Aici e problemă. Rânduiala constă din 2 componente: rugăciuni pt intrarea mamei în biserică şi rugăciuni la îmbisericirea pruncului. Cele pt mamă trebuie citite anume la 40 de zile şi dacă botezul este după aceasta, atunci mama poate asista fără probleme la botez. Iar dacă botezul este înainte de 40 de zile, atunci mama trebuie să mai aştepte.AM O ÎNTREBARE CARE MĂ FRĂMÂNTĂ: MULŢI PREOŢI ÎN ZIUA DE AZI PRACTICĂ CITIREA "MOLITFEI DUPĂ 40 DE ZILE" ÎNAINTE DE BOTEZUL COPILULUI CA MAMA SĂ POATĂ ASISTA LA SLUJBA BOTEZULUI.CÂT DE CORECTĂ ESTE ACEASTĂ PRACTICĂ,DACA NE LIMITĂM DOAR LA CANOANE SI PRACTICA SF.PĂRINŢI?
Îmi place cum face preotul acesta afundările, numai că felul cum ţine el pruncul mi se pare destul de riscant. De obicei ştiu că cei de faţă se panichează foarte tare. Oricum, priviţi cum se face corect botezul prin trei afundări:
Iar ce face popa ăsta (că altfel nu poţi să-i zici), este demn de caterisire. Fiţi atenţi la toate detaliile (inclusiv la poza chiriarhului de pe perete, cu ajutorul căreia poate fi localizat mai uşor preotul). Aţi mai văzut aşa crestelniţe amenajate? Muzica de fundal în schim e faină...
(Matei XXVIII, 19). Acestea le-a grăit după învierea Sa din morti.Mergând, învătati toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui si al Fiului si al Sfântului Duh;
(Ioan III, 5).De nu se va naste cineva din apă si din Duh, nu va putea să intre în împărătia lui Dumnezeu.
(Matei III, 11). Mai târziu, si sfântul apostol Pavel, întâlnind în calea sa pe unii care primiseră botezul lui Ioan, i-a întrebat:Eu unul vă botez cu apă spre pocăintă, dar Cel ce vine după mine este mai puternic decât mine ; Lui nu sunt vrednic să-I duc încăltămintea. Acesta vă va boteza cu Duh Sfânt si cu foc
(Fapte XIX, 15), adică au primit Botezul crestin.Primit-ati voi Duhul Sfânt când ati crezut ? lar ei au zis către el: Dar nici n-am auzit, dacă este Duh Sfânt. Si el a zis : Deci în ce v-ati botezat ? Ei au zis: In botezul lui Ioan. Iar Pavel a zis : Ioan a botezat cu botezul pocăintei, spunând poporului să creadă în Cel ce avea să vină după el, adică in Iisus Hristos. Si auzind ei, s-au botezat în numele Domnului Iisus
Sfânta noastră Biserică face Botezul prin aiundaie, nu prin turnare sau prân stropire, pentru că chiar cuvântul botez are însemnarea de "a afunda", "a cufunda". Sub formă de turnare sau prin stropire se săvârseste doar în împrejurări cu totul deosebite, când, de pildă, cineva este greu biolnav sau când nu se află la îndemână apă din destul.Botează-se robul lui Dumnezeu. (N) In numele Tatălui, amin, si al Fiului, amin, si al Sfantului Duh, amin.; acum si pururea si in vecii vecilor, amin.
Ar fi fost bine să fie cufundat tot, dar nu e rău nici aşa.As vrea sa va intreb despre corectitudinea efectuarii scufundarii la un Botez la care am participat zilele trecute, intrucat nu am mai vazut pana acum scufundarea practicata astfel. Copilul a fost scufundat in cristelnita cu fata in jos, insa apa i-a acoperit doar capul, umerii si putin din spate si piept (practic, capul a fost acoperit complet de apa).
Creştinul trebuie să-şi aleagă numele care-i place mai mult, mai ales dacă are evlavie la Sfântul său ocrotitor, şi să-l folosească peste tot doar pe acela. Nu contează că a fost scris în acte şi chiar botezat cu mai multe. O greşeală nu tb repetată la nesfârşit...In randuiala de 8 zile i se da numele de Crestin si alt prenume de sfant sau nu(preferabil de sfant). Daca un copil are 2 3 prenume cu care prenume il pomenesti la rugaciune? Si cu care il pomenesti si la slujbe? Acest lucru e valabil si cu cei care au 2-3 prenume. Multumesc.
Îmbisericirea după botez este un non-sens. Ea nici nu tb făcută, iar copilul, dacă este băiat, tb dus în altar imediat după botez, fără nicio rânduială specială, pt că prin botez el este pe deplin îmbisericit.Daca totusi se face imbisericirea dupa botez,cine ia pruncul din fata usilor imparatesti,mama sau nasa.Stiu ce scrie in molitfelnic,dar am intalnit diferite situatii si nu stiu cum ar fi corect?
Corect ar fi să le ducem şi pe fete în altar. Sf. Simeon al Tesalonicului atestă această practică, iar practica de acum este cam forţată. Desigur, mă refer strict la ziua botezului.copilul, dacă este băiat, tb dus în altar imediat după botez
Sf. Simeon şi tradiţia veche, atunci când vorbesc de intrarea pruncilor, inclusiv a fetelor, în altar, se referă la ziua îmbisericii şi nu la cea a botezului. Deci aceştia erau duşi în altar cu mult înainte de botez. Fetele doar intrau, iar cu băieţii se înconjura de 3 ori Sf. Masă. Asta e istoria.Corect ar fi să le ducem şi pe fete în altar. Sf. Simeon al Tesalonicului atestă această practică, iar practica de acum este cam forţată. Desigur, mă refer strict la ziua botezului.copilul, dacă este băiat, tb dus în altar imediat după botez
Cred că asta e o greşeală dacă se face în cazurile obişnuite, iar dacă e vorba de un botez de urgenţă, atunci desigur e mai bine Aghiazmă mare decât apă simplă. Şi asta pt că actuala rugăciune de sfinţire a apei este constituită din 2 părţi: prima identică cu cea de la Aghiazma mare (aşa a rămas istoric), iar a doua parte este una care face trimitere la persoana/persoanele care urmează să fie botezate atunci (ceea ce lipseşte cu desăvârşire la slujba Aghezmei). Citiţi cu atenţie (adică mai ştiiţific) rugăciunea respectivă şi vă veţi convinge de asta.În ce măsură se poate sluji la Botez cu aghiasmă mai înainte sfinţită (adică de la Bobotează) ?
...să nu se ascundă în apa aceasta duhul cel întunecat, rugămu-ne Ţie, Doamne, nici să se pogoare la acesta care se botează duh viclean, care aduce întunecare gândurilor şi tulburare cugetului. Ci Tu, Stăpâne a toate, arată apa aceasta, apă de izbăvire, apă de sfinţire, curăţire trupului şi sufletului, dezlegare legăturilor, iertare păcatelor, luminare sufletului, baie de-a doua naştere, înnoire duhului, har de înfiere, îmbrăcăminte de nestricăciune, izvor de viaţă. Că Tu, Doamne, ai zis: spălaţi-vă şi vă curăţiţi, scoateţi vicleşugurile din sufletele voastre. Tu ne-ai dăruit nouă de sus a doua naştere prin apă şi prin Duh. Arată-Te, Doamne, in apa aceasta şi dă acestuia care se botează să se schimbe prin ea, să lepede pe omul cel vechi, stricat de poftele înşelăciunii, şi să se îmbrace în cel nou, care este înoit după chipul Ziditorului său, ca, fiind împreună-sădit cu asemănarea morţii Tale prin Botez, să se facă părtaş învierii Tale şi păzind darul Sfântului Tău Duh şi sporind aşezământul harului, să ia plata chemării celei de sus şi să se numere cu cei întâi-născuţi înscrişi în cer, întru Tine, Dumnezeul şi Domnul nostru, Iisus Hristos...
Eu consider o atare revenire drept una bună şi corectă, dar nu pot să vă spun cât de realistă şi posibilă este.Acum, că am aflat că pînă prin sec. XIII Botezul pruncilor se făcea de obşte la Paşti şi la celelalte praznice baptismale,
vedeţi posibilă o revenire parţială la această practică apostolică ?
Imediat dupa botez, cand pruncii sunt dusi in altar, se spune vreo rugaciune de catre preot, se inchina in fata Sfintei Mese? Ce randuiala se face?Sf. Simeon şi tradiţia veche, atunci când vorbesc de intrarea pruncilor, inclusiv a fetelor, în altar, se referă la ziua îmbisericii şi nu la cea a botezului. Deci aceştia erau duşi în altar cu mult înainte de botez. Fetele doar intrau, iar cu băieţii se înconjura de 3 ori Sf. Masă. Asta e istoria.
Acum însă cred că e mai bine să ducem băieţii şi fetele imediat după botez.
E o problemă f. complexă şi încurcată. Din tot ce am studiat, am ajuns la concluzia că "Rânduiala îmbisericii la 40 de zile", fiind compusă din 3 elemente, le putem face toate separat şi la timpul lor:Imediat dupa botez, cand pruncii sunt dusi in altar, se spune vreo rugaciune de catre preot, se inchina in fata Sfintei Mese? Ce randuiala se face?
Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori