Însă, de ce s-ar teme unii ca părinţii să participe la Botez? Un singur lucru i-ar îndreptăţi: teama ca nu cumva, mama sau tata să ia din întâmplare întâiul/-a, copilul din braţele preotului după ce-l scoate pe copil din cristelniţă. Atunci .... NENOROCIRE: părinţii devin rudenie spirituală între ei, căci naş al copilului se socoteşte acela care ia întâiul copilul din mâinile preotului după afundări. Şi deci, mama/tata ce primeşte întâiul copilul din mâinile preotului după afundări, devine fina/finul tatălui/mamei copilului, ce-i devine acum naş prin botez. Şi deci mama copilului nu se mai poate împreuna cu tatăl-naşul copilului, căci sunt rudenie spirituală şi ar fi preacurvie, sau invers. Cei doi - soţi mai înainte, acum se despart căci s-au înrudit prin botezul copilului.
La întrebarea dinainte nu mai am timp să răsp.
Ceva asemănător s-a întâmplat la botezul Sf. Olga a Rusiei, dar cu intenţie.
Sambata Mare??? Este o tradiție generelizată în BOR sau numai pe alocuri in Ro??? Despre astfel de practici nu prea am auzit!Ganditi-va va rog la botezul comun care se face in Sambata Mare!
Dacă aţi şti că faceţi afirmaţii împotriva can.53 Sin. 6 Ecumenic....Însă, de ce s-ar teme unii ca părinţii să participe la Botez? Un singur lucru i-ar îndreptăţi: teama ca nu cumva, mama sau tata să ia din întâmplare întâiul/-a, copilul din braţele preotului după ce-l scoate pe copil din cristelniţă. Atunci .... NENOROCIRE: părinţii devin rudenie spirituală între ei, căci naş al copilului se socoteşte acela care ia întâiul copilul din mâinile preotului după afundări. Şi deci, mama/tata ce primeşte întâiul copilul din mâinile preotului după afundări, devine fina/finul tatălui/mamei copilului, ce-i devine acum naş prin botez. Şi deci mama copilului nu se mai poate împreuna cu tatăl-naşul copilului, căci sunt rudenie spirituală şi ar fi preacurvie, sau invers. Cei doi - soţi mai înainte, acum se despart căci s-au înrudit prin botezul copilului.
La întrebarea dinainte nu mai am timp să răsp.
Ceva asemănător s-a întâmplat la botezul Sf. Olga a Rusiei, dar cu intenţie.
Va rog sa cititi la Foundulis in Dialoguri Liturgice care explica, porbabil in volumul 3 nu mai tin minte exact, cum in nici un caz cei care sunt botezati in aceiasi cristelnita si devin frati spirituali nu sunt opriti de la Taina Cununiei, ci chiar Taina Botezului este o premisa la o viitoare Cununuie intre ei, la fel se s-ar intampla si aici, chiar daca parintii ar devenii rude spirituale (in cazul de fata consider ca parintii nu devin nasi) nu ar fi nici un impediment pentru ei sa-si continue viata conjugala.
O fi vorbit, dar nu cred că aşa ceva; ştie ceva canoane, Pravilă, etc...Cred ca si parintele Petru a vorbit despre asta undeva.
Rău îmi pare că am fost aspru în exprimare. Nu am căutat dreptatea mea, ci pe a Bisericii.Recitind articolul parintelui imi dau seama ca am gresit : http://www.blog.teologie.net/2009/10/19 ... botezului/ si ca ati avut dreptate.Ma iertati!
Cât despre, acestea, nici eu nu le înţeleg pe deplin, le primesc aşadar prin credinţă. Cunoştinţa mi-o veni, poate, de la Cel Prea-Înalt, prin cineva sau direct. Dar vedeţi că lucrurile nu sunt bătute în cuie; situaţiile de urgenţă fac excepţie (cum scrie în Pravilă la 230, 234).Insa tot nu m-am lamurit cum cel care i-a copilul primul in brate se socoteste nas.De ce? Sau este invers?
1. Mama şi copilul se pot boteza odată. Nu există nici un imprediment în acest sens.Dacă se întimplă ca la botez să se prezinte mama și copilul (amandoi nebotezați) , cum se procedează? Se botează întîi copilul? Mama? Sau amandoi odată? Cum se face cu molitfa mamei de dupa naștere? Se mai pune sau nu? Dacă se pune atunci cînd? Înainte sau după botezul mamei?
Nu există nici un impediment ca părinţii să asiste la toată slujba botezului copilului lor. Singura interdicţie este ca unul dintre părinţi să fie şi naş, pt că asta nu le-ar mai permite părinţilor să trăiască ca soţ şi soţie.Mama și tata pot asista la botezul pruncului său? Dacă poate asista atunci pînă la ce moment sau...
Menționez că am auzit preoți care zic ca părinții pot asista. Cu referire pană la ce moment, părerile se împart... Unii zic că pană la "Lepadări" , alții pană sau după "Cîți în Hristos... " .
Poftim.Vă rog mult să explicați! Și dacă ar fi un argument scripturistic, liturgic sau patristic aș fi recunoscător.Se poate și canonic(Dacă există).
Cînd vorbiți de copil aveți în vedere de: Rugăciunea la însemnarea pruncului, cînd i se pune numele sau de altceava???În acest caz, nu mai este nevoie să i se citească rugăciunile ca mamă, ci doar cele pentru copil.
Rugăciunea la punerea numelui (de creştin, dar şi prenumele) se fac în a 8-a zi. Asta e de la sine înţeles. Eu însă m-am referit şi la cea de 40 de zile, la îmbisericire, căci primele 2 sunt pt mamă, iar celelalte 2 pt prunc.Cînd vorbiți de copil aveți în vedere de: Rugăciunea la însemnarea pruncului, cînd i se pune numele sau de altceava???În acest caz, nu mai este nevoie să i se citească rugăciunile ca mamă, ci doar cele pentru copil.
În cazul cînd se botează ambii- cui administrăm întâi Taina?
Acest tip de ajunare totală nu este chiar așa "tradiţional" cum li se pare unora, iar în Bizanţ, până prin sec. 13, în toate aceste zile, inclusiv în primele 2 şi chiar şi în Vinerea Mare, se făcea Liturghia Înaintesfinţitelor.Parinte cum se pune Liturghia Darurilor mai inainte Sfntite in situatia calendaristica de anul acesta la Sf. 40 de mucenici, marti seara, miercuri dimineata, miercuri seara...Cum se intrerupe ajunarea traditionala de 3/5 zile in acest caz?
Există o mică confuzie la acest capitol, dar aşa este, şi la dvstră 40 de mucenici şi la noi Aflările Capului Sf. Ioan au fost transferate pt sâmbătă.Nouă ne-a zis părintele la Biserică despre sărbătoarea Sfinților 40 de Mucenici că se mută sâmbătă daca pică în prima săptămână din post, confrom Tipicului Sfântului Sava (n-am apucat să verific încă în Tipic)...Durerea e că n-am băut paharelul de vin.
Nu. E chiar ciudat!Dar este de efect probabil.Este obligatorie citirea cu voce tare a pomelnicelor, atunci când se slujeste Sfântul Maslu (de obște).... dupa fiecare Evanghelie?
Înapoi la “Generalităţi legate de cultul liturgic ortodox”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori