Sinaxarul liturgic al Bisericii Ortodoxe

Tot ce ţine de sărbătorile bisericeşti şi calendarul Bisericii Ortodoxe. Abordare istorico-liturgică şi exegetică
vasileos
Mesaje: 36
Membru din: 11 Sep 2008, 15:24
Confesiune: ortodox
Localitate: Moldova
Contact:

Sinaxarul liturgic al Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde vasileos » 14 Oct 2008, 18:43

Aş dori să discutăm cât se poate de serios problema Sinaxarului (liturgic al) Bisericii Ortodoxe. Deci nu am în vedere probleme de calendar: stilul (vechi / nou) şi nici Vieţile Sfinţilor, ci Eortologia, adică felul în care sunt aşezate şi prăznuite anumite Sărbători în BO, evidenţiind şi particularităţile locale ale fiecărei Biserici Ortodoxe.
Sigur, discutând acestea ne vom lovi şi de problema stilului, dar despre aceasta se poate deschide un nou topic în care promit că eu nu voi scrie. :D Stilul vechi e cel adevărat şi alte discuţii nu încap!!!

La lecţiile de liturgică, proful nostru (ierom. Petru) ne-a vorbit inclusiv despre unele influenţe politice în stabilirea calendarului. Studiind problema am constatat că într-adevăr au fost şi chestiuni de genul acesta.
Azi, când la noi s-a prăznuit Acoperământul Maicii Domnului (1/14 octombrie), iarăşi m-am confruntat cu problema calendarului, pt că românii aproape că nu sărbătoresc această zi, iar ruşii, dar şi basarabenii, ţin această sărbătoare la fel ca şi Naşterea sau Adormirea Maicii lui Dumnezeu. Pe de altă parte, grecii şi românii sunt foarte ataşaţi de sărbătoarea Izvorului Tămăduirii (vinerea Săptămânii Luminate), iar ruşii mai că nu au auzit de ea...
Sunt multe alte chestii care ar putea fi discutate.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5326
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: despre Calendarul Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde protosinghel » 14 Oct 2008, 20:35

Stilul vechi e cel adevărat şi alte discuţii nu încap!!!
Bravo, ai învăţat lecţia! Aşa este, numai că trebuie evitate capcanele fundamentalismului pe această problemă, care nu e cea mai importantă. Altfel, riscăm să conturăm şi mai mult dezbinarea făcută între ortodocşi în 1924. Dar numai de asta nu avem nevoie.
La lecţiile de liturgică, proful nostru (ierom. Petru) ne-a vorbit inclusiv despre unele influenţe politice în stabilirea calendarului. Studiind problema am constatat că într-adevăr au fost şi chestiuni de genul acesta.
Da, am spus aşa ceva, dar am făcut şi nişte precizări importante, care nu se pot scrie toate aici. Deci nu tb luat totul "ad literam".
Pe de o parte, ştim că unele sărbători păgânde au fost înlocuite cu cele creştine. Puterea politică de după anul 313 a avut şi ea un cuvânt de spus. Logica e f. clară la acest capitol.
Pe de altă parte, şi anume la acest aspect m-am oprit cel mai mult, în Sinaxar găsim uneori "prăznuiri" ale unor sfinţiri şi înnoiri de biserici care au ajuns să fie scrise acolo, doar pt că bisericile respective erau construite de politicienii vremii. Nu mai zic că cele mai multe dintre acele biserici ori nu mai există, ori sunt moschei. Şi noi am putea să punem în calendar sărbători de genul "târnosirea Mănăstirii Neamţ / Putna / Trei Ierarhi / Hurezu" etc.
Un alt aspect care iarăşi pare straniu în calendar este acela că se face amintire de anumite cutremure şi alte cataclisme. Cercetând, am aflat că aducerea aminte de cutremurul din 26 octombrie (odată cu Sf. Dimitrie) a fost introdusă doar pt ca a fost f. mult deteriorat palatul împărătesc din Constantinopol ;) iar soţia împăratului s-a speriat f. tare... :D În realitate, el nu a fost mai puternic ca cel din 1977 sau altele.
În concluzie, astfel de "sărbătoriri" sau "aduceri aminte" cum li se mai spune, după părerea mea, trebuie scoase din calendar. Putem discuta mai multe...
Azi, când la noi s-a prăznuit Acoperământul Maicii Domnului (1/14 octombrie), iarăşi m-am confruntat cu problema calendarului, pt că românii aproape că nu sărbătoresc această zi, iar ruşii, dar şi basarabenii, ţin această sărbătoare la fel ca şi Naşterea sau Adormirea Maicii lui Dumnezeu.
Faptul că ruşii ţin mult la această sărbătoare, asemenea bizantinilor de altă dată, se datorează faptului că au fost un popor care a dus f. multe războaie din care, la fel de providenţial şi minunat ca bizantinii, au scăpat cu ajutorul Maicii Domnului şi a unor icoane făcătoare de minuni ale Ei.
Românii, care tot timpul suferă de ceva... :cry: au mai multă evlavie la "Izvorul Tămăduirii".
Raportul procentual între bisericile cu hramul Acoperământului la ruşi, şi cel al Izv. Tămădurii la români, e cam acelaşi.

Pisoiu Fericit
Mesaje: 379
Membru din: 05 Apr 2008, 19:08
Confesiune: ortodox
Localitate: N-E Scotiei

Re: despre Calendarul Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde Pisoiu Fericit » 14 Oct 2008, 21:02

Românii, care tot timpul suferă de ceva... :cry: au mai multă evlavie la "Izvorul Tămăduirii".
Raportul procentual între bisericile cu hramul Acoperământului la ruşi, şi cel al Izv. Tămădurii la români, e cam acelaşi.
Io nici nu am auzit de izvoru asta... Ori in Ardeal nu se tine, ori pur si simplu nu am auzit io. Unde e ???

Io stiam ca azi e Sf. Cuvioasa Paraschieva
Poate ca ar trebui scoase din sinaxar, dar totusi io nu ma bag, ca is prea pisoi, si nu prea stiu multe, las pe altii la problema asta...

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5326
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: despre Calendarul Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde protosinghel » 14 Oct 2008, 21:17

Io nici nu am auzit de izvoru asta... Ori in Ardeal nu se tine, ori pur si simplu nu am auzit io. Unde e ???
Aici! :D
[pe 14 octombrie] Io stiam ca e Sf. Cuvioasa Parascheva
Şi eu tot aşa ştiam..., dar asta pe nou. Iar noi suntem pe vechi. La noi Sf. Parascheva va fi pe 27, când e hramul Bucureştiului...
P.S. Pisoi, fii atent la nuanţe şi nu mai fă gafe!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5326
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sinaxarul liturgic al Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde protosinghel » 06 Ian 2009, 16:07

Pe an ce trece îmi pun tot mai mult întrebarea care este rolul aşa-zisei "Duminici a Strămoşilor" - a doua înainte de Naşterea Domnului. Chiar nu-mi este clar pe cine şi de ce sărbătorim. Da, ştiu că avem un Canon închinat Sf. Daniil Prorocul şi altul Sf. Trei Tineri, dar exact asta avem şi pe 17 decembrie şi pomenirea lor, mai ales a Proorocului Daniil, se reia imnografic şi în "Duminica Sf. Părinţi după trup ai Domnului" - cea de dinaintea Naşterii Domnului.

Eu aş propune ca această dumincă să fie numită "Duminica Sf. Proroci ai Vechiului Testament", mai ales că a existat o asemenea duminică în Sinaxarul Constantinopolitan - prima din Postul Mare - dar a dispărut prin coliziunea cu Sinaxarul savait. Chestia cu "strămoşii" şi mai ales diferenţa dintre "strămoşii după trup" şi "părinţii după trup" ai Domnului, nu e deloc clară.
În plus, o duminică a Sf. Proroci ar determina Biserica să se aplece mai mult spre scrierile VT, dar şi ar justifica motivul postirii noastre în această perioadă, că noi aşa zicem: postim, pt că aşa s-au pregătit prorocii Vechiul Testament pt primirea lui Mesia şi aşa a postit Moise înainte de primirea Legii...

Ce părere aveţi?

danadoina
Mesaje: 470
Membru din: 01 Apr 2008, 22:26
Confesiune: ortodox

Re: despre Calendarul Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde danadoina » 06 Ian 2009, 22:47

.......
Românii, care tot timpul suferă de ceva... :cry: au mai multă evlavie la "Izvorul Tămăduirii".
:lol:
Azi, când la noi s-a prăznuit Acoperământul Maicii Domnului (1/14 octombrie), iarăşi m-am confruntat cu problema calendarului, pt că românii aproape că nu sărbătoresc această zi, iar ruşii, dar şi basarabenii, ţin această sărbătoare la fel ca şi Naşterea sau Adormirea Maicii lui Dumnezeu.
no, ca la noi s-o sarbatorit la timpul ei !

eelianos
Mesaje: 88
Membru din: 26 Noi 2008, 12:17
Localitate: Thesalonic, ortodox

Re: Sinaxarul liturgic al Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde eelianos » 23 Iul 2009, 14:54

mai ales că a existat o asemenea duminică în Sinaxarul Constantinopolitan - prima din Postul Mare - dar a dispărut prin coliziunea cu Sinaxarul savait.
... dar a ramas evanghelia la locul ei! interesant, nu?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5326
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sinaxarul liturgic al Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde protosinghel » 23 Iul 2009, 18:28

E interesant, dar şi puţin straniu, pt că în celelalte cazuri lucrurile au fost corectate.

eelianos
Mesaje: 88
Membru din: 26 Noi 2008, 12:17
Localitate: Thesalonic, ortodox

Re: Sinaxarul liturgic al Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde eelianos » 24 Iul 2009, 13:09

care sunt celelalte cazuri?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5326
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sinaxarul liturgic al Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde protosinghel » 27 Oct 2009, 14:43

Până prin sec. XII sau poate chiar XIV, Duminica a II-a a Postului Mare era "a (întoarcerii) fiului risipitor". Din sec. XIV a devenit a Sf. Grigorie Palama, dar cu o Evanghelie care n-are nici o legătură cu Postul Mare (a paraliticului coborât prin acoperişul casei) şi care se pune şi în perioada Octoihului, în varianta după Matei.
Până prin sec. XI-XII, duminicile a IV-a şi a V-a din Postul Mare erau ale "Samarineanului milostiv" şi respectiv "a bogatului nemilostiv şi săracului Lazăr".
În toate trei cazuri, imnografia triodului, atât de duminică cât şi din săptămâna care urmează, face trimitere la vechile rânduieli, nu la cele noi. Evangheliile totuşi au fost schimbate...

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5326
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sinaxarul liturgic al Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde protosinghel » 12 Feb 2010, 15:47


Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Sinaxarul liturgic al Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde maria_andreea » 12 Feb 2010, 16:46

Io nici nu am auzit de izvoru (Tămăduirii) asta... Ori in Ardeal nu se tine, ori pur si simplu nu am auzit io.
Păi se sărbătoreşte în prima vineri după Sfintele Paşti. La Mănăstirea Brâncoveanu (Sâmbăta de Sus, jud Braşov) se ţine o slujbă de toată frumuseţea în Altarul din pădure (după ce se sfinţeşte apa de la fântâna din incinta Mănăstirii), iar mai apoi cuvântările părintelui Teofil Părăian ...era un real folos să mergi până acolo cu acest prilej.
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje: 1113
Membru din: 12 Feb 2010, 05:54
Confesiune: ortodox

Re: Sinaxarul liturgic al Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde IOACHIM » 24 Feb 2010, 03:40

Unde e topicul despre stil nou vs. stil vechi? nu-l gasesc eu sau nu este?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5326
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sinaxarul liturgic al Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde protosinghel » 24 Feb 2010, 06:43

Unde e topicul despre stil nou vs. stil vechi? nu-l gasesc eu sau nu este?
AICI

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje: 1113
Membru din: 12 Feb 2010, 05:54
Confesiune: ortodox

Re: Sinaxarul liturgic al Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde IOACHIM » 12 Sep 2010, 19:39

cetit integral! Lamurit !

florin
Mesaje: 27
Membru din: 07 Mar 2010, 21:35
Confesiune: ortodox

Re: Sinaxarul liturgic al Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde florin » 01 Oct 2010, 12:09

este adevarat ca slujba Sfantului Simeon Noul Teolog (12 martie) se oficiaza pe 12 octombrie?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5326
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sinaxarul liturgic al Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde protosinghel » 02 Oct 2010, 13:31

este adevarat ca slujba Sfantului Simeon Noul Teolog (12 martie) se oficiaza pe 12 octombrie?
Istoria e complicată.
La momentul când Sf. Simeon a fost proclamat ca sfânt şi s-a dorit pomenirea lui anuală, era interzis că astfel de pomeniri să se facă în Postul Mare de luni până vineri. Acesta este principalul motiv pentru care a fost deplasată la aceeaşi dată, dar în altă lună.
Aşa s-a întâmplat şi cu pomenirea Sf. Ioan Gură de Aur, când de la 13 septembrie s-a transferat la 13 noiembrie.

florin
Mesaje: 27
Membru din: 07 Mar 2010, 21:35
Confesiune: ortodox

Re: Sinaxarul liturgic al Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde florin » 02 Oct 2010, 14:37

Parinte, eu am gasit intamplator pe o partitura aceasta mentiune, cf careia slujba se canta pe 12 oct. As vrea sa-mi spuneti insa unde apare ea ca indicatie de tipic "oficiala"

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5326
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sinaxarul liturgic al Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde protosinghel » 02 Oct 2010, 16:00

Parinte, eu am gasit intamplator pe o partitura aceasta mentiune, cf careia slujba se canta pe 12 oct. As vrea sa-mi spuneti insa unde apare ea ca indicatie de tipic "oficiala"
Voi peste tot căutaţi indicaţii oficiale, fără să înţelegeţi duhul tipicului şi istoria destul de întortochiată prin care am ajuns la ceea ce avem.

florin
Mesaje: 27
Membru din: 07 Mar 2010, 21:35
Confesiune: ortodox

Re: Sinaxarul liturgic al Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde florin » 02 Oct 2010, 19:48

"Oficial" în sensul de a fi menţionat în vreo carte, sau pe undeva....


Înapoi la “Sărbători şi perioade liturgice. Slujbe specifice”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron