Gesturi şi formule liturgice

Despre cărţi, veşminte, obiecte bisericeşti şi multe alte lucruri care nu se încadrează la alte categorii
bogabu
Mesaje:26
Membru din:15 Mai 2010, 19:52
Confesiune:ortodox
Gesturi şi formule liturgice

Mesaj necititde bogabu » 09 Aug 2012, 19:56

Patru chestiuni mici, pentru cand va gasiti timp.

1) La SUS SA AVEM INIMILE, vad ca preotii (din Bucuresti) ridica, cum ambele maini, crucea. In Liturghierul antiohian (din SUA) indicatia este ca preotul sa ridice mainile (cam pana la nivelul capului).

2) Tot Liturghierul antiohian spune ca preotul sa NU arate catre paine si vin la epicleza ("fa painea aceata ..." etc). Altii -- slavii -- dimpotriva, gesticuleaza chiar foarte vizibil.

3) Unde sta preotul cand citeste Evangheliile Invierii la Utrenie? Indicatia din Liturghierul antiohian este sa stea in partea dreapta a altarului (sud), iar diaconul pe partea cealalta; indicatie din Liturghierul nostru (BOR) este exact invers. Iar la slavi pare-mi-se ca Evanghelia Utreniei se citeste, ca la Liturghie, din usile imparatesti?

4) "Pentru rugaciunile sfintilor parintilor nostri ..." la sfarsitul slujbelor: practica antiohienilor este ca, atunci cand este prezent episcopul, sa se rosteasca "Pentru rugaciunile sfintitului stapanului nostru, etc" E adevarat ca e o chestie monahala, iar "sfintii parinti" sunt pur si simplu monahii locului (sau, dupa caz, ierarhul)? Si apoi, la rusi formula asta nu exista deloc?

5) In alta ordine de idei, ce parere aveti de Liturghierul BOR 2012, in care unele chestiuni de limba s-au schimbat, unele chiar dupa cum propuneati dvs (fireste, fara a mentiona cartea dvs ...)? E o editie de lucru, provizorie?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: gesturi liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 09 Aug 2012, 20:34

La SUS SA AVEM INIMILE, vad ca preotii (din Bucuresti) ridica, cum ambele maini, crucea. In Liturghierul antiohian (din SUA) indicatia este ca preotul sa ridice mainile (cam pana la nivelul capului).
Sunt diferite tradiţii locale, care nu trebuie absolutizate. Eu nu prea văd rostul ridicării crucii şi de aceea ridic mâinile. Dar pentru asta şi binecuvântarea trebuie dată tot cu mâna. Şi la ruşi se ridică mâinile, numai că nu cu faţa spre credincioşi, dar nici asta nu mi se pare corect.
Deci, personal, cred că trebuie ridicate mâinile cu faţa spre credincioşi.
Tot Liturghierul antiohian spune ca preotul sa NU arate catre paine si vin la epicleza ("fa painea aceata ..." etc). Altii -- slavii -- dimpotriva, gesticuleaza chiar foarte vizibil.
Probabil aţi vrut să spuneţi despre cuvintele de instituire, nu de epicleză. Am văzut mulţi greci, chiar în Athos, care nu arată cu mâna la "Luaţi, mâncaţi" şi "Beţi dintru acesta toţi", dar la epicleză binecuvintează ca şi în BOR.
Unde sta preotul cand citeste Evangheliile Invierii la Utrenie? Indicatia din Liturghierul antiohian este sa stea in partea dreapta a altarului (sud), iar diaconul pe partea cealalta; indicatie din Liturghierul nostru (BOR) este exact invers. Iar la slavi pare-mi-se ca Evanghelia Utreniei se citeste, ca la Liturghie, din usile imparatesti?
Citirea din părţile Sf. Mese a Evangheliei Utreniei duminicale, e legată de simbolismul Îngerilor care au vestit învierea. Unul a stat către cap, iar altul către picioare. Deci se poate sta în orice latură. Eu stau în latura de sud (dreapta), pentru că în latura de nord (stânga) am analogul pt Liturghier şi nu e la fel de comod.
Ruşii însă citesc această Evanghelie cu spatele spre popor, ceea ce e o prostie.
"Pentru rugaciunile sfintilor parintilor nostri ..." la sfarsitul slujbelor: practica antiohienilor este ca, atunci cand este prezent episcopul, sa se rosteasca "Pentru rugaciunile sfintitului stapanului nostru, etc" E adevarat ca e o chestie monahala, iar "sfintii parinti" sunt pur si simplu monahii locului (sau, dupa caz, ierarhul)? Si apoi, la rusi formula asta nu exista deloc?
La ambele întrebări - DA.
In alta ordine de idei, ce parere aveti de Liturghierul BOR 2012, in care unele chestiuni de limba s-au schimbat, unele chiar dupa cum propuneati dvs (fireste, fara a mentiona cartea dvs ...)? E o editie de lucru, provizorie?
Despre asta am scris aici.

P.S. Vedeţi că aţi adresat mai multe întrebări care deja s-au discutat pe forum. Răsfoiţi bine forumul şi veţi găsi răspunsuri la multe alte întrebări.


Înapoi la “Generalităţi legate de cultul liturgic ortodox”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 6 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron