Pagina 1 din 1

Cadiri si cadiri

Scris: 28 Dec 2012, 00:38
de bogabu
O intrebare de ordin practic si istoric: exista o randuiala "corecta" a cadirii, sau variatiile locale sunt toate corecte? Stim cam cum se cadea in Constantinopol inainte de 1453?

Intreb pentru ca in SUA, unde ma aflu, poti vedea o seama de practici ale diferitelor biserici. La slujirea in sobor, daca e ceva pan-ortodox, e o chestie tare interesanta...
Toti cadesc cele patru laturi ale sfintei mese, apoi proscomidiarul si scaunul cel de sus. Dar de aici lucrurile se despart:

- antiohienii ies imediat din altar, cadesc scaunul episcopal sau pe episcop, apoi iconostasul, etc., iar la revenirea in altar iarasi proscomidiarul, scaunul de sus si clericii din altar.
- rusii (ROCOR si OCA) si ucrainienii insa se intorc pana la scaunul de sus si de acolo cadesc una si alta, apoi ies la cadit afara -- mai intai iconostasul, abia dupa scaunul episcopal, apoi revin pentru a-i cadi pe clerici, apoi iar ies pentru a-i cadi pe credinciosi.
- romanii se intorc, cum ar veni, cadind de la nord spre sud, revin apoi in fata sfintei mese, si abia de aici ies la cadit in biserica.
- si am mai gasit opinia ca proscomidiarul nu trebuie cadit decat atunci cand ai acolo darurile pentru Euharistie. Alta opinie: ba nu, cadesti si proscomidiarul la orice slujba, dar uneori inainte, uneori dupa scaunul de sus.

Una peste alta, cam Babilon. E simplu sa faca fiecare cum i se spune, dupa carte sau dupa indrumarea episcopului. Dar sunt curios: cum e mai corect dpdv istoric, practic, teologic?

Re: Cadiri si cadiri

Scris: 02 Ian 2013, 20:19
de protosinghel
O intrebare de ordin practic si istoric: exista o randuiala "corecta" a cadirii, sau variatiile locale sunt toate corecte?
Toate sunt corecte şi nu trebuie să ne cramponăm de asta.
Stim cam cum se cadea in Constantinopol inainte de 1453?
Nu există nici o descriere amănunţită, în urmă căreia să ne putem face o imagine. Oricum, reieşind in planul Bisericii de atunci, poziţia amvonului central şi lipsa tronului episcopal în biserică, bineînţeles cădirea era diferită.
- antiohienii ies imediat din altar, cadesc scaunul episcopal sau pe episcop, apoi iconostasul, etc., iar la revenirea in altar iarasi proscomidiarul, scaunul de sus si clericii din altar.
Şi athoniţii cădesc mai întâi scaunul episcopal şi stăreţesc, şi abia apoi iconostasul.
- rusii (ROCOR si OCA) si ucrainienii insa se intorc pana la scaunul de sus si de acolo cadesc una si alta, apoi ies la cadit afara -- mai intai iconostasul, abia dupa scaunul episcopal, apoi revin pentru a-i cadi pe clerici, apoi iar ies pentru a-i cadi pe credinciosi.
Presupun că n-au totuşi scaun episcopal şi nici nu-l cădesc, decât poate acolo unde s-au amestecat prea mult. Ruşii în general nu au aşa ceva...
- si am mai gasit opinia ca proscomidiarul nu trebuie cadit decat atunci cand ai acolo darurile pentru Euharistie.
Ruşii tot aşa fac. În general, dacă deja au pregătit Sfintele Vase şi poate încă n-au reuşit să facă Proscomidia, deja cădesc, dar la Vecernie niciodată nu cădesc spre Proscomidiar. Pare logic...