Spuneti-mi va rog care a fost formula de botez facuta de sfintii parinti? Au botezut in Numele Tatalui a Fiului si a Sfantului Duh sau doar in numele lui Iisus?
As vrea o explicatie mai detaliata daca se poate.
Sfinții Părinți nu au învățat nimic împotriva celor scrise în Scriptură, din contră, cu ele și-au argumentat credința. Sfinții Părinți nu au botezat decât așa cum au primit în scris, prin viu grai și prin faptă, știind că Biserica nu minte, ci în ea se păstrează fără greșeală tot adevărul (cf.Ioan.16:13, 1Tim.3:15):
" Deci, dar, fraţilor, staţi neclintiţi şi ţineţi predaniile pe care le-aţi învăţat, fie prin cuvânt, fie prin epistola noastră."2Tes.2:15
Deci, așa ni s-a poruncit, și așa botezăm din totdeauna:
"Şi văzându-L, I s-au închinat, ei care se îndoiseră.
Şi apropiindu-Se Iisus, le-a vorbit lor, zicând: Datu-Mi-s-a toată puterea, în cer şi pe pământ.
Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile,
botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh,
Învăţându-le să păzească toate câte v-am poruncit vouă, şi iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârşitul veacului. Amin."
Mt.28:17-20
Poate că atunci când ați făcut referire la botezul în numele lui Iisus, ca posibilă variantă a celui în numele Sfintei Treimi, v-ați legat de acest cuvânt:
"Poate, oare, cineva să oprească apa, ca să nu fie botezaţi aceştia care au primit Duhul Sfânt ca şi noi?
Şi
a poruncit ca aceştia să fie botezaţi în numele lui Iisus Hristos."( FA.10:47-48)
Dar aici expresia "
în numele lui Iisus Hristos", nu are înțelesul de formulă, ci acela de autoritate, ca și când ar spune:"Şi a poruncit ca aceştia să fie botezaţi
după cum a poruncit Iisus Hristos", adică, "în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh". Chiar în limbajul contemporan există expresia în
numele legii, adică
prin autoritatea conferită de lege.
Dar pentru ce nu a zis Apostolul "să fie botezaţi
cu botezul lui Iisus Hristos", așa cum s-a zis în cazul botezului Sf.Ioan Botezătorul:
" Începând de la
botezul lui Ioan, până în ziua..." (FA.1:22),"Şi el a zis: Deci în ce v-aţi botezat? Ei au zis:
În botezul lui Ioan." (FA.19:3)?
Petru că în cazul în care s-ar fi zis cu botezul lui Iisus Hristos, nu ar fi fost vorba de botezul poruncit de Domnul (Mt.28:19), ci ar fi însemnat martiriul , botez despre care El Însuși a spus că-l vor primi și ei:
"Dar Iisus le-a răspuns: Nu ştiţi ce cereţi! Puteţi să beţi paharul pe care îl beau Eu sau să vă botezaţi cu botezul cu care Mă botez Eu?
Iar ei I-au zis: Putem. Şi Iisus le-a zis: Paharul pe care Eu îl beau îl veţi bea, şi cu botezul cu care Eu mă botez vă veţi boteza."(Mc.10:38-39, Mt.20:22-23) Ori, acest lucru ar fi fost cu totul absurd, lipsit de orice noimă.
Și pentru ce trebuie să înțelegem că acel botez însemna martiriul? Deoarece noi știm că Domnul nu a mai primit nici un botez după cel al lui Ioan, însă
despre un alt botez le-a vorbit Domnul ucenicilor Săi, anume: nu botezul apei, ci al sângelui. Acest altfel de botez este deci, mărturisirea de credință prin baia nu a apei, ci a sângelui .
Căci ce este botezul? Mărturisire de credință unită cu un act de consacrare, de sfințire, de pecetluire al acestei mărturisiri.
Și în cazul botezului Domnului Iisus Hristos sau botezul lui Iisus Hristos așa cum este vestit în Mc.10:38-39 și în Mt.20:22-23, putem spune că:
- mărturisirea de credință a constat în aceea că El este Fiul lui Dumnezeu și deci Dumnezeu, dar devenit și om prin Întrupare (Ioan.10:33, 5:18, și Lc.22;70-71);
- actul de consacrare, de pecetluire, de sfințire al mărturisirii a fost Răstignirea, sfințire făcută prin însuși sângele Său (Col.1:20, Evr.13:12).
Mai înainte de acestea, chiar Domnul le-a arătat iudeilor că pentru mărturia Sa despre Sine (
mărturisirea de credință în cazul nostru), cum că este Fiu al lui Dumnezeu și Dumnezeu, aveau să-L ucidă. Și aceasta s-a întâmplat atunci când le-a spus pilda lucrătorilor viei, pildă în care motivul uciderii fiului stăpânului viei era tocmai calitatea acelui de fiu și implicit de moștenitor: și "acei lucrători au zis între ei: Acesta este moştenitorul; veniţi să-l omorâm şi moştenirea va fi a noastră"(Mc.12:7).
În Concluzie:
Expresia " în numele lui Iisus Hristos" din Fapte 10:48, nu are înțelesul de formulă de botez, ci are înțelesul de autoritate, ca și când ar spune:"Şi a poruncit ca aceştia să fie botezaţi
după cum a poruncit Iisus Hristos", adică, "în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh".
De aceea, o singură formulă există pentru săvârșirea Botezului, aceea poruncită în mod expres de Domnul în Evanghelia după Matei (28:19):
"... mergând, învăţaţi toate neamurile,
botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh." Și doar cu această formulă a botezat, botează și va boteza Biserica.