Epitrahilul şi alte veşminte

Despre cărţi, veşminte, obiecte bisericeşti şi multe alte lucruri care nu se încadrează la alte categorii
Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:
Epitrahilul şi alte veşminte

Mesaj necititde Ioan Cr » 17 Aug 2009, 08:21

Care este istoria acestui element vestimentar indispensabil? Ce simbolizeaza el?

Va multumesc!
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Originea epitrahilului

Mesaj necititde protosinghel » 17 Aug 2009, 09:58

EPITRAHILUL (din greacă: επϊ = peste şi τράχηλος = grumaz) este acelaşi orar, numai că atârnă în jurul gâtului cu ambele capete în faţă.
Sfântul Simeon al Thesalonicului spune că în trecut, la hirotonia preotului, arhiereul lua capătul de la spate al orarului şi l punea în jurul gâtului peste umărul drept. Epitrahilul simbolizează jugul slujirii lui Hristos şi este simbolul harului cu care este învrednicit preotul de a sluji cele sfinte, iar franjurii cu care se termină capătul epitrahilului – sufletele credincioşilor a căror răspundere o poartă preotul.
Iată ce spune Sfântul Simeon al Thesalonicului privitor la întrebuinţarea practică a epitrahilului: Fără epitrahil nici o taină să nu se săvârşească. Iar dacă se va întâmpla să fie de trebuinţă a se face vreo taină sau o rugăciune, botez sau altceva din cele sfinte şi nu se va găsi epitrahil, atunci, spre a nu rămâne lucrarea nefăcută, binecuvântând, să şi pună brâul sau o bucată de funie ori pânză, ca un epitrahil şi astfel să săvârşească taina. Iar după aceea, lucrul care a slujit ca epitrahil să fie păstrat într un loc deosebit sau să fie întrebuinţat la ceva sfânt. Numai cele ce sunt obişnuite în mănăstiri, la Miezonoptică, la Ceasuri şi la Pavecerniţă, le pot zice preoţii şi fără epitrahil. (Cf. Tratat, trad. rom., pp. 315-316.)
De aici vedem importanţa acestui veşmânt în ritul ortodox, dar nu numai. Şi astăzi la romano catolici, preoţii şi episcopii poartă acest epitrahil numit stola ca un orar pus pe amândoi umerii, cu capetele lăsate în jos, iar în timpul Liturghiei capetele se încrucişează pe piept.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Epitrahilul şi alte veşminte

Mesaj necititde protosinghel » 17 Aug 2009, 11:14

Tot din cartea mea:

STIHARUL (στιχαριον) este un veşmânt cu mâneci, lung şi larg, care acoperă tot corpul. El este primul veşmânt liturgic şi de aceea este comun tuturor treptelor clerului şi provine de la o haină exterioară, care era numită la modul general tunică sau manta (χειτων), menţionată de mai multe ori în Sfânta Scriptură.
Stiharul simbolizează curăţia îngerilor. Stiharul cu râuri albe şi roşii simbolizează sângele şi apa care au curs din coasta Mântuitorului pentru viaţa lumii (Simeon al Thesalonicului).
În prezent, stiharul preoţesc şi arhieresc diferă puţin de cel diaconesc: el este dintr un material mai subţire şi mai puţin ornamentat şi are mânecile mai înguste, având la capăt şi nişte şireturi ce se înfăşoară în jurul mâinii.

MÂNECUŢELE (επιμανικια) sunt nişte fâşii de stofă în formă de manşete, care înfăşoară mâinile clericilor superiori. Provenienţa acestui veşmânt nu este prea clară şi el nu are corespondent în Vechiul Testament. S-au emis mai multe ipoteze privind originea mânecuţelor, dintre care cea mai probabilă este următoarea: la început acestea reprezentau nişte benzi brodate care înfrumuseţau mânecile de la stiharul sau sacosul arhiereului, dar aveau şi funcţia de şireturi pentru a lega mânecile largi ale veşmintelor în anumite momente speciale. Sfântul Gherman al Constantinopolului (secolul al VIII-lea) este primul care menţionează acest obicei cu referire la cult şi arată şi sensul simbolic al acestor şireturi – cel al legăturilor cu care a fost legat Mântuitorul în timpul patimilor Sale (Ioan 18, 12). Cu timpul acestea au devenit veşminte aparte, iar mânecile stiharului şi sacosului s au scurtat destul de mult.
La început mânecuţele erau îmbrăcate doar de arhierei şi doar la Liturghie. Abia mai târziu, prin secolul al XV-lea, acestea au început a fi folosite şi de preoţi, iar de prin secolele al XVII-lea–al XVIII-lea şi de diaconi.
În Biserica rusă există un obicei mai nou de a îmbrăca mânecuţele la toate slujbele, tradiţie care nu este cunoscută în celelalte Biserici Ortodoxe şi care practic nici nu se justifică, având în vedere scopul primar şi chiar actual al mânecuţelor. Practic, acestea ar trebui luate doar la oficierea Sfintelor Taine, când trebuie îmbrăcate toate veşmintele. La săvârşirea Laudelor, nici preotul, nici diaconul nu are nevoie (şi chiar nu este îndreptăţit) să ia mânecuţele.

FELONUL (φελωνιον, φελωνης) este veşmântul de deasupra, care aminteşte de toga (mantia) cu care Mântuitorul şi Sfinţii Apostoli îşi înfăşurau corpul.
El simbolizează puterea lui Dumnezeu care se dă preoţilor şi închipuie hlamida roşie cu care a fost îmbrăcat Mântuitorul în curtea lui Pilat (Matei 27:28).
La început felonul era purtat atât de preoţi, cât şi de arhierei, iar din secolul al V-lea el a rămas numai în folosinţa preoţilor.
La îmbrăcarea veşmintelor, preotul le binecuvântează, sărută crucea de pe ele şi citeşte rugăciunile din Liturghier.

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Epitrahilul şi alte veşminte

Mesaj necititde Ioan Cr » 17 Aug 2009, 16:29

:? :oops: Recunosc, nu am cartea...

Dar merci mult pentru raspuns!

Doamne ajuta!
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

ccristi
Mesaje:204
Membru din:25 Iun 2009, 13:05
Confesiune:ortodox

Re: Epitrahilul şi alte veşminte

Mesaj necititde ccristi » 17 Oct 2009, 08:23

Cum este corect sa arate epitrhilul ;despartit pe verticala sau dintr-o bucata?
Am vazut ca se poarta ambele variante.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Epitrahilul şi alte veşminte

Mesaj necititde protosinghel » 17 Oct 2009, 13:34

Corect este să fie despărţit, pt că la origini el constă din orarul diaconului dat pe după gât, aşa cum şi azi au romano-catolicii. Despre asta spune clar şi Sf. Simeon al Thesalonicului.

ionelel
Mesaje:11
Membru din:16 Oct 2009, 19:27
Confesiune:ortodox
Localitate:Chişinău

Re: Epitrahilul şi alte veşminte

Mesaj necititde ionelel » 02 Noi 2009, 21:05

Corect este să fie despărţit, pt că la origini el constă din orarul diaconului dat pe după gât, aşa cum şi azi au romano-catolicii. Despre asta spune clar şi Sf. Simeon al Thesalonicului.
parinte cuvioase, alaturi de textul care explica rolul vesmintelor clericale in sens simbolic, ar fi, probabil ca, foarte interesant daca a-ti explica provinienta lor si din perspectiva istorica. Cred ca aceasta ar clarifica lucruriile in detalii si s-ar observa ca ele doar in timp au obtinut aceste sensuri simbolice, initial avind doar functii practice, sau de onaore imperiala. Scuze daca necajesc pe cineva :D

cu respect, preot Andrei Rusu
Cu respect, pr. Andrei Rusu

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Epitrahilul şi alte veşminte

Mesaj necititde protosinghel » 02 Noi 2009, 21:45

parinte cuvioase, alaturi de textul care explica rolul vesmintelor clericale in sens simbolic, ar fi, probabil ca, foarte interesant daca a-ti explica provinienta lor si din perspectiva istorica. Cred ca aceasta ar clarifica lucruriile in detalii si s-ar observa ca ele doar in timp au obtinut aceste sensuri simbolice, initial avind doar functii practice, sau de onaore imperiala.
Raportul istorie-simbol e valabil nu doar cu privire la veşminte, ci şi cu privire la Liturghie şi alte elemente ale cultului. Şi cred că această abordare nu e doar în cazul cultului creştin-ortodox, ci cred că la fel e şi în cazul cultului religiilor păgâne. Iar acum să revin la veşminte (şi ele nu trebuie confundate cu haina clericală neagră: dulama / reverenda /kaftanul).
- Unele dintre ele sunt o urmare a veşmintelor din cultul iudaic! Este important să reţinem acest aspect. Aici mă refer la veşmintele mai importante: epitrahilul, brâul şi felonul. E greu de inventat nişte aplicaţii practice pt aceste veşminte, pt că ele şi în legea veche aveau anumite simboluri. Faptul că iniţial nu existau rugăciunile actuale la îmbrăcarea veşmintelor (care vorbesc despre un simbolism al lor), asta nu înseamnă că ele nu aveau o interpretare simbolică. Apropo, primele interpretări simbolice în cult apar încă în sec. IV, în Siria, apoi au fost folosite pe larg în secolele următoare. În sec. VII, Sf. Maxim Mărturisitorul scrie "Mystagogia", care este un tratat pur simbolic legat de Liturghie.
- Alte veşminte (dintre care unele nici nu pot fi numite veşminte), precum: sacosul, mitra, mantia arhierească etc, sunt preluate din "garderoba" imperială. Asta-i clar şi aici nu avem prea multe de discutat. Simbolismele sunt date foarte târziu, şi dacă observaţi, ele sunt şi mai absurde decât simbolismele pt veşmintele preoţeşti generale. Şi-apoi se ştie că iniţial veşmintele arhiereşti nu se deosebeau prea mult de cele preoţeşti.
- Există şi "veşminte" care au apărut din necesităţi stric practice. Dau un exemplu foarte concludent - mânecuţele. Clar că aici simbolul cu "cătuşele Mântuitorului" este cam "tras de păr". Dar nici aceste simbolisme nu sunt chiar foarte deplasate.

Dacă e clar, mă bucur. Dacă nu, aştept întrebări suplimentare.

ionelel
Mesaje:11
Membru din:16 Oct 2009, 19:27
Confesiune:ortodox
Localitate:Chişinău

Re: Epitrahilul şi alte veşminte

Mesaj necititde ionelel » 02 Noi 2009, 21:53

Unele dintre ele sunt o urmare a veşmintelor din cultul iudaic! Este important să reţinem acest aspect. Aici mă refer la veşmintele mai importante: epitrahilul, brâul şi felonul. E greu de inventat nişte aplicaţii practice pt aceste veşminte, pt că ele şi în legea veche aveau anumite simboluri.
daca e posibil sa stim despre epitrahil, briu si felon cum au fost preluate din cultul iudaic, cind au fost preluate si in ce sens si context. Daca nu cumva felonul este sacosul episcopal, facut doar mai comod. Si inca ceva. din ce considerente manualele de liturgica vin uneori in contradictoriu.
Cu respect, pr. Andrei Rusu

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Epitrahilul şi alte veşminte

Mesaj necititde protosinghel » 02 Noi 2009, 21:56

Daca e posibil sa stim despre epitrahil, brau si felon cum au fost preluate din cultul iudaic, cind au fost preluate si in ce sens si context.

Se poate citi şi în manualul de Arheologie Biblică, unde scrie clar că leviţii şi arhiereii aveau nişte veşminte asemănătoare. Cât despre "mecanismul trecerii" acestora din VT în NT, e mult de spus. Problema e foarte complexă şi e legată nu doar de veşminte, ci de întreg cultul şi chiar de întreaga teologie...
Daca nu cumva felonul este sacosul episcopal, facut doar mai comod.

Nu, sacosul a fost dat de împăratul Constantin cel Mare patriarhului Macarie al Ierusalimului şi de atunci a fost purtat de toţi patriarhii (din pentarhie). Episcopii simpli au purtat felon până în mileniul II şi doar patriarhii purtau sacos. La fel e şi cu mitra.
Cât despre felon, acesta într-adevăr era altfel, mai lung în faţă, dar ela era totuşi felon (care diferă mult mai ales la mâneci, felonul neavând mâneci).
Si inca ceva. din ce considerente manualele de liturgica vin uneori in contradictoriu.

Pentru că unele sunt scrise de specialişti, iar altele de amatori...

Varsanufie
Mesaje:9
Membru din:11 Aug 2011, 21:48
Confesiune:ortodox

Re: Epitrahilul şi alte veşminte

Mesaj necititde Varsanufie » 11 Aug 2011, 22:12

Parinte Petru, dumneavoastra spuneti ca :
1)sacosul a fost dat de împăratul Constantin cel Mare patriarhului Macarie al Ierusalimului şi de atunci a fost purtat de toţi patriarhii (din pentarhie). Episcopii simpli au purtat felon până în mileniul II şi doar patriarhii purtau sacos. La fel e şi cu mitra.
2)cu privire la vesminte :primele interpretări simbolice în cult apar încă în sec. IV, în Siria;
3)Alte veşminte (dintre care unele nici nu pot fi numite veşminte), precum: sacosul, mitra, mantia arhierească etc, sunt preluate din "garderoba" imperială. Asta-i clar şi aici nu avem prea multe de discutat. Simbolismele sunt date foarte târziu, şi dacă observaţi, ele sunt şi mai absurde decât simbolismele pt veşmintele preoţeşti generale.

Intrebarile sunt urmatoarele:
1)Daca aceste vesminte au intrat in biserica pe cai mai mult sau mai putin ortodoxe de ce nu se renunta la ele ( chiar daca masura ar fi prea radicala)?
2)de ce se folosesc: sacosul, mitra, mantia arhierească, desi chiar dumneavoastra spuneti ca nici nu pot fi numite vesminte?
3) de ce se folosesc desi de exemplu in cazul manecutelor explicatia : "cătuşele Mântuitorului" este cam "trasă de păr"?
4)utilizarea mitrei, culionului, camilafcei nu contrazice versetul : Epistola întâia către Corinteni a Sfântului Apostol Pavel
Cap. 11 4. Orice bărbat care se roagă sau prooroceşte, având capul acoperit, necinsteşte capul său.
5. Iar orice femeie care se roagă sau prooroceşte, cu capul neacoperit, îşi necinsteşte capul; căci tot una este ca şi cum ar fi rasă.?
6) se poate sluji Sfanta Liturghie folosind DOAR epitrahilul?

Doamne ajuta si ma iertati ca am pus un numar atat de mare de intrebari.

MarcelMN
Mesaje:52
Membru din:29 Iun 2010, 13:19
Confesiune:ortodox
Localitate:Timisoara
Contact:

Re: Epitrahilul şi alte veşminte

Mesaj necititde MarcelMN » 11 Aug 2011, 23:11

Buna la toti revin si eu pe forum dupa o pauza de scris ca pana acum am mai citit:) dar sa revenim
parinte daca imi permiteti incerc sa spun eu cate ceva p-aici
1) pana in mileniul al 2-lea mitra si sacosul erau insemne patriarhale pentru toti patriarhii si cred ca mitra cu cruce in varf si cum a spus si parintele Petru au fost daruite de imparat, ei bine de la Constantin cel Mare pana la Constantin Dragases a trecut 1000 de ani si era si normal sa se impamanteneasca in Imperiul Bizantin chestia asta (aici ma refer la ortodocsi si nu la monofiziti cu toate ca si patriarhul monofizit are mitra bizantina)
2) aici la pe parintele
3) poate se referea parintele ca pe vremea aia nu erau catuse si din cate stiu Parintele Braniste le simbolizau ca legaturile mainilor dar nu asta e simbolistica manecutelor ci mai degraba este relatata chiar in rugaciunile de la imbracarea lor - manecuta dreapta puterea lui Dumnezeu iar manecuta stanga mainile lui Dumnezeu creatoare a toate
4)in legatura cu mitra am spus, cu privire la camilafca/klobuk aceasta panza a aparut se pare din motive ca pana la 313 episcopii erau persecutati si unii dintre sinodalii de la Niceea aveau si infirmitati si din cauza aceasta s-a recurs a se purta camilafca, eu zic ca nu cred ca,,, contrazice ci mai degraba se refera la mireni si nu la clerici
5) nu ma bag :)
6) NU SE POATE pentru ca Liturghia este slujba slujbelor. este slujba in care Hristos este in fata noastra in chip real si nevazut, neimpartit dar totusi impartit, poate in cauza de forta majora cum ar fi pe front se poate lua doar epitrahilul. dar aici nu intra explicatia Sf: Simeon al Tesalonicului cu stergarul in loc de epitrahil.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Epitrahilul şi alte veşminte

Mesaj necititde protosinghel » 11 Aug 2011, 23:21

Toate veşmintele şi cele care mai puţin au rolul de veşminte, trebuie purtate. Important e să ştim istoria şi nu absolutizăm rolul lor. Dacă ruşii ar şti exact istoria şi rolul mănecuţelor, nu le-a purta şi la parastase şi chiar la rugăciunile de dimineaţă şi de seară.
Liturghia trebuie slujită OBLIGATORIU în toate veşmintele. Excepţie poat face doar preoţii din închisori, dar nu spiritualii angajaţi acolo, ci care sunt închişi în vreme de prigoană, cum a fost cea comunistă.

MarcelMN
Mesaje:52
Membru din:29 Iun 2010, 13:19
Confesiune:ortodox
Localitate:Timisoara
Contact:

Re: Epitrahilul şi alte veşminte

Mesaj necititde MarcelMN » 11 Aug 2011, 23:36

chiar nu am stiut treaba asta ca rusii poarta manecutele la vecernie si la parastase, mie mi se pare ca trebuie sa aibe si o estetica chestia asta

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Epitrahilul şi alte veşminte

Mesaj necititde protosinghel » 21 Aug 2011, 01:47

chiar nu am stiut treaba asta ca rusii poarta manecutele la vecernie si la parastase, mie mi se pare ca trebuie sa aibe si o estetica chestia asta
Ei, estetica şi frumosul sunt chestiuni relative, subiective şi, de multe ori, legate de o anumită obişnuinţă. Mult mai importante sunt însă scopul şi motivaţia, care în acest caz pur şi simplu nu există.

catehumen
Mesaje:72
Membru din:26 Iun 2011, 23:36
Confesiune:ortodox

Re: Epitrahilul şi alte veşminte

Mesaj necititde catehumen » 23 Aug 2011, 18:37

Si inca ceva. din ce considerente manualele de liturgica vin uneori in contradictoriu.

Pentru că unele sunt scrise de specialişti, iar altele de amatori...
Părinte Petru, de ce nu încercaţi să faceţi o corectare a manualelor de liturgică a pr. Ene Branişte, care conţin nu puţine greşeli, mai ales că doar aceste manuale se editează pentru şcolile teologice româneşti?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Epitrahilul şi alte veşminte

Mesaj necititde protosinghel » 24 Aug 2011, 01:25

Părinte Petru, de ce nu încercaţi să faceţi o corectare a manualelor de liturgică a pr. Ene Branişte, care conţin nu puţine greşeli, mai ales că doar aceste manuale se editează pentru şcolile teologice româneşti?
Eu pot să scriu alte manuale, dar o voi face cu timpul, pentru că nu-i o chestie de o zi. Şi Branişte le-a scris spre sfârşitul vieţii.

Dar "să corectez" manualele pr. Branişte nu cred că-i corect pentru că ele reflectă punctul de vedere al unui mare liturgist care a trăit într-o anumită perioadă şi a avut acces la o anumită bibliografie. În multe privinţe eu sunt încă departe de Branişte, chiar dacă am găsit zeci de inexactităţi în cărţile dânsului. Mai mult decât atât, "corectarea" cărţilor lui Branişte nu-i posibilă şi pe motivul că cineva deţine drepturile de autor şi le tot reeditează, inclusiv cu acealeaşi greşeli ortografice, având interesul de a scoate bani; dar eu nu pot să intervin decât dacă îmi cere cineva acest lucru.

Varsanufie
Mesaje:9
Membru din:11 Aug 2011, 21:48
Confesiune:ortodox

Re: Epitrahilul şi alte veşminte

Mesaj necititde Varsanufie » 29 Oct 2011, 11:50

Cu ocazia vizitei patriahului alexandriei si a intregii africi in romania , am observat ca acesta poarta 2 epitrahile, unul normal pe sub sacos, si al doilea peste sacos. De ce poarta 2 ?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Epitrahilul şi alte veşminte

Mesaj necititde protosinghel » 29 Oct 2011, 12:13

Cu ocazia vizitei patriahului alexandriei si a intregii africi in romania , am observat ca acesta poarta 2 epitrahile, unul normal pe sub sacos, si al doilea peste sacos. De ce poarta 2 ?
Acel "epitrahil" pus deasupra sacosului e o altă formă (locală) a omoforului mic, care n-ar trebui să se suprapună niciodată cu omoforul mare (pentru că ele sunt identice în esenţă - !!!). Ca şi multe alte lucruri din "stânta noastră Ortodoxie", cred că nici ei nu ştiu de ce şi pt ce poartă acel veşmânt.

Claudiu68

Re: Epitrahilul şi alte veşminte

Mesaj necititde Claudiu68 » 29 Oct 2011, 19:53

Cum este corect sa arate epitrhilul ;despartit pe verticala sau dintr-o bucata?
Am vazut ca se poarta ambele variante.

Chiar conteaza vesmintele? Uitam cu era imbracat Isus ???? Mie mi-ar parea mai bine daca preotii ar fi imbracati ca oricare altul dar sa tina o slujba plina de har . Sa dea sfaturi utile enoriasilor , sa-i indrume in cele bune ,sa-i certe pe cei ce fac relele chiar pronuntindu-le numele spre stiinta , sa-i mustre public , asa cum era pe vremea bunicilor mei , sa nu lacomeasca la locuri inalte in parohii de dragul BANILOR (care sunt o inchinare la idol) sa nu mai fie falsi , sa nu tina slujbile ca o poezie!!! s.a.s.m.d NU CONTEAZA HAINELE sau cu le pui pe tine ; spre stinga sau spre dreapta , etc. Nu vedeti ca ne departam de esenta si vopsim capacul?
Ultima oară modificat 30 Oct 2011, 19:14 de către Claudiu68, modificat 1 dată în total.


Înapoi la “Generalităţi legate de cultul liturgic ortodox”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX