Despre Spovedanie

Toate neclaritatile legate de randuieli liturgice ale Sfintelor Taine vor fi lamurite aici!
lucykmyk
Mesaje: 5
Membru din: 22 Feb 2013, 17:08
Confesiune: ortodox
Preocupări: secretara

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde lucykmyk » 06 Mar 2013, 17:17

Nu ni s-a spus exact care sunt canoanele, dar a facut referire la acestea. Este foarte grava aceasta discordanta intre preotii diferitelor parohii/manastiri. Nu stim ce sa mai credem. Fiecare isi argumenteaza cum stie mai bine punctul de vedere, ni s-au propus diferite carti cu sugestii pro si contra. Duhovnicul si Episcopul locului ne-au propus varianta desei Impartasiri pentru a compensa intr-un fel tot timpul in care ne-am impartasit rar. Nu ne ramane decat sa facem ascultare. Dar problema este, daca peste ani ne vom intoarce acasa, in Romania, cum vom proceda? In Bacau nu se obisnuieste ca lumea sa se impartaseasca des. Ce ascultare o sa mai tinem?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 15 Mar 2013, 01:35

Nu ni s-a spus exact care sunt canoanele, dar a facut referire la acestea.
Păi să spună care sunt acestea şi apoi discutăm. Prea repede ne punem în ascultarea celor care doar vorbesc despre canoane, dar poate că nici nu le-au citit măcar o dată.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 05 Iul 2013, 11:09

Vă propun să discutăm şi acest articol, intitulat DESPRE LEGĂTURA DINTRE SPOVEDANIE ŞI ÎMPĂRTĂŞIRE.
Mă interesează părerile voastre.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde presviter » 07 Iul 2013, 19:35

Poate ca pe cei ce vin sa se împărtășească odată pe an ar trebui să-i oprim, însă nu și pe cei care vin de 4 ori pe an. Porunca bisericii, chiar dacă este din sec. XVII, nu poate fi aruncată la coș, ci trebuie înțeleasă ca un minim admisibil.
Atentia noastra ca preoti este să încurajăm credincioșii să depășească acest minim, dar această depășire ar fi bine de făcut cu pași mici. Adică nu de venit dintr-o dată duminical, ci de format o clasă de mijloc, a celor care vin odată pe lună, pentru început, apoi la două săptămâni.
Însă fără dorința lor, nici acest mijloc nu poate fi atins.

În privința spovedaniei, discuția este mult mai complicată. Dacă ar fi să ne lăsăm conduși de normele primului mileniu, așa cum propuneți în privința primirii Euharistiei, ar fi în vigoare pe mai departe Spovedania doar pentru păcate de moarte, și doar de 2-3 ori în viață. De aici pînă la Spovedania la 3-4 săptămâni, este o cale taaare lungă, nu credeți ?
Pe de altă parte, comparând cu practica mărturisirii zilnice a monahului către starețul său (practică din primul mileniu, de asemenea, dar cu continuitate mai bună spre timpurile noastre), mulți s-ar putea întreba: cum de acei monahi, renunțând la toate cele lumești și deșarte, trăind într-o rugăciune de zeci de ori mai intensă decât a mirenilor, aveau nevoie de această mărturisire zilnică, iar noi, care trăim așa cum trăim, nu avem nevoie decît odată pe lună ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

silvestru
Mesaje: 367
Membru din: 09 Apr 2010, 14:28
Confesiune: ortodox
Preocupări: Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde silvestru » 08 Iul 2013, 03:04

Practica mărturisirii zilnice a gândurilor, sentimentelor, starilor sufletesti, era mai mult ca o deschidere sufleteasca catreun batran cu experienta in calea mântuirii si asta pentru povatuire in lupta ascetică, zilnica, nu pentru pacate.

Aceasta practica provine din mediul monahal si s a mentinut in sf Munte ( nu mai stiu daca mai este si acum, dar cel putin scrierile din secolul 19- 20 amintesc de ea) pentru comunitatile semianahoretice. Mărturisirea gândurilor se facea catre batranul schitului, iar a păcatelor, foarte rar, la un duhovnic dinafara, care de regula deservea mai multe comunitati.

Si aceasta practica a mărturisirii gândurilor era mai ales pentru începători. Sf Leonid de la Optina, care instituie si el aceasta practica, le reprosa la un moment dat unor ucenici si-i tinea de rau pentru lipsa de maturitate, ca erau ramasi la stadiul de începători. Pentru ca, toata ziua veneau la usa lui pt mărturisirea gândurilor, pe când, trebuiau sa fie ei insasi de acum altora povatuitori...

Ca sa comparam. Ar fi sa zic, ca o deschidere sufleteasca zilnica intre doi viitori soti pentru intarire, pentru a se cunoaste mai bine, pentru ca iubirea lor sa ajunga la implinire si ca sa nu se rupa unitatea intre ei. Si acest lucru este foarte bun, numai ca aceasta nu trebuie sa fie o conditie obligatorie indiferent in orice situatie. Daca ei au ajuns sa se căsătorească si sunt impliniti in iubire. Si nu mai au nevoie ca sa spuna mereu aceleasi lucruri de inceput, caci ei se cunosc de acum, atunci nu i nicio problema.

In plus noi uitam un lucru foarte important, ca trebuie sa avem o pocainta si mărturisire zilnica a gândurilor fata de Dumnezeu. Daca oamenii ar tarii efectiv acest lucru, atunci nu ar simti nevoia de acele mărturisiri dese la preot. Care la urma urmei, iata ca devin stavilă in calea impartasirii noastre cu Hristos. Impovarator atât pentru preot care nu poate sa si asume o asemenea povara pentru o parohie intreaga. Cât si pentru oameni care trebuie sa jertfeasca putinul lor timp care il mai au pentru a merge mereu la spovedanie daca vor sa se impartaseasca saptamanal , de multe ori asteptând si acolo mult si bine, in plus si rutina care mai intervine. In final urmeaza calea fireasca, o lasa mai rarut ca e prea obositor...

Cu toate acestea, vedem ca nici in monahism si chiar in perioada patristica nu era universal valabila practica. In viata sf Macarie cel Mare egipteanul , care era si preot, se vorbeste despre doi frati tineri care au venit la batranul sa i primească. Batranul vazandu-i firavi si crescuti intr un mediu aristocrat a ezitat sa i primească, gandindu-se ca nu vor putea face fata conditiilor aspre ale pustiului. Dar ca sa nu i aiba pe constiinta ca i a alungat el, le a dar o traista cu pesmeti, dalti si ciocane, si le a spus sa si sape chilie in stanca calcaroasa, la o oarecare distanta. Si le a dat si lucrul de mana si oarecare pravila. Gândindu se batranul ca, tinerii, vor pleca când vor da de greu...Aceia, spre surprinderea bătrânului, au facut chilie si au ramas in acel loc 3 ani. In acest timp nu au fost la nimeni in vizita, nu au vorbit cu nimeni, nici macar cu batranul, ci doar sambata si duminica la biserica participau la Liturghie si se impartaseau cu sf Taine. La trei ani, fiind curios batranul, si vazand ca nu au venit deloc la el, desi altii veneau de departe, i a cercetat el. Si intr o noapte in care s a prefăcut ca doarme, fratii s au desteptat la rugăciune si a vazut ca erau ajunsi la o mare sporire. Fratele cel mai mare era ajuns la desavarsire, rugăciunea lui era ca un foc de care demonii nici nu se puteau apropia, iar cel mai mic, era aproape de desăvârsire. Acesta inca se lupta cu demonii. Dupa oarecare timp, l au rugat pe bătrânul sa vina la ei ca trebuie sa plece din trup , fapt ce s a si petrecut...Apoi batranul, marele Macarie, când avea vizitatori, ii trimitea la chilian sfintilor cei tineri, care au ajuns atât de repede la desăvârsire...
Deci, trei ani s au impartasit fara sa se mărturisească la preot,
si aceasta nu i a impedicat sa ajunga la desăvârsire.
Dar ce aveau in schimb, rugaciun de foc, care nu era lipsita si de marturisire fata de Dumnezeu. Cred ca asta ar trebuii sa practice mai mult oamenii...
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 08 Iul 2013, 11:16

Poate ca pe cei ce vin sa se împărtășească odată pe an ar trebui să-i oprim, însă nu și pe cei care vin de 4 ori pe an. Porunca bisericii, chiar dacă este din sec. XVII, nu poate fi aruncată la coș, ci trebuie înțeleasă ca un minim admisibil.
1. Împărtăşirea de 4 ori pe an este un formalism care e doar mai bine ambalat decât cel cu împărtăşirea o dată pe an. Tot ce este strict legat de post şi ca un act "extra-ordinar" nu intră în domeniul articolului de mai sus.
2. Dacă cineva formulează nişte "porunci ale Bisericii", nu înseamnă că ele şi sunt "ale Bisericii". Eu nu ştiu ca Biserica Ortodoxă Universală să fi formulat aşa ceva. Ceea ce a formulat Biserica Ortodoxă Universală este cu totul altceva. Şi nu trebuie să oficializăm nişte texte apărute în perioade de "asalt ideologic" asupra Bisericii.
Atentia noastra ca preoti este să încurajăm credincioșii să depășească acest minim, dar această depășire ar fi bine de făcut cu pași mici. Adică nu de venit dintr-o dată duminical, ci de format o clasă de mijloc, a celor care vin odată pe lună, pentru început, apoi la două săptămâni.
Însă fără dorința lor, nici acest mijloc nu poate fi atins.
De acord. Dar ştiţi că oamenii reproşează în special 2 lucruri:
1. Foarte mulţi nici nu ştiu că se poate mai mult de 4 ori pe an;
2. Există păreri diferite privind frecvenţa împărtăşirii şi felul pregătirii.
Eu admit şi chiar sunt convins că există măsuri diferite ale credincioşilor în ce priveşte frecvenţa împărtăşirii, dar cred că n-ar trebuie să existe păreri prea diferite ale clericilor privind "normalitatea" vieţii în Biserică. Cel puţin acest lucru ar trebui să fie clar şi să nu inventăm o altă "normalitate".
În privința spovedaniei, discuția este mult mai complicată. Dacă ar fi să ne lăsăm conduși de normele primului mileniu, așa cum propuneți în privința primirii Euharistiei, ar fi în vigoare pe mai departe Spovedania doar pentru păcate de moarte, și doar de 2-3 ori în viață. De aici pînă la Spovedania la 3-4 săptămâni, este o cale taaare lungă, nu credeți ?
Este o cale lungă, dar ea deja a fost parcursă şi poate chiar prea departe. Când spun 3-4 săptămâni, eu de fapt dau înapoi puţin, ca să nu ajungem la spovedanii formale în cazul celor care deja practică împărtăşirea săptămânală.
Pe de altă parte, comparând cu practica mărturisirii zilnice a monahului către starețul său (practică din primul mileniu, de asemenea, dar cu continuitate mai bună spre timpurile noastre), mulți s-ar putea întreba: cum de acei monahi, renunțând la toate cele lumești și deșarte, trăind într-o rugăciune de zeci de ori mai intensă decât a mirenilor, aveau nevoie de această mărturisire zilnică, iar noi, care trăim așa cum trăim, nu avem nevoie decît odată pe lună ?
Da, diferenţa trebuie păstrată, pentru că lucrurile diferă foarte mult. E una să analizezi monahismul din afară şi eu cu totul altceva să-l trăieşti. Ispitele, dar şi idealul monahilor diferă mult de cele ale mirenilor. Şi aici nu mă refer doar la ispita trupului, care fără îndoială există, ci mai ales la căutări duhovniceşti. Dacă în mănăstire majoritatea monahilor doreasc să aibă "rugăciunea inimii", cât mai puţin somn şi cât mai multă ascultare şi tăiere a voii, în lume puţini care măcar îşi pun probleme de genul ăsta.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde presviter » 09 Iul 2013, 14:40

Dacă cineva formulează nişte "porunci ale Bisericii", nu înseamnă că ele şi sunt "ale Bisericii". Eu nu ştiu ca Biserica Ortodoxă Universală să fi formulat aşa ceva. Ceea ce a formulat Biserica Ortodoxă Universală este cu totul altceva. Şi nu trebuie să oficializăm nişte texte apărute în perioade de "asalt ideologic" asupra Bisericii.
Cel care le-a formulat a fost un sfant al Bisericii noastre, probabil cel mai mare al veacului XVII. În acea perioadă de asalt, el a fost omul providențial pentru credința ortodoxă, așa cum a fost, la altă scară, desigur, Sf. Maxim cu o mie de ani mai devreme. Mărturisirea lui, cu toate influențele ei catolice, a primit acordul tuturor Patriarhiilor Ortodoxe, în repetate rânduri. În plus, Sinodul de la Iași a fost cel mai important Sinod în perioada cuprinsă între secolele XIV și XX. Ar fi, așadar, nedrept să considerăm neoficiale articolele acestei Mărturisiri, printre care se află și Poruncile bisericești.
Este o cale lungă, dar ea deja a fost parcursă şi poate chiar prea departe.
Aici apare problema: de ce această cale a Spovedaniei este ireversibilă, iar calea Euharistiei este reversibilă ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 09 Iul 2013, 15:17

Aşa cred eu. Şi rămân la părerile anterioare..., chiar şi fără explicaţii suplimentare.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 18 Iul 2013, 14:44

Nu m-am aşteptat ca discuţia să se termină atât de repede şi fără o implicare mai largă.
Şi ca să-l readuc măcar pe "presviter" la discuţii, vreau să spun că în teologie tot timpul au fost şi vor fi contradicţii în ce priveşte asimilarea trecutului. Unii acceptă întreg trecutul aşa cum este, alţii doar anumite elemente (şi, bineînţeles, după principii care obligatoriu sunt subiective şi de multe ori nu pot fi explicate). Aşa şi eu, anumite lucruri din trecut le accept, altele nu. Nu cred că trebuie să mergem pe principiul "ori totul, ori nimic", ci să avem discernământul selecţiei şi înţelegerii contextului istoric în care au apărut sau s-au impus anumite chestiuni.
Pe mine nu mă deranjează ce a făcut Petru Movilă, ci ideea că o nouă reformă, aşa cum a făcut el, nu ar mai putea fi realizată. Eu o consider chiar necesară!
Deci este important e să se pună aceste probleme şi să nu ne blocăm la primul schimb de replici.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde presviter » 28 Iul 2013, 17:54

Deci este important e să se pună aceste probleme şi să nu ne blocăm la primul schimb de replici.
Imi cer scuze ca m-am blocat, dar am fost plecat prin tara. Chiar si in aceasta calatorie am vazut manastiri unde monahii si pelerinii se impartaseau zilnic. Este un lucru bun care se petrece in ultimii 20 de ani: tot ai multi crestini se apropie mai des de Potir, avand duhovnici ravnitori care nu-i pun la spovedit de fiecare data. Lucrurile avanseaza foarte incet, dar nu le putem grabi, pentru ca atunci am ajunge la abuzuri precum in Grecia, si nimeni nu are nevoie de asa ceva.
Mai mult nu stiu ce as putea sa zic.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 29 Iul 2013, 16:54

Eu chiar o cale de mijloc am propus. Ce am văzut în Grecia nu mi-a plăcut nici mie. Şi m-am mirat că s-a reacţionat tăios, de parcă aş fi anulat spovedania sau aş fi propus reforme radicale.
Iar situaţia pe care aţi văzut-o în unele mănăstiri româneşti este, din păcate, încă o excepţie. Nici nu zic că trebuie să devină imediat un fenomem majoritar, dar să fie perceput totuşi ca norma şi idealul care trebuie ţinit. Dar acest lucru nu-l înţeleg nici măcar ierarhii...

Laurentiu
Mesaje: 3
Membru din: 01 Aug 2013, 13:18
Confesiune: ortodox
Preocupări: taran cu studii tehnice

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde Laurentiu » 01 Aug 2013, 15:33

Eu chiar o cale de mijloc am propus. Ce am văzut în Grecia nu mi-a plăcut nici mie. Şi m-am mirat că s-a reacţionat tăios, de parcă aş fi anulat spovedania sau aş fi propus reforme radicale.
Buna ziua.
Am cautat in paginile anterioare si nu am reusit sa inteleg ce anume fenomen nu v-a placut in Grecia (in legatura cu spovedania, desigur). Poate explicati un pic, daca credeti ca e de folos pentru mireni neinitiati in teologie.
Multumesc.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 01 Aug 2013, 20:52

In Grecia lumea aproape ca nu se spovedeste deloc, desi se impartaseste destul de des...

Avatar utilizator
apologet
Mesaje: 99
Membru din: 22 Aug 2008, 21:17
Confesiune: ortodox
Preocupări: scot balastul din teologie
Localitate: România

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde apologet » 04 Noi 2013, 12:56

Si eu am observat un mod de viata mai atent la cei care se impartasesc de 2-3 ori la rand cu aceeasi spovedanie. Bineinteles, daca perioda de timp nu depaseste cateva saptamani.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 19 Noi 2013, 10:21


Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde presviter » 19 Noi 2013, 19:22

careva „tabere adverse” există şi ele practic nu comunică una cu alta, ci doar se atacă mai mult sau mai puţin frăţeşte şi, de obicei, fără argumente istorice şi canonice irefutabile. Unii citează anumiţi duhovnici, alţii îi citează pe alţii, dar puţini dintre ei încearcă să raporteze tradiţiile dintr-un anumit timp şi spaţiu concret la Sfânta Tradiţie a Bisericii Universale.
Daca e sa pornim de la aceasta perspectiva, atunci doar tabara a 4-a este bine fundamentata in Traditia primului mileniu. Da, fiecare credincios trebuie sa se impartaseasca la fiecare Liturghie - o spune Domnul insusi - dar cel care ii primeste pe credinciosi este preotul, care trebuie de asemeni sa ii cunoasca. Cunoscandu-i, pe unii ii primeste, pentru ca stie straduintele lor, iar pe altii nu ii primeste, fie ca nu-i cunoaste, fie ca stie ca mai au de lucrat la credinta si la viata lor. Ca unii pot veni la spovedit la 2-4 saptamani, este una, iar ca altii pot veni la 2-4 luni, este de asemeni valabil, pe raspunderea preotului.

Greseala apare atunci cand el crede ca nu are nici o raspundere, servindu-i pe toti, fie ca-i spovedeste superficial, pe banda, fie ca nu-i spovedeste deloc. In cazul acesta ar fi mai bine sa se introduca un automat pentru distruibuirea Euharistiei. Insa cazul primei tabere nu mi se pare nicidecum la fel de grav. Ar fi bine sa respectam acest traditionalism in care au crescut parintii, bunicii si multe alte generatii de credinciosi ale celui de-al doilea mileniu. Desi vrem sa depasim acest standard, (si este foarte bine sa vrem sa-l depasim), sa nu il judecam prea aspru, pentru ca judecata se va intoarce impotriva noastra.

Eu cred ca toate cele patru tabere se pot impaca, chiar si in aceeasi comunitate.

Spuneti-ne cum procedeaza preotii rusi in aceasta privinta.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 19 Noi 2013, 20:45

De acord practic cu fiecare frază de mai sus, dar întrucât s-au construit deja anumite baricade, eu încerc să fac echilibristică, ca oamenii să se împărtăşească cât mai des, dar nici să nu o facă cu nesimţire.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde presviter » 20 Noi 2013, 13:23

Dar in Biserica Rusa, cum este tratata aceasta problema?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 20 Noi 2013, 13:40

Dar in Biserica Rusa, cum este tratata aceasta problema?
Acum la ruşi asta se discut foarte intens. S-a elaborat un document care urmează să fie aprobat de Sinod. Aceasta a fost supus dezbaterilor publice timp de jumătate de an (azi e ultima zi) şi observăm aceleaşi 4 tabere, numai că prima este în minoritate absolută (spre deosebire de BOR). Observ mai multă deschidere la ruşi. Foarte mulţi sunt din tabăra a 4-a, iar printre ei sunt preoţi şi ierarhi cu autoritate - lucru care în BOR de asemenea nu prea există.

silvestru
Mesaje: 367
Membru din: 09 Apr 2010, 14:28
Confesiune: ortodox
Preocupări: Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde silvestru » 20 Noi 2013, 17:37

Concluzia finala data spre aprobare care ar fi, si ce modificari au avut loc?
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.


Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 5 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron