Sf. Sofia din Constantinopol şi vechea arhitectură eclesială

Despre cărţi, veşminte, obiecte bisericeşti şi multe alte lucruri care nu se încadrează la alte categorii
Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Sf. Sofia din Constantinopol şi vechea arhitectură eclesială

Mesaj necititde protosinghel » 18 Dec 2012, 02:41

Vă propun să analizăm atent aceste materiale: http://www.teologie.net/2012/12/18/cate ... antinopol/

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Sf. Sofia din Constantinopol şi vechea arhitectură ecles

Mesaj necititde presviter » 26 Dec 2012, 12:02

Binecuvântați și ne iertați !

Eu nu am ce să comentez, dar am ceva întrebări:
1. Ce înseamnă că cele trei porți de la nord erau pentru accesul celor care solicitau ”adăpost spiritual” ?
2. Turcii au acoperit mozaicurile cu tencuială în prima fază, iar mai târziu au distrus o bună parte din ele, cum ar fi Pantocratorul cupolei ? Mai sunt azi mozaicuri ce așteaptă să fie degajate de tencuială ?
3. Sinoadele V și VI Ecumenice s-au ținut în Sfânta Sofia ? Și mai precis, unde ? În sala sinoadelor de pe galeria sudică ?
4. În ce secol s-a transferat ritualul proscomidiei din schevofilachion în interiorul Bisericii ?
5. Aici se țineau și Vecernia și Utrenia, sau doar Liturghia ?
6. Existau sărbători când toată suflarea se aduna în Sf. Sofia, sau celelalte biserici ale Cetății funcționau fără încetare ?
7. În timpul Liturghiei altarul rămânea închis cu perdele sau deschis ?
8. La ce anume servea Sintrononul ?
9. E adevărat că Patriarhul citea Evanghelia din tronul cel de sus, iar diaconul din amvon o relua stih cu stih ?
10. Cît de des se împărtășeau împărații ?
11. Cât de mult dura Liturghia patriarhală ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sf. Sofia din Constantinopol şi vechea arhitectură ecles

Mesaj necititde protosinghel » 26 Dec 2012, 14:15

1. Ce înseamnă că cele trei porți de la nord erau pentru accesul celor care solicitau ”adăpost spiritual” ?
Era un obicei la bizantini, ca o biserică din fiecare oraş mare să fie tot timpul deschisă, inclusiv pe timp de noapte, şi dacă vreun infractor urmărit de forţele de ordine reuşea să se ascundă în biserică (unii vorbesc chiar de altar), el era într-un fel aminstiat. De multe ori însă, după ieşirea din biserică (care nu putea fi amânată la nesfârşit), infractorul era prins şi pedepsit. Erau însă şi multe cazuri când principiul era respectat.
2. Turcii au acoperit mozaicurile cu tencuială în prima fază, iar mai târziu au distrus o bună parte din ele, cum ar fi Pantocratorul cupolei ? Mai sunt azi mozaicuri ce așteaptă să fie degajate de tencuială ?
Experţii care stăpânesc tehnicele moderne de descoperire a straturilor inferioare, nu prea au acces la Sf. Sofia, dar se parcă că încă multe am putea vedea.
3. Sinoadele V și VI Ecumenice s-au ținut în Sfânta Sofia ? Și mai precis, unde ? În sala sinoadelor de pe galeria sudică ?
Se pare că da, şi numai Sinodul Quinisext a avut loc într-o sală boltită (Trullo) din palatul imperial.
4. În ce secol s-a transferat ritualul proscomidiei din schevofilachion în interiorul Bisericii ?
La Sf. Sofia, lucrul acesta s-a realizat la întoarcerea din 1261, după Cruciada a IV-a. Atunci au avut loc şi alte schimbări...
5. Aici se țineau și Vecernia și Utrenia, sau doar Liturghia ?
Bineînţeles şi Vecernia şi Utrenia. Mai mult decât atât, la Vecernie se imitau procesiunile de la Ierusalim, când skevofylakion-ul îndeplinea rolul Golgotei, iar baptisteriul - pe cel al Sf. Mormânt.
6. Existau sărbători când toată suflarea se aduna în Sf. Sofia, sau celelalte biserici ale Cetății funcționau fără încetare ?
Nu cunosc detalii, dar din câte am citit mi s-a creat impresia că aşa ceva nu exista. Mai ales că oraşul era destul de mare şi transport public nu exista...
7. În timpul Liturghiei altarul rămânea închis cu perdele sau deschis ?
Pierdelele se deschideau şi se închideau în anumite momente, toate deodată, prin ridicare în sus. Există mărturii că uneori erau închise doar pe jumătate, deşi nu ştiu cum arăta asta.
8. La ce anume servea Sintrononul ?
La "Sfinte Dumnezeule" tot clerul se aşeza "fiecare în rândul cetei sale". Clericii stăteau acolo până la sfârşitul Omiliei şi numai la citirea Evangheliei stăteau în picioare. Sintronul era şi "catedra" patriarhului, adică locul în care patriarhul era intronizat.
9. E adevărat că Patriarhul citea Evanghelia din tronul cel de sus, iar diaconul din amvon o relua stih cu stih ?
Despre asta avem mărturii doar la Paşti, când se spune că diaconii stăteau în coloană până la uşa bisericii şi repetau acelaşi stih.
10. Cît de des se împărtășeau împărații ?
Istoria vorbeşte doar de câteva slujbe solemne pe an, la care participa împăratul. Ele erau la marile sărbători şi nu doar la Sf. Sofia, ci şi în alte biserici din Constantinopol: Sf. Irina, Sf. Apostoli, Vlaherne, Serghie şi Vah, Studion ş.a. Împăratul stătea în "metatoriu" şi împreună cu suita putea ocupa un balcon întreg al bisericii.
11. Cât de mult dura Liturghia patriarhală ?
Cu tot cu împărtăşirea mulţimilor - în jur de 2 ore. Dar la aceasta se puteau adăuga diferite procesiuni înainte şi după Liturghie, care pentru bizantini nu erau mai puţin importante. Unele dintre acestea porneau de la hipodrom sau din alte locuri publice.

paterdaniil
Mesaje: 14
Membru din: 12 Apr 2011, 22:32
Confesiune: ortodox
Preocupări: teologie, muzică vizantină
Localitate: Satu Mare

Re: Sf. Sofia din Constantinopol şi vechea arhitectură ecles

Mesaj necititde paterdaniil » 26 Dec 2012, 20:20

Despre asta avem mărturii doar la Paşti, când se spune că diaconii stăteau în coloană până la uşa bisericii şi repetau acelaşi stih.
Această tradiţie se păstrează până astăzi în Sf.Munte, la Vecernia supranumită "a 2-a Înviere", când clericii stau rând pe rând până la uşa katolikonului, repetând fiecare stih în diverse limbi.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Sf. Sofia din Constantinopol şi vechea arhitectură ecles

Mesaj necititde presviter » 26 Dec 2012, 22:08

presviter scrie:10. Cît de des se împărtășeau împărații ?


Istoria vorbeşte doar de câteva slujbe solemne pe an, la care participa împăratul. Ele erau la marile sărbători şi nu doar la Sf. Sofia, ci şi în alte biserici din Constantinopol: Sf. Irina, Sf. Apostoli, Vlaherne, Serghie şi Vah, Studion ş.a. Împăratul stătea în "metatoriu" şi împreună cu suita putea ocupa un balcon întreg al bisericii.
Dar se știe cît de des se împărtășeau împărații ?

Mulțumesc
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sf. Sofia din Constantinopol şi vechea arhitectură ecles

Mesaj necititde protosinghel » 26 Dec 2012, 22:56

Despre asta avem mărturii doar la Paşti, când se spune că diaconii stăteau în coloană până la uşa bisericii şi repetau acelaşi stih.
Această tradiţie se păstrează până astăzi în Sf.Munte, la Vecernia supranumită "a 2-a Înviere", când clericii stau rând pe rând până la uşa katolikonului, repetând fiecare stih în diverse limbi.
Iar la ruşi, pe alocuri, se păstrează chiar în noaptea de Paşti. Făceam şi noi la mănăstirea din Basarabia.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sf. Sofia din Constantinopol şi vechea arhitectură ecles

Mesaj necititde protosinghel » 26 Dec 2012, 22:59

Dar se știe cît de des se împărtășeau împărații ?
Am citit un studiu special al lui Taft la această temă şi el spunea că nu ne putem da seama, pt că la slujbele fastuoase împăratul participa relativ rar şi noi doar despre ele şi avem mărturii. Dar în palatele împărăteşti erau mai multe capele cu mai mulţi preoţi şi aceştia se puteau împărtăşi şi în fiecare zi dacă doreau. Taft a citit tot ce s-a putut la această temă şi nu a găsit prea multe informaţii...

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sf. Sofia din Constantinopol şi vechea arhitectură ecles

Mesaj necititde protosinghel » 08 Iul 2014, 14:43

Este interesantă reconstrucţia matematică a Catedralei Sf. Sofia din Constantinopol (şi în special poza cu Intrarea Mare): http://www.lisa.gerda-henkel-stiftung.d ... av_id=3486
Imagine

Dar ca studiu serios, totuşi e mai bun acesta: https://docs.google.com/file/d/0B91x1rm ... NzU1E/edit

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sf. Sofia din Constantinopol şi vechea arhitectură ecles

Mesaj necititde protosinghel » 08 Iul 2014, 20:15

Apropo, ştiţi că este legenda aceasta că pe 29 mai 1453 Liturghia nu a fost terminată şi că preoţii au intrat în zid, iar când se va sluji iarăşi Liturghia, preoţii vor ieşi de acolo şi vor continua. Există argumente istorice că legenda este falsă.
În ianuarie 1919, când forţele Antantei au intrat în Istambul, printre soldaţii greci erau şi un capelan, ieromonahul Lefteris (Elefterie) Noufrakis. Într-o dimineaţă, când încă musulmanii nu intrase în Sf. Sofia la rugăciune, acesta, însoţit de alţi 3-4 greci, au intrat şi au săvârşit Liturghia. Era visul lor pe care abia aşteptau să-l realizeze, chiar şi cu riscul de a fi ucişi. Deja spre sfârşit intrau tot mai mulţi turci, care au chemat şi poliţia, dar grecii repede au ieşit. A fost şi scandal diplomatic şi, formal, prim-ministrul Greciei E. Venizelos l-a pedepsit pe ieromonahul grec. În prezent grecii îl consideră pe "papa Lefteris" drept erou naţional.
Imagine

Şi iată că nimeni n-a ieşit din zid. Pentru cine nu era clar că legenda e falsă, iată şi argumentul...

Pr Haralambie
Mesaje: 882
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: Sf. Sofia din Constantinopol şi vechea arhitectură ecles

Mesaj necititde Pr Haralambie » 08 Iul 2014, 21:04

Ma gândesc și eu de multe ori la construcția acestei biserici, care mi se pare cea mai reușită biserică si încă neegalată.
Oare ar părea deplasat în timpurile noastre, dacă s-ar recupera ceva din practica bisericii din Constantinopol?
Ma refer la câteva aspecte:
1. Intrarea Mare si Mică la Liturghie, daca tot veni vorba despre ele, să fie mai reale, nu doar formale ca cele existente. Si bineînțeles unde există posibilitatea cu clerici multi, la mănăstiri de pildă.
Mă gândesc că se poate realiza, daca proscomidia s-ar face intr-o camera sau paraclis alaturat de biserica, cu acces in pridvor, asa cum sunt multe prin Athos.
2. Revalorificarea treptelor de la sintronon, chiar dacă nu atât de multe, căci atunci probabil erau trepte si pentru clerul inferior care astăzi nu mai există.
Considerați ca ar fi necesară recuperarea acestora?
La sfanta Irina in Constantinopol, am văzut că ultima treaptă este (cred că scaunul patriarhului era putin mai sus) undeva la peste 4 m. înălțime.
Se poate vedea aici. https://www.youtube.com/watch?v=l-fTHpg ... ata_player
3. Arhitectura catapetesmei mai semi-transparenta, nu chiar asa blindata cu icoane. Sf Masă la intretaierea intre absida altarului si naos, cu baldachin, s.a.
Ce parere aveti despre acestea, oare pot fi acceptate?
Este suficient doar staretul/ parohul, să hotarasca anumite schimbari, sau doar cu aprobarea episcopului?
Semiarcele, alea patru, de la colturile navei, aveau vre-un rol anume, sau faceau parte din planul general al constructiei?
Cu mult respect.

Pr Haralambie
Mesaje: 882
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: Sf. Sofia din Constantinopol şi vechea arhitectură ecles

Mesaj necititde Pr Haralambie » 08 Iul 2014, 21:14

Eu am auzit-o alt fel, ca ar fi undeva o camera pe la subsol unde sunt clericii cu patriarh cu tot. Si alta legenda: la caderea Constantinopulului, s-ar fi scufundat 3 biserici in pamant cu tot cu cler si popor. Una la Constantinopol, alta la Agapia Veche, si alta nu mai tin minte pe unde. Si că toate 3, vor iesi singure din pământ inainte de sfarsitul lumii. La Agapia era o maică care povestea cu atâta convingere, că era aproape s-o cred... :)
Cu mult respect.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sf. Sofia din Constantinopol şi vechea arhitectură ecles

Mesaj necititde protosinghel » 10 Iul 2014, 02:50

Ma gândesc și eu de multe ori la construcția acestei biserici, care mi se pare cea mai reușită biserică si încă neegalată.
Oare ar părea deplasat în timpurile noastre, dacă s-ar recupera ceva din practica bisericii din Constantinopol?
............
Este suficient doar staretul/ parohul, să hotarasca anumite schimbari, sau doar cu aprobarea episcopului?
Eu cred că dacă biserica a fost deja sfinţită într-un fel, în ea trebuie să se sfinţească aşa cum este. Anumite schimbări n-ar schimba radical trăirea liturgică. Şi ca să faci Intrarea Mică mai logică, Evanghelia n-ar trebui să o luăm de pe Sf. Masă, ci de undeva din mijlocul bisericii (cel puţin).
Iar dacă se doreşte a se face ceva din nou şi biserica este sfinţită conform noului plan, deja se poate şi slujba adapta la noua arhitectură (deşi în trecut era invers: arhitectura era făcută după necesităţile liturgice).
Semiarcele, alea patru, de la colturile navei, aveau vre-un rol anume, sau faceau parte din planul general al constructiei?
Nu ştiu la ce foloseau dintr-un început, dar după 1261 când grecii au recuperat Sf. Sofia, proscomidiarul s-a mutat în absida mică din stânga, iar skevofylakionul a rămas un simplu depozit pentru Sf. Vase.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sf. Sofia din Constantinopol şi vechea arhitectură ecles

Mesaj necititde protosinghel » 19 Iul 2014, 12:14

Chiar acum mă pornesc să-mi vizitez iubita (Sf. Sofia).
Când mă întorc vă povestesc cum a fost...

Pr Haralambie
Mesaje: 882
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: Sf. Sofia din Constantinopol şi vechea arhitectură ecles

Mesaj necititde Pr Haralambie » 19 Iul 2014, 22:16

Drum bun părinte și să vă întoarceți cu bine!
Vă așteptăm cu povestiri folositoare și cu mai multă putere și dispoziție de comunicare pe forum.

Aveti ideie ce este acesta, amvon lateral, sau tron arhieresc din Naos?
Imaginea este din interiorul bisericii sf Serghie si Vah din Constantinopol, sau Sf. Sofia (mică), cum i se mai spunea. Actualmente moscheie, dar cu acces pt vizitare.

Imagine
Cu mult respect.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sf. Sofia din Constantinopol şi vechea arhitectură ecles

Mesaj necititde protosinghel » 24 Iul 2014, 12:45

Acela e un "amvon islamic" si nu are nimic cu vechea biserica. Este si Sf. Sofia (mare)...
In Bizant amvonul era diferit si statea in mijlocul bisericii, iar scaunul arhieresc era la "locul inalt".

Pr Haralambie
Mesaje: 882
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: Sf. Sofia din Constantinopol şi vechea arhitectură ecles

Mesaj necititde Pr Haralambie » 24 Iul 2014, 21:46

Despre Sf. Sofia (mica), am citit ca arhitectura a rămas neschimbată, înafară de tencuiala pe pareti, de asta am întrebat despre scaunul ăla situat la mare înălțime.

Recitind materialul postat de sf.vs. am ramas cu câteva intrebari.
1. De ce erau necesare trei porti pentru cei care solicitau,, adăpost spiritual", dacă aceste erau cazuri exceptionale ?
2. Daca catehumenii erau primiti doar in Nartexul exterior, înseamnă că erau concediați, anume, din acel loc. Cum puteau ei participa la prima parte a Liturghiei, a Cuvântului, după două rânduri de porți? Având în vedere și imensitatea catedralei și faptul că predica era ținută din Sintron.
3. Se poate sti, din ce ratiuni, canceliile alea care delimitau spațiul altarului de Navă, erau dispuse în trei laturi și pe fiecare latură practicată cate o ușă?
4. Există vreo explicatie pentru numărul diferit al porților între încăperi?
5. In poza de mai sus ceea cu Intrarea Mare, in dreapta amvonului, se poate observa un rotund incadrat intr-un careu. Se știe ce rost avea?
Cunoaste cineva biserica aceasta care pastreaza amvonul in mijloc?
IMG_40146705807335.jpeg
(84.64 KiB) Descărcat de 274 ori
Cu mult respect.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sf. Sofia din Constantinopol şi vechea arhitectură ecles

Mesaj necititde protosinghel » 11 Aug 2014, 16:01

În timpul pelerinajului în Georgia şi Turcia am fost foarte preocupat de arhitectura bisericească. Observaţiile mele au confirmat concluziile pe care le-am scris în cartea mea despre Liturghie la capitolul "Proscomidie/prothesis", sinthronon şi procesiunile Intrării Mici şi Mari. Desigur m-am impresionat şi pictura, dar este mai interesant să vezi cum arăta proscomidiarul sau altarul în primul mileniu, căci asta vorbeşte într-o măsură mult mai mare despre formele de cult existente atunci. Cel mai mult mi-a plăcut proscomidiarul de la Chora, care este un adevărat pastoforion în stil sirian, dar şi micile proscomidiare de la Goreme, în special de la Tokali, situate foarte frumos în afara altarului. Cu timpul poate voi scrie articole separate despre toate astea, dar la moment cred că şi această informaţie poate fi utilă cuiva...


Înapoi la “Generalităţi legate de cultul liturgic ortodox”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron