Stereotipuri liturgice şi depăşirea lor

Despre cărţi, veşminte, obiecte bisericeşti şi multe alte lucruri care nu se încadrează la alte categorii
Vasile-Adrian
Mesaje: 20
Membru din: 29 Noi 2008, 19:58

Stereotipuri liturgice şi depăşirea lor

Mesaj necititde Vasile-Adrian » 15 Dec 2011, 09:39

Intrebare: De ce la slujba cu arhiereu, el inalta discul si potirul la " ale Tale dintru ale Tale..." , iar la o slujba normala a unui preot cu diacon acest lucru il face diaconul?

GeorgeChirita
Mesaje: 52
Membru din: 18 Apr 2012, 20:00
Confesiune: ortodox
Preocupări: Dumnezeu si oamenii
Localitate: Piatra Neamt

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde GeorgeChirita » 29 Apr 2012, 18:50

pana la urma, la intrarea mica, Sf. Evanghelie se inalta sau se face cruce cu ea? cum e mai bine? alte biserici cum fac?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5322
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 29 Apr 2012, 18:53

pana la urma, la intrarea mica, Sf. Evanghelie se inalta sau se face cruce cu ea? cum e mai bine? alte biserici cum fac?
Corect este să se înalte. Obiceiul de a face cruce este împrumutat de la ruş şi nu prea are rost, pt că înainte de asta "intrarea" a fost binecuvântată cu mâna.
Rostul înălţării/arătării Evangheliei era simplu. Aceasta nu se păstra pe Sf. Masă, ci în skevofylakion şi abia în acest moment era adusă. Înălţarea ei impunea respect şi lumea trebuia să se scoale de pe scaune, de aceea se şi zice "Înţelepciune, drepţi!!

GeorgeChirita
Mesaje: 52
Membru din: 18 Apr 2012, 20:00
Confesiune: ortodox
Preocupări: Dumnezeu si oamenii
Localitate: Piatra Neamt

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde GeorgeChirita » 30 Apr 2012, 06:32

multumesc. desi uneori mai uit, din cauza reflexului sau stadiului avansat al cantarii de la strana, asa fac si eu.
alta intrebare: particele scoase pentru credinciosi pe Sf. Disc li se pot da acasa (sunt o gramada de obiceiuri, speculatii pe baza puterii lor, mie mi se pare si gresit, si placebo)?
Edit: rationalist, se interpreteaza ca placebo, dar se poate face si mai serios, chiar daca nu dupa acrivie (vorbesc ca unul care inca nu practic treaba asta)
Ultima oară modificat 06 Iul 2012, 16:58 de către GeorgeChirita, modificat 1 dată în total.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5322
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 30 Apr 2012, 08:16

particele scoase pentru credinciosi pe Sf. Disc li se pot da acasa (sunt o gramada de obiceiuri, speculatii pe baza puterii lor, mie mi se pare si gresit, si placebo)?
Doamne, fereşte. În nici un caz.
Dar vedeţi că despre asta sunt alte subiecte, cu discuţii amănunţite, la compartimentul despre Liturghie.

GeorgeChirita
Mesaje: 52
Membru din: 18 Apr 2012, 20:00
Confesiune: ortodox
Preocupări: Dumnezeu si oamenii
Localitate: Piatra Neamt

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde GeorgeChirita » 02 Mai 2012, 13:32

vinul liturgic de la Mitropolia de la Cernauti, un kagor, este bun? daca vinurile liturgice romanesti se zborsesc de la proscomidie (ora 06.45) pana la impartasire (aproximativ 11.45), de care sa folosim, sau se poate turna in potir mai tarziu? daca da, la ce moment?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5322
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 02 Mai 2012, 13:53

vinul liturgic de la Mitropolia de la Cernauti, un kagor, este bun?
Din zecile de tipuri de Kagor pe care le-am văzut, unul singur era curat şi fără adaosuri. Dar e şi mult mai scump... Eu nu vă recomand să folosiţi Kagor.
daca vinurile liturgice romanesti se zborsesc de la proscomidie (ora 06.45) pana la impartasire (aproximativ 11.45), de care sa folosim, sau se poate turna in potir mai tarziu? daca da, la ce moment?
1. O slujbă cu o astfel de lungime este o catastrofă garantată. Despre asta discutăm aici.
2. Mai multe eparhii din RO vând vin liturgic relativ bun. Nu vreau să fac reclamă, dar parcă am gustat odată unul de pe la Râmnic sau de prin regiunea aceea şi mi-a plăcut. Era şi curat... Cred că aceste vinuri rezistă ceva mai mult decât cele de casă a căror provinienţă de asemenea e dubioasă.
3. La mănăstirea unde am stat în Basarabia, se cumpărau struguri din Sudul Basarabiei şi mănăstirea îşi făcea propriul vin liturgic, pt că la Nord nu prea sunt vii. (Şi apropo, Cernăuţiul este şi mai la nord de Edineţ.) Cred că asta e cel mai bine, ca parohia să strângă bani şi să cumpere strugurii, apoi să.şi facă propriul vin şi să folosească la Liturghie doar acel vin. Nu este un lucru mărut treaba asta cu vinul liturgic...
4. În caz de mare nevoie şi lipsa unei alternavite, la Proscomidie se poate turna puţin vin, iar înainte de Intarea Mare de mai adăugat. Dar cred că problema nu e atât în vin, cât în lungimea exagerată a slujbei...

GeorgeChirita
Mesaje: 52
Membru din: 18 Apr 2012, 20:00
Confesiune: ortodox
Preocupări: Dumnezeu si oamenii
Localitate: Piatra Neamt

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde GeorgeChirita » 02 Mai 2012, 15:24

am o parohie slaba financiar, multi credinciosi pe hartie, putini la biserica, doar eu preot. toti (99%) tineri. pomelnice am totusi vreo cateva (daca as merge pe sistemul grecesc, unde numai cine cere e pomenit mai multe zile, ar fi mai putine, dar putini se sesizeaza sa ceara ei pe pomelnic o perioada mai mare de pomenire, chiar - si mai ales din cauza - lipsei de bani). vin o gramada cu copiii la impartasit, cu o luminare in mana, stau putin, apoi pleaca. e o lupta continua sa-i imping mai spre momentul cuvenit impartasirii. ca sa fac fata si sa pomenesc toate pomelnicele, vin la biserica la 6.00, ma pregatesc sau - daca nu am paraclisier - pregatesc toate cele, apoi la 6.30 - 6.45 incep proscomidia, iar la 7.30 (7.15 in Postul Mare) incep si Utrenia si in timpul ei caut sa pomenesc pomelnicele. pe la 09.20 incepe acatistul, dupa troparele de la sf. Utreniei, apoi ecteniile, otpustul utreniei pe la 10.00 si tot atunci incep Liturghia. la 11.45 termin Liturghia (predica cam 20 min), daca nu se intampla sa ma lungesc cu predica. deci nu fac liturghie lunga, iar cantarea este simpla, pentru a coopta cat mai multi. Mentionez ca Psaltirea se citeste in taina, doar canoanele in public (doar dascalul poate deocamdata sa le combine), si acelea mutate de mine la inceputul Utreniei.
vinul liturgic romanesc, chiar cel de episcopie, isi schimba gustul, iar cel grecesc este foarte scump (apropo, acesta e curat? ma refer la nama, anama, etc). pe kagorul de la Cernauti - adus de un elev al meu - scrie bilingv vin pentru slujire.
cu facutul vinului nu ma descurc deloc, si chiar nu am timp acum. cand sa fac Proscomidia, ca sa nu dureze atat de mult intre turnarea vinului in Potir si impartasire? am incercat intr-o vreme, macar pentru zilele de rand, sa mut utrenia seara si sa fac priveghere. pastoral, n-a mers, si oricum castigam doar o ora dimineata.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5322
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 02 Mai 2012, 18:47

1. Veniţi la 7.00, vă închinaţi, vă îmbrăcaţi în veşminte şi la 7.30 începeţi Utrenia
2. Trebuie să renunţaţi la Acatist. În locul ei puneţi o Catismă. Pe parcursul unui an veţi rula întreaga Psaltire de 3 ori. În timpul Catismei şi a cântărilor de până la Evanghelie reuşiţi să faceţi Proscomidia. Iar la Canoane citiţi pomelnicile până la Doxologie. Excesul de zel este periculos. Nu se pune numai problema banilor, ci a felului în care credincioşii înţeleg că preotul se roagă pentru ei. Imediat după Doxologie se poate începe Liturghia.
3. Corect este ca Liturghia să înceapă în jurul orei 9.00-9.20 (ceasul III din zi, câns S-a pogorât Duhul Sfânt peste apostoli), nu la 10.00. La orele 11 este obligatoriu ca totul să fie terminat. În felul acesta, slujba are o durată rezonabilă de 3 ore şi jumătate.

4. Vinul grecesc e natural. Se face din boabe stafidite de struguri şi de aceea e f. dulce. În el trebuie pusă şi mai multă apă. Din vinurile moldoveneşti (din R. Moldova) vă recomand mai degrabă Cabernet, chiar dacă nu e la fel de dulce ca şi Kagorul.

GeorgeChirita
Mesaje: 52
Membru din: 18 Apr 2012, 20:00
Confesiune: ortodox
Preocupări: Dumnezeu si oamenii
Localitate: Piatra Neamt

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde GeorgeChirita » 02 Mai 2012, 19:11

sa inteleg ca in timpul Utreniei se pot citi pomelnice pentru Proscomidie chiar daca aceasta nu a inceput inca?
cum e in general (nu doar in rep. Moldova) cu Acatistul? in zona mea s-a cam generalizat citirea lui intre Utrenie si Sf. Liturghie, mai ca li se pare ca nu ai evlavie daca nu pui. cand este potrivit a se citi acatistul hramului, de pilda, sau al sarbatorii pe care o praznuim la un moment dat?
catismele obisnuite sugerati ca pot sa ramana in taina la Utrenie, iar catisma dintre Utrenie si Liturghie sa fie mereu alta, la rand, pana se termina Psaltirea?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5322
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 03 Mai 2012, 12:16

sa inteleg ca in timpul Utreniei se pot citi pomelnice pentru Proscomidie chiar daca aceasta nu a inceput inca?
În cazul acesta, care-i diferenţa dacă le citiţi la Vecernie?
cum e in general (nu doar in rep. Moldova) cu Acatistul? in zona mea s-a cam generalizat citirea lui intre Utrenie si Sf. Liturghie, mai ca li se pare ca nu ai evlavie daca nu pui. cand este potrivit a se citi acatistul hramului, de pilda, sau al sarbatorii pe care o praznuim la un moment dat?
Acatistul este un Condac extins, care ar putea fi citit doar atunci când se pune un singur Canon al Praznicului. Dar întrucât aşa situaţii nu prea avem, cel mai bine e să se renunţe la Acatistele zilnice sau săptămânale.
catismele obisnuite sugerati ca pot sa ramana in taina la Utrenie, iar catisma dintre Utrenie si Liturghie sa fie mereu alta, la rand, pana se termina Psaltirea?
Care-i rostul citirii în taină? Ca să vă îmbătaţi conştiinţa că aţi respectat Tipicul? Înseamnă că nu l-aţi înţeles pe Dumnezeu.
Catismele trebuie rulate în aşa fel, încât să se citească întreaga Psaltire măcar de 2-3 ori pe an.

GeorgeChirita
Mesaje: 52
Membru din: 18 Apr 2012, 20:00
Confesiune: ortodox
Preocupări: Dumnezeu si oamenii
Localitate: Piatra Neamt

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde GeorgeChirita » 03 Mai 2012, 14:30

Voiam sa scriu mai multe, dar cred ca este important pentru cititorii forumului, mai ales preoti, sa remarce sugestia Sfintiei voastre de a nu se citi neaparat catismele de rand - doar nu facem toate slujbele de peste saptamana - ci a se randui cumva citirea lor ciclica in biserica, sa avem la o luna, sa zicem, o Psaltire citita intr-o enorie. Am interpretat bine?
Daca preotul mai trece pe la biserica peste saptamana, poate citi cate o catisma macar, in public, din Psaltire? Daca am hramaul Sf. Ilie, as putea citi Acatistul la biserica marti dimineata?
revenind la pagina precedenta, eu am compus o rugaciune pentru ramuri anul trecut, provocat la Vecernia de seara de participarea la un hram unde s-au impartit ramurele credinciosilor. Astept reactii, completari, etc
Rugăciune de binecuvântare a ramurilor în ziua Cinzecimii
(după Psalmul 50, preotul le cădește în chipul crucii și rostește această rugăciune)

Doamne, Dumnezeul nostru, Care șezi pe heruvimi, Cel ce ai arătat puterea Ta și ai trimis pe Unul-Născut Fiul Tău, Domnul nostru Iisus Hristos ca să mântuiască lumea prin Crucea, prin îngroparea și învierea Sa și după a Cărui făgăduință, ai trimis Apostolilor în ziua Cinzecimii, întru suflare de vânt și în chip de limbi de foc, putere de sus pe Mângâietorul, Duhul Sfânt, care din sânurile Tale purcede, ca să fii pururi în Biserică și s-o umpli de har și slavă, până la sfârșitul veacurilor, Însuți prin acest Mângâietor sălășluiește-Te întru noi, împreună cu Fiul Tău, umplându-ne de har și purtători de roadă duhovnicească ne arată pe noi, care purtând frunze și ramuri de nuc (ori tei, sau trandafir, după caz) ne mărturisim fraților și lumii ca primitori și purtători ai Duhului de Viață Făcător și întru El rugători către Tine, Părinte și Stăpâne, și către Unul-Născut Fiul Tău, că s-a binecuvâtat numele Tău și S-a preaslăvit împărăția Ta, a Tatălui și-a Fiului și-a Sfântului Duh, acum și pururi și în vecii vecilor. Amin.

Se binecuvintează ramurile acestea de …(tei nuc, trandafir) cu harul Preasfântului Duh și prin stropire cu această apă sfințită, în numele Tatălui și-a Fiului și-a Sfântului Duh, Amin. (de trei ori)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5322
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Diferite întrebări liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 03 Mai 2012, 18:31

Voiam sa scriu mai multe, dar cred ca este important pentru cititorii forumului, mai ales preoti, sa remarce sugestia Sfintiei voastre de a nu se citi neaparat catismele de rand - doar nu facem toate slujbele de peste saptamana - ci a se randui cumva citirea lor ciclica in biserica, sa avem la o luna, sa zicem, o Psaltire citita intr-o enorie. Am interpretat bine?
Aţi înţeles bine, numai că mai târziu decât credeam (nu vă supăraţi). Apropo, ceva asemănător cred că trebuie să facem şi cu citirile din Apostol şi Evanghelia. Vedeţi aici, în special p.4.
Daca preotul mai trece pe la biserica peste saptamana, poate citi cate o catisma macar, in public, din Psaltire? Daca am hramaul Sf. Ilie, as putea citi Acatistul la biserica marti dimineata?
Cu cât deschideţi biserica mai des, cu atât e mai bine. Eu cred că în condiţiile în care ziua de sâmbătă este una liberă, slujirea Liturghiei în această zi ar trebui să devină obligatorie.
La slujba de sâmbătă poate cânta doar corul de copii şi, foarte important pt obiceiurile parohiale, se poate pune ectenia pt adormiţi. Astfel se va face diferenţa cu ziua de duminică, când e fără ectenie pt adormiţi.
revenind la pagina precedenta, eu am compus o rugaciune pentru ramuri anul trecut, provocat la Vecernia de seara de participarea la un hram unde s-au impartit ramurele credinciosilor. Astept reactii, completari, etc
Eu cred că nu e nevoie de ea. Căci dacă am ajuns să afirmăm că:
purtând frunze și ramuri de nuc (ori tei, sau trandafir, după caz) ne mărturisim fraților și lumii ca primitori și purtători ai Duhului de Viață Făcător și întru El rugători către Tine...
,
cred că deja ne-am îndepărtat mult de Evanghelie; mă refer la Ioan 13:35.

Anthropos
Mesaje: 99
Membru din: 05 Apr 2008, 14:50
Confesiune: ortodox
Preocupări: teologie, stiinte politice
Localitate: Republica Moldova

Re: Stereotipuri liturgice şi depăşirea lor

Mesaj necititde Anthropos » 17 Mai 2012, 18:24

Nici eu nu văr rostul binecuvântării frunzelor/ramurilor la Cincizecime. În schim iniţiativa asta de a compune noi rugăciuni cred că e bună. Propun să fie un topic în care preoţii să-şi scrie toate rugăciunile pe care le improvizează (în sensul frumos al cuvântului), pentru că de acolo se pot extrage idei frumoase şi se poate naşte chiar o frumoasă tradiţie evhologică. Nu credeţi?


Înapoi la “Generalităţi legate de cultul liturgic ortodox”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron