Sfanta împartaşanie

Despre cărţi, veşminte, obiecte bisericeşti şi multe alte lucruri care nu se încadrează la alte categorii
Mihai2016
Sfanta împartaşanie

Mesaj necititde Mihai2016 » 23 Feb 2016, 18:47

Ce se intampla in bisericile noastre daca majoritatea preotilor pe care ai cunosc, sambata dupa ce se impartasesc si ajung la pomenirile pompoase, consuma țuica, bere, vin?

Dumbraveanul
Mesaje:25
Membru din:21 Apr 2016, 19:52
Confesiune:ortodox
Preocupări:Teologie. Muzică. Liturgică.
Localitate:Cluj-Napoca

Re: Sfanta împartaşanie

Mesaj necititde Dumbraveanul » 27 Apr 2016, 22:58

Parinte Petru, puteti sa imi punctati niste argumente impotriva impartasirii credincipsolor in afara Liturghiei (cu Impartasanie "pt bolnavi")?? Am intalnit un caz, unde Preotul Impartaseste masiv fii duhovnicesti inainte de momentul impartasirii cu aprox. 30 de min. (In cazul Lit. Darurilor)
ProtovarisTFS

anastasys
Mesaje:82
Membru din:17 Aug 2012, 16:50
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicina (profesie), carti, pelerinaje

Re: Sfanta împartaşanie

Mesaj necititde anastasys » 11 Mai 2016, 16:10

Am observat că la unele biserici când credincioşii se împărtăşesc cu Trupul şi Sângele Mântuitorului preoţii nu mai rostesc numele mirenilor ci doar spun "se împărtăşeşte robul/roaba lui Dumnezeu" şi aşteaptă ca mirenii să rostească numele şi atât. O fi doar din lene sau din alt motiv?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sfanta împartaşanie

Mesaj necititde protosinghel » 11 Mai 2016, 20:59

Aşa-numita "formulă de împărtăşire" este o invenţie din sec. 17, menită să răspundă principiului scolastic ca fiecare Sfântă Taină să aibă o "formulă de administrare". Grecii nu au aşa ceva, ci la împărtăşire spun "Trupul şi Sângele lui Hristos!", iar cel care primeşte împărtăşania spune în gând "Amin". Deci este un fel de mărturisire de credinţă, mai ales că ei nu spun tare în biserică "Cred, Doamne, şi mărturiresc...".
(În schimb, tot grecii au pus o "formulă" asemănătoare la Maslu, unde spun: "Se unge robul lui Dumnezeu (N)...").

Deci nu-i obligatoriu să se spună numele şi acea formulă, iar o anumită prescurtare sau adaptare a ei, nu poate fi considerată un păcat sau lenevie.

catalinconstantin
Mesaje:152
Membru din:06 Mar 2011, 16:14
Confesiune:ortodox

Re: Sfanta împartaşanie

Mesaj necititde catalinconstantin » 02 Mar 2018, 18:17

As dori sa intreb daca la impartasirea copiilor e nevoie ca parintele lor sa tina o luminare aprinsa. La o manastire preotul a spus ca este de ajuns luminarea din sfesnicul de la iconostas. Este un chin pt parinti sa tina si copilul, si luminarea.

As dori sa aflu daca mirenii au voie sa treaca printre iconostas si axionita.

Va Multumim.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sfanta împartaşanie

Mesaj necititde protosinghel » 05 Mar 2018, 00:26

As dori sa intreb daca la impartasirea copiilor e nevoie ca parintele lor sa tina o luminare aprinsa. La o manastire preotul a spus ca este de ajuns luminarea din sfesnicul de la iconostas. Este un chin pt parinti sa tina si copilul, si luminarea.
Ţinerea lumânării la împărtăşire este un obicei local, întâlnit doar la români. El nu numai că nu este obligatoriu (mai ales pentru cei care au înţeles că trebuie să se împărtăşească mai des), ci e şi incomod şi chiar periculos. Bravo preoţilor care reuşesc să-l scoată din uz. Nu trebuie să-i împovărăm pe oameni să cumpere lumânări cu orice ocazie, doar pentru că episcopul îi bagă preotului pe gât sute de pachete de parafină puturoasă. Poţi jertfi un leu la biserică, fără ca neapărat să afumi pictura în schimb.
As dori sa aflu daca mirenii au voie sa treaca printre iconostas si axionita.
Ca să înţeleagă toată lumea termenii folosiţi concret în acest caz (pentru că ei au şi alte sensuri, mai ales în alte regiuni):
iconostas = tetrapodul din dreapta pe care stă icoana Mântuitorului, a hramului sau a sărbătorii;
axioniţa = chivotul mai mare cu icoana Maicii Domnului (care nu-i neapărat "Axion estin").

De obicei, trecerea printre acestea două se face doar de către clerici. Nu văd ce ar căuta mirenii pe acolo. Dar dacă şi trece cineva, nu-i păcat. Numai să nu intre prin Sfintele Uşi în altar...


Înapoi la “Generalităţi legate de cultul liturgic ortodox”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 5 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX