contribuții la clarificarea originii Sărbătorii Crăciunului, publicată în Studii Teologice nr. 4 și 5 / 1987.

Argumentația părintelui Nicolae Nicolescu este pertinetă. Totuși cucernicia sa greșeste identificându-l pe Zaharia cu arhiereu Ioazar care era beotusian. Zaharia facee parte nu din șirul oficial de arhierei, ci din șirul arhiereilor indezirabili - ținuți de către Irod într-un fel de secundariat politic . Din acest motiv Josephus nu îl menționează în Antichități iudaice. Zaharia descindea din linia iudaică pură a arhiereilor legitimi. Se știe însă faptul că această linie pură a descendenței arhierești a fost întreruptă de Irod cel Mare care și-a implantat în funcția de mare preot o dinastie eretică din descendența lui Boetius. Boetusienii sunt numiți în scriptură irodiani. Aceștia au avut strânse legături cu preoția rătăcită a lui Țadok de unde au descins saducheii. Acesti beotusieni au acaparat însă doar administrația funcției de Mare preot nu și cultul pur iudaic, ei fiind împreună cu Irod - mentorul lor - descendenți din Edom. Bastionul edomit se afla la Petra, acolo unde hoardele de pirați ai deșertului acoperite din umbră de Irod controlau traficul de mărfuri și transporturile prețioase între Babilon și Egipt. Prima mare bancă a lumii a fost banca edomiților din Petra care girau sau finanțau războaie, puneau sau răsturnau regi, etc. Irod a controlat cu cruzime capitalul financiar uriaș de la Petra tocmai pentru că îl alimenta ritmis cu suprataxele religioase colectate de la supuși, dar și din prăzi ale deșertului. Ideea lui de a-și pune în scaunul de la Templu un mare preot edomit era una strict legate de finanțe și nu de ritual. Din acest motiv arhieria oficială eretică se mulțumea cu beneficiile financiare tolerând manifestarea în paralel a cultului iudaic după toate normele acelui cult și de asemenea tolerând o arhierie neoficială (neeretică - de care ținea slujirea lui Zaharia) care a funcționat la templu pe toată perioada domniei lui Irod fără ca acesta să se simtă deranjat. Disputa între cele două linii de descendență arhiereacă, cea legitimă dar indezirabilă, care își aveaa sorgintea în spița de neam a lui Abiatar, și linia ilegitimă, dar agreată de Irod, care țineau preoția lui Țadock (care se dedase la forme de cult orgiastice) se perpetuează până în vremea Mântuitorului,, rezultanta fiind existența a două partide politico-ecleziastice : fariseii (cei drepți) și saducheii (ereticii care respingeau ideea de înviere) și petreceau în orgii bachice în ssubsolul templului zidit de mentorul lor - Irod.
Mulţumesc pentru acest răspuns amplu. Să spune că prima întrebare este în parte clarificată. Trecem la următoarele...
sfinta sfintelor era goala la aceea data, nu uitati ca vb de al 2 lea templu.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Intrarea Maicii Domnului în Templu (de pe facebook)

Mesaj necititde protosinghel » 08 Dec 2014, 12:50

Privitor la celelalte două întrebări, în umila mea cunoștință cred că este vorba despre o mică confuzie care a rămas nelămurită în mentalul public dreptcredincios. Sfânta Copilă a fost primită de Arhiereul Zaharia - după cum mărturisește Sfântul Ghermano și după cum întărește și Sfântul Teofilact (a se vedea viețile Sfinților pe luna Noiembrie - Editura Romanului și Hușilor - 1993) și este adusă în Sfânta Sfintelor. ACEASTA NU INTRĂ LA INDOIALĂ ! Acest fapt demonstrează un lucru extrem de interesant - că aducerea la Templu a Sfintei Fecioare coincide cu același moment 10 Tișri când Arhiereul avea voie (singura dată în an) să intre în Sfânta Sfintelor. Dacă Arhiereul al fi intrat în altă zi l-ar fi osândit Legea. Așadar momentul a coincis exact cu timpul în care Arhiereul era îmbrăcat în toată strălucirea sa pentru a veni în Sfânta Sfintelor. Atunci i s-a descoperit în descoperire dumnezeiască, după cum spune aceeași referință a cărții de mai sus pagina 404 - simțământul de a o ferici pe Sfânta Ana zicându-i: "Binecuvântat este rodul pântecelui tău, o femeie mai cinstită decât oricare altele ! PREASLĂVITĂ ESTE ADUCEREA TA (adică darul sau odorul tău), o, iubitoare de Dumnezeu!" Apoi Arhiereul (care era de fapt soțul verișoarei copilei) ținând prunca de mână cu bucurie o duce întru cele sfinte zicând: Vino. împlinirea proorociei mele, vino, sfârșitul făgăduințelor Domnului; vino pecetea așezămintelor Lui - și textul continuă.

Motivul pentru care eu nu consider că ar fi o legendă pioasă ci o realitate este acela că la o astfel de mărturie se adaugă crezământul altora dintre sfinți. Lucrurile sunt înțelese însă greșit. Și am să vă explic de ce ! Confuzia rezidă din faptul că în mentalul public se crede că toată perioada șederii Sfintei Copile la Templu s-ar fi consumat în Sfânta Sfintelor - ceea ce este o inexactitate. Se știe (potrivit Sfinților Chiril al Ierusalimului și Grigorie de Nissa) că fecioarele consacrate Templului erau aduse și afierosite rugăciunii în locul dintre Templu și Altarul Jertfelor - adică exact la intrarea în Sfânta.Acela era locul consacrat rugăciunii. Doar până în acest loc aveau voie fecioarele să vină ca să se roage și acesta era locul pe care cutuma iudaică îl dedicase lor. Mai departe era interzis să intre. Arhiereul Zaharia nu o aduce pe Sfânta Copilă doar până la locul de intrare în Sfânta, ci merge mai departe. De ce ? Este posibil ca Sfânta Copilă să fi plecat singură și să fi trecut de intrarea în Sfânta (la cei trei anișori pe care îi avea) și Zaharia să fi intrat după ea ca să o prindă de mână, așa cum spune sinaxarul. Deduc aceasta din faptul că tot așa procedase copila la urcarea treptelor cele de dinaintea curții de jerfe (unde se cântaau cântările treptelor) - fapt relaltat în aceeași carte la pag. 403 - -potrivit mărturiei lui Ieronim, copilița a alergat singură pe trepte "foarte degrabă" încât se mirau toí cum un copil de trei ani;ori putuse să facă aceasta.

Faptul că Arhiereul Zaharia o prinde de mână (după cum s-a arătat) ajungând după copil în Sfânta - în același iureș al arătării duhovnicești (deși împotriva prescripțiilor Legii) îl constrânge să considere că nu-i oprit nici să o ducă cu sine mai departe - în Sfânta Sfintelor: 1. - din pricina descoperirii 2. - pentru că acest fapt oricum era ascuns vederii poporului care l-ar fi putut osândi și blama pentru asta, întrucât - după obiceiul Sărbătorii Ispășirii poporul trebuia să-l aștepte pe Arhiereu afară din Templu.

Zaharia o duce pe copilă în Sfânta Sfintelor, dar nu o lasă acolo ! Aici e confuzia ! Spune cartea Viețile Sfinților p. 404 că citez: "Acolo - în Sfânta Sfintelor i-a dat (i-a hărăzit, i-a consacrat) Arhiereul Zaharia Preacuratei Fecioare loc de rugăciune". Iar celorlalte fecioare locul dintre intrarea în Templu și Altarul Jertfelor. Așadar, la vremea rugăciunii când celelalte fecioare ajungeau dincolo de treptele cântărilor până la Altarul de Jertfe, Pruncuța - prin îngăduință Dumnezeiască intra mai departe până la Sfânta Sfintelor. Nu locuia în Sfânta Sfintelor ci doar se ruga acolo - potrivit cărții. În vremea rugăciunii îngerul o hrănea cu hrană cerească - după cum se spune că acolo după a doua catapeteasmă petrecea împreună cu îngerii, după mărturia Sfântului Ghermano, și stătea ACOLO TOATE NOPȚILE ÎN RUGĂCIUNE ȘI MARE PARTE DIN ZI, iar în restul timpului era alături de celelalte fecioare la treburile rânduite. Și zice Sf. Gheorghe Nicomidianul: "Din zi în zi, înaintând în vârstă, se înmulțeau darurile Duhului Sfânt într-însa!"

În Protoevanghelia lui Iacov se arată faptul acesta dar mai rezumativ. De unde și înțelegerea că Sfânta Copilă ar fi locuit permanent în Sfânta Sfintelor. În Protoevanghelia lui Iacob la cap. VIII, primul verset se spune următoarele: “Părinţii plecară uimiţi şi mulţumeau Dumnezeului atotstăpânitor că fiica lor nu şi-a întors privirea înapoi. Maria rămase în Templul Domnului curată ca o porumbiţă şi primea hrană din palma unui înger”

Dar cartea Viațile Sfinților spune clar: (p.405) Preabinecuvântata Fecioară a fost dată ÎN CASA DOMNULUI , ÎN LĂCAȘUL DE FECIOARE - și mai departe se arată că despre locuințele fecioarelor de la Templu vorbește și Josif (Flaviu). Ăsta ar fi răspunsul ! Scuze pentru lungimea vorbei !

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Intrarea Maicii Domnului în Templu (de pe facebook)

Mesaj necititde protosinghel » 08 Dec 2014, 12:53

Mulţumesc mult. Domnul să vă răsplătească osteneala! Până la urmă, aţi confirmat (parţial) ideea că Maica Domnului, cel mai probabil, a fost scăpată, pe când era mică, în Sfânta Sfintelor, dar nu mergea acolo cu regularitate, căci n-avea cum.
Eu cred că după ce "a fost scăpată" inițial, casnicii Templului, fecioarele, bătrânele care îngrijeau de fecioare și preoții de la Templu au acceptat aceasta ca pe o descoperire a lui Dumnezeu și s-au supus poruncii Arhiereului de a o lăsă să se roage în Sfânta Sfintelor ori de câte ori ar fi dorit asta. Iar Sfânta Fecioară, pentru a nu fi ostentativă în a-și arăta osebirea față celelate fecioare, mergea acolo mai ales noaptea !
si uite asa ne luminaram si nu am facut sminteala dupa unii ..
mi-a fost teamă când am început să citesc, dar până la urmă a fost de mult folos discuția. erau întrebări pe care, într-un mod mai vag mi le puneam și eu, dar nu găseam un răspuns la ele. mă mulțumeam cu ideea că sunt chestii pioase improbabile și neverificabile, pe care le iau ca atare fără să încerc să le dezleg. acum sunt mai lămurit în privința lor.
Până la urmă dialogul a dus la progres.


Înapoi la “Sărbători şi perioade liturgice. Slujbe specifice”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 5 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX