Diferite întrebări liturgice

Despre cărţi, veşminte, obiecte bisericeşti şi multe alte lucruri care nu se încadrează la alte categorii
protopsalt
Mesaje: 171
Membru din: 11 Dec 2008, 02:49
Confesiune: ortodox

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde protopsalt » 31 Ian 2011, 01:24

Parintele Petru cel putin o luna nu va fi prezent pe forum din cuvioase pricini pe care nu le voi pomeni aici. La rugamintea dansului eu ma straduiesc sa va ofer cele mai bune raspunsuri. Daca nu va multumesc cele scrise de mine, va trebui sa asteptati o vreme.

Alexandru b17
Mesaje: 119
Membru din: 29 Mai 2010, 18:36
Confesiune: ortodox

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde Alexandru b17 » 31 Ian 2011, 16:48

Acoperamintele Sfintei Mese, si acoperamintele bisericesti in general, trebuiesc sfintite? Dar daca un acoperamant pt. Sfanta Masa a fost desfacut si micsorat? Multumesc!

porfirie
Mesaje: 237
Membru din: 13 Mai 2009, 20:24
Confesiune: ortodox

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde porfirie » 01 Feb 2011, 10:42

Însă, de ce s-ar teme unii ca părinţii să participe la Botez? Un singur lucru i-ar îndreptăţi: teama ca nu cumva, mama sau tata să ia din întâmplare întâiul/-a, copilul din braţele preotului după ce-l scoate pe copil din cristelniţă. Atunci .... NENOROCIRE: părinţii devin rudenie spirituală între ei, căci naş al copilului se socoteşte acela care ia întâiul copilul din mâinile preotului după afundări. Şi deci, mama/tata ce primeşte întâiul copilul din mâinile preotului după afundări, devine fina/finul tatălui/mamei copilului, ce-i devine acum naş prin botez. Şi deci mama copilului nu se mai poate împreuna cu tatăl-naşul copilului, căci sunt rudenie spirituală şi ar fi preacurvie, sau invers. Cei doi - soţi mai înainte, acum se despart căci s-au înrudit prin botezul copilului.
La întrebarea dinainte nu mai am timp să răsp.
Ceva asemănător s-a întâmplat la botezul Sf. Olga a Rusiei, dar cu intenţie.

Va rog sa cititi la Foundulis in Dialoguri Liturgice care explica, porbabil in volumul 3 nu mai tin minte exact, cum in nici un caz cei care sunt botezati in aceiasi cristelnita si devin frati spirituali nu sunt opriti de la Taina Cununiei, ci chiar Taina Botezului este o premisa la o viitoare Cununuie intre ei, la fel se s-ar intampla si aici, chiar daca parintii ar devenii rude spirituale (in cazul de fata consider ca parintii nu devin nasi) nu ar fi nici un impediment pentru ei sa-si continue viata conjugala.
Cred ca si parintele Petru a vorbit despre asta undeva.

porfirie
Mesaje: 237
Membru din: 13 Mai 2009, 20:24
Confesiune: ortodox

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde porfirie » 01 Feb 2011, 12:58

Ganditi-va va rog la botezul comun care se face in Sambata Mare! :)

david
Mesaje: 16
Membru din: 24 Aug 2009, 15:40
Confesiune: ortodox

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde david » 04 Feb 2011, 21:48

Ganditi-va va rog la botezul comun care se face in Sambata Mare! :)
Sambata Mare??? Este o tradiție generelizată în BOR sau numai pe alocuri in Ro??? Despre astfel de practici nu prea am auzit!
Puteți menționa zona unde au loc astfel de botezuri??? Și chiar daca se savîrșesc în cristelniță la biserica???

porfirie
Mesaje: 237
Membru din: 13 Mai 2009, 20:24
Confesiune: ortodox

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde porfirie » 07 Feb 2011, 15:42

Am vrut sa zic, se facea. Ma iertati.Ma refeream la Sambata Mare, Ajunul Bobotezei, Ajunul Craciunului cand erau oameni botezati dupa 1-2 ani de catehumenat si puteau fi sot si sotie sau se puteau casatorie dupa... :D

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 972
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde dimitrie » 07 Feb 2011, 23:12

Însă, de ce s-ar teme unii ca părinţii să participe la Botez? Un singur lucru i-ar îndreptăţi: teama ca nu cumva, mama sau tata să ia din întâmplare întâiul/-a, copilul din braţele preotului după ce-l scoate pe copil din cristelniţă. Atunci .... NENOROCIRE: părinţii devin rudenie spirituală între ei, căci naş al copilului se socoteşte acela care ia întâiul copilul din mâinile preotului după afundări. Şi deci, mama/tata ce primeşte întâiul copilul din mâinile preotului după afundări, devine fina/finul tatălui/mamei copilului, ce-i devine acum naş prin botez. Şi deci mama copilului nu se mai poate împreuna cu tatăl-naşul copilului, căci sunt rudenie spirituală şi ar fi preacurvie, sau invers. Cei doi - soţi mai înainte, acum se despart căci s-au înrudit prin botezul copilului.
La întrebarea dinainte nu mai am timp să răsp.
Ceva asemănător s-a întâmplat la botezul Sf. Olga a Rusiei, dar cu intenţie.

Va rog sa cititi la Foundulis in Dialoguri Liturgice care explica, porbabil in volumul 3 nu mai tin minte exact, cum in nici un caz cei care sunt botezati in aceiasi cristelnita si devin frati spirituali nu sunt opriti de la Taina Cununiei, ci chiar Taina Botezului este o premisa la o viitoare Cununuie intre ei, la fel se s-ar intampla si aici, chiar daca parintii ar devenii rude spirituale (in cazul de fata consider ca parintii nu devin nasi) nu ar fi nici un impediment pentru ei sa-si continue viata conjugala.
Dacă aţi şti că faceţi afirmaţii împotriva can.53 Sin. 6 Ecumenic....
Cred ca si parintele Petru a vorbit despre asta undeva.
O fi vorbit, dar nu cred că aşa ceva; ştie ceva canoane, Pravilă, etc...
Dar pentru ce nu citiţi fraţilor viaţa Sfintei Olga? Nu vi se par Vieţile Sfinţilor demne de luat în seamă? Parcă "otodox" scrie în dreptul frăţiilor voastre (inclusiv protopsalt, care dacă e protopsalt, nu cred că e "urechist", ci "notist")! Ori nu aveţi Vieţile Sfinţilor pe acasă, ori nu vi se par surse creştin - ortodoxe, adică normative pentru credinţă, sau e altceva (sper)? Luaţi şi Pravila bisericeasă a Arhim. Nicodim Sachelarie, şi citţi la alineatele: 230, 234, 241, 339 şi poate mai aflaţi şi altele. Mie mi se pare că nu vorbesc neteologic, că atunci aş spune şi eu "părerea mea" sau "consider". Vi se pare că nu merită verificat cuvântul unui creştin (cu atât mai mult când e şi preot), mai înaine de a-i răspunde?
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

porfirie
Mesaje: 237
Membru din: 13 Mai 2009, 20:24
Confesiune: ortodox

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde porfirie » 09 Feb 2011, 22:47

Recitind articolul parintelui imi dau seama ca am gresit : http://www.blog.teologie.net/2009/10/19 ... botezului/ si ca ati avut dreptate.Ma iertati!

Insa tot nu m-am lamurit cum cel care i-a copilul primul in brate se socoteste nas.De ce? Sau este invers?

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 972
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde dimitrie » 10 Feb 2011, 02:09

Recitind articolul parintelui imi dau seama ca am gresit : http://www.blog.teologie.net/2009/10/19 ... botezului/ si ca ati avut dreptate.Ma iertati!
Rău îmi pare că am fost aspru în exprimare. Nu am căutat dreptatea mea, ci pe a Bisericii.
Insa tot nu m-am lamurit cum cel care i-a copilul primul in brate se socoteste nas.De ce? Sau este invers?
Cât despre, acestea, nici eu nu le înţeleg pe deplin, le primesc aşadar prin credinţă. Cunoştinţa mi-o veni, poate, de la Cel Prea-Înalt, prin cineva sau direct. Dar vedeţi că lucrurile nu sunt bătute în cuie; situaţiile de urgenţă fac excepţie (cum scrie în Pravilă la 230, 234).
Cum că primirea prin contact fizic (în braţe la Botez), este socotită de Biserică înfiere spirituală (naşul devenind părinte duhovnicesc finului său), poate fi înţeleasă şi în contextul biblic, prin înfierea trupească, tot printr-o primire prin contact fizic direct, cum este descris pe larg în Facere.30:3-20. Însă cheia înţelegerii o constituie stihurile 3 şi 20.
Aceasta însă, este o părere personală, şi eu primesc ca adevărate cele învăţate de Biserică prin credinţă. Cunoştinţa este secundară. Dacă le şi înţeleg cu mintea, mă bucur, de nu, cele mai presus de mine nu le ispitesc.
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 24 Feb 2011, 19:40

Dacă se întimplă ca la botez să se prezinte mama și copilul (amandoi nebotezați) , cum se procedează? Se botează întîi copilul? Mama? Sau amandoi odată? Cum se face cu molitfa mamei de dupa naștere? Se mai pune sau nu? Dacă se pune atunci cînd? Înainte sau după botezul mamei?
1. Mama şi copilul se pot boteza odată. Nu există nici un imprediment în acest sens.
2. Mama, dacă nu este pe moarte, trebuie să fie botezată abia după 40 de zile de la naştere, pt că perioada de până atunci echivalează cu perioada de ciclu menstrual. În acest caz, nu mai este nevoie să i se citească rugăciunile ca mamă, ci doar cele pentru copil.
Mama și tata pot asista la botezul pruncului său? Dacă poate asista atunci pînă la ce moment sau...
Menționez că am auzit preoți care zic ca părinții pot asista. Cu referire pană la ce moment, părerile se împart... Unii zic că pană la "Lepadări" , alții pană sau după "Cîți în Hristos... " .
Nu există nici un impediment ca părinţii să asiste la toată slujba botezului copilului lor. Singura interdicţie este ca unul dintre părinţi să fie şi naş, pt că asta nu le-ar mai permite părinţilor să trăiască ca soţ şi soţie.
Vă rog mult să explicați! Și dacă ar fi un argument scripturistic, liturgic sau patristic aș fi recunoscător.Se poate și canonic(Dacă există).
Poftim.

david
Mesaje: 16
Membru din: 24 Aug 2009, 15:40
Confesiune: ortodox

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde david » 24 Feb 2011, 23:47

În acest caz, nu mai este nevoie să i se citească rugăciunile ca mamă, ci doar cele pentru copil.
Cînd vorbiți de copil aveți în vedere de: Rugăciunea la însemnarea pruncului, cînd i se pune numele sau de altceava???
În cazul cînd se botează ambii- cui administrăm întâi Taina?
Mulțumim!

david
Mesaje: 16
Membru din: 24 Aug 2009, 15:40
Confesiune: ortodox

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde david » 25 Feb 2011, 00:24

Îmi cer scuze, poate întrebările mele par cam "băbești" însă de multe ori mam ciocnit de așa ceva și nu știu ce sa răspund!
Dacă o pereche A botează (nași / cumătri ) un copil al perechii B. Perechea B are dreptul să fie naș de cununie la un copil al perechii A??? În Basarabia circulă așa o vorbă - nui voie că se "primește că dai darul inapoi"... sau ceva de genul asta!
Și iarăși exact așa : Nui greșeală dacă cumetrii botează unul la altul? Din cîte am sesizat din Articolul de mai sus- nu!
Eu aș zice că în ambele cazuri nu e nici o problemă ! Aș vrea însă părerea Sfinției Sale pr.Petru știind mai ales că este din zonă. :D

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 28 Feb 2011, 13:37

În acest caz, nu mai este nevoie să i se citească rugăciunile ca mamă, ci doar cele pentru copil.
Cînd vorbiți de copil aveți în vedere de: Rugăciunea la însemnarea pruncului, cînd i se pune numele sau de altceava???
În cazul cînd se botează ambii- cui administrăm întâi Taina?
Rugăciunea la punerea numelui (de creştin, dar şi prenumele) se fac în a 8-a zi. Asta e de la sine înţeles. Eu însă m-am referit şi la cea de 40 de zile, la îmbisericire, căci primele 2 sunt pt mamă, iar celelalte 2 pt prunc.

Iar cât priveşte ordinea botezării, dacă copilul este băiat, atunci el primul, iar dacă e fată, mama prima.

Cu "schimbul de naşi/cumetri" nu-i nicio problemă.

porfirie
Mesaje: 237
Membru din: 13 Mai 2009, 20:24
Confesiune: ortodox

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde porfirie » 06 Mar 2011, 00:28

Parinte cum se pune Liturghia Darurilor mai inainte Sfntite in situatia calendaristica de anul acesta la Sf. 40 de mucenici, marti seara, miercuri dimineata, miercuri seara...Cum se intrerupe ajunarea traditionala de 3/5 zile in acest caz?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 06 Mar 2011, 06:57

Parinte cum se pune Liturghia Darurilor mai inainte Sfntite in situatia calendaristica de anul acesta la Sf. 40 de mucenici, marti seara, miercuri dimineata, miercuri seara...Cum se intrerupe ajunarea traditionala de 3/5 zile in acest caz?
Acest tip de ajunare totală nu este chiar așa "tradiţional" cum li se pare unora, iar în Bizanţ, până prin sec. 13, în toate aceste zile, inclusiv în primele 2 şi chiar şi în Vinerea Mare, se făcea Liturghia Înaintesfinţitelor.
Deci faceţi aşa cum prevede Calendarul şi Tipicul, şi nu vă puneţi întrebări intuile. Şi pe stitlul vechi avem miercuri Aflarea Capului Sf. Ioan. Prin urmare, în acest an, şi unii şi alţii vom bea un pahar cu vin miercuri. Dar numai unul, nu 40 cum se zice în popor... ;)

porfirie
Mesaje: 237
Membru din: 13 Mai 2009, 20:24
Confesiune: ortodox

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde porfirie » 06 Mar 2011, 16:49

La un moment dat in Bizant şi pestele era de post... :D

porfirie
Mesaje: 237
Membru din: 13 Mai 2009, 20:24
Confesiune: ortodox

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde porfirie » 10 Mar 2011, 13:08

Nouă ne-a zis părintele la Biserică despre sărbătoarea Sfinților 40 de Mucenici că se mută sâmbătă daca pică în prima săptămână din post, confrom Tipicului Sfântului Sava (n-am apucat să verific încă în Tipic)...Durerea e că n-am băut paharelul de vin. :( :( :(

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 10 Mar 2011, 13:19

Nouă ne-a zis părintele la Biserică despre sărbătoarea Sfinților 40 de Mucenici că se mută sâmbătă daca pică în prima săptămână din post, confrom Tipicului Sfântului Sava (n-am apucat să verific încă în Tipic)...Durerea e că n-am băut paharelul de vin. :( :( :(
Există o mică confuzie la acest capitol, dar aşa este, şi la dvstră 40 de mucenici şi la noi Aflările Capului Sf. Ioan au fost transferate pt sâmbătă.
Este o prevedere fără suport logic, după părerea mea, pt că diferenţa care se face între prima săptămână a P.M. şi celelalte săptămâni este una artificială, mai ales că şi Canonul cel Mare a fost pus aici destul de târziu.

Avatar utilizator
Kazimir
Mesaje: 13
Membru din: 30 Apr 2011, 19:58
Confesiune: ortodox

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde Kazimir » 14 Mai 2011, 14:25

Este obligatorie citirea cu voce tare a pomelnicelor, atunci când se slujeste Sfântul Maslu (de obște).... dupa fiecare Evanghelie?? La noi la parohie așa este rânduiala, în consecință, citirea numelor ajunge să fie mai îndelungata decât citirea rugăciunilor și a pericopelor evanghelice. Are vreo legătura cu slujba Maslului în particular (pentru un bolnav anume)? Iertați dacă întrebarea mea nu se încadrează în direcția celor spuse de Pr Petru, în legătura cu Maslul. :?

porfirie
Mesaje: 237
Membru din: 13 Mai 2009, 20:24
Confesiune: ortodox

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde porfirie » 14 Mai 2011, 14:43

Este obligatorie citirea cu voce tare a pomelnicelor, atunci când se slujeste Sfântul Maslu (de obște).... dupa fiecare Evanghelie?
Nu. E chiar ciudat!Dar este de efect probabil.


Înapoi la “Generalităţi legate de cultul liturgic ortodox”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron