Acele cereri sunt o relicvă care aminteşte despre faptul că în acel loc, cândva, era Ectenia Mare de acum (de la începutul Liturghiei).înainte de rugăciunea a doua pentru credincioşi, în Liturghier, este o ectenie formată din cinci cereri şi se face precizarea,cu roşu,că dacă nu este diacon, ea nu trebuie zisă de preot.Sunt părinţi care spun că această ectenie trebuie zisă de preot, cu argumentul că în lipsa diaconului preotul trebuie să facă şi cele ale diaconului.
Părerile sunt împărţite, dar eu cred că rugăciunea trebuie zisă de fiecare, cu excepţia unui singur moment - cel de după epicleză, când nu poţi întrerupe Anaforaua (despre are nu tb să uităm că este o singură rugăciune unitară), pt a binecuvânta tămâia. De multe ori nu reuşesc să spun rugăciunea şi după "Mântuieşte, Dumnezeule poporul Tău...", la sfârşitul Liturghiei. În rest eu o zic de fiecare dată.Rugăciunea tămâiei se zice de fiecare dată când se tămâiază sau e destul o singură dată,la Proscomidie,cum spun unii părinţi.....şi aici sunt două formule "Tămâie Îţi aducem...." din Liturghierul actual şi "Binecuvântată este tămâia..."........
Mi se pare irelevant dacă le ţinem mai sus sau mai jos. Important este ca cât mai mulţi să se împărtăşească.Iertaţi,când se iese cu Sfintele Daruri( la Liturghia Sf Ioan ),conform Liturgicii speciale, Discul se ţine mai sus,în dreptul frunţii iar Potirul în dreptul pieptului;cum e corect? în practică,am văzut că ele se ţin la acelaşi nivel....
Eu cred că ambele sunt valabile şi de inspiraţie biblică. La La Vecernie, Utrenie şi Proscomidie putem spune "Tămâie Îţi aducem...", iar la Liturghie "Binecuvântată este tămâia sfinţilor..." - ca trimitere la rugăciunile sfinţilor de la Tronul Mielului, de care vorbeşte Apocalipsa.sunt două formule "Tămâie Îţi aducem...." din Liturghierul actual şi "Binecuvântată este tămâia..."...
Credeam că aţi citit articolele mele despre blog. Iată-le:Părinte,doresc o lămurire:vasul cu anafură se atinge efectiv de Sfintele vase sau se ia o bucată de anafură din vas
si se atinge aceasta de Disc şi de Potir? care este formula corectă de binecuvântare :"Pentru rugăciunile Prea Sfintei..." cum e în Litughierul actual sau vechea "Binecuvântată este anafura...."?
Nu este niciun argument şi nici nu este corect. Scrie în cartea mea. Poate faceţi rost şi citiţi...As vrea sa va intreb care sunt argumentele pentru ca intreaga comunitate la epicleza sa zica impreuna cu preotul la epicleza Amin, Amin...? Nu am cartea sf vostre la indemana si nici nu stiu pe larg cum sa tratez subiectul.
Deşi acest ritual de închinare e destul de noi şi poate fi considerat neobligatoriu, rânduiala actuală prevede ca această închinare să aibă loc şi în cazul preoţilor secunzi (care nu vor fi protos). Cât priveşte faptul dacă un preot secund aduce sau nu jertfă sau dacă aceasta îi stă sau nu înainte, asta-i o altă întrebare.In cazul in care un preot trebuie sa slujeasca Sfanta Liturghie, dar nu in calitate de protos, trebuie sa savarseasca ritualul de inchinare intocmai dupa randuiala din Liturghier? Intreb asta deoarece am observat ca foarte multi preoti intra in sfantul altar pe usa laterala, se imbraca si apoi slujesc fara sa mai treaca prin ritualul de inchinare la intrarea in biserica, ritual ce culmineaza cu invocarea "mainii lui Dumnezeu din inaltimea sfantului Sau locas spre slujba care-i este pusa inainte".
Nu cred.as mai avea 2 intrebari privitoare la administrarea Sfintei Impartasanii. Ma iertati daca nu scriu la rubrica potrivita.
1. Daca avem copii la impartasit la utrenie, este gresit sa deschidem usile imparatesti si sa ii imparatasim de acolo? Atat duhovnicul cat si profesorul de liturgica din facultate au sfatuit ca sfanta Euharistie sa se dea indiferent de situatie numai dintre usile imparatesti. Ce parere aveti? Nelamurirea mea provine din faptul ca la parohiile din mediul urban, in afara Sfintei Liturghii [i.e. momentul impartasirii] dar si foarte multe parohii de la sate, se administreaza Taina de la usa de miazanoapte.
Eu cred ca e gresit ca se face acest lucru (impartasirea la Utrenie) si mergem mai departe daca cautam sa dam si solutii cum se face acest lucru gresit.
2. Cand administram Sfanta Impartasanie credinciosilor bolnavi din parohie, putem face acest lucru numai cu epitrahilul? sau este obligatoriu si felonul. multumesc.
În primul rând, astfel de împărtăşiri nu trebuie să aibă loc decât în cazuri FOARTE rare şi chiar excepţionale (poate 1-2 pe an). Şi tocmai pt că este excepţional şi extra-ordinar, împărtăşirea se poate face şi prin uşa de miazănoapte sau prin orice uşă (poate chiar şi la uşa bisericii), acolo unde poate veni persoana aflată în problemă. În acest caz, Hristos nu este nesocotit în vreun fel, mai ales că şi aceste Sfinte Uşi sunt o invenţie relativ nouă. Simbolismul legat de împărtăşirea prin Sf. Uşi nu este neglijabil, dar nici nu merită a fi privit cu rigiditate, pt că istoria ne arată altceva. În Sf. Sofia din Constantinopol, la Liturghie, împărtăşirea era făcută de mai mulţi preoţi şi din mai multe potire, având loc chiar şi pe la balcoane.1. Daca avem copii la impartasit la utrenie, este gresit sa deschidem usile imparatesti si sa ii imparatasim de acolo? Atat duhovnicul cat si profesorul de liturgica din facultate au sfatuit ca sfanta Euharistie sa se dea indiferent de situatie numai dintre usile imparatesti. Ce parere aveti? Nelamurirea mea provine din faptul ca la parohiile din mediul urban, in afara Sfintei Liturghii [i.e. momentul impartasirii] dar si foarte multe parohii de la sate, se administreaza Taina de la usa de miazanoapte.
Este nevoie şi de felon, dar în cazuri excepţionale se face doar cu epitrahil. La noi însă orice excepţie devine foarte repede o regulă, iar acest lucru e grav şi seamănă cu o încercare de a-L minţi pe Dumnezeu.2. Cand administram Sfanta Impartasanie credinciosilor bolnavi din parohie, putem face acest lucru numai cu epitrahilul? sau este obligatoriu si felonul.
Păi din Fapte 2 şi 20, precum şi din I Corinteni 11 nu reiese clar că serviciul divin are în centrul său "frângerea pâinii" şi "împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Domnului"?Buna ziua am nevoie de referinte patristice legate de litughie adica aparitia liturghiei.Cand a aparut si de ce anume acest mod de inchinare\serviciu divin s-a ales?La noi se face doar predica la voi de asemenea dar intr-un alt mod.Vreau un raspuns simplu.
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori